جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱
سرنوشت نامعلوم انتقال حساب‌هاي شركت‌هاي دولتي به بانك مركزي

دستگاه‌هاي دولتي چرا به دستور روحاني بي‌اعتنایي كردند!

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 528646
عمليات پولي بخش دولت و شركت‌هاي دولتي و وابسته چندان شفاف نيست و گويا به دور از چشم خزانه‌داري كل كشور و همچنين بانك مركزي صدها شركت دولتي براي خود در شبكه بانكي عمليات انجام مي‌دهند.
دستگاه‌هاي دولتي چرا به دستور روحاني بي‌اعتنایي كردند!
به گزارش جهان نيوز، حسن روحاني در بخشنامه ابلاغي اسفند ماه سال قبل خطاب به ۴۱۶ شركت و مؤسسه دولتي اعلام كرد هر چه سريع‌تر حساب‌هاي خود را به بانك مركزي منتقل كنند، اما آنها هيچ توجهي به بخشنامه روحاني نكردند!
برآورد شده كه تعداد حساب‌هاي دولتي مشمول اين طرح ۲۲۰ هزار حساب بوده كه گفته مي‌شود تا انتهاي سال ۹۵ دست‌كم ۷۰ هزار حساب به بانك مركزي منتقل شده است؛ رقمي در محدوده يك سوم حساب‌هاي شركت‌هاي دولتي!
 
 
تعدد و پراكندگي حساب‌هاي دولتي در اين سال‌ها، امكان كنترل صحيح بر وجوه دولتي و حساب‌هاي آنها راتا حد امكان از دولت سلب كرده است. در عين حال، به دليل عدم دسترسي به گزارش‌هاي دقيق از حساب‌هاي دولتي، امكان نظارت و كنترل مؤثر بر امور خزانه‌داري و بانكداري شركت‌هاي دولتي و كنترل حساب‌هاي هزينه و درآمدي آنها هم تا حد امكان تقليل يافته است.
اضافه بر اين، به دليل رسوب وجوه دولتي در حساب‌هاي دولتي و شركت‌هاي تابعه آنها نزد شبكه بانكي در بسياري از موارد گردش منابع درآمدي و هزينه‌اي نهادهاي دولتي را با اصطكاك مواجه كرده و امكان تخصيص به موقع منابع براي انجام معاملات و طرح‌هاي دولتي را زير سؤال برده است.
در مهرماه سال ۹۱ طرح ملي انتقال حساب‌هاي دولتي به بانك مركزي از تصويب شوراي پول و اعتبار گذشت اما در عمل اين مصوبه درنطفه خفه شد. ابلاغ بخشنامه اخير حسن روحاني را مي‌توان در دنباله دستور پيشين بانك مركزي در سال ۹۱ ارزيابي كرد؛ همان سالي كه با وجود دستور بانك مركزي براي انتقال حساب‌هاي ارزي و ريالي شركت‌هاي دولتي، اما در عمل اين تأكيد نهاد ناظر با نه بزرگ شركت‌هاي دولتي مواجه شد و آنها هم با عدم‌تمكين از دستور آن، به معني واقعي به بانك مركزي دهن‌كجي كرده‌اند.
 
 
حال و با گذشت دو ماه از اتمام موعد مذكور، عدم‌انتشار گزارشي روشن از وضعيت پيشرفت اجراي اين بخشنامه، مي‌توان اينچنين تعبير كرد كه دستور رئيس‌جمهوري هم شايد به سرنوشت بخشنامه چهار سال قبل بانك مركزي دچار شده، مگر اينكه سازمان تحت امر «ولي‌الله سيف» با روشنگري از سرنوشت واقعي اين بخشنامه در اين برهه زماني، رازگشايي كند.
از قرار معلوم، نحوه انتقال حساب‌هاي شركت‌هاي دولتي به بانك مركزي در دو مرحله اجرايي مي‌شود؛ از اتمام فرايند مرتبط با خزانه يعني عمليات دريافت و پرداخت و پايش حساب‌هاي متمركز درآمدي گرفته تا عملياتي كردن سامانه «نسيم» و پس از آن هم انتقال فرايند دريافت و برداشت.
حساب‌هاي دستگاه‌هاي دولتي و نهادهاي عمومي به دو نوع حساب‌هاي درآمدي و هزينه‌اي تقسيم‌بندي شده كه حساب‌هاي درآمدي تنها قابليت دريافت داشته و حساب‌هاي هزينه‌اي هم امكان برداشت براي صاحب حساب.
 
 
به نظر مي‌رسد، فرآيند مسدود‌سازي حساب‌هاي شركت‌هاي دولتي نزد ساير بانك‌ها و افتتاح حساب در نهاد ناظر به دليل دشواري در دل كندن از درآمدهاي نجومي شركت‌هاي دولتي از محل سپرده‌گذاري در بانك‌هاي تجاري يا مهيا نبودن زيرساخت‌هاي لازم براي اجراي اين طرح بيش از اندازه طولاني شده است.
به سرانجام نرسيدن اين طرح با همه تلخي‌ها يك پيام واضح خواهد داشت كه فرزندان دولت در قالب شركت‌ها و بنگاه‌هاي دولتي، اظهارات رئيس دولت را به بازي گرفته‌اند!

منبع: جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علي
Iran, Islamic Republic of
مثل معروف "آب را گل آلود كن و ماهي بگير" يعني همين . از آب گل آلود بهتر ماهي صيد مي شود !!