پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

روش های درمان آفتاب سوختگی

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 528641
قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش خطرناک است ولی راه‌های پیشگیری از آن ساده‌اند. فقط کافی است عادت کنید از کرم ضد آفتاب استفاده و کلاه استفاده کنید و کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید
روش های درمان آفتاب سوختگی
به گزارش جهان نيوز؛ اگرچه استفاده از کرم های ضد آفتاب بهترین راه پیشگیری از آفتاب سوختگی است، با این حال روزهای گرم تابستان موقعیت‌هایی فراهم می‌کنند که با وجود استفاد از کرم ضد‌آفتاب یا کلاه باز هم در معرض آن قرار می گیرید و چه بسا دچار آفتاب‌ سوختگی شوید.
آفتاب سوختگی بسیار آزار دهنده است. این وضعیتی است که علاوه بر اینکه باعث تغییر رنگ پوست می‌شود خارش و سوزش نیز ایجاد می‌کند. اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید این نکته‌ها را رعایت کنید:
 
کمپرس آب سرد استفاده کنید
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تسکین درد و سوزش ناشی از آفتاب سوختگی استفاده از کمپرس یخ است. کمی یخ را داخل کیسه پلاستیکی بریزید و سپس آن را با پارچه‌ای بپوشانید و روی پوست خود قرار دهید، تا زمانی که درد تسکین نیافته می‌توانید این کار را ادامه بدهید.
 
از پماد یا کرم‌های مناسب آفتاب سوختگی استفاده کنید
آفتاب سوختگی ناشی از آسیب پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش خورشید است. بیشتر آفتاب سوختگی‌ها باعث می‌شوند که پوست قرمز شود طوری که وقتی به آن دست می‌زنید داغ و دردناک است؛در سوختگی نوع اول فقط لایه بیرونی و سطحی پوست آسیب می‌بیند. معمولاً این آفتاب سوختگی چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خود را نشان می‌دهد و ممکن است بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول بکشد. تماس ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای یک پوست حساس با آفتاب می‌تواند ایجاد آفتاب سوختگی کند؛ برای کم کردن درد و احساس ناراحتی استفاده از ژل آلوئه ورا و کرم‌های مرطوب‌کننده مناسب است. پمادهای ساده مخصوص سوختگی نیز بسیار تسکین دهنده اند.
 
صابون و دوش آب گرم ممنوع
صابون‌ها می‌توانند وضعیت التهاب و سوختگی پوست را بدتر کنند. بنابراین تا زمانی که آفتاب سوختگی درمان نشده از مصرف صابون برای شست‌ و‌شو در حمام اجتناب کنید. آب گرم و داغ موقع استحمام نیز باعث بدتر شدن وضعیت سوختگی می‌شوند. پوست آفتاب سوخته را با آب ولرم و کمی سرد بشویید تا باعث التهاب بیشتر آن نشوید. آب سرد تسکین دهنده درد نیز است.
 
پوست را مرطوب نگه دارید
استفاده از کمپرس آب سرد یک درمان موقتی برای کاهش درد ناشی از سوختگی پوست است،اما اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید باید با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و روغن‌های مناسب این کار با رطوبت‌رسانی آن را درمان کنید. انواع روغن‌های رطوبت رسان مثل روغن کنجد و مرطوب کننده‌های ساده برای این کار مناسب اند. با رطوبت‌رسانی شما مانع خشکی شدید پوست و پوسته پوسته شدن آن می‌شوید، شاید لازم باشد روزی چند بار با استفاده از روغن و کرم مرطوب‌کننده پوست را رطوبت‌رسانی کنید. روغن کنجد، در التیام سوختگی‌ها بسیار مؤثر است.
 
خوردنی‌های مناسب
روش دیگر برای تسکین آفتاب سوختگی، استفاده از مواد غذایی ‌ای است که خاصیت ضد التهابی دارند؛ نوشیدن چای سبز یا آب انار به تسکین پوست کمک می‌کند. هر دو این مواد خاصیت ضد التهابی و تسکین دهنده دارند و هر دو دارای آنتی اکسیدان‌های قوی هستند و می‌توانند در تسکین آفتاب سوختگی ناشی از اشعه‌های UV مؤثر باشند.
 
از آسیب‌های نور خورشید در امان بمانید
اگر واقعاً نگران وضعیت پوست‌تان هستید باید چند نکته مهم را رعایت کنید. مهم‌ترین نکته این است که در معرض نور خورشید قرار نگیرید. این به معنای آن است که در ساعت‌های آفتابی روز یعنی در میانه روز کمتر در معرض آفتاب قرار بگیرید. در این ساعت‌ها پیاده روی نکنید و فقط برای کارهای ضروری محیط سربسته را ترک کنید.
نکته دوم این است که همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. محصولاتی که قدرت محافظت کنندگی آنها ۱۵ یا بیشتر است، محافظت تقریباً کامل ایجاد می‌کنند. کرم‌هایی که قدرت محافظتی کمتری دارند، محافظت نسبی ایجاد می‌کنند و باعث تیره شدن خفیف پوست می‌شوند. برخی از این کرم‌ها در برابر آب و تعریق، مقاوم هستند ولی باید پس از شنا یا مواجهه طولانی مدت دوباره از آنها استفاده کنید. روغن معدنی یا کره کاکائویی باعث محافظت پوست در برابر آفتاب نمی‌شوند. ضد آفتاب را هر ۲ تا ۳ ساعت تمدید کنید.
همچنین بهتر است از لباس‌هایی به رنگ خنثی مثل خرمایی استفاده کنید. از رنگ‌های روشن و سفید بپرهیزید ،زیرا آفتاب را روی صورت‌تان منعکس می‌کنند.
عادت آفتاب گرفتن را ترک کنید. این کار فقط به پوست آسیب می‌رساند؛ راه‌های بسیار زیادی برای زیباتر دیده شدن هست. یادتان باشد که سلامتی پوست‌تان مهم‌تر از هرچیزی است با این‌حال اگر اصرار بر آفتاب گرفتن دارید، در روز اول فقط ۵تا۱۰ دقیقه این کار را بکنید و سپس هر روز ۵ دقیقه به این زمان اضافه کنید.
 
چه وقت به پزشک مراجعه کنیم
آفتاب می‌تواند سوختگی‌های شدیدتری را نیز روی پوست شما ایجاد کند؛ یعنی سوختگی نوع دوم که در آن لایه‌های عمیق‌تر پوست و بعضی از عصب‌ها آسیب می‌بینند. معمولاً این نوع سوختگی دردناک‌تر است و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا پوست بهبود پیدا کند. از علائم سوختگی شدید قرمزی، تورم، باد کردن و تاول است. اگر روی پوست‌تان تاول به وجود آمده است تاول‌ها را نترکانید ،زیرا تاول‌ها برای محافظت از لایه‌های زیرین پوست تشکیل می‌شوند و ترکاندن آنها ممکن است باعث عفونت شود، اگر تاول خود به خود باز شد به آرامی پوست مرده را از روی آن بردارید و یک پماد آنتی بیوتیک در محل آن بزنید و بعد یک گاز خشک روی تاول قرار دهید، پانسمان خشک می‌تواند از عفونت جلوگیری کند. در این موارد که پوست تاول می‌زند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.
منبع:جام نیوز
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *