جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱

چرا باید روز "قدس" به صحنه آمد/ روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)

پنجشنبه ۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 528637
چرا باید روز "قدس" به صحنه آمد/ روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)
به گزارش جهان نيوز؛ قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، وطن میلیون‌ها آواره فلسطینی است که استکبار جهانی آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.

از همان نخستین سال‌های اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسان‌های آزاده جهان، نهضت مقابله با اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت. با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران به ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان‌های خویش قرار داد. از این رو، همه ساله، روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستم‌کاران تاریخ و به لرزه درآوردن پایه‌های سست رژیم اسرائیل تبدیل کرده است.

مسئله‌ ی قدس و فلسطین را می‌توان مسئله‌ی اول جهان اسلام و همچنین مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست. نگاهی به تحولات و مناسبات بین‌المللی، به‌روشنی تأثیر مستقیم این مسئله را در معادلات و روابط دولت‌ها و نظام بین‌الملل نشان می‌دهد. در این میان، جمهوری اسلامی ایران نقش فعال و مسئولانه‌ای در خصوص مسئله‌ی قدس شریف و سرزمین فلسطین ایفا کرده است و رویکرد نظام اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

 

 

روز قدس در اندیشه امام خمینی(ره)

در اندیشه‌ی امام(ره) روز قدس، روزی است که همه مسلمین در بزرگداشت آن وظیفه‌دارند و این انجام‌ وظیفه مؤثر نیز هست.

«مسلمان‌ها امیدوارم که روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی در روز قدس در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند، وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی‌تواند، از همان فریادش می‌ترسد. اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی، برای آن‌ها مرگ می‌آورد.»

ازاین‌رو می‌توان تأکید نمود در منظومه گفتمانی امام خمینی (ره)، روز قدس، تنها روزی نمادین نیست بلکه درصورتی‌که مسلمین در آن به وظیفه‌ی خود عمل کنند، امید می‌رود تا برکات آن یعنی نابودی غده‌ی سرطانی صهیونیسم و رهایی قدس شریف نیز محقق گردد.

«تکلیف ملت‌ها در آستانه روز قدس و آستانه سالروز شهادت بزرگ انسان تاریخ بشریت آن است که در اجتماعات و راهپیمایی‌های خود از دولت‌های خود به‌طورجدی بخواهند که باقدرت نظامی و سلاح نفت در مقابل امریکا و اسرائیل به مقابله برخیزند و اگر گوش نکردند و اسرائیل جنایتکار را که تمام منطقه حتی حرمین شریفین را تهدید می‌کند و هم‌اکنون عمق خواسته‌های او واضح شده است را تأیید کردند با فشار و اعتصابات و تهدید، آنان را مجبور به عمل کنند؛ درحالی‌که اسلام و اماکن مقدسه آن مورد تهدید به تجاوز قرارگرفته، هیچ فرد مسلمانی نمی ‌تواند در مقابل آن بی‌تفاوت باشد و آنچه در این موقع که اسرائیل تجاوز گسترده به بلاد مسلمین نموده و مسلمانان بی‌گناه و بی‌پناه را به خاک و خون کشیده است دولت‌های منطقه انجام می‌دهند جز یک ‌کلام بی‌محتوا و سازشکارانه نیست.»

 

به ‌طور خلاصه می‌توان گفت در مکتب امام خمینی(ره) روز قدس تنها یک روز نمادین و یا یک حرکت شعاری نیست و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی منوط به برگزاری هرچه باشکوه‌تر و هدفمند آن است. در این مکتب کارکردهای ویژه‌ای برای این روز راهبردی پیش‌بینی‌شده است که مسیر تحقق اهداف اسلام ناب و انقلاب اسلامی را هموار می‌سازد و از آن جمله ‌اند:

رهایی قدس شریف؛ بیداری اسلامی و احیای اسلام ناب محمدی (ص)؛ یکپارچگی و وحدت مسلمین؛ یکپارچگی و هم‌افزایی مستضعفان در مواجهه با نظام سلطه.

 

 

علل دشمنی مردم فلسطین با رژیم صهونیستی

دکتر یوسف قرضاوی در مقاله ای با عنوان "ماهیت نبرد ما با اسرائیل" در مورد علت اصلی جنگ این چنین مینویسد:

«در حقیقت جنگ میان ما و یهودی‌ها تنها به سبب اشغال سرزمین ما، سرزمین اسلام، سرزمین فلسطین، از جانب آنها آغاز شد. آنها اهل ما یعنی صاحبخانه‌ها را آواره کردند وجود اضافی خود را با آهن، آتش، خون و خشونت بر آنها تحمیل کردند. شمشیر خون می‌ریزد اما تو ای قلم! ساکت باش! و تا زمانی که علت‌های درگیری همچنان برقرار باشد نبرد ما هم ادامه دارد و تا زمانی که آنها ادعا کنند در اراضی اشغال شده دارای حق هستند، صلح بی‌معنی خواهد بود. چون هیچ کس این حق را ندارد که از سرزمین اسلام چشم‌پوشی کند. ممکن است در برهه‌ای از زمان ـ کوتاه یا بلند ـ صلحی میان ما و اسرائیل حاکم شود که در خلال آن دو طرف دست از جنگ بردارند و آرامش مدتی حاکم شود و روابطی میان دو طرف برقرار شود، اما اصل «زمین در مقابل صلح» جداً شگفت‌آور است. که تنها منطق زور دشمن آن را تحمیل می‌کند نه چیز دیگر. چون سرزمین، سرزمین ماست نه او تا لطف کرده در مقابل صلح از آن صرف‌نظر کند. حتی این صلح نارسا و ننگی هم که بالاخره اسرائیل توانست آن را تحمیل کند فقط به این نیت است که به وسیله آن همه چیز را از آن خود کرده و چیزی نبخشد.»

 

 

چرا باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کرد؟

اين حركت ملی، در طول ساليان پس از انقلاب در هر جمعه پاياني ماه مبارك رمضان در ابعاد گسترده اجرا شده و در ساليان اخير شور و شعور و شكوه بيشتري بر آن حاكم بوده است. شور انقلابي همراه با افزايش درك واقعيات صحنه و بازخواني مكرر حوادث و جرياناتی كه طی سال‌های پس از اشغال، بر شعور عميق مردم از اين ماجرا افزوده و به مدد حمايت‌های ملی و مردمی، مستمرا بر شكوه اين مناسك عبادی سياسی افزوده‌اند.

امسال نیز که ایران در ایام ماه مبارک رمضان با تلاش تروریست ها جهت خرابکاری در داخل کشور روبرو شده است انگیزه ای دوچندان برای روز قدس خواهند داشت. چرا که بر هیچ کس پوشیده نیست پشت پرده اصلی تروریست و بانی مالی اصلی آن ها جز رژیم صهیونیستی نیست. با این حساب میشود گفت مهمترین انگیزه هایی که مردم را در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان در خیابان ها میکشد از قرار زیر است:

 
  •  ضديت با جنگ
جنگ نابرابر و ضرورت پايان دادن به آن نخستين و مهمترين دليل است. در جنگ همواره غيرنظاميان هستند كه بيشترين آسيب‌ها را متحمل مي‌شوند و اين درگيري به دلايل متعدد انسان دوستانه سريعا بايد خاتمه يابد. حضور در راه پيمايي روز قدس، اصرار بر پايان جنگ و ختم كشتار غير نظاميان است. در شرايط نسبتا عادي قبل از جنگ ، آب و برق و گاز و سوخت و دارو و كالاهاي اساسي يك جمعيت انبوه دو ميليون نفري به زحمت و از مسير تونل‌هايي كه دم به دقيقه از سوي اسرائيلي‌ها و مصري‌ها تخريب مي شد، صورت مي گرفت. مي‌توان تصور كرد كه در شرايط جنگي، تامين آذوقه و مايحتاج اين جمعيت انبوه چه مشكلاتي را بوجود مي‌آورد و چه زحماتي را مخصوصا براي غير نظاميان بي‌دفاع ايجاد خواهد كرد. به همين دليل حضور در اين همايش كه جلوه ضد جنگي آن غليظ و اساسي است براي همه انسان هاي ضد جنگ و صلح طلب ضروري است.

 
  •  دفاع از انسانيت
بي ترديد همه ما به اصولي انساني پايبنديم كه مهمترين آنها حفظ جان آدميان در هر شرايط است. ارزش جان انسان‌ها چنان جايگاه رفيعي دارد كه جز از مسير دادگاه و طي روند طولاني و طاقت فرساي اداري و محاكم قضايي و با لحاظ شرايط سخت، امكان دور و محصور كردن و ستاندن جان حتي جانيان بالفطره به آساني ميسر نيست. حفظ جان انسان‌هاي بي‌دفاع و غير نظاميان، حتي در شرايط جنگي يكي از اولويت ها شمرده مي شود و در همه فرهنگ ها و تمدن هاي قديم و جديد شكستن اين حريم، جرم و جنايتي نابخشودني است. در همين هنگام كه در حال قرائت اين نوشته هستيد بسياري از غيرنظاميان و كودكان و زنان و سالخوردگان ساكن رفح، خان يونس، جباليا و... در معرض كشتار هستند و كسي نيست حقوق ذاتي و حق حيات آنان را بر سر مدعيان دموكراسي فرياد بكشد. حريم انسانيت و ضرورت دفاع از انسان‌ها صرف نظر از نوع اعتقاداتشان و پرهيز از انجام جنايات جنگي و عربده كشي هاي مستانه قانون گريزان و متجاوزان صهيونيستي، انسان‌هاي آزاده و كرامت مدار را فردا به صحنه خواهد كشاند.

 
  •  دفاع از هم كيشان
دين مبين اسلام دفاع از هم كيشان را امري واجب تلقي كرده است. افزون برآن سرزمين‌هاي اسلامي موقوفه حكومت اسلاميند و دفاع از سرزمين‌هاي اسلامي بر هر مسلماني واجب است. صرف نظر از اين كه ساكنان غزه انسان‌هاي بي‌پناهي هستند كه نزديك به يك دهه در محاصره اند و نداي استغاثه آنان جز در آسمان ها شنيده نمي شود، مي بايست بر اساس آموزه‌هاي ديني به كمك آنان شتافت و دست ياري آنان را به گرمي فشرد. حمايت از اهل اسلام در برابر كافران و مشركان و منافقان و مدد رساندن به آنان امري مطلوب و مورد حمايت و توصيه و تاكيد متون ديني است و عقل نيز بر آن صحه مي‌گذارد. اين تاكيدات مهم بر حفظ جان،كرامت و شرف هم كيشان مسلمان ،غيرت ديني و حميت اسلامي آحاد مسلمين را مي بايست به جوش آورد و دمار از روزگار متجاوزان برآورد. اسلام دين عروبت نيست و فلسطينيان نيك دريافته اند كه برادران عربشان، اگر خنجري از پشت فرو نكنند دستي نيز به حمايت دراز نخواهند كرد. در روز قدس نشان خواهيم داد كه دفاع از هم كيش تابع مرز و ارض نيست.

 
  •  دفاع از مظلوم در برابر ظالم
افتخار ايرانيان در طول قرون و اعصار گذشته حمايت از مظلومان در برابر ظالمان صرف نظر از هر موضوع ديگري است. نگاهي به آموزه هاي برجاي مانده از دوران درخشان حاكميت ايران بر نواحي و كشورهاي مختلف در ادوار گذشته بويزه در دوران هخامنشيان گواه آن است كه ايرانيان از دير باز اهل ظلم و ستم نبوده اند و آن گاه كه ديگران، به استغاثه به ديوان و دربار پادشاهان التجا مي كرده اند، دست ياري آنان رد نمي شده است. حمايت و ياري اين ملت گاه چنان وسيع بوده كه صرف نظر از دين و اعتقادات مظلوم، به ياريشان مي شتافته ايم. اعقاب و اسلاف يهوديان ساكن اراضي اشغالي بارها مورد حمايت ايران قرار گرفته و اينك به جبران آنچه در حقشان انجام شده به هم كيشان اين گونه ظلم و ستم روا مي دارند. ايرانيان پاك نهاد براي دفاع از مظلوم در برابر ظالم زمان و مكان نمي شناسند و بر اساس آئين پدران خجسته و ديو ستيز، رستم وار به دفاع از ستمديدگان به ميدان خواهند آمد.

 
  • نشان دادن اتحاد و انسجام
در شرايط پر تلاطم كنوني و در دوراني كه تير قهر و تفرقه از منجنيق فلك، منطقه خاورميانه را هدف گرفته، خيال خام دشمن متوجه غزه و فلسطين و نهايتا مقاومت شده است. دشمن به خوبي مي‌داند كه فلسطين ميزان الحراره غيرت و حميت و نقطه تمركز و محوري دنياي اسلام است. از اين رو با هدف گرفتن گستاخانه زنان و كودكان و غيرنظاميان و بي‌دفاعان فلسطيني كه سلاحي جز دعا و مظلوميتشان باقي نمانده، كار مقاومت در اين منطقه را يكسره كرده و بنيان حاميان عدالت و صلح را ريشه كن كند. فشارهاي ده ساله براي شكستن قدرت و اقتدار و صلابت غزاويان به جايي نرسيده و دشمن زبون و وامانده از رويارويي مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامي، بي‌توجه و بي‌خيال به نگراني جامعه جهاني به غيرنظاميان مي‌تازد. دنياي اسلام و آزادگان و رادمردان با مشاركت خود در مراسم روز قدس عملا نشان خواهند داد كه فلسطين رمز اتحاد مسلمانان است و علي رغم همه اختلافات در مورد حمايت از قدس و فلسطين درنگ نخواهند كرد.

 
  • تامين امنيت و منافع ملی
شكي نيست كه ايران در منطقه خاورميانه مهمترين كشور با ثبات و مقتدر به شمار مي رود. جمهوري اسلامي براي تامين منافع ملي و امنيت منطقه اي خود با هدف مقاومت در برابر زياده خواهي هاي غرب، بر خلاف كشورهاي همجوارش، نيازي به داد و ستدهاي ماكياوليستي و زد وبندهاي سياسي با قدرتهاي فرامنطقه اي ندارد. در حمايت از فلسطين و جبهه مقاومت در برابر اسرائيل محكم و استوار ايستاده و با موضوع فلسطين بازي نمي‌كند و آن را وسيله امتيازگيري، تظاهر و عوام فريبي نيز قرار نداده است. مانند تركيه همزمان با اشغالگران هم پياله نيست و رئيس جمهور ژست سياسي ضد اسرائيلي نمي گيرد و سپس قرارداد هاي نظامي و امنيتي با با تل آويو ببندد و بر سر قيمت شهداي كاروان آزادي با اسرائيل چانه نمي‌زند. امنيت و منافع ملي نظام جمهوري اسلامي حكم مي‌كند كه به كمك فلسطينيان بشتابد و عملا و بي‌توجه به چشم غره‌هاي دولت‌هاي مستكبر، بي هيچ پرده پوشي و هراسي، چشم در چشم اسرائيل و حاميانش دوخته و حمايت مالي و تسليحاتي را با افتخار انجام مي‌دهد. امنيت و منافع ملي نظام در حمايت از جبهه گسترده و پيروز مقاومت است و همه حاميان نظام و مقاومت در برابر مستكبران در داخل و خارج از كشور در اين نمايش با شكوه قدرت و اقتدار شركت خواهند كرد.

 

 

*** به صحنه می‌آییم، تا صفوف معترضان ظلم، پر رنگ‌تر شود. به صحنه می‌آییم تا باطل، بیداری اصحاب حقیقت را واضح‌تر به نظاره بنشیند.

به صحنه می‌آییم تا بغض ترک‌خورده فلسطین را به التیامی حماسی نشانده باشیم.

آری! جمعه قدس، ریشه در جمعه ظهور دارد؛ ریشه در آن ناقوس عدالت که به دستان منجی صبح، به صدا درخواهد آمد.

روزی سنگ‌هایت به سازمان ملل می‌رسد و آه آتشین تو، دامن او را می‌گیرد.

روزی همه سنگ‌های زمین، به سمت سازمان ملل پرتاب می‌شود و تن زخمی کبوترها و درد همه پرستوها، التیام می‌یابد.

تنها سنگ‌های تو نیست که آن روز پرتاب می‌شود؛ همه سنگ‌ها به سمت سازمان ملل پرتاب می‌شود؛ سنگ‌هایی که قانون سازمان ملل را قبول ندارند و تبصره‌هایش را مردود می‌دانند. روزی سازمان ملل را زیر پا له می‌کنند.
منبع: اتاق خبر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم شریف ایران، امروز مرگ بر اسرائیل پیامی فراتر از اسرائیل است. با صلابت و قدرت شرکت کنید