پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
بازخوانی نامه 71 نهج البلاغه؛

امام علی (ع) فرد خائن را چگونه سرزنش کرد

دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۹
کد مطلب: 528045
امام علی(ع) خطاب به فرد خائن:كسانى همانند تو هيچ مرزى را استوار نتوانند داشت و لايق آن نيستند كه بر رتبه و مقامشان افزوده شود يا در امانتى شريكشان سازند يا از خيانتشان در امان تواند بود.
امام علی (ع) فرد خائن را چگونه سرزنش کرد

به گزارش جهان نيوز، امام علی (ع)در نامه 71 کتاب شریف نهج البلاغه به منذر بن جارود فرماندار خود که در بیت المال خیانت کرده است می فرماید:ای منذر، درستكارى پدرت مرا در انتصاب تو بفريفت و پنداشتم كه تو از روش او پيروى مى كنى و به راه او مى روى . ولى ، آن سان ، كه به من خبر رسيده تو فرمانبردارى از نفس خود را فرو نمي نهى و براى آخرتت اندوخته اى نمى نهى و با ويران ساختن آخرتت مى خواهى دنيايت را آبادان سازى و به بهاى بريدن از دينت به عشيره خود مى پيوندى .

سپس امام در ادامه می فرماید:اگر آنچه مرا خبر داده اند ، درست باشد ، پس اشتر قبيله ات و بند كفشت از تو بهتر توانند بود . كسانى همانند تو هيچ مرزى را استوار نتوانند داشت و لايق آن نيستند كه بر رتبه و مقامشان افزوده شود يا در امانتى شريكشان سازند يا از خيانتشان در امان تواند بود . اين نامه من كه به تو رسيد بر فور به نزد من در حركت آى . ان شاء الله .

در توضیحات کتاب نهج البلاغه نسبت به این خطبه آمده است:اين منذر همان است كه امير المؤمنين درباره او فرمود : از روى خودپسندى پيوسته به چپ و راست خود مى نگرد و در دو برد گرانبهاى خود مى خرامد و كفشهاى خود را فوت مى كند كه گرد از آنها بزدايد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *