جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

دفاعی مشروع با پیامدهای ژئو استراتژیک

حمله موشکی سپاه پاسداران به دیرالزور
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۰
کد مطلب: 528026
یک کارشناس رسانه در یادداشتی تاکید کرد: برخلاف برخی از کشورهای منطقه که با قراردادهای میلیاردی خرید سلاح و تجهیزات به دنبال امنیت اجاره‌ای هستند، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران کاملا درون زا و در جهت صلح و امنیت پایدار است، لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر منطقه به شمار می‌رود.
دفاعی مشروع با پیامدهای ژئو استراتژیک

به گزارش جهان نيوز، سعید ربیعی کارشناس ارشد رسانه در یادداشتی تاکید کرد: برخلاف برخی از کشورهای منطقه که با قراردادهای میلیاردی خرید سلاح و تجهیزات و رقص شمشیر با شیطان بزرگ به دنبال امنیت اجاره ای هستند، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران کاملا درون زا و در جهت صلح و امنیت پایدار است، لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر منطقه به شمار می‌رود.
متن این یادداشت به شرح ذیل است: 
یکشنبه بیست و هشتم خردادماه 1396 به آخرین دقایق خود نزدیک می شد که یک خبر، فضای سیاسی و رسانه ای را در مقیاس جهانی دگرگون ساخت. این خبر مربوط به حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک تکفیری-تروریستی داعش در استان دیرالزور سوریه بود که به واقع قابلیت تبدیل شدن به یک تیتر داغ با دامنه و نفوذ جهانی را داشت.
پس از حمله تروریستی عناصر داعش به «نماد انقلاب اسلامی» و «جایگاه جمهوریت و دموکراسی» در ایران یعنی حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی، سپاه پاسداران که در کنار سایر نهادهای انتظامی و امنیتی نقش برجسته ای در مهار حرفه ای آن اقدام کور و جنایتکارانه ایفا نمود، از انتقام شهدای این دو حادثه تروریستی خبر داد؛ سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه در برابر سوال مجری برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در رابطه با نحوه، نوع و شدت انتقام سپاه از گروهک تکفیری داعش، از ارائه پاسخ دقیق صرف نظر کرد تا کمتر از 10 روز بعد، انتقام بزرگ سپاه پاسداران، داعش و حامیانش را با غافلگیری استراتژیک مواجه سازد.
این نوشتار در تلاش است اقدام بزرگ سپاه پاسداران را در در سه سطح راهبردی، عملیاتی و تاکتیکی و سه لایه ملی، منطقه ای و جهانی مورد تحلیل قرار دهد.
حمله موشکی سپاه، اقدامی مشروع و منطبق بر حقوق بین الملل
حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست های داعش در استان دیرالزور سوریه، نیازمند هماهنگی بالایی در سطوح ملی و فراملی بود. در سطح فراملی، از آنجا که این اقدام با هماهنگی دولت قانونی سوریه انجام پذیرفت، کاملا اقدامی مشروع و منطبق بر حقوق بین الملل است، بنابراین آن را باید دفاع مشروع ایران در مقابل عملیات تروریستی گروهک داعش به شمار آورد؛ جمهوری اسلامی ایران با این اقدام نشان داد که حق دفاع مشروع را برای خود محفوظ می داند و در مقابل هر تهدیدی واکنش نشان خواهد داد.
در سطح ملی نیز به طور قطع این اقدام سپاه با هماهنگی کامل ارکان رسمی کشور یعنی شورای عالی امنیت ملی، ستادکل نیروهای مسلح و در رأس همه با فرماندهی معظم کل قوا صورت گرفته است، لذا نشان داد که بردباری و شکیبایی جمهوری اسلامی اندازه ای دارد و دشمنان قادر نیستند با تصویب قطعنامه، بیانیه و قرارداد، رفتار ژئوپلیتیکی ایران اسلامی در منطقه را مهار و کنترل کنند، بلکه ایران اسلامی به پشتوانه وجود دل های پر از عشق و ذهن های پر از شوق، مسیر حرکت خودش را به سمت آرمان ها و اهداف ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر این اقدام در شرایطی صورت گرفت که مجلس سنای آمریکا با تصویب تحریم های جدید علیه ایران، در اقدامی آشکار و غیرقابل انکار، روح و جسم برجام را نقض نمود و این قدرت نمایی نظام جمهوری اسلامی، پیام آشکاری به نمایندگان مجلس سنا و دولت ایالات متحده است که «اگر آنها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش خواهیم زد!».
همچنین این حادثه در عمل، ناکارآمدی تحریم ها بر بخش های مختلف کشور به ویژه حوزه حساس موشکی را به اثبات رساند و نشان داد به رغم تحریم ها و هجمه افکنی های سیاسی و رسانه ای دشمنان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همه لوازم و ابعاد قدرت سخت، نرم و هوشمند مجهز و مسلط شده است و در هرزمان و مکانی که مورد نیاز باشد، پاسخی کوبنده و غافلگیرکننده به بدخواهان و بدعهدان خواهد داد. نظام با این اقدام نشان داد که در تأمین امنیت ملی و منافع ملی، هیچ مرز و محدوده ای ندارد و حتی اگر لازم باشد، پاسخ ترقه افکنی های کور دشمنان نابخرد را با شلیک موشک خواهد داد. این هشداری به دشمنان فرامنطقه ای نیز به شمار می رود که بدانند امنیت ملی، خط قرمز ایران است و در صورت هرگونه اقدام نظامی و امنیتی علیه ایران، جغرافیای صحنه نبرد و مدیرت صحنه جنگ با اراده جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به دعوت رسمی دولت قانونی سوریه، تاکنون به عنوان مستشار در مقابل تروریسم و افراط گرایی در سوریه نقش آفرینی کرده، با این اقدام نشان داد که طی شش سال گذشته، تنها بخش محدودی از ظرفیت بالای خود را در جنگ سوریه به کارگیری کرده است و دست سپاه پاسداران در حوزه بحران های منطقه هرگز بسته نیست و اگر ملاحظات گوناگون ایجاب می کرد که سپاه با تمام قوا به میدان مقابله با تروریست ها در منطقه وارد می شد، به طور قطع سرنوشت طور دیگری رقم خورده بود. در حقیقت، ایران در حالی این سیلی محکم را به داعش زد، که پژواک آن براندام حامیان بین المللی و منطقه ای داعش نیز لرزه انداخت. سپاه نشان داد که خویشتن داری نظام در برابر برخی از بازیگران منطقه ای -که با نابخردی و جاه طلبی سیاسی، قصد توسعه ناامنی ها به داخل مرزهای ایران را دارند - حدی دارد و حق مجازات سرحلقه های تهدیدات علیه کشور را برای خود محفوظ می داند.
به علاوه نکته ای که باید مورد تأکید قرار داد، این است که برخلاف برخی از کشورهای منطقه که با قراردادهای میلیاردی خرید سلاح و تجهیزات و رقص شمشیر با شیطان بزرگ به دنبال امنیت اجاره ای هستند، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران کاملا درون زا و در جهت صلح و امنیت پایدار است، لذا جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت برتر منطقه به شمار می‌رود.
ایران با این اقدام نشان داد که به عنوان یک بازیگر ژئوپلیتیکی تأثیرگذار در مقابله با تروریسم و تثبیت حاکمیت سوریه، حضور تعیین کننده خود را ادامه خواهد داد و در صورتی که برخی گسل های موجود در رویکرد دولتمردان و ساختارهای داخلی کشور در رابطه با منافع ملی و علائق ژئوپلیتیکی ایران از بین برود، با پذیرش هزینه های لازم وزن ژئوپلیتیکی ایران در منطقه افزایش خواهد یافت و قدرت های فرامنطقه ای مجبور به کنارآمدن با ایران خواهند شد.همچنین این رخداد، روند تعاملات محور ژئواستراتژیک ایران، روسیه، عراق، سوریه و لبنان را در مرحله تازه ای قرار خواهد داد.
از سوی دیگر، سپاه پاسداران یکی از حیاتی ترین مواضع داعش در سوریه را مورد اصابت قرار داد که از چهار جهت دارای اهمیت استراتژیک است:
1) بیشترین تمرکز عده و تجهیزات گروه تکفیری داعش در منطقه دیرالزور قرار گرفته است.
2) دیروالزور تنها کریدور زمینی دسترسی به بوکمال می باشد و اگر منطقه دیروالزور آزاد شود، بوکمال نیز به سمت آزادی پیش خواهد رفت.
3) با شکست های پی در پی تروریست ها در حلب، شمال غرب سوریه و موصل در عراق، دیرالزور آخرین ایستگاه آنها در سوریه تلقی می شود و در صورتی که این منطقه آزاد شود، تکفیری ها راهی جز عقب نشینی به خاک ترکیه یا اردن را ندارند.
4) چهارمین نکته گویای اشراف اطلاعاتی، رصد و شناسایی دقیق تحرکات تروریست ها از سوی سپاه و آمادگی بالای عملیاتی آن برای هرگونه عملیات است.

نگرش سپاه پاسداران و انقلاب اسلامی به امنیت ملی و منافع ملی تغییرناپذیر است. جریان شناسی اقدامات و تحلیل الگوی عملکرد سپاه از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، اثبات می کند که نگاه سپاه پاسداران به امنیت ملی و منافع ملی، نگرشی جدی، انقلابی و سستی ناپذیر است. در این رابطه ذکر یک تجربه تاریخی راهگشاست.
18 سال قبل، پس از اقدام تروریستی گروهک منافقین در به شهادت رساندن امیر سرافراز ارتش مکتبی، سپهبد علی صیاد شیرازی، سپاه پاسداران در اقدامی تلافی جویانه، با شلیک یک هزار فروند موشک و توپخانه بردبلند، مقرهای منافقین در عمق خاک عراق را از پادگان اشرف گرفته تا العماره مورد اصابت قرار داد. اقدامی که بنابر ملاحظاتی تا سال‌ها بعد رسانه ای نشد اما یک اقدام راهبردی و عبرت آموز به شمار می رفت؛ از جهات مختلف جنس آن حماسه که 18 سال قبل در سکوت خبری رقم زد، با حمله موشکی شب گذشته به مواضع داعش، دارای شباهت و همبستگی است. اینکه هر دو عملیات، «به صورت هواپایه»، «در عمق خاک کشور ثالث »و «با هدف انتقام از تروریست ها» انجام پذیرفت.
در حقیقت سابقه تاریخی اثبات می کند که سپاه پاسداران در گذر ایام و به رغم بازنمایی های منفی دشمنان، ناملایمات و بی انصافی ها از سمت برخی از غافلین داخلی و هجمه افکنی های معاندین خارجی، کمترین خلل و تغییری در مواضع خود ایجاد نکرده و در هر شرایطی به عنوان بازوی توانمند و مورد اعتماد انقلاب، نظام و میهن اسلامی، از بقاء ملی، امنیت ملی، ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی حراست و نگهبانی خواهد کرد.
این اقدام سپاه علاوه بر اینکه موجب احیای غرور و افتخار ملی برای آحاد ملت شریف ایران شد، توانست الگوی عملکرد دولتمردان در صحنه منطقه را با یک شوک بزرگ تقویت نماید و دست برتر را در صحنه معادلات منطقه ای و جهانی به دستگاه دیپلماسی کشور بسپارد.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که حمله موشکی سپاه پاسداران، ترجمان هشدار مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است که فرموده اند: «دوران بزن و در رو تمام شده است و ملت ایران کسی را که بخواهد به او تعرض کند را رها نخواهد کرد». اقدام غرورآفرین سپاه پاسداران نشان داد که اگر دشمنان به ایران حمله کنند، ما صرفا در محدوده ‏سرزمین خودمان دفاع نمی‌کنیم، ‏بلکه آنها را تعقیب و در آن سوی ‏مرزها تنبیه و منهدم خواهیم کرد، این درس بزرگی برای دشمنان بعدی خواهد بودکه بدانند تدابیر و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، نه تنها شعار نیست، بلکه براساس دقیق ترین برآوردها و اصول مدیریت و فرماندهی مطرح می شود؛ فرمایشاتی که مرور آنها توسط برخی ها سودمند خواهد بود «اگر غلطی از آنها رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی ایران تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد، پاسخ ملت ایران به هرگونه تعرضى، هرگونه تجاوزى، بلکه هر گونه تهدیدى، پاسخى خواهد بود که از درون، آنها را از هم خواهد پاشید و متلاشى خواهد کرد.»

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *