شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۹
۴۴

آقای روحانی! امیرالمومنین را دیگر جناحی نکنید

يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 527647
اما متن خطبه امیرالمومنین که شیخ حسن فریدون، با گزینش جمله ای از آن « مرا رها کنید و دیگری را بطلبید .. هرکسی که شماها او را برگزینید من هم اطاعت می‌کنم..» نه با هدف مبنا دانستن خواست مردم، که شان نزولی دارد
آقای روحانی! امیرالمومنین را دیگر جناحی نکنید
گروه سیاسی جهان نيوز: محمد عبدالهی در کانال تلگرامی خود نوشت: روحانی در جمعی به مناسبت شهادت امیرمومنان(ع) گفته: «امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر و انتخاب مردم میدانسته!»

این نخستین بار نیست که شاهد برداشت های مغلطه آمیز و فهم غلط روحانی از تاریخ اسلام هستیم. او پیش از این هم «نصیحت» و «اتمام حجت» امام حسین(ع) با عمر سعد را «مذاکره» نام نهاده و خیانت یاران و صلح تحمیلی به امام حسن(ع) را مقدس و قابل الگوبرداری دانسته است!

اما پاسخ شبهه جدید روحانی درباره مبنای ولایت و حکومت به مغالطه آشکار و قدیمی در باب مبنای « مشروعیت » و « مقبولیت » بازمی گردد. او در مغلطه ای آشکار، مبنای مشروعیت و حق الهی امامت و حکومت امیرمومنان را به عدم خواست مردم و در واقع مقبولیت، ربط میدهد. در حالیکه «مبنای» ولایت و حکومت، رای مردم نیست.

بلکه «شرط تحقق و اجرای» آن رای مردم است. مقاومت و شهادت حضرت زهرا(س) و بیعت نکردن امیرمومنان هم شاهد زنده این واقعیت است. که اگر جز این بود جان شریفشان را در برابر رای سقیفه نمیگذاشتند.. و سیدالشهدا(ع) با اندک یاران در برابر خیل مردم، به خلافت یزید معترض نمیشد.

سکوت و تحمل 25 ساله علی بن ابیطالب(ع) هم نه بخاطر خواست  مردم که بخاطر جلوگیری از ضربه خوردن نهال  اسلام است. امام هرگز بر عدم خواست مردم و تضییع حق الهی حکومت خود مهر تایید و متابعت از خواست مردم نزد.

 اما متن خطبه امیرالمومنین که شیخ حسن فریدون، با گزینش جمله ای از آن « مرا رها کنید و دیگری را بطلبید .. هرکسی که شماها او را برگزینید من هم اطاعت می‌کنم..» نه با هدف مبنا دانستن خواست مردم، که شان نزولی دارد.

خطبه مربوط به بعد از فتنه قتل عثمان و هنگامه بیعت مردم با علی(ع) است و کلام امیرمومنان ناظر به سست عهدی مردم و در واقع نوعی اتمام حجت امام بر آنهاست. همانها که در غدیر هم عهد بستند و به سالی نشد که شکستند.

 از قضا مرز تشیع و تسنن در همین نقطه حساس است. اهل سقیفه، مبنای ولایت و حکومت را «رای مردم» خواند و شیعه «نصب الهی». و دقیقا همین تفاوت یک «امام» با یک «شاه» و «رئیس جمهور» است. مشروعیت اولی عهدی الهی است و دومی با زور یا رای مردم. و این کجا و آن کجا؟!

آقای روحانی! امیرالمومنین را دیگر جناحی و ابزار ساکت کردن منتقدان و معصوم سازی از خود نکنید! صدای غربت علی(ع) هنوز در نخلستان های کوفه به گوش میرسد.. وقتی بعد از 1400 سال سعی و خطا، هنوز سکوت و قیامش،تفسیر به رای میشود..
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحانی به رییسی: امام رضا را جناحی نکنید. مردم به روحانی: حضرت علی را جناحی نکنید
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه امام رضا رو هم خود اقای روحانی جناحی کردن وگرنه موضوعات مورد اشاره ایشان در رابطه با عملکرد استان قدس درسالیان قبل هم بوده وکما کان ادامه دارد ایا الان هم انتخابات است که ادامه داشته باشد یا برای دور بعد است؟ چرا از موضوعات مذهبی علیه مذهب مردم استفاده میکنید جناب رییس جمهور ؟؟وقتی شما اینگونه باشید لامذهبی ها هم پرچم اصلاحات واعتدال بدست میگیرند مانند انچه که در برخی ستادهای انتخاباتی جنابعالی بروز نمود
علی
Iran, Islamic Republic of
جالبه بفرمایید معیار نظر مردم چیست؟ اگر رای است که مردم گفتند چه کسی امامان معصوم را جناحی کرد.
Iran, Islamic Republic of
بله دوست عزیز خییییییییییییلی جالبه
حداقل شما و لیدرای اصلاح طلب ثابت کردید که رای به هیچ وجه معیار نطر مردم نیست که اگر میبود هیچ وقت حوادث فتنه 88 پیش نمیومد و یه سری انسان بیگناه جونشون رو از دست نمیدادن
یادتون رفته ؟؟؟؟؟؟ ولی ما هیچ وقت فراموش نمیکنیم با ده دوازده میلیون رای !!!!!!!شعار ما بیشماریم رو سر داده بودید و چه کارها که نکردید
تحریمهای را که جدیدن امریکا علیه ایران به تصویب رسانده پشت این ملت را می شکند حالا شما با این همه بی کاری و ورشکستگی می خواهند فکر مردم را به حاشیه ببرید تا از آنان توقع نداشته باشند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز دلیل اصلی ابراز این مطلب ساختار شکن(بخوانید بی فایده برای مردم) ناتواني مدیریتی و هدف اصلی آن گمراهی مردم(بخوانید استحماق مردم) است. روحانی برو و از علی مروت آموز و طلب کن
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی دیگر امام علی (ع) را برای ما بگذارید ، ایشان با شخصیت عظیم الشان منحصر به فردشان را با سیاست کدخدا محورانه خودتان مخلوط نکنید
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای طرز فکرتان متاسفم
Iran, Islamic Republic of
آیا برداشت شما از حرفهای روحانی چیز دیگری است ؟
دقیقا اینجا به طرز فکر روحانی تاسف می خوردیم که شما رسیدید.
حامد
Iran, Islamic Republic of
حضرت علی می فرمود مرا رها کنید و دیگری را طلب کنید. روحانی هم در انتخابات به کمک کل دولت خود می گفت به من رأی دهید و مرا حاکم کنید و مردم را از دیگران می ترساند. حضرت علی به دشمن خود و کفار هم تهمت نمی زد. اما روحانی یک مقامی که مستقیما از دست رهبری حکم گرفته است هر اهانتی می کرد و هر تهمتی می زد تا خود حاکم شود.
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز که منفی زدی، اردات تو به روحانی حق توست ولی کتمان واقعیت ظلم همگانی است
شما حضرت علي را جناحي مي كنيد شعار مي دهيد خيانت كاران را با آنحضرت مقايسه مي كنيد نه جناب آقاي روحاني
Iran, Islamic Republic of
اقای روحانی از شما بعیده نمی دونم توی کدام حوزه درس خوندید اما اینو یک ادم بی سواد هم می فهمه که نصب حضرت امیر یک حکم الهی است با حرف شما حضرت معاذالله مخالف حکم خداست
Lao People
فعلا که روحانی امام علی و امام حسن و امام حسین رو جناحی کرده،تحریف کرده و برای چهار صباح ریاست جمهوری و اثبات حقانیت خودش دست به تحریف تاریخ اسلام و ائمه میزنه،.......... آقای رئیس جمهور
Iran, Islamic Republic of
البته من خیلی مذهبی نیستم ولی اطمینان دارم شکایت همین ائمه دست غیب الهی سیلی محکمی را نواخته خواهد کرد. 1400 سال تحریف گران بوده اند ولی علی، علی ماند
نباتی
Iran, Islamic Republic of
سلام با وجود اتمام حجت باز هم طلحه وزبیر برای سهم خواهی امدند
Iran, Islamic Republic of
خدایا! خائنین به اسلام را نابود بفرما.
كمالي
Iran, Islamic Republic of
اقاي روحاني . تو را بخدا ديگه اميرالمومنين را جناحي نكنيد و بزاريد امام علي براي همه مردم باقي بمونه
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
.....با اینکه از طرفداران اقای روحانی نیستم اما برای صحبت های اخیر ایشان وجه صحیحی وجود دارد: اگرچه از دیدگاه ما شیعیان امامت با نصب و نص الهی منعقد می شود اما تحقق و فعلیت یافتن یک بخش از امامت یعنی حکومت و تدبیر امور عمومی منوط به خواست مردم است و بدون اراده مردم تحقق حکومت حدوثا و بقاءا نه شدنی است نه مشروع. بعضی می گویند فقط شدنی نیست اما نه بالاتر از آن مشروع هم نیست چون به موجب ادله عقلی و شرعی حکومت تحمیلی در اسلام ممنوع و حرام است. اینها نسبت به عصر حضور است و نسبت به عصر غیبت جایگاه رای مردم از این هم بالاتر است خلاصه بحت علمی زیاده لطفا جناحی برخورد نکنید.
Iran, Islamic Republic of
من فقط از شما دوست عزیز یک سوال دارم. لزوم این سخنان روحانی چیست؟ آیا رهبری جلو رییس جمهور شدن وی را گرفتن یا از نظر من هبه کردند؟ مشکل ایشان قدرت طلبی .... است که علی ع قدرت را برای خدا میخواست و برای منافع خود مردم.
Iran, Islamic Republic of
بازم میگم واگذارشما تئوریسن های .... به ذوالفقارعلی (ع)
شهرابی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیر، برای تشکلیل حکومت نظر و رای مردم موثر است. جضرت امیر نیز با عبارت لولا حضور الحاضر ... از ان یاد کردند. اما ولایت حضرت طبق عقل و نقل تنها از طریق نصب الهی صورت می پذیرد. علما زیادی از جمله حضرت امام ره و اقای جوادی املی هم از طریق این مسائل را بیان کرده اند. بعبارت دقیق تر، امامت مکمل نبوت بوده و از طرف حضرت حق تعییین می شود. بنابراین نباید هم ولایت و هم حکومت، هر دو را تابع نظر مردم دانست. نکته دوم: حتی در دوران غیبت نیز این امور صادق بوده و هیچ تفاوتی ندارد. فقط ائمه ع همگی با نصب خاص خداوند تعیین می شوند و ولی فقیه با نصب عام. در هر دو زمان مردم نقش در جکومت دارند نه در ولی بودن ولی.
ستوده
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما درست گفتید که طرفدار آقای روحانی نیستید !!ما هم قبول میکنیم ولی پر واضحه شما از جرگه همان هایی هستید که روحانی را به این روز انداختید همانگونه که روسای دولتهای سابق و اسبق را به بیراهه کشاندید ..
دوست عزیز در صحبت رو حانی حرفی از نصب الهی نبود وایشان آیا نیمدانست که خداوند به پیغمبر اکرم(ص) فرمود علی(ع)را به عنوان جانشینی خود به مردم معرفی کن آیا این حکم خدا نبود آیا این آیه شریفه یا ایها الرسول بلغ.......را نمی دانست ایا روحانی ایه شریفه 55 سوره مائده را نمی دانست ایا رو حانی ایه شریفه 59 سوره نسا را نمی دانست ،ایا رو حانی نمیدانست که در روز غدیر خم مسلمانان حاضر با حضرت دعلی بعد معرفی پیغمبر بیعت کردندو ایا روحانی مانند برادران اهل تسنن حضرت علی را خلیفه چهارم می داندو ....
علی امینی آذر
United States
حسن .... این امام علی را برای این مردم بزار بمونه اگه پدر هسته ای رو درآوردی
Iran, Islamic Republic of
.......... همین حرف را خاتمی در دوره ریاست جمهوریش گفته بود او دارد تکرار می کنه بیشتر بُعد سیاسی اش را می خواهد بهره برداری کند .... اطلاعاتی را مشاوران سیاسی اش در اختار ااو می گذاره ایشان هم بیان می کنه به تبعات حرفش هم ملتزم نیست
Iran, Islamic Republic of
لا اله الا الله تنها شعاریست که اگر روحانی درکش میکرد این .... را نمیگفت
مجید
Iran, Islamic Republic of
سیلی خواهند خورد...
Iran, Islamic Republic of
سلام
اونی که میگفت امام رضا(ع) رو سیاسی نکنید حالا خودش امیرالمومنین رو سیاسی میکنه
چوب خدا صدا نداره
Iran, Islamic Republic of
دكترا كه هيچ اگر دروس ترم اول الهيات يا حوزه راهم خوانده بود از اين حرفهاي سخيف نمي زد
Iran, Islamic Republic of
حضرت علی (ع) بعد از قتل عثمان و اصرار مردم بر پذیرش امر خلافت از سوی آن حضرت، در سخنانی که در خطبه 91 نهج البلاغه آمده می فرماید (به این مضمون): «مرا رها کنید و به سراغ کس دیگری بروید، چون اگر من حاکم شوم آن گونه که خود می دانم حکومت می کنم و شما نمی پسندید. هر کس را شما انتخاب کنید من هم مانند شما و یا بیشتر از شما از او اطاعت خواهم کرد. اگر من وزیر باشم برای شما بهتر است تا اینکه امیر باشم.»
دکتر روحانی در دیدار با پزشکان این بحث را مطرح کرد به این منظور که بگوید: حضرت علی (ع) با اینکه خود ولی مسلمین است، اما نسبت به انتخاب مردم احترام می گذارد و همان گونه که در زمان خلفای سه گانه نه تنها با آنها مخالفت نمی کرد، بلکه در کارها به آنها مشورت می داد و برای حفظ اسلام از حق خود گذشت، پس از انتخابات هم سایر کاندیداها باید به خواست مردم احترام بگذارند و به یاری فرد منتخب بشتابند تا کشور و نظام از تفرقه و فتنه انگیزی محفوظ بماند.
حال این صحبت با تعابیر و تحلیل های مختلف و بعضاً مغرضانه همراه شده و جنجالی به پا کرده که متأسفانه در شأن نظام و حوزه نیست. به هر حال شایسته است همه عزیزان به ویژه روحانیت معزز ضمن احترام به نظرات دیگران به ویژه هم لباسی های خودشان، جایگاه و شأن حوزه و روحانیت را در نزد مردم و دشمنانی که تمام حرکات و حرفهای آنها را زیر نظر دارند حفظ نمایند.
Iran, Islamic Republic of
و برای حفظ اسلام از حق خود گذشت،...................میبینی تلویحا روحانی خودش هم میگه که حق ریاست جمهوری مال کسی دیگر بود وازش میخواد از حقش چشم بپوشه.شاهد بهتر از این برای مهندسی ،مهندس رحمانی فضلی؟!
!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ای بابا! کجا مردم خلفا رو انتخاب کردند ؟ خلفا در جمع محدود اشراف وبزرگان جامعه ان زمان انتخاب شدند .با این مقایسه که روحانی رو نابود کردی ،یعنی روحانی توسط اشراف انتخاب و حق حکومت کس دیگری را که خدا انتخاب کرده بود ، غصب کرده است !!!!!!!!!!!!.
سالار
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز حق حکومت رو با حق امامت یکی نکن
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعا برای شما میزان رای ملت است ،چطور شد همین اصلاح طلبان طرفدار روحانی ،سال 88 بر رای مردم شوریدند وفتنه 88را به پا کردند وبرای شکستن دولت مبتنی بر رای مردم حتی به دشمن این کشور هم متوسل شدند؟!
Iran, Islamic Republic of
جایگاه و شأن حوزه و روحانیت را در نزد مردم و دشمنانی که تمام حرکات و حرفهای آنها را زیر نظر دارند حفظ نمایند..... یعنی کسانی که متخصص در دین هستند و سالهای عمرشان را در این راه گذاشته اند ، به اندازه شما متوجه نيستند؟ شما تخصص دین شناسیت رو از کجا گرفتی که به خودت اجازه میدی فتوی صادر کنی که کیه که درست میگه ؟!
Iran, Islamic Republic of
میگم چرا در جمع پزشکان از مباحث تخصصی حکومتی حرف زده ؟! ادمهای واردتری پیدا نکرده ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
روحانی نگفت وقتی 16میلیون رائی که بهش داده نشده رو فریبکار وخشونت طلب میشمارد ،چگونه میخواهد کمک انها را قبول کند؟ بعدم اصلا گفت بیائید این گوشه کار را بگیرید که انها گفتند نه نمیائیم.....کم حافظه هم میشه.
Iran, Islamic Republic of
خلیفه اول توسط جمعی از بزرگان جامعه مستقیم انتخاب شد وخلیفه دوم مستقیم توسط خلیفه اول جایگزین شد وخلیفه سوم توسط شورای پنج نفره ای که خلیفه دوم مستقیم انتخاب کرده بود ! حالا روحانی با این حرف که زیراب خودش رو زده که منتخب مردم نیست .منتخب یه عده محدود است !
Iran, Islamic Republic of
احسنت به این جواب قانع کننده.مشخص است که بر خلاف سایر نظرات که از روی احساس و جناحی در مورد این مساله صحبت شده جواب شما بر مبنای تفکر و تعقل و اعتدال هست. خود حضرت امیر هم با اینکه نایب بر حق حضرت رسول بودند تا زمانی که خود مردم از او نخواستند از حق خود به خاطر همین مردم گذشت و موقعی که بر مسند حکومت رسید با توکل بر خدا و ادامه سیره حضرت رسول و همچنین مشورت با بزرگان آن موقع حکومتی را بنا نهاد که پس از گذشت هزار و و اندی سال هنوز برای مردم تمام دنیا چنین حکومتی آرزوست.البته در آن موقع بعضی از افراد همچون طلحه و زبیر در جهت تخریب امام برآمدند و از او سهم خواهی کردند که با پاسخ قاطع حضرت رو به رو شدند و نقشه شوم آنها به خودشان بازگشت.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
خداوند رسوا کند عوامل بیگانه را در کشور
مرگ بر سازشکار
درود برسپاهیان اسلام
احمدی
Iran, Islamic Republic of
اگر امام از سوی مردم انتخاب می گردید پس چرا رسول خدا در غدیر در پیش چشمان همه دست علی بن ابیطالب را بعنوان جانشین بالابرد
در این مورد نقش مردم چگونه بود!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چیزی که عوض دارد گله ندارد