جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۱
۳۳
تکرار// گفتار تفصیلی از استاد میرباقری

دلیل برتری امام علی (ع) بر دیگر انبیاء

جمعه ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 527158
بنابراین علم امیرالمومنین که یکی از خصوصیات ایشان است موجب آگاهی ایشان به کائنات و احوال انسان هاست. در روایت نقل شده است که امام وقتی به دنیا می آید دستانش روی زمین و صورتش رو به آسمان است، با این کار همه علومی که در زمین است را در قبضه خودش می گیرد و ندای ملکی را می شنود که از باطن عرش با ایشان به این مضمون سخن می گوید که خدا شما را برگزیده است پس آماده شوید و شروع می کند از ایشان تعریف کردن
دلیل برتری امام علی (ع) بر دیگر انبیاء
گروه فرهنگی جهان نيوز: متن زیر گزارش تفصیلی است از جلسه اول مباحث ظهر حرم مطهر رضوی در ماه مبارک رمضان 93 که توسط آیت الله میرباقری به تاریخ 28 تیرماه 93 ایراد شده است. در این جلسه به دو ویژگی ممتاز امیرالمومنین اشاره شده است، یکی علم حضرت و دیگری برتری ایشان بر انبیاء. در مورد مقام علمی حضرت علی (ع) خداوند در قرآن می فرماید او کسی است که همه علم الکتاب نزد اوست. در باب برتری ایشان بر سایر انبیاء نیز باید گفت که رسول خدا از این موضوع مستثنا هستند چرا که علم امیرالمومنین همان علم رسول خاتم است. بنابراین سرچشمه علم امیرالمومنین، علم الهی است؛ لذا اگر کسی می خواهد به علم برسد باید نزد نبی اکرم بیاید چون همه علم را خداوند به ایشان داده است و باب این علم نیز امیرالمومنین است.

فضائل امیرالمومنین
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیِّدنا و نبیّنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی أعدائهم أجمعین. صحبت کردن در زمینه فضائل امیرالمومنین علیه السلام کار دشواری است. صحبت کردن در باب مقام کسی که خدای متعال در آیات فراوانی او را مدح می کند و به بیان کمالات او می پردازد، جز با بیان همان آیات و ترجمه کردن آن ممکن نیست. حداقل صدها آیه از قرآن در مدح وجود امیرالمونین نازل شده است. ابن حجر که یکی از متعصبین اهل سنت است می گوید: «سیصد آیه قرآن در مدح امیرالمونین است»، ولی آنچه از روایات استفاده می شود بیش از این ها است. در روایت آمده است: «وَلَايَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ قُطْبَ‏ الْقُرْآن‏ وَ قُطْبَ جَمِيعِ الْكُتُب»(1) محور سنگ آسیای قرآن که معارف حول او می چرخد ولایت اهل بیت است و نه تنها محور معارف قرآن، بلکه محور همه معارفی که در همه کتب نقل شده ولایت اهل بیت است. بعضی از علمای شیعه آیاتی را که در مورد فضائل امیرالمونین است گردآوری کردند که در مجموع حدود هزار آیه می شود، بنابراین واضح است که ما نیز هنگام توصیف چنین شخصیت بزرگواری چاره ایی نداریم جز اینکه با زبان قرآن یا معصومین(ع) به وصف ایشان بپردازیم.

در حدیثی رسول اکرم به امیرالمومنین می فرمایند: «وَ لَوْ لَا أَنْ‏ تَقُولَ‏ فِيكَ‏ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارى‏ فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَاتَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذلِكَ الْبَرَكَة»(2)، علی جان! اگر نبود که طایفه ای در امت من همان سخنی که نصاری درباره عیسی بن مریم گفتند را بازگو کنند امروز مطلبی را درباره تو می گفتم که به واسطه آن در جمع مسلمین مرور نمی کردی مگر اینکه خاک کف کفش تو را به عنوان تبرک بردارند؛ یعنی بسیاری از آنچه درمورد فضائل امیرالمومنین نقل کرده اند و به نحو عمومی به دست ما رسیده است, معارف دم دستی است و اگر آن معارف بلند را می گفتند قابل تحمل نبود. البته آن معارف بلند را هم گفته اند منتها به صورت اسرار که آن هم در دل اهلش باقی مانده است. بنابراین همه اوصاف آن حضرت نقل نشده است اما در عین حال همان اوصاف مطرح شده همه کتب را پر کرده است.

خصوصیت ممتاز امیرالمومنین؛ مقام علمی خاص

در این جلسه یکی از خصوصیت های ایشان را بیان می کنم که از ویژگی های ممتاز ائمه است و باز در بین ائمه، امیرالمومنین ممتاز و روایات در مورد ایشان فراوان است، ویژگی علم آن حضرت است. یکی از علائم امامت علوم امام (ع) است. اگر بخواهیم علم حضرت را دنبال کنیم همین کتاب نهج البلاغه ای که در اختیار ما است کفایت می کند. در دورانی که امیرالمومنین در کنار وجود مقدس رسول اکرم زندگی می کردند سخنی جز به مقدار اندک از ایشان نقل نشده است؛ در آن دوران ایشان در بعضی از موارد به اصرار نبی اکرم سخنی را می فرمودند. در بیست و پنج سال بعد از نبی اکرم که دوران خانه نشینی حضرت بود هم آنچه از حضرت نقل شده کم است.

بنابراین پنج سال دوران حکومت حضرت می ماند که در آن زمان هم سه جنگ بزرگ رخ داد اما با این حال حضرت معارف را برای مردم به قدر امکان بیان کردند؛ و آنچه شما در نهج البلاغه می بینید غالبا برای این دوران پنج ساله است که آن هم بخشی کوچک از معارفی است که حضرت در این زمان بیان فرموده اند. ادبا، متکلمین، فلاسفه، عرفا و... شرح های متعددی بر این معارف نوشته اند که البته همه آن ها هم معتقدند که عمق کلام حضرت به خصوص در خطبه های توحیدی فهمیده نشده است و همه از تفسیر و تبیین خطبه های توحیدی اظهار عجز کرده اند. یادم هست که ابن ابی الحدید معتزلی ذیل یکی از خطبه های معاد حضرت  می گوید: «من بیش از هزار بار این خطبه را خوانده ام و در هربار، هم روحم سیراب شده و هم جسمم متحول و دگرگون شد» حتی از جرجرداق مسیحی که کتابی در مورد امیرالمومنین به نام «الامام علی (ع) صوت العدالة الانسانیة» دارد نقل شده است که: «من دویست بار کتاب نهج البلاغه را خوانده ام»

امیرالمومنین فرمود: «إِنَّ هَاهُنَا لَعِلْماً جَمّاً وَ أَوْمَأَ إِلَى صَدْرِهِ بِيَدِهِ لَمْ أُصِبْ لَهُ حَمَلَةً»(3)، در سینه من معارف فراوانی است، کاش کسانی بودند و می توانستند این معارف را تحمل کنند تا من به آن ها بگویم، چراکه تحمل معارف اهل بیت کار دشواریست «إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ‏ مُسْتَصْعَبٌ‏»(4)، یک پیغمبر و یا ملک مقرب و یا عبدی که خدا او را امتحان کرده است باید بیاید تا ما بتوانیم معارف را به او بگوییم. روایت داریم که پیغمبر فرمود علت این که سلمان معارف ما را می فهمید این بود که «سَلْمَانُ‏ مِنَّا أَهْلَ‏ الْبَيْتِ‏»(5)، سلمان چون محرم این خانه بود درهای معارف به رویش باز شده بود. حتی در باب سلمان از وجود مقدس رسول اکرم و امیرالمومنین روایت داریم که «كَانَا يُحَدِّثَانِهِ‏ بِمَا لَا يَحْتَمِلُهُ غَيْرُهُ مِنْ مَخْزُونِ عِلْمِ‏ اللَّهِ‏ وَ مَكْنُونِه‏»(6)، از علوم پوشیده الهی مرتب با سلمان گفتگو می کردند. بنابراین انسان هایی بوده اند که معارف بلند به آن ها گفته می شده است اما اجازه نشر این معارف به آن ها داده نمی شده است. در احوالات جابر بن یزید جوفی نقل شده است که امام صادق (ع) هزار حدیث را برای او بیان کردند اما گفتند که این احادیث مخصوص خود توست و نباید این ها را برای دیگران بازگو کنی چون تحمل نمی کنند و سوء فهم پیدا میشود. لذاست که بسیاری از معارف در سینه ها باقیمانده است اما همین هایی که از ائمه نقل شده است گویای عظمت و بزرگی این اشخاص است.

علم امیرالمومنین(ع) در قرآن و تعبیر علم الکتاب
یکی از آیات قرآن که به وجود مقدس امیرالمومنین تفسیر شده و نازل به علوم ایشان است آیه معروف سوره رعد است. از امیرالمومنین(ع) سؤال شد که سرآمد فضائل شما چیست؟ حضرت در پاسخ این آیه را فرمودند: «وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً»(رعد/43)، ای پیغمبر ما کفار ادعا می کنند که شما رسول نیستی و حرف هایی که میزنی از طرف خودت است و خودت به دنبال اقدامات اصلاح طلبانه هستی! ای پیامبر ما، به این ها بگو من دو شاهد دارم که گواه رسالت من هستند و این دو مرا کفایت می کند و با بودن این دو پذیرفتن یا نپذیرفتن شما برایم فرقی ندارد؛ این دو شاهد عبارتند از: «قُلْ كَفى‏ بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني‏ وَ بَيْنَكُم»، یکی الله تبارک و تعالی است که شاهد رسالت من است و دیگر شاهدی که در کنار نام خداوند آمده است: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب»، آن کسی است که همه علم الکتاب در نزد اوست.

در روایات متعددی آمده است که این اشخاص ائمه هستند «وَ اللَّهِ عِنْدَنَا عِلْمُ‏ الْكِتَابِ‏ كُلُّه»(7)‏، فریقین نیز این مطلب را قبول دارند و در کتب روایی خود گفته اند که مصداق این آیه حضرت علی (ع) است که در هنگام نزول آیه سنشان از شانزده سال تجاوز نمی کرد. این علم الکتاب همان کتابی است که «وَ لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مُبينٍ»(انعام/59)، هیچ تر و خشک و هیچ ریز و درشتی نیست مگر این که در آن ثبت شده است.

امام صادق(ع) از یکی از شیعیانش پرسیدند: «نظر دوستاران ما راجع به امیرالمومنین و مقایسه ایشان نسبت به سایر انبیا چیست؟ او گفت: آقا، منظور شما کدام ویژگی حضرت است؟ فرمودند: علم ایشان، پاسخ داد: آنان امیرالمومنین را خیلی بزرگ می دانند اما انبیاء اولوالعظم (حضرت محمد (ص)، حضرت عیسی، حضرت موسی، حضرت ابراهیم و حضرت نوح) را اعلم از ایشان می دانند. حضرت پاسخ دادند: خیر، امیرالمنین افضل هستند. آن شخص با تعجب پرسید: آیا واقعا امیرالمنین از همه انبیا افضل هستند؟! حضرت فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ يَفْتَحُ‏ مَسَامِعَ‏ مَنْ يَشَاء»(8)، خدای متعال اگر بخواهد کسی را هدایت کند گوش دلش را باز می کند تا حرف را بفهمد و اگر قصد هدایت کسی را نداشته باشد گوش دل را می بندد؛ یعنی می شنود ولی نمی فهمد. بعد حضرت در ادامه توضیح دادند که من می گویم هرچه نزد همه انبیا بود نزد امیرالمومنین است اما «هُوَ يَسْأَلُنِي هُوَ أَعْلَمُ أَمْ بَعْضُ النَّبِيِّين»‏ تو می گویی امیرالمونین افضل است یا انبیاء اولوالعظم؟!

البته سخن در باب وجود مقدس رسول الله نیست زیرا «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ‏ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا»(8)، «أَنَا دَارُ الْحِكْمَةِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا»(9). همه علوم نبی اکرم و امیرالمومنین یکی است چراکه امیرالمومنین جان نبی اکرم است که در آیه شریفه مباهله آمده است «وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ»(آل عمران/61)

روایت دیگری از امام صادق(ع) نقل شده است که: «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ، وَ يَدَعُونَ النَّهَرَ الْعَظِيم‏»(9)، این مردم آب های تهمانده بر که ها را با اشتها می مکند ولی نهر عظیم را رها کردند، شخصی عرض کرد: نهر عظیم کیست؟ فرمود: وجود مقدس رسول الله (ص)، بعد در ادامه حضرت توضیح دادند که: هر سنتی که در پیامبران  بوده است در وجود مقدس نبی اکرم (ص) جمع شده است». در ادامه روایت حضرت فرمود: «خداوند متعال همه آن چه که به سایر انبیاء داد بلکه بالاتر از آن را به پیامبر عطا کرد، و بعد آنچه نزد نبی اکرم بود به امیرالمومنین منتقل شد»، لذا امیرالمومنین نیز نهر عظیمی هستند که مردم آن را رها کرده و به دنبال دیگران رفته اند در حالی که علم امیرالمومنین علم زلال و پاک و مطهر است اما علم دیگران محدود و آلوده است.

 این تعبیر از خود امیرالمومنین است که فرمودند: «فَلَا سَوَاءٌ مَنِ‏ اعْتَصَمَ‏ النَّاسُ بِهِ وَ لَا سَوَاء»(10)، آن کسی که دیگران به دامن او چنگ زدند و شاگردی او را کردند و می خواهند از او معارف را یاد بگیرند با آن کسی که شما دست به دامن او زده اید مساوی نیست. بعد توضیح دادند که «حَيْثُ ذَهَبَ النَّاسُ إِلَى عُيُونٍ كَدِرَة يُفْرَغُ بَعْضُهَا فِي بَعْض‏»، دیگران به سوی چشمه هایی رفتند که آلوده است و نمی جوشد بلکه از ظرفی به ظرف دیگری می ریزد؛ «وَ ذَهَبَ مَنْ ذَهَبَ إِلَيْنَا إِلَى عُيُونٍ صَافِيَةٍ تَجْرِي بِأَمْرِ رَبِّهَا لَا نَفَادَ لَهَا وَ لَا انْقِطَاع» ولی آن کسانی که رو به ما آورده اند ‏به سوی چشمه هایی آمده اند که زلال است و به اذن پروردگار جاریست و هیچ پایانی ندارد.

علم ائمه (ع) علم نا متناهی است چرا که علم آنان متصل به علم الهی است؛ ائمه «خُزَّانَ‏ الْعِلْم‏» و «حَمَلَةِ كِتَابِ‏ اللَّهِ‏» هستند که این تعبیر در زیارت جامعه موجود است.‏ خلاصه این که همه علومی که نزد انبیاء بود به نحو اتم و اکمل در نزد حضرت علی (ع) است و این تازه همه علوم حضرت نیست.

مقایسه علم موسی(ع) و خضر(ع) در مقابل اهل بیت علیهم السلام

آنچه خداوند به موسی کلیم داد همه علم الکتاب نبود بلکه بخشی از آن بود که در آیه قرآن تعبیر شده است به «مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ»(اعراف/145) لذا نقل شده است که موسی کلیم وقتی به مقام نبوت رسید و الواح تورات را دریافت کرد مطلبی به ذهنش خطور کرد که: «خداوند در این دوران اعلم از من ندارد، اما خداوند متعال به او خطاب کرد: یک معلم الهی است که علمش را از ما یاد گرفته است «وَ إِذاً لَآتَيْناهُمْ مِنْ لَدُنَّا أَجْراً عَظيماً»(نساء/67)، تو باید بروی و او را در محل تلاقی دو دریا پیدا کنی. موسی کلیم به همراه یوشع بن نون راه افتاد «وَ إِذْ قالَ مُوسى‏ لِفَتاهُ لا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً»(کهف/60) و گفت: من در محل تلاقی دو دریا می گردم تا این که آن معلم الهی را پیدا کنم و شاگردی او را کنم و اگر او را پیدا نکردم دوران طولانی را (هشتاد سال و بیشتر) می گردم تا بتوانم او را پیدا کنم. حضرت موسی به همراه وصیش گشت تا این که در محل تلاقی دو دریا هر دو خسته شدند و هنگامی که خواستند ماهی بریان شده ایی که به همره داشتند را بخورند ناگهان دیدند که ماهی زنده شد و به دریا رفت. همراه حضرت موسی این صحنه را دید اما حضرت این صحنه را ندید و عبور کرد. بعد از گذش زمانی حضرت موسی فرمود: «فَلَمَّا جاوَزا قالَ لِفَتاهُ آتِنا غَداءَنا لَقَدْ لَقينا مِنْ سَفَرِنا هذا نَصَباً»(کهف/62)، غذایمان را بیاور تا بخوریم که خیلی خسته شدیم. همراه حضرت عرض کرد: آن جایی که کنار سنگ تکیه داده بودیم ماهی زنده شد و به دریا رفت. همین که موسی کلیم این را شنید فهمید که آن معلم الهی که نفسش مایه حیات است آن جا است؛ پس برگشت و او را پیدا کرد و بنای شاگردی او را  گذاشت.

آن معلم به موسی عرض کرد: «قالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطيعَ مَعِيَ صَبْراً»(کهف/67)، تو نمی توانی با من راه بیایی، چون علومی پیش من است که تو آن ها را نمی فهمی و با من درگیر می شوی. پس معلم از حضرت قول گرفت که چیزی نگوید و هر وقت لازم بود خود او توضیحات لازم را دهد. آن شخص سه چشمه از علمش را به حضرت نشان داد و در  هر سه جا ایشان اشکال کرد. بنابراین معلم فرمود: «هذا فِراقُ بَيْني‏ وَ بَيْنِكَ»(کهف/78) دیگر باید از هم جدا شویم و سپس اسرار کارهایش را به موسی عرض کرد. در روایت داریم که این معلم حضرت خضر (ع) بود.

در بصائر الدرجات آمده است که امام صادق (ع) در روایتی فرمود: «وقتی موسی کلیم با حضرت خضر مواجه شد یک سؤال از حضرت خضر  پرسید که ایشان جوابش را نمی دانستند، یک سؤال هم خضر نبی از حضرت موسی پرسید که ایشان نتوانست آن را جواب دهد، بعد حضرت صادق (ع) فرمود: اگر من بودم هم سؤال موسی را جواب می دادم و هم سؤال خضر را و هم سؤالی می پرسم که هیچ کدام جواب آن را ندانند!» پس درجه علمی ائمه (ع) از خضر نبی که سرچشمه معارف بودند بیشتر است و ایشان شاگردی ائمه را می کردند.

خلاصه یکی از اسامی امیرالمومنین در قرآن این است: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»، کسی که همه علم الکتاب در نزد اوست. از امام صادق در کافی نقل شده است که: «آیا در قرآن دیده ای که خداوند در باب کسی که در خدمت حضرت سلیمان بود و علم الکتاب داشت و تخت بلقیس را از یمن به شام آورد می فرماید: «عِفْريتٌ مِنَ الْجِنّ أَنَا آتيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِ»(نمل/39)، عفریتی از میان جن ها به سلیمان پاسخ داد قبل از این که از جایت برخیزی تخت را حاضر می کنم.

بعد قرآن می فرماید: «قالَ الَّذي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتاب»(نمل/40)، کسی که در نزد او علمی از کتاب بود نه همه علم الکتاب از اسم اعظمی که در نزدش بود استفاده کرد و در یک چشم به هم زدن فاصله بین یمن تا شام را جمع کرد و تخت را آورد و بعد زمین را دوباره پهن کرد. امام صادق به صدیق فرمود: می دانی آن شخص چقدر علم الکتاب داشت؟

گفت: خیر، حضرت فرمود: او فقط دارای قطره ای از دریای علم الکتاب بود! بعد فرمودند: «وَ اللَّهِ عِنْدَنَا عِلْمُ‏ الْكِتَابِ‏ كُلُّه»، همه علم الکتاب در نزد ماست ». حتی در بعضی از روایات آمده است که آن شخص به اندازه ایی که پر پشه هنگام تماس با آب از آن برخوردار می شود به همان اندازه از علم الکتاب بهره مند بود. لذا ائمه به همه عالم احاطه دارند.

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که «قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَنَا أَعْلَمُ‏ كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ فِيهِ بَدْءُ الْخَلْقِ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ فِيهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَرُ الْأَرْضِ وَ خَبَرُ الْجَنَّةِ وَ خَبَرُ النَّارِ وَ خَبَرُ مَا كَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ كَائِنٌ أَعْلَمُ ذَلِكَ كَمَا أَنْظُرُ إِلَى كَفِّي إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‏ء»(11)، من فرزند رسول الله هستم و همه کتاب الهی را می دانم ، من از آن چه بوده و خواهد بود خبر دارم و خبر آسمان ها و زمین را می دانم. بعضی از اطرافیان حضرت ظرفیت نداشتند و گفتند: این حرف ها چیست که امام می زند؟!

حضرت عرض کردند که: خداوند درباره قرآن فرموده اند «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ»(نحل/89)، همه حقایق در قرآن است و علم قرآن نیز پیش ما اهل بیت است».
بنابراین سرچشمه علم امیرالمومنین، علم الهی است و همه علومی که در نزد نبی اکرم است در خدمت امیرالمومنین است؛ لذا اگر کسی می خواهد به علم برسد باید نزد نبی اکرم بیاید چون همه علم را خداوند به ایشان داده است و باب این علم نیز امیرالمومنین است «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ‏ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا». اگر کسی می خواهد درهای معرفت الهی به رویش باز شود باید نزد امیرالمومنین برود.

وسعت علم امام و ظرفیت دریافت شیعیان

ابوذر نقل می کند که: «من و امیرالمومنین به بیابانی می رفتیم، در این وادی دیدم که مثل سیل مورچه جاریست، از کثرت مورچه ها تعجب کردم و گفتم: «اللَّهُ أَكْبَرُ جَلَّ مُحْصِيه»(12)‏ عجب خدای با عظمتی، چقدر این خدا با جلالت و بزرگ است خداوندی که تعداد این مورچه ها از دستش بیرون نمی رود و رزق همه را می دهد. حضرت علی (ع) فرمودند: «لَا تَقُلْ ذَلِكَ يَا أَبَا ذَرٍّ وَ لَكِنْ قُلْ جَلَ‏ بَارِيه‏»، اگر می خواهی از عظمت خدا بگویی بگو عجب خدایی که این همه موجود را خلق کرده است چراکه شمارش این مورچه ها را من هم می دانم و نر و ماده آن را می شناسم»
انسان نباید دنبال استاد بگردد زیرا استاد هست ولی شاگرد نیست!

امیرالمومنین فقط سلمان را داشت که تازه نتوانست همه علوم را به او هم بگوید چرا که در روایات داریم که ائمه گفته اند علم ما آنقدر سنگین است که حتی انبیاء هم نمی توانند آن را تحمل کنند. فرمود اگر آن علمی را که به سلمان گفتیم ابوذر بداند نمی تواند تحمل کند «وَ اللَّهِ لَوْ عَلِمَ أَبُو ذَرٍّ مَا فِي‏ قَلْبِ‏ سَلْمَانَ‏ لَقَتَلَهُ»(13)، ابوذر اگر بداند چه در قلب سلمان می گذرد او را می کشد.

بنابراین علم امیرالمومنین که یکی از خصوصیات ایشان است موجب آگاهی ایشان به کائنات و احوال انسان هاست. در روایت نقل شده است که امام وقتی به دنیا می آید دستانش روی زمین و صورتش رو به آسمان است، با این کار همه علومی که در زمین است را در قبضه خودش می گیرد و ندای ملکی را می شنود که از باطن عرش با ایشان به این مضمون سخن می گوید که خدا شما را برگزیده است پس آماده شوید و شروع می کند از ایشان تعریف کردن؛ امام با شنیدن این تعاریف به نشانه تواضع در مقابل خداوند متعال این آیه را می خوانند: «شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ»(آل عمران/18)؛ وقتی این آیه را می خوانند و  این گونه به توحید شهادت می دهند خداوند درهای علم اولین و آخرین را به رویشان باز می کند و به او خصوصیتی می دهد که می تواند روح را مشاهده کند. همان حقیقتی که در قرآن در سوره قدر و... از او کلام به میان آمده است که «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» چرا که روح غیر از همه ملائکه و اعظم از همه آن هاست) بنابراین امام در همان بدو تولد دارای ظرفیتی است که می تواتد روح را ببیند، چرا که مشاهده ملائکه سخت است و جبرئیل را فقط انبیاء مرسل می توانند ببینند اما مشاهده روح از آن هم سخت تر است. امام وقتی به امامت می رسد عمودی از نور بین او و خدای متعال قرار می گیرد که در آن همه خصوصیات و سرشت انسان ها نمایان است.

در روایت آمده است که شخصی به امام رضا (ع) عرض کرد: «آقا، خیلی از دوستان مرا واسطه قرار داده اند که به شما التماس دعا بگویم، امام رضا فرمودند: شما خیال می کنید که ما از شما غافل هستیم؟! هر روز اعمال شما را من به خدای متعال عرض می کنم. السلام علیک یا اباعبدالله...

پی نوشت ها:
(1) تفسير العياشي، ج‏1، ص: 5
(2) الكافي، ج‏15، ص: 149
(3) نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 496
(4) معاني الأخبار، النص، ص: 407
(5) تفسير فرات الكوفي، ص: 171
(6) علل الشرائع، ج‏1، ص: 183
(7) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 213
(8) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏2، ص: 239
(9) الأمالي( للصدوق)، النص، ص: 353
(10) الكافي، ج‏1، ص: 184
(11) الكافي ، ج‏1، ص: 61
(12) الكافي ، ج‏1، ص: 401
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
استاد عزیز همیشه سخنانشان زیبا است
Canada
مگر امیر المومنین حضرت علی (ع) نبی بوده اند که تیتر زده اید برتری ایشان بر دیگر انبیا؟
Iran, Islamic Republic of
منظور، انبیاء الهی غیر از حضرت محمد (ص) است.
mrm
Iran, Islamic Republic of
لااقل یکبار متن را بخوانید بعد نظر دهید.
United States
این سخنان مصداق مذهب علیه مذهب است.انبیا والاترین انسانها هستند و نامشان و تکریمشان صراحتا در قران امده لذا این سخنان صحیح نیست
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی مثبت دادم
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
این منطق شما بسیار سطحی و پیش پا افتاده است! بقول منطقیون اثبات شیء نفی ما عدا نمی کند! مقام امامت که به برخی انبیاء داده شده است از مقام نبوت هم بالاتر است! شما قرآن را خوب نخوانده ایی و نمی دانی امامت یعنی چه! شما می دانی که تعداد رکعات نماز در قرآن نیامده ولی همه مسلمانان جهان قبول دارند که نماز صبح دو و ظهر و عصر هریک چهار و ... است! بسیاری از معارف دین از زبان رسول خدا صلوات الله علیه و آله آمده است! گویا شما همانند خوارج فکر می کنید که قرآن به تنهایی برای رستگاری کافی است!!! تا اهل بیت علیهم السلام نباشند هیچ رستگاری برای مسلمانان نیست! لطفا برای این که عاقبت به خیر شوید اندکی مطالعات دینی را افزایش داده و همان قرآن کریم را بهتر مطالعه نمایید تا این گونه دچار کج اندیشی نگردید!
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود...
Iran, Islamic Republic of
استاد میرباقری همیشه صحبتهای شان متفاوت و معرفت افزایی محض است
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود خدا بر حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام. شخصی که وصف گفتار و رفتارشان، نشان میدهد بشر، چه نیاز وافری به داشتن امام معصوم دارد. ایشان، الگویی است برای مسلمین و همه جهانیان که راهکار بنده صالح خدا بودن را، به چشم ببینند. در این رابطه، نهج البلاغه، به واقع راهگشا و راهنماست.
Iran, Islamic Republic of
مشخص میشود برخی نه فقط با ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ، که با امامان هم مشکل دارند و شاید دلیل اصلی اولی هم همین دومی باشد.
United States
هر که مثلا غلو کند دوستدار امامت است؟عجب منطق ابکی و سستی است
Iran, Islamic Republic of
برادر ارجمند. چنانچه مطلبی را قبول نداری یا درک نمیکنی نیازی به درشت گویی نیست. به خودت فرصت بده و تعمق کن. بنده هم با فهم این مطالب بی مشکل نیستم و بدنبال شواهد دیگر میگردم.
بنظر شما چرا حضرت موسی طلب روئیت خدا را کرد ولی جضرت محمد هیچگاه چنین تفاضایی نداشت. چرا برخی رسولان و یا حوارییون برای حصول اطمینان قلبی تقاضاهایی از قبیل مائده آسمانی یا معجزات خداوندی داشتند؟ حال آنکه نبی اکرم و ائمه هیچگاه تردیدی بخود راه نداده و تقاضایی از این جنس نداشتند؟ آیا علم به کتاب مبین میتواند توضیحی بر این چرایی ها باشد؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر این حقیر در حال حاضر مقام عظمای ولایت...باکل جهان کفر و استکبار به ستیز برخاسته اند ...
United States
انبیا مانند موسی و عیسی و ابراهیم و محمد با وحی مستقیم با خدا ارتباط دارند.چرا کفر میگویید.هیچ انسان دیگری تز این انبیا بالاتر نیست.
Iran, Islamic Republic of
کفر کدومه؟ برو تحقیق کن. تحقیق کن. سوال کن. با استدلال نپذیر. ولی نه تو ذهن خودت. با مخالف عقیدت مباحثه کن. یا اون رو مجاب کن یا مجاب شو. دو روز دیگه تو برزخ باید بزنیم تو سرمون از دست این سهل انگاری هامون. ...
Iran, Islamic Republic of
خدا حفظشان کند چقدر عالی و آموختنی بود
Iran, Islamic Republic of
لطفاافراط نکنید حضرت علی به عنوان امام اول شیعیان قابل احترامند
زیادم افراط خوب نیست جناب میرباقری
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیز. میفرمایید آقای میرباقری افراط نکنید؟ چگونه به این نتیجه رسیدید که ایشان افراط می کند؟ مگر سخنان ایشان از قرآن و احادیث اهل بیت (ع) نبود پس لطف کنید بفرمایید دقیقا کجای کلام قرآن و ائمه (ع) افراط است؟ احتمالا می خواهید بگویید امام از پیامبر اولوالعزم برتر نیست؟ در رد این ادعا ماجرا حضرت موسی(ع) و خضر(ع) کافی است. حضرت خضر(ع) از پیامبر اولوالعزم علمش بیشتر است. یا مورد دیگر در قرآن سوره بقره، حضرت ابراهیم (ع) پیامبر اولو العزم بودند وقتی امتحانات الهی را با موفقیت طی کردند به مقام امامت رسیدند. پس امامت از پیامبری بالاتراست. (حضرت رسول(ع) هم بنا به فرمایش امام صادق(ع) امام بودند). مورد سوم در دوران ظهور، حضرت عیسی پیامبر اولوالعزم پشت سر امام زمان(ع) نماز را اقامه میکنند. چگونه است که پیامبر اولوالعزم از امام(ع) برتر باشد اما به امام(ع) اقتدا کند. این هم از مظلومیت امیرالمومنین(ع) است که کسانی که درباره او جاهلند، براحتی در مورد او حرف میزنند.
یه مدافع
Iran, Islamic Republic of
خدا شفای عاجل عنایت فرماید.کدام فرمایش استاد بدون سند و از سر احساس بود.اینقدر معارف اصیل اهل بیت برای عوام الناس گفته نشده که وقتی گوشه ای بیان می شود بعضی ها دچار سرگیجه معرفتی می شوند.امام علی ع متعلق به جهان بشریتند نه شیعیان اسمی ایشان.
Iran, Islamic Republic of
این سرگیجه نیست دوست مدافع من، عقل گیجه است!
اینقدر پر شده است شکم ما مردم از لقمه های شبهه ناک و مغزهایمان نیز از اراجیف و خزعبلات بی بی سی و ماهواره و صدا و سیمای ملی! و وطنی! و صفحات وب و شبکه های منحط اجتماعی و ...که حتی بدیهی ترین امورات در مورد اهل بیت عصمت و طهارت پیامبر اکرم (ص) را هم، حاضر نیستیم که باور نماییم.
.
Iran, Islamic Republic of
یه مدافع
شما رو به پرهیز از تلخ زبونی و کنایه زدن به مخالفت توصیه میکنم. این خلاف اخلاق اهل البیت علیهم السلامه. من و شما باید زینت او انوار سلام الله علیهم باشیم. خدا اول بنده و شما رو شفا بده انقدر گناه نکنیم. دیگه رویی از من سیاه تر هست؟ زود با پرخاش خرابش نکن برادر. بگذار به دلت بشینه.
مهدی
Australia
باسلام
خوب ما مسلمان هستیم وبهمه پیامبرها اعتقاد داریم .
امّا یک نکته جالب توجه 1 علی امیرالمؤمنین درخانه خدا کعبه بدنیا آمد
2 : داماد پیامبر
3 همسرش فاطمه زهرا دختر پیامبر .
4 فرزندان علی: حسین وحسن سید جوانان بهشت .
5 اللهم صل على محمد وال محمد .
6 پنج تن حضرت محمّد، حضرت علی، حضرت فاطمه، امام حسن و امام حسین علیهم السّلام . آیه تطهیر . آیه مباهله .
آیات ۱۹ تا ۲۲ سوره الرحمن، که در آنها از علی و فاطمه علیهماالسّلام به دو دریا تعبیر شده است
Iran, Islamic Republic of
در متن هم اگر توجه کنید هر کسی گنجایش و ظرفیتی دارد که این بنده خدا اینقدر ظرفیتش کم است که این صحبتها را افراط میداند
خدایا به ما شرح صدر بده که بتوانیم معارف اهل بیت را درک کنیم و آماده ظهور حضرت حجت باشیم
Iran, Islamic Republic of
حرفت تیز بود مومن. نرم تر بگو. وقتی نقصی رو در کسی یادآوری میکنی طرف رنجیده میشه. این سنت اولیا الهی نیست. تا به وقتش که دیگه رحمی در کار نیست برای کسی که یا ایمان نیاورده یا در ایمانش
خیری کسب نکرده.
Iran, Islamic Republic of
اقا افراط کدومه. خوب برو یقه ی یه روحانی رو بگیر بگو مردی برام ثابت کن. اینکه تو ذهنت بعید به نظر میاد که استدلال نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
سلام جهان غیرقابل پخش. لطف کنید تصویر ارمش بخشتری از استاد میر باقیری استفاده کنید این عکس زیبنده ای عالم نیست .ممنون
mrm
Iran, Islamic Republic of
این مطالب مربوط به عاشقان ومریدان امام علی ع (خواص) است درک آن برای عوام سخت است.
محب علی
Iran, Islamic Republic of
نه دوست عزیز درکش برای عوام سخت نیست
حتی درکش برای مسیحیان پاک طینت نیز سخت نیست
نمونه اش جرج جرداق مسیحی!
بلکه درکش برای انسانهای کافر، مشرک، منافق، معاند، مخالف دین الهی (از هرنوعی)، تکفیری ها، وهابی ها و سعودی ها، دارای عصبیت های جاهلی، رهروان آمریکا و اسرائیل و انگلیس، شیطان پرستان و ... نهایت افراد جاهل مادی گرا و غرب گرا سخت است!!!
Iran, Islamic Republic of
این حرفی که این بنده ی خدا گفته دقیقا درسته. ..
United States
جهان نیوز ان شاءالله خدا شما رو در همین شبهای قدر با تغییردهندگان دین محشور کنه که انقدر رذل و شیطان صفتید
ساکت
Iran, Islamic Republic of
خیلی کمه،علی بیش از اینهاست که فقط خدا و استاد ایشان نبی اکرم می داند به خاطر همین جان محمد علی اسن و این دو یک نور هستند در دو بدن،علی معجزه محمد است
Iran, Islamic Republic of
....