پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
نامه جمعی از دانشجویان دکتری به رئیس‌جمهور

درباره وام دانشجویان دکتری تدبیری کنید

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب: 526647
جمعی از دانشجویان دکتری در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، خواستار تغییر در شرایط وام ویژه دانشجویان دکتری شدند.
درباره وام دانشجویان دکتری تدبیری کنید
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، جمعی از دانشجویان دکترای دوره روزانه در نامه‌ای به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نکاتی را درباره وام ویژه دانشجویان دکتری مطرح کردند.

در ابتدای این نامه آمده است: ناگفته پیداست آنچه اینجا می‌نویسیم، بر تمام دولتمردان کشور عزیزمان آشکارست. لیکن به امید تسریع در بهبود وضعیت بحرانی مراکز علمی کشور و نیز فروکاستن از اندوه درونی پویندگان دانش اندکی قلم فرسایی می‌کنیم و مستدعی‌ایم تدبیری در رفع معضلی که در زیر به آن اشاره شده است، اندیشیده شود.

این نامه می‌افزاید: تقریبا از سال 1393، وام ویژه دوره دکتری دانشجویان روزانه (هر سه ماه یکبار به مبلغ 1950000 تومان ) جایگزین پژوهانه دانشجویان دکتری شد. نحوه بازپرداخت این وام بدین قرار بود که یک سال پس از فارغ‌التحصیلی و به مدت سه سال انجام پذیرد.اما طبق آیین‌نامه جدید مدت بازپرداخت وام برابر با تعداد ماه‌هایی می‌باشد که شخص وام دریافت کرده است، به استثنای سود 4 درصد و جریمه دیر کرد در بازپرداخت آن. در واقع، اگر شخصی 4 دوره سه ماهه از قرار ماهی 700 هزار تومان دریافت کند، باید طی یک سال با سود 4 درصد یعنی تقریبا ماهی 730 هزار تومان بپردازد.

در ادامه این نامه آمده است: حتی اگر شرایط تضمین شده شغلی برای فارغ التحصیلان وجود داشت، باز هم این نوع باز پرداخت تمسخرآمیز به نظر می‌رسد، لیکن با وضعیت اشتغال در شرایط کنونی کشور، گاهی ممکن است که یک فارغ‌التحصیل دکتری با کمال ناباوری حتی به اندازه 700 هزار تومان هم درآمد نداشته باشد. و این بهای گزافی است برای کسانی که بهترین سال‌های حیات خویش را صرف ارتفای علمی کشور کرده‌اند. این درحالی است که نخبگان این مرز و بوم بهترین سال‌های عمرشان را صرف ارتقای علمی کشور می‌کنند.
در ادامه این نامه تاکید شده است: آنچه ظاهر امر نشان می‌دهد هیچ نوع فرصت کاری برای این قشر در نظر گرفته نشده است کما اینکه همان ظرفیت محدود هیئت علمی دانشگاه ها هم برچیده شده است و در برابر چشمان بهت زده تحصیل کردگان مسئولین به راحتی شعار کارآفرینی و عدم وابستگی به حمایت‌های دولتی سر می‌دهند. در حال حاضر با ورود دوره‌های شبانه و پردیس به مقطع دکتری بیش از پیش فرصت‌های کاری کسانی که تنها سرمایه شان علمشان بود و بس، نیز هباء منثورا شد.

این نامه می‌افزاید: با شرایط بغرنج فراهم آمده دیگر مسلم است که به جای تمرکز بر روی مباحث علمی باید دغدغه مبارزه با این ناملایمات را داشته باشیم. آنگونه که خود مستحضرید در سایر کشورها حتی کشورهای جهان سوم به دانشجویان دکتری فاند(کمک هزینه تقریبا کامل) تعلق می‌گیرد، ولی در ایران با اینکه دانشجویی شغل محسوب می‌شود و از ما تعهد کار تمام وقت می‌گیرند، در مقابل هیچ کمکی نمی‌کنند و متاسفانه به تازگی مطلع شدیم که شرایط همین وام ویژه هم تغییر یافته و به نفع بانک تامین کننده مالی آن برگشته است. علاوه بر اینها دوباره روند تعهدات محضری و ... نیز باید با تغییر بانک مذکور دوباره انجام شود که باز ضررش به جانب ماست.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: کنار نیامدن با این وضعیت سخت و اسفبار از یک سو و بی‌مهری جامعه و مسئولین از سوی دیگر سبب شده است، تقریبا بیش از نیمی از دانشجویان دکتری به این فکر مهاجرت از سرزمین خود بیفتند. این موضوع برای کشوری که نبوغ مردمانش شهره جهانیان است، ننگ بزرگی است.

در پایان این نامه آمده است: با عنایت به آنچه گفته شد- و خود اندکی از بسیار بود- از جنابعالی و دیگر مسئولان دلسوز خواستاریم که تدبیری برای رهایی از این وضعیت اتخاذ فرمایید. منتظر پاسخگویی شما هستیم. این نامه تنها اعتراضی است به حقوق مدنی سلب شده نسل جوان و کاملا مسالمت‌آمیز است و از هرگونه هیاهوی سیاسی به دور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *