جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
معاون نیروی انسانی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های تهران:

شهرستان‌های تهران ۵ هزار معلم کم دارد

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 526494
معاون نیروی انسانی آموزش‌وپرورش شهرستان‌های تهران با اشاره به اینکه با کمبود ۵ هزار معلم مواجه هستیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال نصف سال‌های قبل ورودی نیرو داشته باشیم.
شهرستان‌های تهران ۵ هزار معلم کم دارد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، حسین سنجری  در خصوص نقل و انتقال نیروی انسانی به آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران اظهار کرد: هم اکنون در شهرستان‌های استان تهران با کسری 5 هزار معلم مواجه هستیم که این کمبود بیشتر در دوره ابتدایی وجنسیت مرد است.

وی افزود: در دوره متوسطه نیز 95 درصد کمبود معلم در جنسیت مرد است بنابراین در نقل و انتقال نیروی انسانی به این موضوع توجه داشته و حداکثر پذیرش را در شهرستان‌های استان تهران خواهیم داشت.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه شهر تهران برای 9 منطقه خود پذیرش معلم ازسایر استان‌ها دارد، گفت: به دلیل اینکه تهران جذابیت بیشتری دارد اغلب فرهنگیان ترجیح می‌دهند این شهر را انتخاب کنند. 

سنجری مطرح کرد:‌ تهران امسال با همکاری وزارت آموزش و پرورش از سایر استان‌ها پذیرش نیرو دارد و با تغییر رشته شغلی آنها را در دوره ابتدایی به عنوان آموزگار جذب می‌کند همین مسئله باعث می‌شود تهران بیشتر از سالهای قبل مورد توجه فرهنگیان قرار بگیرد.

سنجری ادامه داد: با این روند پیش‌بینی می‌شود که آموزش وپرورش شهرستان‌ها تهران نصف سال‌های قبل ورودی نیرو داشته باشد و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در رشته‌هایی که نیاز داریم اقدام به پذیرش معلم کنیم و اگر فردی رشته‌اش غیرمرتبط باشد باید به دوره ابتدایی آمده و به عنوان آموزگار مشغول به کار شود.

* 43 درصد نیروها بالای 20 سال سابقه دارند
 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران با اشاره به اینکه امسال دو هزارنفر در آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران بازنشسته می‌شوند، یادآور شد: 43 درصد کل نیروهای این اداره کل بالای 20 سال سابقه دارند همچنین معلمانی که بالای 25 سال سابقه فعالیت دارند می‌توانند درخواست بازنشستگی بدهند.

وی تصریح کرد: برای جبران کمبود نیروی انسانی برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم و اولویت نخست ما آموزگار، دبیر، مدیر و هنرآموز است که در مرحله نخست آنها را پذیرش خواهیم کرد و در گروه دوم که شامل معاونان مدارس، استادکار وانباردار است پذیرش را محدود می‌کنیم.

* بازگرداندن مراقبان سلامت به کلاس درس

سنجری بیان کرد: نیروهایی را که به عنوان مراقب سلامت مشغول به کار هستند و رشته آنها غیرمرتبط بوده اما در این بخش به کار گرفته شدند را به کلاس‌های درس بازخواهیم گرداند همچنین در مدارس نمونه دولتی و مدارس خاص میانگین دانش آموزان را که 22 تا 25 نفر بود به 28 نفر افزایش می‌دهیم.
وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های استان تهران بالاترین تراکم کشور را در بخش دانش آموزی دارد، افزود: هم اکنون میانگین تراکم دانش آموز درکلاس‌های درس در دوره ابتدایی 33.26، متوسطه اول 32.36 و متوسطه دوم 27.57 است.

* جذب 1300 مربی پیش‌دبستانی به صورت حق‌التدریس

 معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه نیروی انسانی آموزش‌ و پرورش شهرستان‌های استان تهران خاطرنشان کرد: برای جبران کسری معلم، مربیان پیش دبستانی را که رشته‌های آنها غیرمرتبط است به عنوان مثال علوم اجتماعی یا ادبیات خوانده‌اند در دوره ابتدایی به کار می‌گیریم و پیش بینی کرده‌ایم که امسال 1300 نفر را به صورت حق التدریس به کار بگیریم.

* خالی ماندن سهمیه‌های استخدامی
وی با اشاره به اینکه در بحث استخدام معلم، سهمیه آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در آزمون سال گذشته 834 نفر بود، از مشکلی جدی پرده برداشت و گفت: هم اکنون دو سال است که یک سوم ظرفیت اختصاص یافته استخدام می‌شوند چرا که داوطلبان نمی‌توانند حدنصاب نمره لازم را کسب کنند.به عنوان مثال در آزمون استخدامی سال 95 ما 834 نفر ظرفیت استخدام داشتیم که 495 نفر برای مصاحبه معرفی شدند و در مصاحبه نیز عده‌ای از آنها ریزش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه فرهنگیان نیز سهمیه اختصاص یافته به آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به طور کامل تکمیل نمی‌شود به عنوان مثال سال گذشته 740 سهمیه برای پذیرش دانشجو داشتیم که افراد باید تراز 6500 به بالا را کسب می‌کردند اما داوطلبان موفق به کسب این تراز نشدند و دو سوم سهمیه ما از دست رفت.

* وضعیت تدریس مدیران و معاونان مدارس
سنجری در پاسخ به این پرسش با توجه به کسری نیروی انسانی آیا تدریس مدیران و معاونان مدارس لغو می‌شود، بیان کرد: تدریس مدیر و معاون در تفاهم نامه ما با وزارت آمزوش و پرورش وجود دارد و زمانی می‌توان اعلام کرد اختیاری است که تدریس مدیر و معاون را با ما محاسبه نکنند اما هم اکنون حدود 28 هزار ساعت در هفته تدریس مدیر و معاونان را با ما حساب کرده‌اند. البته درجلسه ای که اخیراً برگزار شد مصوب کردیم  تدریس مدیران برداشته شود و معاونان به مدت 4 ساعت در هفته تدریس داشته باشند.

وی افزود: با انتقال معلمان شهرستان های استان تهران به استان البرز و شهر تهران موافقت نمی‌کنیم چرا که در این صورت حدود 30 درصد از معلمان ما متقاضی انتقال به این استان‌ها هستند و این در شرایطی است که آموزش وپرورش شهرستان‌های استان تهران با کسری نیروی انسانی مواجه است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *