شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
به دلیل نبود امکانات

اطفای حریق جنگل های ایلام طولانی می شود

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۴
کد مطلب: 526400
امسال نیز مانند سال های گذشته شاهد آتش سوزی های مکرر در جنگل های استان ایلام هستیم و البته آتش سوزی ها به دلیل نبود امکانات طولانی تر هستند و باعث خسارت بیشتر می شوند.
اطفای حریق جنگل های ایلام طولانی می شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، هر سال بر عمق فاجعه آتش سوزی در جنگل های استان ایلام اضافه می شود، امسال نیز در همین خردادماه شاهد چند آتش سوزی گسترده در جنگل های استان ایلام بوده ایم، در آخرین آتش سوزی که در کوه های شهرستان بدره اتفاق افتاد به دلیل نبود امکانات و صعب العبور بودن منطقه، آتش سوزی بعد از دو روز خاموش و مهار شد.

امسال بحران آتش سوزی در جنگل های استان بیشتر شده و متاسفانه مسئولان راهکاری جدی برای پیشگیری از آتش سوزی و اطفای حریق به موقع نشده اند، در اکثر آتش سوزی ها که با کمک مردم انجام می شود از شاخ و برگ درختان برای خاموش کردن آتش استفاده می شود.

تجهیزات و امکانات برای خاموش کردن آتش در جنگل های بدره بسیارضعیف بود
هادی صی هاشمی عضو انجمن منابع طبیعی سبز اندیشان تنگه رازیانه در شهرستان بدره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای مهار آتش سوزی جنگل ها و مراتع شهرستان با کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستیم.
وی بیان داشت: میزان خسارت‌های ناشی از این آتش سوزی در جنگل های بدره تاکنون برآورد نشده و پس از تعیین از سوی کارشناسان اداره منابع منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اعلام می‌شود.

وی گفت: تعامل و همکاری قشرهای مختلف مردم و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان هنگام بروز آتش سوزی جنگل و مرتع برای مهار و اطفای آنها مطلوب است اماتجهیزات وامکانات بسیارضعیف است.
وی افزود: کمبود شدید امکانات و تجهیزات در بدره عامل اصلی طولانی شدن عملیات مهار آتش‌سوزی‌ جنگل‌های بدره بوده و باید مسئولان استان چاره‌ای اساسی برای حل‌وفصل این معضل بیاندیشند.

هاشمی تصریح کرد: متأسفانه در چند روز گذشته شاهد آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های منطقه سیاه پیر (کلکه) شهرستان بدره بودیم که تا دیروز ادامه داشت و خوشبختانه توسط نیروهای خودجوش مردمی روستاهای اطراف و پرسنل منابع طبیعی شهرستان ویگان حفاظت استان، محیط زیست، فرمانداری، بخشداری های مرکزی و هندمینی، شهرداری و ادارات مختلف بسیج ناحیه، دامپزشکی ، ورزش وجوانان، شرکت گاز، جهادکشاورزی ، ثبت احوال مهار شد و علت آن فعلا مشخص نیست.

عضو انجمن منابع طبیعی سبز اندیشان تنگه رازیانه ادامه داد: با وجود تلاش‌های فعالان زیست‌محیطی ومردمی وکارکنان منابع طبیعی برای مهار آتش‌سوزی باید پذیرفت که با کمبود بسیار زیاد امکانات و تجهیزات اطفای حریق در این شهرستان مواجه هستیم و نمی‌توان با دستان تقریباً خالی اقدام به مهار آتش‌سوزی در مدت‌زمان کوتاه کرد.

هاشمی بیان کرد :به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان ارشد استان توجه ویژه‌ای به تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آتش‌سوزی‌ها داشته و اعتبارات مناسب را نیز تأمین کنند ودرا ین مواقع ازبالگرد استفاده کنند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت وجود یک بالگرد آب‌پاش برای استان، افزود: استان ایلام به عنوان یکی از استان‌های جنگلی کشور به شمار رفته و بیشترین سطح جنگل‌های بلوط در این دیار قرار دارد، به همین دلیل انتظار می‌رود که یک بالگرد آب‌پاش در استان مستقر شده تا بتوان در مدت‌زمان بسیار کمی آتش را اطفا کرد.

هاشمی اظهار کرد: متأسفانه بخش عمده‌ای از آتش‌سوزی‌ها در مناطق صعب‌العبور اتفاق افتاده و تردد به آن‌ها بسیار دشوار است، اما وجود یک بالگرد آب‌پاش سرعت عمل را به شدت افزایش داده و می‌توان در همان ساعات ابتدایی آتش‌سوزی را مهار کرد.

وی بیان کرد: به هر حال امیدواریم مسئولان استان تصمیمات عاجلی برای تأمین امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای حفاظت از جنگل‌ها بگیرند چرا که از بین رفتن یک درخت خسارات بسیار زیادی به خودمان وارد می‌کند و باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم.

پاسخگویی مدیر کل منابع طبیعی به کانال های تلگرام به جای اصحاب رسانه
جالب اینجاست مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام به جای پاسخگویی به اصحاب رسانه استان ایلام، دیروز با مدیران کانال های تلگرامی نشست خبری برگزار کرد و اعلام کرد: در هر ساعت آتش‌سوزی فقط سه هکتار جنگل آتش می‌گیرد و تمام آتش‌سوزی‌های استان حداکثر ۲۰ دقیقه طول کشیده است.
رضا احمدی با انتقاد از اطلاع‌رسانی غلط در خصوص آتش‌سوزی در استان و ارائه‌ آمار از میزان خسارت جنگل‌ها، افزود:  ۳۲۷ هزار هکتار از منابع طبیعی و ملی استان در معرض خطر است.
وی تصریح کرد: بنده و تمام همکاران و حتی نماینده‌ ولی فقیه در منابع طبیعی در این ایام کشیک هستیم.

آتش زدن عمدی جنگل ها سه تا پنج سال زندان دارد
مازیار سلیمان نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ها به در پیش بودن فصل گرما و خطراتی که در پی آتش سوزی ها محیط زیست استان را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: همه باید با همکاری تلاش کنیم امسال شاهد کمترین حریق در عرصه های طبیعی باشیم که در این میان دقت نظر عموم مردم هنگام حضور در طبیعت و به هنگام آتش روشن کردن بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: گروه های واکنش سریع توسط ادارات حفاظت محیط زیست استان ایلام برای شتاب در مهار آتش سوزی تشکیل شده که در صورت وقوع آتش سریع به محل اعزام و نسبت به مهار آن اقدام و مشارکت می کنند، همچنین به کشاورزان و بهره برداران آموزش های لازم در خصوص جلوگیری از بروز آتش سوزی ارائه شده و نیز موارد منع قانونی آتش زدن پس چرای مزارع و برخورد با کشاورزانی که اقدام به این کار می کنند، ابلاغ شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: افرادی که به طور عمد عرصه های جنگلی را آتش می زنند به سه تا پنج سال زندان محکوم می شوند.

متاسفانه به رغم آتش سوزی های مکرر در جنگل های استان ایلام علاوه بر عدم اطلاع رسانی صحیح از سوی مسئولان،  هیچ گونه آماری از سوی مسئولان در خصوص خسارت های وارد شده بر اثر آتش سوزی اعلام نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *