پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
هشدار عباس عبدی به شورای شهر پنجم:

شهردار شدن هاشمی منشأ اختلافات فراوان

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 526302
تحلیل‌گر سیاسی اصلاح‌طلب درباره مطرح شدن محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران گفت: شورا با چنین تصمیمی خود را مسلوب الاختیار می کند و این منشا اختلافات زیادی خواهد شد.
شهردار شدن هاشمی منشأ اختلافات فراوان
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، انتقادات از لیست بندی شورای شهر در جریان اصلاحات بسیار پر چالش شده است و حال که به زمان انتخاب شهردار تهران نزدیک می‌شویم این اختلافات تبدیل به چالش عمیقی در این جریان شده و انتقادات زیادی را نسبت به شورای عالی سیاستگذاری معطوف کرده است.

در همین راستا عباس عبدی که لیست شورای شهراصلاح‌طلبان در تهران را به مثال «آش کشک خاله‌»‌ نامیده بود که چندان مطلوب این جریان نیست، انتخاب شهردار تهران را آزمون مهم شورای شهر عنوان کرد و در نشریه کارگزارانی صدا نوشت:‌« در هر حال اگر انتخاب شهردار تهران در چارچوب قابل قبولی صورت گیرد می تواند تا حدی به جبران مافات در فرآیند انتخاب شورای شهر کمک کند،‌ ولی اگر این موضوع نیز همچون موضوع انتخاب لیست شورا غیر شفاف و تاحدودی در راهروها و لابی‌های سیاسی انجام شود، مشکلات پیش گفته برای انتخابات شوراها برجسته‌تر و حتی منجر به اختلافات داخلی میان اعضای شورا خواهد شد. برای آن که نشان داده شود خروجی شورا درست و قابل دفاع بوده، مهمترین خروجی شورا در ابتدای آن تعیین شهردار است.

وی مسئولیت پذیری اعضای شورای شهر را نکته اساسی دانست و گفت: جهت اطلاع آنان باید گفت که اعضای شورای شهر فعلی عمدتا مسئولیت حمایت خود از معرفی آقای محسن هاشمی را در سال 92 نمی‌پذیرند و آن را انتخاب خود نمی‌دانند و معتقدند که آن انتخاب از بیرون به آنان تحمیل شد و بیشترشان خود را مخالف چنین انتخابی معرفی می‌کنند. این مسئولیت‌پذیری قابل قبول نیست.

این روزنامه‌نگار و تئورسین سیاسی اصلاحات گفت: هر فردی که وارد شورای شهر شده در نهایت باید خودش مسئولیت تصمیماتش را بپذیرد. ایرادی ندارد که با افراد بیرون و حامیانش صحبت کند،‌ ولی در نهایت باید مسئولیت‌پذیری داشته باشد، هیچ میثاق‌نامه‌ای نمی‌تواند رافع مسئولیت‌پذیری هیچ فردی شود. این کار نه اخلاقی است و نه قانونی.
عبدی درباره مهمترین نکته در انتخاب شهردار گفت: نکته بسیار مهم این است که انتخاب شهردار تصمیمی است که اگر درست انجام نشود بازگشتن از آن بسیار مشکل خواهد بود. زیرا نیازمند استیضاح است و استیضاح نیز هم به لحاظ اجرایی و هم سیاسی به نسبت پرهزینه است و کسی که شهردار می‌شود ابزارهای فراوانی برای اعمال نظر بر دیگران دارد.

وی در خصوص زمزمه مطرح شدن محسن هاشمی به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران و استعفای او از شورای شهر گفت:‌ به لحاظ قانونی مشکلی نیست و نفر بعدی از لیست اصولگرایان می‌تواند جانشین وی شود ولی این مسئله می‌تواند به نوعی بی‌توجهی به آرای شهروندان محسوب شود، به ویژه آن که پیشتر هم گفته شده بود کسی که می‌خواهد نامزد شهرداری شود نباید در لیست نامزدها قرار گیرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: البته برخی افراد معتقدند اگر عضوی با رای بالا در مقام شهرداری تهران قرار گیرد، به لحاظ قدرت اجرایی در موقعیت بهتری خواهد بود. چنین استدلالی صحیح نیست. زیرا شهردار را مستقل از شورای شهر می‌کند و او را در برابر شورا سرکش خواهد کرد و خود را متکی به آرای مردم معرفی می کند و در برابر شورا بیش از همه تک روی خواهد کرد و شورا با چنین تصمیمی خود را مسلوب الاختیار می کند و این منشا اختلافات زیادی خواهد شد. شهردار باید در برابر شورا پاسخگو باشد هر چند باید استقلال نسبی خود را هم داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *