جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
گزارشی از مرمت اولین نماد تهران

مرمت برج‌آزادی در چه‌ حالیست

يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۶
کد مطلب: 526077
مدت‌هاست بحث مرمت برج آزادی مطرح می‌شود. طرحی که همیشه با مانعی به نام بودجه مواجه بوده است اما امروز خبرهایی از آغاز مرمت‌کاری بخش داخلی برج آزادی به گوش می‌رسد.
مرمت برج‌آزادی در چه‌ حالیست

به گزارش جهان نيوز، سنگ‌های دیواره طبقه چهارم برج آزادی برای دومین بار پس از زمان ساخت این برج طی عملیات تخصصی کلیندکس بازسازی شد.
متاسفانه در طی سالیان گذشته بر روی دیوارهای این طبقه علاوه بر آلودگی های ناشی از گرد و غبار و رسوب‌های ناشی از نفوذ آب از بام، دست نوشته های بسیاری توسط مراجعین نوشته شده بود که به نوعی اکثر بناهای میراث فرهنگی کشور با آن دست به گریبان هستند.

نعمت اله پایان، رئیس مجموعه برج آزادی در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: «در راستای مرمت فضاهای داخلی برج، اولین قدم زیباسازی نمای داخلی طبقه چهارم بود که این کار توسط شرکت کانکریت و تحت نظر کارشناسان ایتالیایی با استفاده از مواد غیر اسیدی انجام شده است.
در طی این عملیات که یک هفته به طول انجامید، به هیچ عنوان از دستگاه واترجت و ساب استفاده نشده است تا ماهیت سنگ ها به طور کامل حفظ شود؛ این مواد گران قیمت در طی عملیات حتی به پوست دست انسان نیز آسیب نمی رساندند و متخصصین با ظرافت تمام و بدون دستکش کار می‌کردند.

وی در مورد جزئیات این مرمت ادامه داد: در این مرحله برای پاکسازی و زیبا سازی نمای طبقه چهارم اقدام شده و تمام سطح دیوارهای این طبقه با استفاده از محلول غیر اسیدی پاکسازی شده است. متاسفانه دست نوشته های بسیاری در طبقات برج وجود دارد که مردم عزیزمان در زمان بازدید بر روی دیوارها و سقف مجموعه نوشته اند که باعث از دست رفتن زیبایی بصری این فضاها شده است. روش های مختلفی برای این کار مورد بررسی قرار گرفت که هر کدام به نوعی آسیب هایی را در پی داشتند اما این محلول غیر اسیدی هیچ آسیبی به بافت سنگها  نمی‌رساند.
وی افزود: این کار با حداقل هزینه های ممکن انجام شده است.
برج آزادی سالها به حال خود رها شده بود و این موضوع باعث شده است که روی دیواره داخلی این برج یادگاری‌ها نوشته شود و یا برخی قسمت‌ها براساس گذر زمان تخریب شدند. نمای بیرونی برج نیز به دلیل مجاورت زیاد با آب‌و‌هوای نامطبوع تهران کم‌کم کدر شده‌بود. به این‌ مشکلات، فضای زمینی میدان آزادی اضافه می‌کنیم اما وقتی میدان مرمت شد همه چشم‌ها به مرمت برج بود. باید دید مرمت چگونه پیش‌خواهد رفت!

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *