پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۰
۴۰
به مناسبت ۱۴ رمضان

ماجرای کشف مزار مختار و چگونگی شهادت +تصاویر

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 525480
پنج سال پس از واقعه جانسوز کربلا، قیام مختار ثقفی آغاز شد که کمتر از دو سال دوام آورد. او در همین مدت کوتاه ۳۰۰۰ نفر از عاملان فاجعه کربلا را مجازات کرد تا اینکه خودش در ۱۴ رمضان سال ۶۷ هجری و در ۶۷ سالگی جام شهادت را نوشید.
ماجرای کشف مزار مختار و چگونگی شهادت +تصاویر

به گزارش جهان نيوز، پنج سال پس از واقعه جانسوز کربلا و در چهاردهم ربیع‌الثانی سال 66 هجری قیام مختار آغاز شد. مختار بنا داشت قیام خود را در نیمه ربیع‌الثانی سال 66 هجری آغاز کند،‌ اما ابراهیم شب قبل آن با «ایاس‌ بن مضارب» رئیس پلیس شهر کوفه درگیر شد (به دلیل اعلام حکومت نظامی) و او را کشت. همین امر سبب شد قیام یک روز جلوتر بیفتد.
در میان همه قیام‌هایی که بعد کربلا انجام شد، قیام مختار بیشتر به نگاه و اندیشه اهل‌بیت نزدیک بود، گرچه توابین هم نیت پاکی داشتند ولی به نتیجه نرسیدند اما مختار توانست انتقام شهدای کربلا را بگیرد.
مختار هنگام قیام عاشورا به دلیل همکاری با مسلم‌بن عقیل و سکونت‌دادن وی،‌ در زندان به سر می‌برد و امکان یاری‌رساندن به سیدالشهدا(ع) را نداشت. وی یک بار دیگر پس از خروج توابین از شهر توسط حاکم زبیری کوفه زندانی شد، اما پس از مدتی با شفاعت عبدالله‌بن عمر آزاد شد.
مختار پس از آزادی به صورت پنهانی مشغول آماده‌کردن مقدمات قیام شد و از بازماندگان توابین خواست آماده باشند. او آنان را به کتاب خدا، سنت رسول، انتقام خون اهل بیت، دفاع از ضعفا و جهاد با کسانی که حرام اسلام را حلال کرده‌اند، دعوت می‌کرد. مختار شیعیان را در محل‌های خاصی گرد هم می‌آورد و خود را به عنوان نماینده محمد بن حنفیه مطرح می‌ساخت.
گروهی از شیعیان نزد محمد بن حنیفه (از فرزندان امام علی(ع) و برادر ناتنی امام حسین) در مدینه رفتند و از او در این باره پرسیدند. وی به صورت سر بسته و مبهم از مختار حمایت کرد، یعنی گفت: من دوست دارم تا خدا به دست هر کسی که خود از بندگانش می‌خواهد، انتقام ما را بگیرد. این سخنان به صورت حمایت رسمی محمد بن حنفیه از مختار در میان شیعیان منتشر و موجب شد تا شیعیان زیادی به وی بپیوندند که از جمله آنان «ابراهیم» فرزند مالک‌اشتر نخعی بود.
 

 
* چگونگی شهادت مختار
کوفه در جریان نهضت توابین، تحت سلطه حکومت عبدالله بن زبیر بود، به این جهت و به دلیل دشمنی وی با اهل بیت (ع)، جنایتکارانی که به دستور ابن زیاد، حادثه خونین کربلا را پدید آوردند، مشکلی نداشتند.
همچنین آنان از نهضت توّابین به رهبری سلیمان بن صُرد نیز احتمالاً احساس خطر جدی نمی‌کردند؛ زیرا هدف اولیه آنها، براندازی حکومت شام بود و می‌دانستند که به این هدف نخواهند رسید؛ اما از حضور مختار در کوفه، جداً احساس خطر می‌کردند.
به همین جهت، پس از خروج سلیمان بن صرد و یارانش از کوفه، سران سپاه ابن زیاد (مانند:‌ عمر بن سعد و شَبَث بن رِبعی) که قدرت رهبری و فرماندهی مختار، آگاه بودند و هدف او را قیام می‌دانستند، نزد عبدالله بن یزید، کارگزار ابن زبیر در کوفه، آمدند و گفتند: «مختار بر شما، سختگیرتر از سلیمان بن صرد است، سلیمان، خروج کرد تا با دشمنان شما بجنگد و آنها را در برابر‌تان رام و آرام کند؛ ولی از شهرهای شما بیرون رفت؛ اما مختار قصد دارد که در شهر شما، به شما بتازد. پس به سوی او حرکت کنید و او را در آهن ببندید و در زندان، حبس کنید تا کار مردم، راست و درست شود». (تاریخ الطبری، جلذ 5، صفحه 580)
با این توطئه، مختار، بازداشت شد؛ اما وی در زندان نیز به فعالیت خود، ادامه داد و هنگامی که اطلاع یافت که سپاه سلیمان بن صرد شکست خورده و باقی مانده سپاه وی به کوفه بازگشته‌اند، درنامه‌ای محرمانه سران آنها را به همکاری دعوت کرد.
چندی نگذشت که مختار با میانجی‌گری عبدالله بن عمر -که شوهر خواهرش بود- از زندان آزاد شد و هوادارانش را سازماندهی و آماده نبرد کرد.
شب دوازدهم ربیع اول سال 66، قیام مختار با حرکت گروهی مسلح به فرماندهی ابراهیم بن مالک اشتر به سوی خانه مختار آغاز شد. کوفه در حکومت نظامی به سر می‌بُرد. نظامیان راه را بر ابراهیم و همراهان وی بستند؛ اما آنها فرمانده نظامیان را کشتند و نیروهای تحت فرماندهی وی را فراری دادند.
مختار، در همان شب، رسماً‌ فرمان قیام عمومی را صادر کرد و نیروهای وی با شعار «یا لَثارات الحسین» (ای خون‌خواهانِ حسین) با نیروهای دشمن، درگیر شدند. درگیری‌ها ادامه داشت تا این که در ربیع الثانی سال 66، آخرین سنگرهای دشمن سقوط کرد و شهر کوفه به طور کامل به تصرف هواداران مختار در آمد.
مختار، پس از مسلط شدن بر اوضاع، درصدد جست‌وجوی جنایتکاران کربلا برآمد و بسیاری از آنها را دستگیر کرد و کشت؛ اما فرمانده مستقیم عملیات کربلا، یعنی ابن زیاد، هنوز زنده بود. او با سپاهی که شمار آنها به 80 هزار نفر می‌رسید، از سوی عبدالملک بن مروان، مأموریت داشت که قیام مختار را سرکوب کند.
سپاه مختار به فرماندهی ابراهیم بن مالک اشتر، در ذی‌الحجه سال 66، به سوی لشکر ابن زیاد -که به مرزهای شمال غربی عراق نفوذ کرده بودند- حرکت کردند.
نبرد سنگینی میان دو لشکر در گرفت و در عاشورای سال 67 قمری، سپاه شام، شکست خورد و ابن زیاد به هلاکت رسید.
بر پایه برخی گزارش‌ها، مختار سرِ ابن زیاد را برای امام زین‌العابدین (ع) فرستاد. ایشان مشغول خوردن غذا بود که فرستاده مختار، سر ابن زیاد را نزد ایشان آورد.
 هنگامی که ایشان، سر ابن زیاد را دید، سجده شکر گزارد و فرمود: «الحَمدُلله الَّذی أدرکَ لی ثَأری مِن عَدُوّی، وَ جزَی اللهُ المُختارَ خَیراً. أُدخِلتُ علی عُبیدِاللهِ بنِ زیادٍ و هُوَ یَتَغدّی و رَأسُ أبی بَینَ یَدَیه، فَقُلتُ: اللهُمَّ لا تْمِتنی حَتّی تْرِیَنی رَأسَ ابنِ زیادٍ».
ستایش، خدایی را که انتقام خون مرا از دشمنم گرفت! خداوند به مختار، پاداش خیر دهد! بر عبیدالله بن زیاد وارد شدم، در حالی که غذا می‌خورد و سر پدرم در برابرش بود. گفتم خداوندا! مرا نمیران تا زمانی که سر عبیدالله را به من، نشان دهی.
از امام صادق (ع) روایت شده که فرمود: «مَا اکتَحَلَت هاشِمِیَّةٌ وَلا اختَضَبَت، ولا رُئِیَ فی دارِ هاشِمِیٍّ دُخانٌ خَمسَ حِجَجٍ، حَتّی قُتِلَ عُبیدُاللهِ زِیادٍ -لَعَنَة اللهُ-»؛ هیچ زن هاشمی‌ای خضاب نکرد و سرمه نکشید و به مدت 5 سال، در خانه هیچ هاشمی‌ای، دودی دیده نشد (غذایی پخته نشد)، تا این که عبیدالله بن زیاد - که لعنت خدا بر او باد - کشته شد.
فرارایان کوفه، به استاندار بصره «مُصعَب بن زبیر» پناهنده شدند و او را به نبرد با مختار تحریک کردند. مُصعَب نیز آماده نبرد شد و دو سپاه در برابر هم قرار گرفتند؛ اما این بار، مختار، شکست سختی خورد و در دارالحکومه، تحت محاصره دشمن درآمد و در ادامه نبرد، کشته شد و باقیمانده یارانش نیز تسلیم شدند.
برپایه گزارش طبری، کشته شدن مختار، در چهاردهم رمضان سال 67 و در 67 سالگی او اتفاق افتاد. پس از شکست مختار، یارانش نیز تسلیم شدند؛ اما جمعی از بزرگان کوفه (از جمله عبدالرحمان بن محمد بن اشعث) با اصرار، مُصعَب بن زبیر را وادار کردند که دستور دهد همه آنان را - که به 6000 نفر می‌رسیدند - بکشند.
 

 
* ماجرای کشف مزار مختار
پس از شهادت مختار توسط مصعب بن الزبیر، پیکر او در دیوار دارالاماره مدفون شد. این قبر مخفی ماند تا اینکه آیت‌الله العظمی سید مهدی بحرالعلوم حدود 230 سال پیش، در جست‌وجو برای یافتن بقایا و محراب مسجد کوفه برآمد.
با توجه به اینکه مسجد کوفه در آن زمان پایین‌تر از زمین‌های اطراف بود و امکان جاری‌شدن آب‌های سطحی در آن وجود داشت، ایشان تشخیص داد مسجد کوفه با خاک پاک پر و همسطح زمین‌های مجاور شود.
پیرو دستور آیت‌الله بحرالعلوم و هنگام عملیات همسطح‌سازی، قبری پنهان شده در انتهای راهرو در زیرزمین و به طرف خارج مسجد به سمت دارالاماره پیدا شد که سنگ قبر آن به نام «مختار ثقفی» منقوش بود.
پس از یافتن قبر، «محسن الحاج عبود شلاش» ساختن حرم جدید و بزرگی برای مختار را بر عهده گرفت و آن را به رواق حرم حضرت مسلم از سمت جنوب ملحق کرد و برای قبر پنجره‌ای آهنین قرار داد و درب راهرو را که در حجره‌ای در کنج مسجد کوفه قرار داشت، مسدود کرد.



منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا، رحمتش کند. مختار، زنده است و نامش، در آسمان اسلام، میدرخشد.
حسن رجبی
Iran, Islamic Republic of
بیشتر از قبل عاشقش شدم
sami
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه که باعث شادی دل اهل بیت شد. مخصوصا تو اون دوران خفقان بعد از واقعه کربلا که کسی جرأت حرف زدن نداشت
Iran, Islamic Republic of
مختار با افتخار مرد و حرمله را کشت
Iran, Islamic Republic of
مختار برای حکومت قیام نکرد. او برای انتقام خون سیدالشهدا قیام کرد و موفق شد. شکستی در کار نبود.
Iran, Islamic Republic of
خدایا زیارت حسین و یاران حسین را نصیب همه آرزو مندان بگردان
Iran, Islamic Republic of
عجب سعادتی که برای امامت شهید شوی، خدایا شهادت را نصیب ما هم بفرما
صادق
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد.
خدا با اربابش ابا عبدالله الحسين ع و شهداي كربلا محشورش نمايد.
United Arab Emirates
عبید الله بن زیاد لعنت الله علیه در روز "عاشورا" سال ۶۷ به هلاکت رسید. الله اکبر
بهنام
Iran, Islamic Republic of
خداوند مختار را با امام حسین (ع) و یاران باوفایش محشور فرماید انشاا...
Iran, Islamic Republic of
انشاالله شهادت مانند شهادت مختار نصیبم بگردان.تا ابد نام مختار بر تارک اسمان شیعه مانند خورشید خواهد درخشید
Iran, Islamic Republic of
شهادت پاداشی بزرگ از خداوند است
مریم
Iran, Islamic Republic of
انشالله
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود خدا و رسولش و اهل بیتش بر مختار
Iran, Islamic Republic of
خداوند روح مختار را شاد کند و آن را با آقا ابوالفضل العباس محشور نماید.
Iran, Islamic Republic of
مختار با قیامش قلب امام زمان یعنی امام سجاد را شاد کرد.خدا رحمتش کند و با شهدای کربلا و سید الشهدا محشورش فرماید.
بنده خدا
Germany
تازگیا دقت کردید که میگن چرا هی مختار میبیند ؟🤔🤔
Iran, Islamic Republic of
بخا بخا یا مختار سلام و صلوات خدا بر او باد
اسماعیل مفیدی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود
Iran, Islamic Republic of
به خدا قسم اگر به زمان مختار برمیگشتیم ومن در ان زمان زنده بودم خدا کمرم رو بشکنه اگر در رکابش تا پای جون شمشیر نمیزدم...
Iran, Islamic Republic of
ماشالاه خدا قوت
نظری
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمان الرحیم .وعده ی حق است هر کس بر کسی ظلم کند خالق ما در دنیا انتقامش را می گیرد. درود سلام بی پایان بر روح پاک مختار ثقفی و تمام صالحین از ازل تا ابد.
محمد
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کند
حسین
Iran, Islamic Republic of
انقدر او را دوست دارم که هر وقت فیلمش را میبینم گریه ام میگیرید
بیشتر از قبل عاشقش شدم
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
خداوند رحمت کناد مختار ابن ابو عبیده ثقفی بله منم قبول دارم مختار با پدرش در جنگ علیه ایران شرکت داشت اولا مختار سیزده ساله بود در جنگ قادسیه پس نقشی در جنگ نمیتوانست داشته باشد اما خدماتی که در باره ائمه ع کردو انتقام خون امام شهید و مظلوممان و یاران مظلومش را گرفت برای ما عزیر و نورانی است رمحت شاد
ابوالفضل پسری ۱۲ ساله
Iran, Islamic Republic of
ای کاش می شد من جای مختار بودم
Iran, Islamic Republic of
خدا خیرش بده تنها جایاگاهی که برا او خوب است همنشینی با امام حسین است
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
ای کاش روزی برسد و من هم در راه خدا شهید شوم
گرگ
Iran, Islamic Republic of
من به حرم مختار تو مسجد کوفه رفتم
علی
Iran, Islamic Republic of
هرکسی جز مختار بود نمی توانست به این خوبی دشمنانش رو شکست بده
Iran, Islamic Republic of
السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین علیه السلام.
براستی که جز نظر حق تعالی هیچ کسی نمیتونست اینچنین مرحم دل اهل البیت علیهما السلام شود و دعای امام زمانش را ذخیره آخرتش قرار دهد. روحش شاد و انشا ا.. همنشین امام شهیدمان باشد .اینچنین نمایش عاشقی و فدا شدن در راه معشوق روزی همگی مان به دعای خیر ارباب بی کفن
حامد
Iran, Islamic Republic of
خدا مختار ثقفی را رحمت کند، چون در زمان خود واقعا کار بزرگی را انجام داد، چون خون سید شهدا گرفت، عاملان واقعه کربلا باشهید کردن حسین ابن علی (ع) و یاران باوفایش جنایت تاریخی را رقم زدند، تا دنیا دنیاست از مظلومیت امام حسین (ع) خواهند گفت.
Iran, Islamic Republic of
مختار دست انتقام خدا بود او وقتی متولد شد پدرش اورا نزد پیامبر برد پیامبر به پدرش گفت این بچه مرحمی میشود بر جگر سوزان اهل بیت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مختار روحت شاد .
امیر‌محمد
Iran, Islamic Republic of
من‌پسری‌۱۲‌ساله‌هستم‌و‌هرساله‌فیلم‌مختار‌را‌نگاه‌میکنم‌خداوند‌مختار‌را‌بیامرزد
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامی من عاشقش بودم و سیزده سالم هست
Iran, Islamic Republic of
خدا رحمتش کنه عجب فیلمی بازی کرد مختارنامه یکی از ماندگارترین سریالهای صدا و سیما بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
عالیه
Iran, Islamic Republic of
سلام مختار برای عدالت و انسانیت آسمانی شد