جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

۳۵ هزار نفر از خیرین در قزوین خون اهدا کردند

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 525400
قزوین- مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: در سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر به پایگاههای انتقال خون مراجعه کردند که از این میان ۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کردند.
۳۵ هزار نفر از خیرین در قزوین خون اهدا کردند

به گزارش جهان نيوز، محمد حسین برادران پنجشنبه شب به مناسبت ۱۴ اکتبر روز جهانی اهداء کنندگان با تشریح فعالیتهای انجام شده گفت: روز جهانی اهداء خون فرصتی برای تشکر از انسانهای نیکوکار و خیری است که برای نجات جان همنوعان خود نقش آفرین هستند.
وی افزود: در این کار خداپسندانه مردم و رسانه ها نیز بسیار تاثیرگزارند و کاری بزرگ کرده اند که توانسته اند دغدغه بیماران را در تامین خون حل کنند که باید از آنها قدردانی کنیم.
تمامی نیاز خونی استان قزوین تامین شده است
مدیرکل انتقال خون استان قزوین بیان کرد:خوشبختانه همه نیازهای خونی مراکز درمانی استان را تامین می کنیم و در پاسخگویی به نیازها هیچ وقفه و معطلی نداریم و مشکلی نیز در توزیع وجود ندارد.
برادران تصریح کرد: در هنگام افزایش نیازهای خونی در استان هم با ذخیره سازی مناسبی که صورت گرفته توانسته ایم در این مرحله نیازها را تامین کرده و به استانهای دیگر هم در شرایط اضطراری به عنوان معین خدمت رسانی کنیم که در این راستا با تامین بموقع خون با کیفیت بالا همه نگرانی و دغدغه ها را رفع کرده ایم.

هر اهدا کننده ناجی سه انسان، ۴۷هزار و ۵۰۰ مراجعه کننده
مدیرکل انتقال خون استان قزوین یادآورشد: هر اهدا کننده خون می تواند جان سه انسان نیازمند را نجات دهد به همین دلیل این کار ارزشمند جایگاه ویژه ای پیدا می کند.
برادران گفت: در سال گذشته ۴۷ هزار و ۵۰۰ نفر به پایگاههای انتقال خون مراجعه کردند که از این میان ۳۵ هزار و ۳۰۰ نفر توانستند خون خود را برای نجات جان بیماران اهدا کنند.
وی اضافه کرد: سال قبل در تعداد اهداء کنندگان خون شاهد افزایش ۱۲ درصدی بودیم و با افزایش ۱۱ درصدی نیاز بیمارستانها همچنان توانستیم به آنها پاسخ دهیم و هیچ درخواستی بی جواب نماند.
برادران تصریح کرد: دغدغه ما و همکارانمان همواره تامین بموقع و کیفی خونهای مورد نیاز مراکز درمانی و بیماران است و در این زمینه روزانه به ۷۰ تا ۸۰ پلاکت خون نیازمندیم که باید آن را تامین کنیم.
وی اظهارداشت: در زنجیره سرد و هنگامی که نیاز و مصرف بالا می رود و ذخیره کم می شود با دادن فراخوان با کمک رسانه ها با استفاده از خیرین این کمبود را جبران می کنیم.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین از نظر ذخایر خونی در سطح بسیار خوبی هستیم و رصد می شود تا این ذخایر ثابت بماند.

افزایش ۳۵ درصدی پلاکت فرزیس
برادران گفت: بعد از این که فرآورده های خونی تحت پوشش بیمه ای قرار گرفت به سمت خدمات نوین رفته ایم بویژه برای بیماران خاص هم پلاکت فرزیس که که هر واحد آن معادل ۶ تا ۸ واحد خون معمولی است را برای کسانی که روزانه ۱۰ واحد مصرف دارند تامین کرده ایم.
وی اضافه کرد:ازکارهای دیگر تامین فرآورده‌ متراکم کم‌لکوسیت است که در ردیف خونهایی است که گلبول های سفید آن توسط فیلتر گرفته می شود وبه‌طور معمول جهت مصرف بیماران مبتلا به تالاسمی‌ماژور و بیماران خاص قابل استفاده است که به کاهش زمان بستری بیماران در مراکز درمانی، کم شدن هزینه ها و کاهش ۱.۲ ضریب اشغال تخت منجر می شود.
مدیرکل انتقال خون استان بیان کرد: در سال قبل خون کم لکوسیت ۱۲۰ درصد افزایش یافت و دو برابر شد که این فرآورده های نو در استان تولید می شود.
۵۴ درصد اهداکنندگان خون استان قزوین مستمر هستند
وی بیان کرد: کسانی که بیش از دوبار در سال خون اهدا کنند افراد مستمر محسوب می شوند که در حال حاضر ۵۴ درصد اهداء کنندگان خون استان را افراد مستمر تشکیل می دهند که اولویت ما افزایش این افراد است.
برادران گفت: سهم بانوان در اهدا خون ۶.۵ درصد است که این میزان باید افزایش یابد تا این گروه سهم بیشتری در این کار خداپسندانه به خود اختصاص دهند که در این راستا با امضاء تفاهم نامه با امور بانوان استانداری قزوین برای اشاعه فرهنگ اهداء خون اقدام شده است.
وی اضافه کرد: از سال قبل طرح نوبت دهی آغاز شده که با مدیریت منطقی اهدا خون برای افزایش افراد مستمر گام برخواهیم برداشت.

۲۵ درصد اهدا کنندگان بار اولی هستند
برادران اظهارداشت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد اهداکنندگان خون در استان بار اولی هستند که با کمک رسانه ها امیدواریم این تعداد هم به افراد مستمر تبدیل شود.
افزایش ۱۰ تخت به پایگاه انتقال خون
برادران گفت: با وجود مشکلات اعتباری تلاش کرده ایم تا طرح های توسعه و نوسازی و بهسازی پایگاهها متوقف نشده و به نیازها پاسخ داده شود.
وی اضافه کرد: برای تامین فضای مناسب برای اهدا کنندگان ۱۰ تخت به امکانات موجود اضاف شده و ظرفیت به ۲۰ تخت رسیده و پایگاه تاکستان هم با افزایش ۴ تخت به ۱۰ تخت مجهز شده است.
توزیع ۳۵ هزار واحد خون در استان
مدیرکل پایگاه انتقال خون استان قزوین بیان کرد: در سال گذشته ۳۵ هزار واحد خون توزیع شد که به ازای هر واحد ۱۷۳ هزار تومان هزینه می شود که در مجموع ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها ۳ میلیارد تومان آن در استان تامین و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن از ستاد تامین شد.

برادران اظهارداشت: در مجموع ۶۵ درصد اعتبارات از تهران گرفته شد و در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کسری اعتباری داشتیم.
وی گفت: ۱۰۰ درصد مراکز درمانی استان قزوین تحت پوشش خدمات و نظام تامین خون قرار دارند.

منبع:مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *