پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

فرار 550 ميليارد توماني پزشکان از ماليات

سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۳
کد مطلب: 524850
«ماليات پزشکان ۷۰۰ ميليارد تومان در سال است، اما اکنون اين قشر ۱۵۰ ميليارد تومان ماليات مي‌پردازند و 550 ميليارد تومان فرار مالياتي دارند.»
فرار  550 ميليارد توماني پزشکان از ماليات
به گزارش جهان نيوز به نقل از جوان، «ماليات پزشکان ۷۰۰ ميليارد تومان در سال است، اما اکنون اين قشر ۱۵۰ ميليارد تومان ماليات مي‌پردازند و  550 ميليارد تومان فرار مالياتي دارند.» اينها بخشي از سخنان سيدکامل تقوي‌نژاد، رئيس سازمان امور مالياتي کشور است. اما در مقابل، محمد جهانگيري، معاون نظارتي و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي در اظهارنظري كه مرغ پخته را به تعجب و خنده مي‌اندازد، مي‌گويد: در جامعه پزشکي فرار مالياتي نداريم و بالاي 95 درصد پزشکان مشمول، ماليات خودشان را پرداخت مي‌کنند!
 
معاون نظارتي و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي همچنين از تفاهمنامه جديدي با سازمان امور مالياتي خبر مي‌دهد که بر اساس آن رشد ماليات پزشکان با درآمد کمتر از 156ميليون تومان در سال، مانند سال گذشته است و تفاوتي نمي‌کند. در نظر گرفتن چنين تسهيلاتي براي پزشکان در حالي است که صاحبان ساير مشاغل با درآمدهايي بسيار پايين‌تر از 156ميليون تومان در سال همه ساله مشمول رشد ماليات هستند و اين تفاهمنامه يک‌بار ديگر برخورد‌هاي ويژه با پزشکان و ساحل امن آنها را به رخ مي‌کشد.
اينها همه در حالي است كه به خاطر مخفي و محرمانه بودن دريافت‌هاي زيرميزي هيچ‌كس واقعاً نمي‌داند درآمد پزشكان مشهور چقدر است و برآوردها اين احتمال را كه درآمدهاي اين قشر بسيار افسانه‌اي باشد، تأييد مي‌كند.
 
اخذ ماليات پلكاني با افزايش درآمد پزشكان راهكاري است كه در بسياري از كشورهاي دنيا از جمله كشورهايي كه بهداشت و درمان سامان‌يافته‌اي دارند به وسيله آن درآمدزايي غيرمعقول و افسار گسيخته پزشكان را كنترل مي‌كنند. در ايران هم به باور بسياري از کارشناسان و نمايندگان مجلس تنها راه‌حل دريافتي‌هاي نجومي پزشکان اخذ ماليات پلکاني است. علي نوبخت، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس هم در اين‌باره مي‌گويد: «بايد ماليات پلکاني از درآمد پزشکان اخذ شود، به طوري که متخصصاني که درآمد ماهانه آنها بين 50 تا 80 ميليون تومان است، 70 درصد درآمدشان را ماليات بدهند.»
 
با وجود اين سازمان نظام پزشکي به عنوان صنف هميشه طرفدار پزشکان براي کاهش پرداختي‌هاي مالياتي آنها در تلاش است با تفاهمنامه‌هايي با سازمان مالياتي منافع پزشکان را بيش از پيش تأمين کند. در اين ميان بديهي است وقتي پزشکاني با درآمدهاي ميلياردي هستند، پزشکاني با درآمد 156 ميليون تومان در سال در ميان اين قشر فقير به شمار بيايند و نيازمند تسهيلات مالياتي باشند!
 
معاون نظارتي و برنامه‌ريزي سازمان نظام پزشکي درباره اين تسهيلات مي‌گويد: «قانون جديد مالياتي با قانون گذشته متفاوت شده است، اما دستورالعمل جديدي براي همکاراني که زير 156 ميليون تومان در سال درآمد دارند، نوشته شده است. بخشي از جامعه پزشکان کشور از جمله پزشکان عمومي، ماماها و پزشکان متخصص در برخي از صنوف از اين قانون بهره‌مند خواهند شد، ولي کساني که بالاي 156 ميليون تومان در سال درآمد دارند حتماً بايد اظهارنامه خودشان را براساس درآمد و هزينه‌ها اعلام کنند تا ضرايب مالياتي براساس آن محاسبه شود.»
ثابت ماندن ميزان ماليات پزشکان با درآمد سالانه کمتر از 156 ميليون در حالي است که همه مشاغل با درآمدي بسيار کمتر از 156 ميليون تومان در سال شامل افزايش ماليات هستند و تنها مطابق قانون افرادي با درآمدهاي کمتر از 2/5 ميليون تومان و با درآمد سالانه 17/5 ميليون تومان از پرداخت ماليات معاف هستند، اما پزشکاني با درآمد 156 ميليون تومان در سال از تسهيلات برخوردار مي‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *