کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ابتکار در تفاهم‌نامه همکاری ایران و عراق برای مقابله با گرد و غبار:

ایران در پیاده‌روی اربعین نهال می‌کارد

12 خرداد 1396 ساعت 19:28

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سال گذشته در مراسم پیاده‌روی اربعین کاشت درخت انجام شد، گفت: کاشت نهال در جریان راهپیمایی اربعین در سال جاری نیز یکی از برنامه‌های مهم ما است که امیدواریم با ابعاد و قوت بیشتر انجام شود.



به گزارش جهان نیوز، معصومه ابتکار در مراسم امضاء تفاهم نامه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت بهداشت و محیط زیست عراق پیرامون موضوع اجرای طرح مرکز توان افزایی و آموزش مقابله با گرد و غبار در 200 هکتار از اراضی کربلا که در سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: این تفاهم نامه در ادامه همکاریهای دو دولت در زمینه محیط زیست صورت می‌گیرد و نخستین گام اجرایی برای تحقق تفاهم نامه منعقد شده میان دو کشور برای مقابله با گرد و غبار است.
وی با اشاره به مذاکرات مختلف مستقیم و غیر مستقیم با طرفهای عراقی در حوزه محیط زیست به ویژه با محور مقابله با طوفانهای گرد و غبار تصریح کرد: طوفانهای گرد و غبار به واسطه آثار وسیعی که بر منطقه و ایران دارند همواره از مهم ترین محورهای مذاکراتی بوده و خوشبختانه امروز شاهد امضاء تفاهم نامه‌ای بر اساس مصوبه دولت عراق و تصمیم و عزم جدی مسئولان ارشد این کشور برای مقابله با پدیده گرد و غبار در قالب مجموعه‌ای مطالعاتی ـ آموزشی در حریم شهر کربلا هستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ستاد ملی مقابله با گرد و غبار و ستاد بازسازی عتبات عالیات نقش محوری و کلیدی در اجرای این تفاهم نامه دارند، افزود: تلاش می‌کنیم تا با اتخاذ رویکردی جامع نگر، فعالیت این مرکز مطالعاتی ـ آموزشی را پیگیری کنیم تا بعدها بتوانیم دستاوردهای این مجموعه پایلوت را به سایر بخشها نیز منتقل کنیم.
ابتکار اشاره ای هم به طرح موضوع گرد و غبار در بعد بین المللی به واسطه تلاشهای ایران داشت و اظهار کرد: در همین راستا، نخستین اجلاس بین المللی مقابله با گرد و غبار از 12 تا 14 تیرماه به میزبانی تهران برگزار می‌شود که به بحث و بررسی نحوه اجرایی شدن قطعنامه‌های سازمانهای بین المللی، همکاریهای حقوقی میان کشورها و هم افزایی کنوانسیونهای جهانی برای مقابله با آثار مخرب و آسیبهای وارده از طوفان های گرد و غبار به جوامع، شهرها و سلامت مردم خواهد پرداخت.
وی یادآور شد: تفاهم نامه امروز که بر اساس مصوبه دولت عراق به مرحله اجرایی رسیده است بر اساس توافق صورت گرفته در دولت دهم و همزمان با سال 91 برای ایجاد مرکزی آموزشی ـ پژوهشی در عرصه‌ای 200 هکتاری و توان افزایی کارشناسان عراقی در زمینه مقابله با گرد و غبار است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دامه داد: در این تفاهم نامه مباحثی همچون پیش بینی و هواشناسی، سنجش و پایش کیفیت هوا، تثبیت خاک، کاشت نهال، روشهای علمی مقابله با گرد و غبار، آثار تغییر اقلیم بر تشدید پدیده گرد و غبار و در نهایت مقابله با کانونهای گرد و غبار که منجر به توان افزایی کارشناسان عراقی می‌شود، مورد توجه قرار گرفته است.
به گفته ابتکار ، عملیات اجرایی این مرکز از دو ماه دیگر آغاز می‌شود و پیش از آن نیز فعالیتهای مطالعاتی اولیه پروژه صورت می‌پذیرد.
وی درباره منابع مالی لازم برای این تفاهم نامه، اظهار کرد: هر دو طرف برای تامین منابع مالی مورد نیاز تعهداتی دارند. به طور نمونه تامین زمین و منابع آبی با دولت عراق است و برخی دیگر از تعهدات بر عهده دولت ایران است که تعهدات دولت ایران با همکاری ستاد بازسازی عتبات عالیات که از شرایط خوبی برای اجرای عملیات در عراق برخوردار است، پیگیری خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت  افزود: به رغم اینکه پیش‌بینی هزینه‌ها برای زیرساخت و عملیات اجرایی و نگهداری 200 هکتار مزرعه آموزشی‌ ـ پژوهشی و مرکز توان افزایی برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفته است اما هنوز مبلغ قطعی هنوز مشخص نیست.
ابتکار ضمن تاکید بر این موضوع که کانون های گرد و غبار داخل عراق باید توسط دولت عراق، تثبیت و کنترل شود، تصریح کرد: ایران در گام نخست برای آموزش، توان افزایی و ظرفیت سازی کارشناسان عراقی به منظور مقابله با گرد و غبار با دولت این کشور همکاری و مشارکت خواهد داشت.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: افزون بر این در سال گذشته همزمان با پیاده روی اربعین درختکاری در مرز مهران در استان ایلام با مشارکت ایران انجام شد که تداوم خواهد داشت و برنامه کاشت نهال در جریان راهپیمایی اربعین در سال جاری یکی از برنامه‌های مهم ماست که امیدواریم با ابعاد و قوت بیشتر انجام شود.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 523897

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/523897/ایران-پیاده-روی-اربعین-نهال-می-کارد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com