پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روسیه از آمریکا درخواست غرامت خواهد کرد

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 523816
وزارت امور خارجه روسیه از امکان شکایت و درخواست غرامت از آمریکا به خاطر تصرف املاک دیپلماتیک تحت مالکیت خود در خاک ایالات متحده خبر داد.
روسیه از آمریکا درخواست غرامت خواهد کرد

به گزارش جهان نيوز، روزنامه «کامرسانت» امروز نوشت: "ماریا زاخاروا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور ممکن است خواستار پرداخت غرامت از طرف دولت آمریکا به دلیل تصرف غیرقانونی املاک دیپلماتیک متعلق به روسیه در نیویورک و واشنگتن در ماه دسامبر سال 2016 شود. شش ماه قبل مقامات مسکو این اقدام واشنگتن را غیرقانونی و تحریک آمیز نامیدند، ولی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه دستور داد که پاسخی به این اقدام دولت "باراک اوباما" که آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید را می گذراند، داده نشود.  
سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه شب گذشته در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه «راسیا-24»، با عنوان این مطلب، یادآور شد، موضوع تصرف املاک روسیه در آمریکا در دیدارهای ماه آوریل و ماه مه "سرگئی لاوروف" و "رکس تیلرسون" وزرای امور خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت، ولی نتیجه ای در پی نداشت و تا به امروز هم هیچ راه حلی برای رفع این مشکل از طرف مقامات آمریکایی به دست مسکو نرسیده است.
خانم زاخاروا تاکید کرد که به دنبال این تحولات، مسکو ممکن است از واشنگتن بخاطر مصادره املاک دیپلماتیک روسیه، به مجامع بین المللی شکایت و طلب غرامت کند.
لازم به یادآوری است که در تاریخ 29 دسامبر سال 2016 و در آستانه سال نو میلادی، باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق آمریکا دستور اعمال تحریمهای جدیدی را علیه روسیه امضاء کرد که در نتیجه آن، 35 دیپلمات روس، به همراه خانواده هایشان از ایالات متحده اخراج شدند. همچنین دو ساختمان متعلق به سفارت فدراسیون روسیه در نیویورک و واشنگتن نیز مصادره و ضبط گردید. در آن زمان، وزارت امور خارجه روسیه این اقدام طرف آمریکایی را نقض آشکار حقوق بین الملل و تجاوز علنی به املاک متعلق به روسیه نامیده و آن را بشدت محکوم کرد. ولی رئیس جمهوری روسیه تصمیم گرفت تا اقدام مقابله به مثلی نسبت به این عمل دولت آمریکا صورت نگیرد.
بعد از دیدار ماه آوریل و ماه مه وزرای خارجه روسیه و آمریکا که بررسی این موضوع و درخواست مسکو برای رسیدگی به این اقدام غیرقانونی دولت سابق آمریکا نتیجه ای در بر نداشت، اخباری شنیده شد، مبنی بر اینکه واشنگتن با لغو تحریمهای اوباما به این شرط موافقت کرده که مقامات مسکو نیز ساختمانی را در شهر سنت پترزبورگ برای ایجاد کنسولگری جدید آمریکا اختصاص دهند. ظاهرا این پیشنهاد از طرف روسیه، عادلانه به نظر نرسیده و مورد قبول قرار نگرفت.
منابع خبری در کاخ کرملین به این روزنامه گفته اند که مسکو به طرف آمریکایی هشدار داده است که روسیه از حق خویش برای مقابله به مثل، از جمله اخراج جمعی کارکنان سفارت آمریکا در این کشور و مصادره ساختمانهای دیپلماتیک متعلق به این کشور، صرف نظر نکرده است، ولی در اوایل آغاز به کار دولت "دونالد ترامپ" ترجیح داده بود تا این مشکل را از طریق گفتگو، حل و فصل کند.

منبع:تسنیم

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *