جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

هدف بن سلمان از سفرهایش به روسیه چیست؟

جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب: 523785
علاوه بر مسئله ایران، یکی دیگر از مسائلی که در دیدار پوتین و بن سلمان مورد بررسی قرار گرفت بحران سوریه بود. باید توجه داشت که در این زمینه، مواضع دو کشور با هم تضاد آشکار دارد.
هدف بن سلمان از سفرهایش به روسیه چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فردا، طی هفته جاری محمد بن سلمان عبد العزیز، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان، به مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در زمینه مسائل مختلف بحث و گفتگو کرد. پسرِ ملک سلمان، که در حال حاضر یکی از قدرتمند‌ترین افراد خاندان سلطنتی سعودی محسوب می شود، برای سومین بار است که طی  دو سال اخیر به مسکو سفر می کند. 
 
این سفر در حالی صورت می گیرد که هفته قبل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به ریاض سفر کرد و قراردادهای کلان اقتصادی و نظامی با سعودیها امضا کرد و ایران را به حمایت از تروریسم و بی ثبات کردن خاورمیانه متهم کرد. به نظر می رسد که یکی از اهداف پسر شاه عربستان مرتبط با ایران باشد. سعودی‌ها سعی دارند ایران را در منطقه منزوی کنند. در این راستا تلاش می کنند روسیه را با خود همراه و مسکو را از تهران دور کنند. ریاض در صدد است با اعطای امتیازاتی به روسیه، این کشور را از ایران دور کند که این موضوع در قالب مذاکره و تطمیع از سوی عربستان پیگیری می ‌شود.
 
علاوه بر مسئله ایران، یکی دیگر از مسائلی که در دیدار پوتین و بن سلمان مورد بررسی قرار گرفت بحران سوریه بود. باید توجه داشت که در این زمینه، مواضع دو کشور با هم تضاد آشکار دارد. عربستان از آغاز بحران سوریه در سال 2011 همواره بر سرنگونی دولت بشار اسد تاکید داشته است؛ این در حالی است که روسیه به همراه ایران، متحدین اصلی دمشق محسوب می شوند. عربستان از روسیه می خواهد کنار رفتن بشار اسد از قدرت را بپذیرد. در این راستا، سعودیها تاکنون چندین بار سعی کرده اند که با پیشنهاد مشوق های اقتصادی، روسها را در جهت تغییر موضع خود در قبال آینده بشار اسد مورد تطمیع قرار دهند.
 
یکی دیگر از مسائلی که در این سفر مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و دو کشور بر سر آن اشتراک نظر داشتند مربوط به حوزه انرژی بود. باید توجه داشت که طی ماه های اخیر، روسیه (به عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده نفت غیراوپک) و عربستان (به عنوان مهمترین کشور تولیدکننده نفت اوپک) مذاکرات زیادی در جهت تثبیت قیمت نفت در بازار جهانی داشته اند. لازم به ذکر است که روسیه و عربستان به تازگی در قالب توافق میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، متعهد شدند برای کمک به ثبات بازار و افزایش قیمت نفت، توافق کاهش تولید نفت را به مدت 9 ماه تمدید کنند.
 
همچنین باید توجه داشت که حکام عربستان، برای افزایش سرمایه‌ گذاری‌ های خارجی و همچنین اجرای طرح‌ های اقتصادی و نفتی خود، سعی دارند شرکای اقتصادی خود را تنوع بخشند. در این راستا سعودی ها، علاوه بر کشورهای غربی، در حال بهبود مناسبات خود با کشورهای شرقی هستند. در این راستا حدود سه ماه پیش، پادشاه عربستان، در یک تور آسیایی از کشورهای مالزی،‌ اندونزی، ژاپن و چین بازدید و با مقامات ارشد این کشورها دیدار و گفتگو کرد. به نظر می رسد که عربستان با هدف رهایی از وابستگی به نفت و به منظور دستیابی به چشم ‌انداز اقتصادی سال 2030، به دنبال جذب سرمایه‌ گذاری خارجی از کشورهای مهم جهان از جمله روسیه، چین و ژاپن می باشد. عربستان با تقویت بخشیدن روابط خود با روسیه و چین می خواهد به آمریکا و غرب این پیام را بدهد که ریاض درحال تنوع بخشیدن به ائتلاف های بین المللی خویش و گسترش بخشیدن به مناسبات خود در سطح جهان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *