پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

واشنگتن: بسیار نگران نفود ایران در سوریه هستیم

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب: 523194
معاون وزیر خارجه آمریکا در تشریح دستاوردهای سفر ترامپ به عربستان سعودی گفت که ایران به عنوان منشأ تروریسم و افراطی‌گرایی شناخته شده و واشنگتن در صدد همکاری با اعراب حاشیه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران است.
واشنگتن: بسیار نگران نفود ایران در سوریه هستیم
به گزارش جهان نيوز، «استورات جونز» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه و سفر پیشین آمریکا در عراق، امروز در برابر خبرنگاران در سالن کنفرانس خبری وزارت خارجه آمریکا حاضر شد تا به سوالات آنها در خصوص سفر اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کشورش به خاورمیانه پاسخ دهد.

جونز گفت که در این سفر نشست و گفت‌وگوهای دوجانبه با میزبان یعنی عربستان سعودی و چند جانبه با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و شورای همکاری خلیج (فارس) برگزار شد.

استوارت جونز ابتدا به روابط با عربستان پرداخت و ضمن اشاره به توافق تجاری-تسلیحاتی 190میلیارد دلاری با سعودی‌ها به عنوان یک دستاورد این سفر، گفت: «امنیت، تجارت و تعامل فرهنگی، آمریکا و عربستان را به هم وصل می‌کند.»

جونز گفت: «از تخصص عربستان در امور منطقه (خاورمیانه) بهره خواهیم برد.
جونز به جزئیات توافق تجاری هم پرداخت و گفت که برخی از بندهای توافق تسلیحاتی همانند بند مربوط به فروش بالگردهای شاهین سیاه، از پیش قطعی شده بود و در این سفر فقط به صورت تشریفاتی امضاء شد.

دیپلمات ارشد آمریکایی به توافق 80 میلیارد دلاری تجاری هم اشاره کرد و گفت که بخش اعظم این توافق به تعهد سعودی‌ها برای سرمایه‌گذاری در عربستان مربوط می‌شود.
استوارت جونز در خصوص نشست با سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) هم صحبت کرد و گفت که رهبران این کشورها سال آینده برای بررسی روند اجرای برنامه مبارزه با تروریسم و منابع مالی تروریست‌ها، در واشنگتن گرد هم خواهند آمد.

یکی از خبرنگاران در خصوص نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص روند نقض حقوق‌بشر در عربستان و احتمال تشدید این روند با تکیه بر تسلیحات آمریکایی فروخته شده در سفر اخیر سوالی پرسید.
جونز در پاسخ گفت: «می‌توان مسائلی مانند این را در انظار عموم مطرح نکرد و در نشست‌های خصوصی دوجانبه، به صورت موثر در خصوص آن مذاکره کرد.»

سوال بعدی، استوارات جونز را به سمت ترسیم روند همکاری‌های امنیتی-نظامی آمریکا با سعودی‌ها در منطقه برد.
معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «می‌خواهیم با عربستان در تأمین امنیت مرزهایش و همچنین تأمین امنیت منطقه و مقابله با نفوذ مخرب ایران همکاری کنیم.»
جونز ادامه داد: «خیلی نگران نفوذ ایران در سوریه هستیم.»

این دیپلمات باسابقه آمریکایی در پایان سعی کرد بین ایرانیان بذر اختلاف بیافشاند و گفت: «فکر می‌کنم می‌توانیم با همکاری عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) قدم‌های بلندی در مبارزه با تروریسم برداریم. ایران منشأ افراطی‌گری و تهدید تروریستی است و این تهدید از جانب آن بخش از نظام ایران است که حتی به رأی‌دهندگان خود پاسخگو نیست.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *