جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
یادداشت

دیپلمات انقلابی

سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۹
کد مطلب: 522914
امروز ولایتی اما نه به‌ عنوان یک دیپلمات کار کشته بلکه در قامت یک انقلابی وارسته در جهت اصلاح یک سامانه گسترده و از بین بردن فساد درون آن به صحنه آمده است.
دیپلمات انقلابی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، یادداشت محمدامین ایمانجانی با عنوان "دیپلمات انقلابی" به شرح ذیل است:
اول بهمن‌ ماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی در حکمی علی‌اکبر ولایتی را به‌عنوان رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند. نشستن چهره‌ای نام آشنا اما جدید بر کرسی هاشمی رفسنجانی امیدها را به تغییر در ساختار این دانشگاه افزایش داد.

ولایتی در اولین نشست خبری در قامت رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد، گفت که "امور مالی و محاسباتی دانشگاه آزاد باید شفاف بوده و هیچ نقطه ابهامی نداشته باشد". وی همچنین به اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اشاره کرد و گفت "هر کاری که در راستای اصلاح، پیشرفت و ترقی دانشگاه آزاد لازم باشد دریغ نمی‌کنیم".

دانشگاه آزاد اسلامی از اوایل دهه شصت کار خود را آغاز کرد. اولین رئیس این دانشگاه عبدالله جعفرعلی جاسبی بود که دوران طولانی‌مدت ریاست وی در دانشگاه انتقادات زیادی درباره نحوه مدیریت و گردش مالی این دانشگاه ایجاد کرد. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان ریاست این دانشگاه از اسفند ۱۳۹۰ از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد دانشجو واگذار شد.

دانشجو تا شهریور ۹۲ رئیس دانشگاه آزاد بود، اما با روی کار آمدن دولت روحانی و فشار رئیس و برخی اعضای هیئت امنا، حمید میرزاده جایگزین وی شد و روند اصلاحی‌ای که آغاز شده بود، متوقف شد.

با آمدن ولایتی در جایگاهی بالاتر از ریاست دانشگاه و انتخاب او به‌عنوان رئیس هیئت امنا، انتظار اصلاحات دوباره در ساختار دانشگاهی که تا پیش از این به هیچ کس پاسخگو نبود بالا رفت. اولین اقدام وی بررسی وضعیت اختلالات مالی و نابسامانی‌هایی بود که ناشی از مفاسد مالی در دانشگاه آزاد بود.

ولایتی پس از مدتی مشکلات را از ناحیه مدیریت کلان دانشگاه دید و در جهت اصلاح اداره امور و ساختار این دانشگاه، حمید میرزاده در جلسه هیئت‌امنای دانشگاه آزاد در ۳ اردیبهشت عزل و علی‌محمد نوریان به‌ عنوان سرپرست تعیین شد.
در دوران میرزاده اخبار مختلفی از ریخت‌ و پاش  در دانشگاه آزاد به‌ گوش می‌رسید. ترک تشریفات قانونی و برگزاری یک مناقصه صوری برای هتل فرهیختگان، احداث تله‌کابین در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در شمال تهران با هزینه بسیار بالا و.. تنها بخشی از مشکلاتی است که اقدام شجاعانه ولایتی مهر پایانی بر آن تلقی می‌شود.

با این‌حال مدعیان اصلاحات این اقدامات اصلاحی ولایتی را برنتافتند و در پی برکناری یاسر هاشمی رفسنجانی از ریاست دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد، این اقدام او را «هاشمی زدایی» خطاب کردند.

نگاهی که به خلق این واژه منجر شده، از اشخاصی ناشی می‌شود که دانشگاه آزاد را ملک شخصی می‌دانند و سلطه چندین ساله خاندان هزار فامیل را باور کرده اند. کسی نمی‌تواند منکر نقش خانواده هاشمی در فتنه ۸۸ و فعالیت‌های اقتصادی آنها باشد. اگر مرحوم هاشمی در تأسیس و رشد دانشگاه آزاد نقشی داشته یقیناً  نمی توان آن نقش را به کل خاندان وی تعمیم داد و امروز با عزل فردی که خانوادگی به مسئولیت‌های دانشگاه رسید، فریاد "وادینا" سر دادند.

خواست عموم دانشجویان، نمایندگان مجلس و شخصیت‌های علمی کشور شفاف‌سازی در امور این دانشگاه است و عجیب است کسانی که شعار شفافیت سر می‌دهند، حال که نوبت به خودشان رسیده زیر بار نمی‌روند.

ولایتی تاکنون ۶۶ عنوان مسئولیت داشته که دایره گسترده‌ای از پزشکی، سیاست و تاریخ را در برمی‌گیرد. مهم ترین مسئولیت وی در این سالها حضورش در قامت وزیر امورخارجه به مدت ۱۶ سال است. غیر از جایگاه‌هایی که در مجامع مختلف داشته، بیش از ۲۱۵ مقاله و ۱۹۳ عنوان کتاب دارد که تعداد بالایی است. بدیهی است انتخاب دقیق رهبر معظم انقلاب همین روحیه اصلاح‌گرایانه را انتظار دارد و فریاد کسانی که دستشان از منافع دانشگاه کوتاه شده، نباید شخصیتی همچون ولایتی را از ادامه مسیر اصلاحی خود باز دارد.

امروز ولایتی اما نه به‌ عنوان یک دیپلمات کار کشته، بلکه در قامت یک انقلابی وارسته که حاضر است از خود و آبروی خود هزینه کند، در جهت اصلاح یک سامانه گسترده و از بین بردن فساد درون آن به صحنه آمده و کارنامه درخشانی از حرکت به واقع انقلابی و ایثارگرایانه از خود نشان دهد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انشالله موفق باشند