کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همیشه پای «شیطان بزرگ» در میان است

8 خرداد 1396 ساعت 20:38

بسیاری از شواهد و قرائن موجود حاکی است که سرکوب ناگهانی انقلابیون و فعالان سیاسی برجسته بحرینی توسط رژیم آل خلیفه با چراغ سبز «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا انجام می شود.



به گزارش جهان نیوز، پس از حدود یک سال از اقدامات سرکوبگرانه آل خلیفه علیه آیت الله عیسی قاسم و به تعویق انداختن دادگاه های محاکمه وی سرانجام روز یکشنبه 31 اردیبهشت رهبر شیعیان بحرین از سوی رژیم آل خلیفه و به اتهامات واهی به یک سال حبس و مصادره اموال به میزان 3 میلیون دینار محکوم شد. دادگاه آل خلیفه اعلام کرده است که اجرای این حکم (یک سال حبس) به مدت 3 سال تعلیق شده و پس از آن، قابلیت اجرا دارد. طبق این حکم، همچنین شیخ عیسی قاسم به پرداخت هزار دینار غرامت نیز محکوم شده است.
با این حال، نظامیان رژیم آل خلیفه روز سه شنبه هفته گذشته به صورت ناگهانی، به منطقه الدراز، محل سکونت شیخ عیسی قاسم یورش بردند. نظامیان آل خلیفه در جریان یورش وحشیانه به منطقه الدراز مرتکب جنایت های هولناکی شدند. آنها پنج جوان بحرینی را شهید و بیش از 200 تَن دیگر را به شدت زخمی کردند. علاوه براین، بیش از 300 نفر از انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی نیز در یورش وحشیانه آل خلیفه به منطقه الدراز، توسط نظامیان این رژیم بازداشت شدند. نظامیان رژیم آل خلیفه حتی حاضر به تحویل پیکرهای شهدای بحرینی به خانواده های آنها نشدند. مقامات این رژیم در اقدامی ضد انسانی و ضد حقوق بشری، پیکرهای شهداء را بدون غسل و کفن و در اوج مظلومیت، در مکان های دورافتاده دفن کردند. درحال حاضر، رژیم آل خلیفه شیخ «عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین را تحت «اقامت اجباری» قرار داده است.
واشنگتن پست: ترامپ در جریان دیدار با پادشاه بحرین در ریاض، به وی درباره حمایت واشنگتن از منامه در هرگونه اقدام علیه انقلابیون و علمای برجسته بحرینی اطمینان خاطر داده بودحمله وحشیانه رژیم آل خلیفه به منطقه الدراز و منزل شیخ عیسی قاسم کاملا غافلگیرانه و غیرمنتظره بود. هرچند که توسل به سیاست ها و رویکردهای وحشیانه و غیرانسانی در نزد رژیم آل خلیفه مسبوق به سابقه بوده است، اما یورش اخیر این رژیم به الدراز بدون مقدمه صورت گرفت و همگان را غافلگیر کرد. به نظر می رسد که این حمله وحشیانه با دیدار «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا و محتوای دیدار آنها، بی ارتباط نبوده است. درست دو روز پیش از حمله به منطقه الدراز، پادشاه بحرین با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد؛ دیداری که ترامپ در جریان آن خطاب به حمد بن عیسی گفت: «از این پس روابط میان منامه و واشنگتن عاری از هرگونه تنش خواهد بود». در همین ارتباط روزنامه آمریکای «واشنگتن پست» می نویسد: «ترامپ در جریان دیدار با حمد بن عیسی آل خلیفه در شهر ریاض، به وی در خصوص حمایت واشنگتن از منامه در هرگونه اقدام علیه انقلابیون و علمای برجسته بحرینی اطمینان خاطر داده بود». بنابراین، پُر واضح است که سرکوب اخیر انقلابیون توسط آل خلیفه با چراغ سبز دونالد ترامپ اتفاق افتاده است.
در همین راستا، «یوسف ربیع» رئیس انجمن حقوق بشر بحرین درباره علت یورش و حمله ناگهانی نظامیان رژیم آل خلیفه به منزل رهبر شیعیان بحرین در منطقه الدراز واقع در غرب منامه پایتخت بحرین گفت: «حمد بن عیسی، پادشاه بحرین در جریان دیدار با ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست سران عرب در ریاض از وی برای حمله به الدراز و منزل شیخ عیسی مجوز گرفت و موافقت دولت آمریکا را جلب کرد». وی افزود: «پادشاه بحرین پس از جلب موافقت آمریکا، دست به این حمله زد و در طول فقط 24 ساعت عناصر رژیم آل خلیفه به منزل شیخ عیسی قاسم هجوم برده و ایشان را در حالت اقامت جبری قرار دادند. ما معتقدیم که آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس در تحولاتی که علیه شیخ عیسی قاسم و شهروندان بحرینی رخ می دهد، نقش دارند».
مقامات آل خلیفه گمان می کردند که با آغاز سلسله اقدامات خصمانه بی سابقه علیه انقلابیون بحرینی، موجی از ترس و وحشت بر صفوف آنها حاکم خواهد شد؛ با این حال، عکس این مسأله اتفاق افتادرژیم آل خلیفه با تعرض به شیخ عیسی قاسم در واقع، تمامی شیعیان بحرینی را مورد تعرض قرار داده است. پیشتر نیز شیعیان بحرین بارها اعلام کرده بودند که هرگونه تعرض به ساحت شیخ عیسی قاسم، تعرض به آنها خواهد بود، چراکه شیخ عیسی، رهبری شیعیان که اغلبیت قریب به اتفاق ساکنان بحرین را تشکیل می دهند، برعهده دارد. گویا مقامات آل خلیفه گمان می کردند که با آغاز سلسله اقدامات خصمانه بی سابقه علیه انقلابیون بحرینی، موجی از ترس و وحشت بر صفوف آنها حاکم خواهد شد و انقلابیون دست از حمایت از شیخ عیسی قاسم و تداوم راه انقلاب خواهند کشید. با این حال، طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم که مردم بحرین نه تنها از حمایت شیخ عیسی قاسم دست نکشیدند، بلکه آتش خشم آنها از اقدام وحشیانه آل خلیفه علیه شیخ عیسی بیش از پیش شعله ور شد. سلسله تظاهرات های گسترده و بی سابقه در نقاط مختلف بحرین از جمله در منطقه الدراز، خود گواه بر این مدعاست.
قرار دادن شیخ عیسی قاسم تحت «اقامت اجباری» سیاستی است که دیر یا زود به شکست خواهد انجامید. با تداوم اعتراضات مردمی به وضعیت شیخ عیسی قاسم، رژیم آل خلیفه در نهایت راهی جز عقب نشینی از این سیاست خصمانه خود نخواهد داشت. از آنجایی که این اقدام، با هرگونه قوانین بین المللی در تعارض است، بدون شک مقامات آل خلیفه باید خود را برای موج عظیمی از محکومیت های خارجی توسط سازمان ها و نهادهای حقوق بشری آماده کنند. در همین ارتباط، سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای با اعلام اینکه نظامیان رژیم آل خلیفه در حمله به منطقه الدراز، در توسل به خشونت، افراط کرده اند، تأکید کرد: «باید درباره وقایعی که اخیرا در منطقه الدراز به وقوع پیوسته است، تحقیقات مستقل و بی طرفانه ای انجام شود». از سوی دیگر، دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز ضمن محکومیت شدید اقدام نظامیان رژیم آل خلیفه در یورش به منطقه الدراز، اعلام کرد: «این اقدام به مثابه سرکوب آزادی بیان در بحرین محسوب می شود». 
در این میان، شاهد هستیم که مقامات رژیم آل خلیفه همچنان به طرح اظهارات ضد ایرانی که نشأت گرفته از توهمات خودساخته ذهن آنهاست، ادامه می دهند. «علی بن محمد الرمیحی» وزیر اطلاع رسانی بحرین اخیرا ضمن تمجید از حمایت های بی  دریغ آل سعود از آل خلیفه ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرد. وی مدعی شد: «بحرین اجازه نخواهد داد که گروههای افراطی امنیت و ثبات آن را بر هم بزنند و بحرین برخورد آهنین با کسانی که به دنبال برهم زدن امنیت کشور باشند خواهد کرد». الرمیحی با اشاره به اینکه امنیت خلیج فارس با امنیت عربی گره خورده است، آن را عاملی برای آنچه وی دخالت های ایران در منطقه خواند دانست». وی خواستار تلاش جامعه بین المللی برای مقابله با آنچه وی تروریسم ایرانی خواند، شد.
آل خلیفه با فرافکنی علیه ایران تلاش می کند تا از طریق دادن آدرس غلط به افکار عمومی منطقه و جهان، تهران را به عنوان عامل اصلی بی‌ثباتی در بحرین معرفی کنداظهارات ضد ایرانی این مقام بحرینی درحالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که در تحولات بحرین هیچ دخالتی ندارد. این مقام بحرینی تاکنون هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعاهای واهی خود علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر نکرده است، چراکه اساسا سند و مدرکی در این زمینه وجود دارد. واقعیت این است که طرح چنین ادعاهایی درست در زمانی که بحرین شاهد تحولات سیاسی و میدانی پرالتهابی است، با هدف دادن آدرس غلط به افکار عمومی در راستای انحراف آن، صورت می گیرد. مقامات بحرینی تلاش می کنند تا با فرافکنی علیه جمهوری اسلامی ایران، تهران را عامل بی ثباتی های اخیر بحرین معرفی کنند؛ حال آنکه سرباز زدن آل خلیفه از جامه عمل پوشاندن به مطالبات و خواسته های مشروع انقلابیون و فعالان سیاسی بحرینی، مهمترین عامل ایجاد بی ثباتی و هرج و مرج در بحرین است.
در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد این است که رژیم آل خلیفه با شکستن خطوط قرمز انقلابیون و علمای بحرینی، آنها را نیز به شکستن خطوط قرمز در مقابلِ خود برای رویارویی با این رژیم، مجاز کرده است. از این پس، انقلابیون بحرینی برای مقابله با آل خلیفه هیچ حد و مرزی را در مقابل خود متصور نخواهند بود. بحران امروز بحرین، ناشی از بی تدبیری دیروز خاندان سلطنت طلب آل خلیفه است. اگر خاندان آل خلیفه به مطالبات مشروع مردمی جامه عمل پوشانده بودند، امروز شاهد وقوع چنین تحولات خطرناکی در بحرین نبودیم؛ تحولات خطرناکی که البته پیامدهای خطرناک تری برای مقامات آل خلیفه به دنبال خواهد داشت.

منبع:مهر


کد مطلب: 522852

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/522852/همیشه-پای-شیطان-بزرگ-میان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com