جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۲

انتخابات همچنان ادامه دارد! رکود اقتصادی کار خودش را می کند!

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 522705
رئیس جمهور مستقر در روزهای آخر انتخابات فضا را از حالت مطالبه گری از دولت و نقد عملکرد وارد فضای سیاسی و رادیکال کرد و با دادن وعده هایی سیاسی و عبور از خطوط قرمز توانست آرای خاکستری را به سمت خود جلب کند و با رقیب هراسی،‌ ابراهیم رئیسی را در قطب تندرویی قرار داد. اما این رویکرد واقعیت های موجود در عرصه های اقتصادی و معیشتی را تغییر نمی دهد.
انتخابات همچنان ادامه دارد! رکود اقتصادی کار خودش را می کند!
گروه سیاسی جهان نيوز: با وجود آنکه از فضای انتخاباتی تا حد زیادی عبور کرده ایم و رقبای روحانی در انتخابات نیز به فاز مطالبه گری و پیگیری وعده های دولت در کنار تبیین شعارها و ارزش های خود وارد شده اند، دولت همچنان در جو سیاسی انتخابات گرفتار است.

به گزارش جهان نيوز، حسن روحانی با وجود پیروزی در انتخابات همچنان به سخنرانی های خود ادامه می دهد و حتی در کنفرانس های خبری به عنوان رئیس جمهور مستقر به رقبای انتخاباتی اش می تازد. وی در بخشی از صحبت های خود رای به خود را به خاطر نه مردم به صدقه، تندرویی،‌خشونت و افراطی گری دانسته است. اما به نظر می رسد دیگر اوقات انتخابات به سر آمده و اینک وقت عمل به وعده های اقتصادی و اقدام و عمل است.

انتخابات ریاست جمهوری به خاطر برخی از عملکردهای دولت در زمینه اقتصادی و معیشتی، در موقعیت حساسی قرار گرفته بود و احتمال شکست روحانی بسیار بالا بود.

رئیس جمهور مستقر در روزهای آخر انتخابات فضا را از حالت مطالبه گری از دولت و نقد عملکرد وارد فضای سیاسی و رادیکال کرد و با دادن وعده هایی سیاسی و عبور از خطوط قرمز توانست آرای خاکستری را به سمت خود جلب کند و با رقیب هراسی،‌ ابراهیم رئیسی را در قطب تندرویی قرار داد. اما این رویکرد واقعیت های موجود در عرصه های اقتصادی و معیشتی را تغییر نمی دهد.

نرخ رشد بیکاری در حال حاضر به بالای 12 درصد رسیده و با مجموع افراد آماده به کار و از کار بیکار شده بالغ بر 6 میلیون نفر بیکار در کشور وجود دارد.

در کنار این به دلیل اظهارات روحانی در انتخابات و تاکید بر رفع تحریم های غیربرجامی، نوعی پالس منفی به سمت کشورهای متخاصم و به خصوص آمریکا منتقل شده که می توان در زمینه های دیگری مانند موشکی و حقوق بشر، تحریم ها را افزایش داد و دولت ایران مجبور به مذاکره برای دست کشیدن از توانمندی های خود کرد. چنین رفتاری از سوی دولتمردان نیازمند بازسازی اقتدار و قدرت کشور در ماه های آینده است تا با تغییر رفتار و افزایش قاطعیت در عملکرد خود مانع سواستفاده دشمنان از اختلافات انتخاباتی شوند.

از سوی دیگر زندگي براي كارگران ايراني به سختي مي گذرد. روزي در اين كشور نيست كه كارخانه اي از توليد باز نايستد يا كارگراني به اعتراض و براي گرفتن حقوق هاي خود دست به اعتصاب نزنند.  افزايش بيكاري نيز امان مردم را بريده است و در هر خانه ايراني يك يا چند بيكار حضور دارند. افزايش بيكاري هيچ معناي به جزء تعطيلي خطوط توليد و عدم تعادل در عرضه و تقاضا در بازار كار وجود ندارد.

 حسن روحانی همواره به وعده های امیدبخش عادت کرده است. او در خرداد 92 در گفتگوی ویژه خبری گفته بود: دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آنچنان مردم را از درآمد سرشار کند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند.» خوب چه شده است كه بعد از چهار سال، نه تنها مردم و كارگران به يارانه 45 هزار توماني بيشتر از هر زماني احتياج دارند بلكه هزينه هاي زندگي به حدي بالا رفته است كه درصد بالايي از جمعيت كشور به بانك ها و موسسات مالي مقروض اند يا در تامين هزينه ها درمانده اند.

اوضاع بيكاري در ايران حتي از كشورهاي حاشيه اي خليج فارس نيز بدتر است. كشورهايي كه تنها به درآمد نفتي متكي هستند و به اندازه ايران در آن كشورها كارخانه اي توليدي و جمعيت متخصص وجود ندارد.

به دلیل آنکه سیاست گذاری های اشتغالی دولت  با توجه به مشکلات ریشه ای اقتصادی، در مسیر درستی قرار ندارد و این اقدامات نیز بیشتر نشان دهنده اقدامات بدون مطالعه، نمایشی و تبلیغاتی است و همین باعث بروز وضعیت نیمه فعال بنگاه های کشور، تأثیر رکود حاکم بر صنایع و ناتوانی بازار کاردر جذب جوانان شده است.

رکود موجود در اقتصاد کشور حتی بر بازارهای سرمایه ای مانند مسکن نیز تاثیرگذاشته و این بخش نیز که نزدیک به 2 میلیون نفر را به کار مشغول داشته بود، روند کاهشی پیدا کرده است.

در حالیکه سال جدید سال اقتصاد مقاومتی؛‌ تولید و اشتغال نام گرفته،‌ به سرعت از سوی دولت بخشنامه هایی برای وزرا و سازمان های دولتی صادر شد تا افزایش تولید و اشتغال را با توجه به منویات رهبری در دستور کار قرار دهند! نیک پیداست که چنین رفتارهایی کاملا نمایشی و برای رفع مسئولیت است.

چرا که اولین اقدام، عملیاتی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی برای ایجاد اقتصادی دورنزا با رویکرد صادرات است و زمانیکه این سیاست ها عملی شدند، مابه ازای واقعی آن خود را در اقتصاد نشان خواهد داد و منجر به کاهش مشکلات می شود.

دولت دیگر نباید در فضای انتخاباتی باقی بماند و با امید بستن به توافق هسته ای در چهار سال اخیر وقت ملت و کشور را تلف کند. تجربه ثابت کرده که دولت ها در دور دوم خود می توانند با حواشی کمتری به کار خود ادامه دهند و با حاشیه کمتر مسائل اصلی کشور را حل سازند. بنابراین در فرصت باقی مانده اولویت ها از موضوعات سیاسی و حاشیه ای باید به سمت مسائل اصلی مردم یعنی اقتصاد و معیشت سمت و سو داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Lao People
دولت از 4سال پیش تا الان در فضای انتخاباتیه،تا 4سال آینده هم همین مسیر رو طی خواهد کرد،میوه ای که 4سال ثمر ندهد دیگه نباید بهش امیدوار بود
افشین
Iran, Islamic Republic of
ما به اقای روحانی رای ندادیم ولی سنگ هم لای چرخ این دولت نمیگذاریم و ارزویمان سر بلندی دولت و ملت است و نگاهمان رو بجلو است