سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۲
۵۷

فرسایش ناطق نوری در جمهوری اسلامی

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب: 522382
ناطق نوری در حوادث پر فتنه سال ۸۸ حتی از رهبری به عنوان جایگاه ایدئولوژیکش در جمهوری اسلامی که نوک پیکان تهاجمات آن روزها بود نیز دفاعی نکرد و در برابر فحاشی‌ها و پرده‌دری‌ها و بی‌حرمتی‌های علنی نسبت به رهبری، به قول معروف حتی یک جیک هم نزد. درحالیکه پیشتر خود را با این عبارت که ما ذوب در ولایت فقیه هستیم، معرفی می‌کرد.
فرسایش ناطق نوری در جمهوری اسلامی
به گزارش جهان نيوز؛ پرویز امینی در کانال تلگرامی نوشت:
 
 منطق فرسایش نخبگان سیاسی و آموزه‌هایش برای جمهوری اسلامی؛ مورد : ناطق نوری (بخش اول)
با انتخابات سال ۹۶، این سومین انتخابات ریاست جمهوری است که ناطق نوری در موضعی متفاوت از پیشینه خویش ظاهر می‌شود.

در انتخابات سال ۸۸، وی ابتدا در کنار خاتمی و با انصراف او، سپس در کنار  موسوی قرار گرفت در حالیکه به لحاظ پیشینه سیاسی، نسبت ناطق نوری با این دو، نسبت جن و بسم‌الله بود.

در انتخابات سال ۹۲ نیز وی همراه با هاشمی و خاتمی در کنار روحانی و در برابر جریان سیاسی و اجتماعی پیشین خود، خصوصا بدنه ایدئولوژیک جریان اصول‌گرایی قرار گرفت.

در انتخابات سال ۹۶، خصوصا در غیاب هاشمی به همراه علی لاریجانی دوقلوی سیاسی‌اش نقش فعال‌تری ایفا کرد و حتی تلاش کرد از استعفای خود در دو روز مانده به ۲۹ اردیبهشت نیز فضایی برای پیروزی روحانی ایجاد کند.
این چرخش‌ها البته محدود به یک چرخش سیاسی از یک جناح به جناح دیگر نبود بلکه ابعاد وسیع‌تری داشت و ادعاهای فکری و عقیدتی وی را نیز در بر می‌گرفت.

 مثلا وی در سال ۸۸ حتی حاضر نشد کوچک‌ترین دفاعی از جمهوری اسلامی و ارزش‌های آن که مظلومانه ماه‌ها علنی مورد تاخت و تاز قرار گرفته بود، بکند. درحالیکه جمهوری اسلامی و بدنه اجتماعی هوادارش هزینه‌های اجتماعی و سیاسی فراوانی برای او و نابلدی‌های سیاسی‌اش و کاراکتر غیرمردمی و اشرافیش خصوصا در انتخابات دوم خرداد ۷۶ داده بود که در تمام سال‌های بعد از دوم خرداد نیز ادامه داشت.

کسانی که فضای سنگین سال‌های بعد از دوم خرداد را در جامعه و خصوصا در دانشگاه‌ها سپری کرده باشند، می‌دانند خواسته یا ناخواسته در یک جبهه معرفی شدن با ناطق نوری، چه هزینه‌های هنگفت سیاسی و اجتماعی و حتی شخصیتی برای آنها داشته است.

ناطق نوری در حوادث پر فتنه سال ۸۸ حتی از رهبری به عنوان جایگاه ایدئولوژیکش در جمهوری اسلامی که نوک پیکان تهاجمات آن روزها بود نیز دفاعی نکرد و در برابر فحاشی‌ها و پرده‌دری‌ها و بی‌حرمتی‌های علنی نسبت به رهبری، به قول معروف حتی یک جیک هم نزد. درحالیکه پیشتر خود را با این عبارت که ما ذوب در ولایت فقیه هستیم، معرفی می‌کرد.

ناطق نوری، در سال ۹۶ در برابر مواضع تند روحانی نسبت به کلیت جمهوری اسلامی در سی و هشت سال گذشته سکوت کرد درحالیکه امثال الیاس حضرتی با تحلیل این مواضع به عنوان تیغ کشیدن بر نظام اسلامی، علنی از روحانی و مواضعش انتقاد کرد. این در حالی بود که علی لاریجانی دوقلوی سیاسی ناطق، نتوانسته بود در برابر برنامه سه برابر کردن یارانه سه دهک پایین جامعه ابراهیم رئیسی و سه برابر کردن یارانه از سوی قالیباف سکوت کند و بارها او و وابستگان به او، با احساس وظیفه! علیه ناممکن بودن آن سخن گفته بودند.

البته ناطق نوری همانطور که اولین کسی نیست که دچار فرسایش در جمهوری اسلامی می‌شود، در عین حال آخرین نفر نیز نخواهد بود. بنابراین شناخت منطق این فرسایش مهم است.

منطق فرسایش نخبگان سیاسی و آموزه‌هایش برای جمهوری اسلامی؛ مورد : ناطق نوری (بخش دوم)

 از مقاطع مهم چرخش جدی ناطق نوری، انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ است. ناطق نوری بعد از دوم خرداد ۷۶ و نیز خصوصا انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸، به همراهی علی لاریجانی به ناگزیر از جلوی صحنه سیاست به پشت صحنه سیاست نقل مکان کرد و به اداره کنندگان اصلی شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی بدل شد. این شورا به شکلی ناباورانه توانست با عنوان آبادگران در انتخابات دوم شورای شهر تهران در سال ۸۱ پیروز شود و رقیب مست از قدرت خود بعد از دوم خرداد را شکست دهد. ماحصل آن پیروزی، شهردار شدن احمدی‌نژاد بود. این پیروزی در انتخابات مجلس هفتم ادامه داشت و مجلسی با ترکیبی کاملا متفاوت از مجلس ششم با ریاست حدادعادل شکل گرفت.

در انتخابات ریاست جمهوری نهم در سال ۸۴، ناطق نوری و لاریجانی از عناصر محوری پشت صحنه شورای هماهنگی، طرحی داشتند که از بین ۵ نامزد احتمالی شامل احمدی‌نژاد، علی لاریجانی، احمد توکلی، محسن رضایی و ولایتی، یک نفر را به عنوان نامزد نهایی شورای هماهنگی معرفی کنند که شواهد نشان می‌داد این فرد، علی لاریجانی خواهد بود.

احمدی‌نژاد اولین ضربه را به این طرح زد و از حضور در آن کنار کشید و بعدها با نامزدی چهره تازه آن روزها یعنی قالیباف، ضربه دوم به این طرح خورده شد. بعدها در اعتراض به مهندسی ناطق نوری برای درآوردن علی لاریجانی به عنوان کاندیدای نهایی، توکلی و احمدی‌نژاد و قالیباف و رضایی، مجموعه جدیدی را برای انتخاب نامزد نهایی تشکیل دادند و این ضربه دیگری بر طرح ناطق نوری بود. در نهایت نیز احمدی‌نژاد علی‌رغم خواسته ناطق نوری، رئیس‌جمهور شد.

 در واقع در سال ۸۴، شیخوخیت ناطق نوری در این جریان سیاسی موسوم به اصول‌گرایی نقض شد و همین مسئله و بعلاوه مشی نافرمانی احمدی‌نژاد از این شیخوخیت در دوران ریاست جمهوری‌اش، شرایطی را بوجود آورد که برای اولین بار جریانی از اصول‌گرایان با پشت صحنه ناطق و لاریجانی و شورای سه نفره شامل آخوندی و کاتوزیان و اکرمی، در جبهه همراهی و حمایت از رقیب دیرینه جناح راست یعنی موسوی و در مقابل احمدی‌نژاد قرار گیرند. این روند در سال‌های ۹۲ و اینک در ۹۶ نیز تعقیب شد.

 این فرسایش هم منطق روانشناختی و هم منطق سیاسی دارد. به لحاظ روانشناختی، این فرسایش در کسانی رخ می‌دهد که بین خود و جمهوری اسلامی و یا هر نوع نظام ارزشی، خود را مقدم می‌دانند و حفظ خود را بر حفظ جمهوری اسلامی اولویت می‌دهند. اینها در برابر حمله و تاخت و تاز به جمهوری اسلامی کاملا متساهل‌اند اما نقد بر خود را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنند و واکنش‌های تندی به آن نشان می‌دهند. مورد ناطق نوری نشان داده است که نخبگان سیاسی از این دست از بعد شخصیتی به چه میزان آسیب‌پذیرند که نقض انتظارات آنها مثل توقع شیخوخیت در یک جریان و احساس شیخوخیت داشتن در جریان مقابل، در گردش سنگین مواضع آنها مؤثر است.

 به لحاظ سیاسی نیز بر این نخبگان، منطق قدرت حاکم است. نزدیکی و دوری آنها به سپهر ارزش‌های سیاسی، تابعی از منطق قدرت است. اگر موقعیت سیاسی آنها با مولوی و ارشادی کردن اوامر ولایت فقیه سنخیت یافت، در این جبهه حاضر می‌شوند اما اگر شرایط برگشت و ذوب در ولایت کارساز بود و دو دوره ریاست مجلس از آن بیرون آمد، به این سمت گرایش پیدا می‌کنند وگرنه تا استعفای انتخاباتی نیز می‌شود پیش رفت! و می‌توان آنچنان تغییر کرد که همه تحقیرکنندگان سابق سیاسی و رسانه‌ای که شعارشان «مجلس زوری نمی‌خوایم ناطق نوری نمی‌خوایم» بود، زبانشان به تجلیل و تکریم دائم باز شود.

 این فرسایش‌ها در نخبگان سیاسی دو نکته را به جمهوری اسلامی می‌آموزد. یکم اینکه هرچه ساختار سیاسی جمهوری اسلامی به سمت نخبه‌گرایی بیشتر گرایش پیدا کند و بار مردم‌گرایانه‌اش کاسته شود و به معنای دقیقش، وجه الیگارشیک آن بر وجه دموکراتیکش بچربد، مثلا صورت پارلمانی و تحزب محور پیدا کند، به لحاظ محتوایی و نرم افزاری خصوصا، آسیب‌پذیرتر خواهد شد. به نظر می رسد خطاب امام علی(ع) به مالک اشتر در ترجیح عامه مردم بر خواص از همین منظر باشد که در مشی امام و رهبری نیز برجسته است.

و دوم اینکه جمهوری اسلامی تا می‌تواند باید میدان نقد و نظارت بر نخبگان سیاسی را در قدرت و بیرون قدرت افزایش دهد تا بتواند تمایلات مخرب آنها به ترجیح خود بر نظام سیاسی و مردم را در بعد روانشناختی و نیز تمایل به قدرت در بعد سیاسی آنها را مهار کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ظاهرانمي خواهيد هيچ چيز براي خود باقي بگذاريد!اين گوي واين ميدان.
Iran, Islamic Republic of
شماها خیلی فقیرید ومجبورید هی از این طرفیها برای خودتون کسی رو پیدا کنید.خدا را شکر رویشهای فراوان ولائی هست ،ما نیازی نداریم وصله وپینه کنیم به هر قیمتی.
عاقبت به خیر
Germany
هموطنان عزیز
شما به تــــــــــــاریخ نگاه کنید شرح حال خواص صدر اسلام و تاریخ انقلاب اسلامی عینا در حال تکرار شدن است. فقط خدا کند که به خانه نشینی مولا علی(سلام الله علیه) و یا صلح امام حسن مجتبی(سلام الله علیه) و نهایتا شهادت امام حسین (سلام الله علیه) منجر نشود. در این بحبوحه ریا و تزویر، کسانی که خود در انقلاب نقش داشتند و همواره بر اصول انقلاب تاکید داشتند، حالا دچار ریزش و یا فرسایش می شوند.
این همان دردی است که 1400 سال قبل امیرالمومنین علی(سلام الله علیه)را خانه نشین کرد. اینجا همه برهه زمانی است که خواص با خیانت های خود صلح معاویه را بر امام حسن (سلام الله علیه) تحمیل کردند و البته اینجا همان موقفی است که برخی خواص با سکوت خود موجبات حادثه جانگداز کربلا را فراهم آوردند.
حالا باید این شعار را سر داد که این عمــــــــــــــــــار؟
دعا کنیم در صراط حق باشیم و بمانیم که ماندن بسیار بهتر از تزلزل است.
ربنا افرغ علینا صبرا و " ثبـــــــــــــــــــــــت" اقدامنا و نصرنا علی القوم الکافرین
طیب
Iran, Islamic Republic of
الیس الله بکاف عبده...
خداوند برای تمامیه بندگانش در سراسر جهان کافیست ، طلحه و زیبر و خیلیها از کناره علی رفتند و علی علی ماند
حسین
Iran, Islamic Republic of
از قدیم گفتند مال بد بیخ ریش صاحبش
سپهر
Iran, Islamic Republic of
هر كسى از ظن خود شد يار من ! احمدى نژاد نمك را خورد و نمكدان را شكست، ضربه اى كه او به اصول گرائى وارد كرد تا قيام قيامت جبران نخواهد شد. نويسنده هم بهتره بجاى تعريف و تمجيد از خود شيفتگان عالم سياست در روش خود تجديد نظر كنه.
Iran, Islamic Republic of
داداچ! خودشیفتگان سیاست الان در دولت هستن ، نمی بینی؟
ح
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد به حزب الله ضربه کمرشکن وارد کرد و آقای ناطق هم فرقی با وی الان ندارد بلکه چون معمم است و سوابقش بیش از مانند احمدی نژاد لذا می تواند بدتر باشد.
India
تمامی این معذلات کشور تنها گیر یک ایه ست که توسط تمامی مدعیان سیاسی مذهبی نادیده گرفته والگوی جهانی ایران اسلامی رادر بین ملل کشور های دنیا بی اعتبار کردند که خداوند هم این قشر منفعت طلب را در قران لعنت کرده .وهمچنین (کسانی که ایات قران را پنهان) وبه اطلاع عوام نمیرسانند .
Iran, Islamic Republic of
درود بر نويسنده محترم
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی تا می‌تواند باید میدان نقد و نظارت بر نخبگان سیاسی را در قدرت و بیرون قدرت افزایش دهد تا بتواند تمایلات مخرب آنها به ترجیح خود بر نظام سیاسی و مردم را در بعد روانشناختی و نیز تمایل به قدرت در بعد سیاسی آنها را مهار کند.
Iran, Islamic Republic of
در این تحلیل رفتار زشت و غیر منطقی اصول گرایان در تمام این سالها هیچ جایی نداره؟
Iran, Islamic Republic of
مثلا سطل آشغال اتیش زدن وانتقام از مردم درسال88رو میگی؟! یاروز روشن توهین به منتقدین در حد 50بار وروانه جهنم کردنشون ؟یا بدقولی که با 100روزه درستش میکنم رای جمع کردن وبعد از چارسال گفتن که من کی گفتم! وصد سال دیگه هم مشکل اقتصادی هست و..............یا رایسازی در شورای شهر وریاست جمهوری 96 وقایم کردن صندوقها وآرائ؟....
SAEID
United Kingdom
سللام عالی بود مرتب از قطارزلال و ناب انقلاب یکی یکی پیاده میشن
Iran, Islamic Republic of
بسیار مستدل و عالی.. ضمن اینکه اینروزها از انتخاب رئیس جمهور بصورت پارلمانی صحبت میشه، که با توجه به رسالت جمهوری اسلامی و مشی معمار انقلاب مبنی بر بلوغ فکری و مشارکت مردم در سرنوشت کشور و علی‌الخصوص وکیل‌الدوله بودن برخی از نمایندگان مجلس چه در شرایط فعلی و چه در آینده ابدا فکر خوبی نیست
Iran, Islamic Republic of
اشتباه منفی دادم
seyed hosein
Iran, Islamic Republic of
عالی بود...
Netherlands
او و مرحوم هاشمی و همه کسانی که عقلگرا شدند و انصاف را پیشه کردند و از افراطی گری به تعادل و اصلاح امور رسیدن ، هم عاقبت به خیر شدند، هم مورد اقبال مردم قرار گرفتند.
Iran, Islamic Republic of
از میزان ارای رفسنجانی در سال 84 اقبال مردم معلومه وازنیاز شدید به مهندس برای رای اوردن در 96هم همینطور.هول نشو افتاب پشت ابر نمیمونه.فیلمهای 9دی وشعارهای مردم رو دوره کن توی دیگ حلیم نیفتی.
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز ملاک شما برای عقل گراشدن اینه که ادعاکنیم سال 88 تقلب شده؟!
یا مثلا درمقابل آشوبی که درحال فروپاشی نظامی است که به امثال ناطق شخصیت و جایگاه داده است سکوت کنیم و ازاین نظام دفاع نکنیم؟
بابا ایول به گروههای برانداز اوایل انقلاب که اگرهم آشوب کردند اما مانند امثال ...و امثال ایشان نان و نمک نظام را هم نخورده بودند
Iran, Islamic Republic of
ممکنه برخی حرفهایتان درست باشد ولی امروز ناطق مبهم است
Iran, Islamic Republic of
اگه عقل گرا ، وادادگی به استکبار و حب دنیا باشه ما بی عقل گرایی رو بیشتر دوست داریم
Iran, Islamic Republic of
ناطق چون مثل شماها از ولایت فقیه سو استفاده نمی کند و تفکرات شماها را قبول ندارد می شود فرسایش یافته و اگر تفکرات شماها را قبول داشت و ۹۰ سال هم سن داشت می شد انقلابی.
اتفاقا ناطق مسیر درستی را انتخاب کرد. ناطق با گرفتن عکس با تتلو و امثال او دنبال رای نیست ناطق با تقسیم جامعه ۴۰ سال بعد از انقلاب به ۴درصدی و ... موافق نیست.ناطق با دروغگویی و ریا موافق نیست.
Iran, Islamic Republic of
برای همین تا لحظه اخر برای روحانی تبلیغ کرد وبعد استعفا داد! در ضمن روحانی که ناطق براش تمام قد برای دفاع افتاد لشگری از هنرمند وورزشکار وخواننده وسیلی از کنسرتها رو برای همایشهاش استخدام کرده بود.عزیزم ،اخرتی هم داریم هممون.
Iran, Islamic Republic of
مشکل بعضی ازشماها اینه که ناطق رو ازسال 88 شناختید
دیگرعرضی نیست........!
محمد
Iran, Islamic Republic of
میشه بفرمایید ایشان با اشرافی گری موافقند یا مخالف
ایشان یا درگذشته اشتباه میکردند که در مقابل خاتمی و همفکرانش ایستادند و یا اکنون که در اردوگاه اصلاح طلبان حضور دارند
Iran, Islamic Republic of
ناقلا نکنه خودتی ...!
رضایی
Iran, Islamic Republic of
ضمن احترام به نگارنده محترم، اینکه اگر کسی که سالها در افت و خیزهای انقلاب همراه و یار انقلاب بود را به بهانه اینکه با ما همنظر نیست نباید تخریب کنیم و اندیشه اش را نباید کوتاه شمرد، این آفتی است که هر روز بیشتر دارد دامان ما را میگیرد و هر روز به بهانه های مختلف یاری از یاوران انقلاب را از این قطار پیاده میکنیم. برای اندیشه ها احترام بگذاریم. ما برای وصل کردن آمدیم نی برای فصل کردن آمدیم
Iran, Islamic Republic of
اینها نان اصولگرائی را میخورند وبرای جریان فتنه وطرفدار غرب میدوند.به همونها میبخشیم.
Iran, Islamic Republic of
طرف به زور داره خودش جدا میشه واستعفا داده ُمیخوای با چسب دوقلو نگهش داریم؟!
Iran, Islamic Republic of
بعضيا بيشتر از اين كه يار انقلاب باشن بار انقلاب هستن. يار انقلاب ملته و امام زمان. بقيه از بالا به پايين بايد خدمتكار مردم باشن نه يار انقلاب. چون اينطوري احساس ميكنن كسي هستن و هول برشون ميداره. خود امام هم كه أصلي ترين زحمات رو براي انقلاب به تنهايي كشيد گفت من خدمتكارم و خدمتكاران بزرگ و بزرگ تر هستن. مشكل همينه كه بعضيا به جاي اينكه خودشون رو خادم نظام و مردم بدونن يار نظام ميدونن و اقا بالا سر مردم
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما موافقم ولی با رویه اینها نه
Iran, Islamic Republic of
همه اینا بکنار کلا زندگی اشرافی انسان رو مسخ میکنه
عبرت گرفتن از اشرافی شدن برخی از صحابه پیامبر که فرجامشان مسخ شدن بود گواه این مدعاست!
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی بود. تشکر از شما.
انتقادهایی را برخی نظردهندگان وارد کردند که منطقی و صحیح نیست. بلکه دروغ هایی برای انحراف افکار عمومیست. از جمله اینکه چون ناطق نوری همراه ما نیست، انتقاد میکنیم! یا مثلا جریان اصولگرایی خطا کرده! و... . خیر. علت انتقاد ما، عدم همراهی آقای ناطق با ما نیست. علت، عدم همراهی ایشان با اسلام و انقلاب و ولایت فقیه، از دوره ای به بعد است که در متن ذکر شده، هنچون حمایت از خاتمی و موسوی و روحانی، افراد بی اعتقاد به عملی مردن شعارهای اسلام و انقلاب.
اصدلگرایان هم اشتباه داشته باشند، بروند اصلاح کنند. ربطی به اشتباهات آقای ناطق ندارد. کسی به خاطر اشتباه دیگری، اشتباه نمیکند. هر کسی اراده دارد. اگر دین آقای ناطق، تا زمان همراهی اصولگرایان با وی بوده، پس متن تأیید میشود و ایشان، دینش نفس خودش است.
باقی این دست صحبت ها هم، واقعیت رو نمیپوشاند. جریان فکری ... و .... و ...، بر خلاف نامشان، جریانی ضد اسلام ناب و انقلابی، مغرور نسبت به مردم، و دورکننده مردم از حقایق به خصوق حقایق معنویست. لذا، حامیان این جریانات هم، در مقابل حضرت رسول الله و اهل بیت پاک ایشان و امام زمانند و چنین کسانی، درجه ای شبیه اما بدتر از شرک و کفر را دارند که قرآن مجید، به این درجه میگوید نفاق.
Iran, Islamic Republic of
ناطق مرد روشنفکری هست و شماها باید به ایشان احترام زیادی بگذارید . بشر مروز زمان افکارشان عوض میشود و تکامل می یابد . افکار ایشان نسبت به گذشته در جهت مردمداری شده نه چیز دیگر . ایشان از بزرگان نظام هستند مثل سید محمد خاتمی و ...
Iran, Islamic Republic of
قربونت! نوش جونتون ،ما که بخیل نیستیم وحرفی نداریم.فقط روشنفکری شماها کوس روسوائیش سال ۸۸در شورش علیه رای مردم وسال۹۶با زیراب زدن رای مردم زده شده.
Iran, Islamic Republic of
اووف! حرف تکراری هر کی با ماست خوبه وقابل احترام! وهرکس با ما نیست بره جهنم !
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
اگه روشنفکری وادادگی به استکبار و دنیاپرستی و نقض کردن دین خدا و احکامش باشه ، ما خاموشفکری رو بیشتر می پسندیم حداقل خاموشفکری آسیبش از روشنفکری کمتره
Iran, Islamic Republic of
لذت بردم
یک نکته رو هم من اضافه میکنم متاسفانه این گونه افراد در سیر تربیتی و تهذیب نفس خود درست عمل نکردهاند لذا در لغزشگاهها نمی توانند خودشان را حفظ کنند مزید بر ان متاسفانه خیلی از این جماعت از دانش دینی که لازمه لاینفک برای یک مدیر است کم بهره یا بی بهره اند و...........
حب دنیا
Iran, Islamic Republic of
قدرت و دنیا طلبی موضوع جدیدی نیست از اول تاریخ بوده تا الان
Iran, Islamic Republic of
زنده باد جناب ناطق نوری اصولگرای واقعی
Iran, Islamic Republic of
زمانی که ناطق در انتخابات مقابل رقیب شکست خورد چقدر ناراحت بودیم ولی الان چقدر پشیمان که ناراحت بودیم
Iran, Islamic Republic of
حیف سال ۷۶ که برای این شخص چه تبلیغاتی کردیم چه فحشی شنیدیم وچه زخم زبانهایی خوردیم .خوانده یا شنیده بودیم در تاریخ که یاران وصحابه بیامبر(ص)یا علی(ع) در میانه راه ازاین بزرگواران جدا شدند ویا حتی بعضیهاشون در مقابل اینها ایستادند وموضع گرفتند ولی در دوران انقلاب این مساءل را با چشم خود دیدیم وبا گوشت وبوست خود لمس کردیم خدایا مارا در راه انقلاب ونظام ورهبری ثابت قدم بدار وتا اخر عمرمان گوش بفرمان رهبر وولیمان قرار بده{امین}
هادي
Iran, Islamic Republic of
متاسفم اين حرف رو ميگم ولي جمهوري إسلامي داره چوب شخصيت پرستي رو ميخوره و اينكه يه هاله مستحكم جلوي نقد أفراد و شخصيت ها و مسئولين قرار داده. هميشه هم همين أفراد با ضعف عملكرد و افراطي گري خود به نظام و مردم ضربه زدند و اين عمل را به پاي نظام نوشتند و جالب اينكه بعد از ساليان همين افراد بر چهره نظام به واسطه همين عملكرد خودشان پنجه كشيدند. نمونش همين جناب رئيس جمهور كه سي و هشت سال بالاترين مناصب امنيتي كشور رو داشته و برخي مواقع افراطي گري هايي داشته امروز عملكرد امنيتي نظام را تخريب كرده و با اين روش راي مي اورد. تا زماني كه باب انتقاد توسط مردم حقيقي باز نباشد و در ادارات به جاي نوشتن وظايف اداره در قبال مردم، تهديد به زدن شلاق و حبس كنند اين وضعيت باقي خواهد ماند. همين حقوق بگيران نجومي كه ذخيره نظام ناميده شدند و اخرم ملت نفهميدن چي شد شك نكنيد در اينده نظام را به فساد مالي متهم ميكنند. هر كسي مي أيد و شير نظام و شيره مردم را ميدوشد و در نهايت ضربه اي به پيكره نظام و ملت وارد ميكند.
علی
United Kingdom
بسیار دقیق وعالی
بیخیال
Iran, Islamic Republic of
نه تنهابزرگانی چون ناطق و علی لاریجانی و...، بلکه همه ما دائما و هرلحظه در حال امتحان الهی هستیم،،،چون بهشت را به بها دهند نه بهانه.
Iran, Islamic Republic of
چرا ما از کوفیان انتقاد می کنیم درحالی که مسولین زیادی در ایران از اول انقلاب بارها رنگ عوض کردند خودتان قضاوت کنید
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
مقاله خوبی بود..نقطه ضعف شخصیتی رو به درستی نشون دادید بعضی از این نخبه ها اگر در راس قدرت باشند نسبت به انقلاب و ارزش های اون سنگ تموم میزارن اما وقتی از قدرت کنار گذاشته میشن فوری تبدیل به اپوزیسیون یا مخالف خوان میشن..مسئله اصلی قدرت و حب ریاسته که پشت هزار توجیه قایمش میکنن غافل از اینکه برای بچه های نسل نو انقلاب این حناها رنگی نداره..
Iran, Islamic Republic of
از زمانی که داستان طلحه و زبیر و مقابله انها با امام علی ع را فهمیدم برای من این تغییر و تحولات ناراحت کننده و عجیب نیست و قتی طلحه الخیر و سیف الاسلام به آن روز افتادن امروز که اینا دیگه جای خود دارن! چه خوش گفت ان اما راحل که : میزان حال فعلی افراد است
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم چه بگویم فقط می دانم که تمام حرفها و جناح بازی ها و شعارها و خراب کردن ها برای پول است و منفعت حالا هر کس به اندازه وسعش. و این وسط فقط یک اسلام مظلوم واقع شده که شده ابزار دست یک عده بی اعتقاد.
Iran, Islamic Republic of
اینجوری کلی که نمیشه حرف زد. الان سیب زمینی هم میخریم، گرم به گرم وزن میکنیم. نمیشه تو حرف زدن، کیلیویی عمل کرد! اینکه بگیم نمیدانم چه بگویم، فقط میدونم همه چی بازیه پوله، خب شما راست میگید. نمیدانید چی میگید!
یگ طرف حقه، یک طرف باطله. قضاوتش هم روشنه. آدمی که اصول مشخصی نداره، باطله. حالا شنا نمیخوای قضاوت کنی که یه وظیفه ست، نمیشه بگی نمیدونم همه خرابن، دزدن. شما ضرورت قضاوت و اهمیت حق گویی را متوجه بشوی، از اینجور حرفا نمیزنی.
سید نصیر
Iran, Islamic Republic of
این تحلیلها خوب و به جای خود درست، اما نباید فراموش کرد آن حدیثی را که مرحوم امام در هنگام تنفیذ ریاست جمهوری بنی صدر برایش خواندند: حبّ الدّنیا رأس کلّ خطیئه. کدام یک از این شخصیتهایی که روزگاری برای جمهوری اسلامی ایران سرمایه بودند و امروزه کم و بیش در مقابل اصولگرایان معتقد به مبانی فکری امام خمینی و رهبری معظم قرار گرفته اند زندگیشان همانند وضعیت آن در اوایل انقلاب و دوران جنگ است، اغلب به زندگی اشرافی و عافیت طلبی روی آورده اند و حب دنیا یکیش همین است. و قدرت طلبی هم شقّ دیگر آن.
محمد
فکر می کنم ملاک طبق فرمایش حضرت امام حال فعلی افراد باشد به قضاوت ها کمک می کنه
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
حرف این است : قضاوت ما در مورد افراد باید با معیار انطباق رفتار آنها با مسیر انقلاب اسلامی باشد. و پرچم دار این مسیر و تعیین کننده شاخص های این مسیر فقط و فقط ولی فقیه است.
آقای ناطق و هر شخص دیگری تا در مسیر رهبر باشند، به همان میزان مورد تایید ماست و چنانچه خارج بشوند مورد تایید نخواهند بود ( و البته جریان فتنه محک بسیار بی نظیری برای استخراج ماهیت فکری این افراد است )
مجید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آقای ناطق در فتنه 88 خیلی خوب عمل کرد و بعد از خطبه آقا نامه متواضعانه ای خطاب به ایشان نوشت
سلام بر صاحب نظران کشورم .به نظر بنده خارج از هرگونه تحلیل سیاسی کار جناب ناطق نوری تحسین بر انگیز است چرا که بعد از عمری فعالیت در عرصه های مختلف بزرگواران باید صحنه را به نفع جوانان خالی کنند و به جوانان عزیز این مملکت اعتماد کنند . و به واکاوی فعالیت خود تحت یک پروژه تحقیقاتی در کنار پرداختن به معنویات اقدام کنند و ان را در اختیار نسل جوان قرار دهند که قطعا تجربه مفیدی خواهد شد