پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۰

ماجرای‌حذف بیت‌ شهیدو شهادت از کتاب‌فارسی‌دوم

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 522298
مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش ماجرای حذف بیتی را با مضمون شهید و شهادت از کتاب فارسی دوم دبستان شرح داد.
ماجرای‌حذف بیت‌ شهیدو شهادت از کتاب‌فارسی‌دوم
به گزارش جهان نيوز؛ خبر حذف مفاهیم مربوط به ایثار و شهادت از کتاب‌ فارسی دوم دبستان در فضای مجازی منتشر شد. براساس این تصویر بیت «در هر کجایت خون شهیدان پیوسته جاری است ای خاک ایران» از درس ای ایران زیبا کتاب فارسی دوم دبستان حذف شده است.

در همین رابطه محمود امانی طهرانی مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ تصویر صفحه‌ای که به نمایش گذاشته شده است مربوط به کتاب قدیمی در سال ۸۱ است یعنی ۱۵ سال قبل شعر «ایران زیبا» از کتاب فارسی اول دبستان حذف می‌شود اما در سال تحصیلی ۹۰-۹۱ گروه فارسی تصمیم می‌گیرد تا مجدد از این شعر در کتاب دوم ابتدایی استفاده می‌کند در حقیقت تلاش می‌شود از اشعاری استفاده شود که با سطوح شناختی دانش‌آموزان تناسب دارند.
وی افزود: مفهوم شهید و شهادت جزو طرح جامع کتاب‌های فارسی است و پیش‌بینی‌های لازم در این رابطه صورت گرفته است همچنین در سه نقطه دیگر کتاب در همین فصل به موضوع شهید و شهادت پرداخته شده و این موضوع مورد غفلت قرار نگرفته است.
مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: در کتاب فارسی دوم دبستان قبلاً موضوع شهید و شهادت نبوده و هم‌اکنون اضافه شده است همچنین در دروس نوروز و پرچم اسم شهید و لاله به عنوان نشانه خون شهیدان آمده است.
امانی طهرانی مطرح کرد:  شورای برنامه‌ریزی برای گنجاندن موضوع شهادت در دو جای دیگر کتاب فارسی دوم دبستان اقدام کرده است. همچنین برداشت شورا این بوده است که بیت «در هر کجایت خون شهیدان پیوسته جاری است ای خاک ایران» تشبیه و استعاره ای دارد که از سطح یادگیری عینی وارد سطح یادگیری انتزاعی می‌شود و این سطح از یادگیری در پایه دوم به لحاظ سطوح شناختی مناسب نیست.
وی تاکید کرد: این موضوع هیچ ارتباطی با سند آموزش ۲۰۳۰ ندارد و این موضوعات با طرح در فضای سیاسی از چارچوب علمی و تربیتی خارج می‌شوند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درس شهیدفهمیده چی؟؟!!!! اونم تشبیه واستعاره داشت...؟؟؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
من برخی کتابهای ابتدایی را بررسی کردم واقعا در چندین جا بحث شهدا و شهادت آمده و به نظرم از زمان ما بیشتر است . اینقدر همه چیز را سیاسی نکنید
مثلاً
Iran, Islamic Republic of
این که امام راحل رضوان الله تعالی علیه شهید فهمیده رهبر بداند چه احساس وصف ناپذیری به نوجوانان هم سن و سال او می دهد
محروم کردن نوجوانان از چنین احساساتی ...
Iran, Islamic Republic of
چه اصراری هست که شهید و شهادت حذف شود ؟ شهید و شهادت جزئی از این کشور و تاریخ معاصر و ریشه دار در تفکر انقلابی و اسلامی ما است.
Iran, Islamic Republic of
بنظر می رسه محتوی کتب درسی یک کارگروهی فراجناحی باشه نه دست دولت که هر دولت به فراخور حال خودش عوض کنه
Iran, Islamic Republic of
خیلی فراجناحیست !
باید باشد
اما متاسفانه ...
Iran, Islamic Republic of
ببین تو رو خدا آموزش و پرورش دیت کیا افتاده؟

اون از دختر وزیر
اینم از این
Iran, Islamic Republic of
بیت خورشید اسلام هم معنی انتزاعی داره. کاش یه توجیه قشنگترین پیدا می کردند.
رضا زیوریان
Iran, Islamic Republic of
بس کنید اینقدر با کلمات شهادت و خون بازی نکنید که خون آقا امام حسین (ع) دامنتان را میگیرد