جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۳۹
وقتی عدم پوشش خبری اعتراض‌ها به بدحجابی، طرفداری از فساد و روشنفکری بود

نامه جنجالی سید محمد خاتمی به مهدی نصیری

يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۲۹
کد مطلب: 522255
یک بار در اردیبهشت سال ۶۹ نیروهای حزب الله فراخوان گسترده ای برای تجمع و تظاهرات علیه بدحجابی در میدان ولی عصر تهران دادند و جمعیت انبوهی گرد آمدند و تظاهرات انجام شد...
نامه جنجالی سید محمد خاتمی به مهدی نصیری
به گزارش جهان نيوز؛ مهدی نصیری درباره نامه سال ۶۹ سید محمد خاتمی در  کانالی تلگرامی خود نوشت:
بنده در دوران فعالیت مطبوعاتی ام - چه در کیهان و چه در "صبح" - همیشه با پرداختن بیش از اندازه به موضوع بدحجابی مخالف بودم و پرداختن به این معضل را در مقایسه با معضلاتی چون بی عدالتی و مفاسد اقتصادی دارای اولویت کمتری می دانستم.
ضمن آن که با برخی برخوردهای تند و خشن و خارج از  چارچوب فریضه امر به معروف و نهی از  منکر هم که گاه با بدحجابان صورت می گرفت، به جد مخالف بودم.  بر این اساس بر خلاف برخی روزنامه ها اخبار مربوط به تظاهرات و تجمعات علیه بدحجابی را در حد و اندازه محدود و اندکی پوشش می دادیم.
یک بار در اردیبهشت سال ۶۹ نیروهای حزب الله فراخوان گسترده ای برای تجمع و تظاهرات علیه بدحجابی در میدان ولی عصر تهران دادند و جمعیت انبوهی گرد آمدند و تظاهرات انجام شد اما طبق روال معمول ما در  روزنامه کیهان پوشش خبری کمی به این واقعه دادیم در حالی که روزنامه های دیگر اغلب با تصویر در صفحه اولشان منعکس کردند.
به دنبال این امر جناب آقای خاتمی نماینده مقام معظم رهبری در موسسه کیهان در  یادداشتی که برای بنده به عنوان مدیر و سردبیر کیهان فرستاد به شدت از نحوه برخورد روزنامه کیهان با این تظاهرات حزب الله و پوشش ضعیف خبری آن انتقاد کرد و آن را ناشی از روشنفکری زدگی، مخالفت با حزب الله و طرفداری از فساد و  .... دانست!

متن نامه آقای خاتمی چنین بود:
جناب آقای نصیری  
دیروز تظاهراتی با اطلاع و اجازه قبلی علیه بدحجابی و مفاسد اخلاقی انجام گرفت که بعضی خبرها عدد دهها هزار نفر را ذکر کرده است .
تلکس ویژه خبرگزاری از آن با عنوان جمعیتی بزرگ نام برده است و همه مطبوعات کم و بیش به آن پرداخته اند و لا اقل تیتری در صفحه اول داشته اند و مطالب را نیز با حجم در خور توجه منعکس کرده اند اما کیهان در صفحه ۲ در جایی پرت خبری داده است با این طلیعه که گروهی از حزب الله تهران ـ
بنده کار ندارم که ممکن است ندانم کاری و اشتباه و حتی بهره برداری نادرست هم از این جریانات شود ولی آیا در حسن نیت حزب الله که اکثریت قریب به اتفاق این جمعیتها است شکی دارید و آیا با اجازه و خساب و کتاب و آرامش هم حزب الله حق ندارد علیه مظاهر فساد اعتراض کند؟
نمی دانم این برخورد زشت و غیر قابل توجیه کیهان را بر چه حمل کنم؟ روشنفکری، مخالفت با حزب الله، طرفداری از فساد !! یا عقل و منطق ؟! قضاوت را به شما و وجدانهای پاک وا می‌گذرام.
 
خاتمی ۶۹/۲/۳
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگه به تجمع باشه شما یه تظاهرات علیه حجاب راه بندازین ببینید چه جمعیتی بیان
ح
Iran, Islamic Republic of
بی دین و بی بند و بار زیاد شده است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
از علائم آخرالزمانه . و البته بی مسئولیتی همه بویژه دولتمردان که برای چند صباح بیشتر در قدرت و کسب ثروت و رای از مبانی دینی و مذهبی عدول میکنند .
بهادر
Iran, Islamic Republic of
ما مردم خیلی نامردیم و ناسپاس !
در تمام وصیتنامه های شهدا که ظاهرا در مراسم تشییع و بزرگداشتشون شون حاضر میشیم با آن هیئت و حجاب و اشک میریزیم !، سیاستمداران ، دولتمردان ، ورزشکاران و هنرمندان همه و همه به آنها احترام ظاهری میگذارند و به خانواده های آنها سرتعظیم فرود می آورند ... به دو نکته تاکید و سفارش شده است : یکی حجاب فاطمی و زینبی و دوم اطاعت از ولایت فقیه . در هردو خصوصا اولی نمره و کارنامه کشور وضعیت خوبی ندارد . و این نشان از نوعی نفاق و عدم تطابق در رفتار و ظاهر و باطن جامعه دارد .
Iran, Islamic Republic of
فکر کردید تهران همون میدان ونک به بالاست .خداوند چنان ترسی به دل سیاهتون بندازه از حزب الله که جرات نکنید از خونه هاتون برای کشف حجاب بیرون بیاید وبنشنید پای بی بی سی تون نئشه شید!
Iran, Islamic Republic of
ای کیو ظاهرا متوجه نیستی ....توضیح بدم برات : خاتمی که سینه چاک حجاب و حزب الله بود ببین چه بر سرش اومده که با زن بی حجاب دست میده و همون حزب الله ازش رو گردونن و ضد انقلاب و دشمنان دین و نظام هم طرفدارشن اینجاست که باید گفت فاین تذهبون گرچه دیگه کار از کار گذشته واسه این جماعت .........
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت؟
حسن
Iran, Islamic Republic of
اخوی جان کلا نگرفتی چی شد!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
یا للعجب!
Iran, Islamic Republic of
یه حدیثی از امیرالمومنین ع با این مضمون هست که میفرمایند:

جاهل را نمیبینی جز در افراط یا تفریط

خاتمی همون جاهلیه که هیچوقت راه اعتدال رو نرفت
یا خشکه مذهبی رو رواج داد یا لامذهبی

خدا عاقبت همه ما رو ختم به خیر کنه
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
باسلام
اولاجناب آقای خاتمی وآقای نصیری که مطالعات عمیق دینی ایشان قابل خدشه نمی باشدباید بدانند که ما در اسلام ناب محمدی(ص)که همان مذهب تشیع است چیزی یا مطلبی به نام بد حجابی نداریم.
انسان یا«با»حجاب است یا«بی»حجاب وبین وسط نداریم که متاسفانه توسط بزرگان دینی بدعت گذاری شده وبه غلط در جامعه هم مورد استفاده ی قرار میگیرد.(حتی خانمهای چادری که با آرایش در مقابل نامحرم حاضر میشوندبیحجاب محسوب میگردند)
ثانیا
از این اشتباهات بزرگان دینی در کشور اسلامی ما زیاد است.بطور مثال در دهه ی شصت اگر مراجع دینی زمان پخش سریال امیرکبیر با عقب رفتن روسری مادر ناصرالدین شاه مقابله میشدوجلوپخش این سریال بدلیل نشرناهنجاری درجامعه گرفته میشدالان دعوا برسر بیحجابان جامعه
که بسیارعادی شده وباحجابان ناهنجاران جامعه معرفی میگردندنبود
amir
Iran, Islamic Republic of
آفرین، 100% با شما موافقم.
یونس
Iran, Islamic Republic of
در حدیثی شباهت مردم در رفتارهای اجتماعی شون به امرا ء و مسئولینشون تعریف و سنجیده شده . الناس بامراءهم اشبه باباءهم
با این همه روحیه نفاق و تزویر و اباحیگری در مسئولین کشور توقع نباید داشت که اوضاع فرهنگی جامعه و حجاب بهتر از این باشه . وقتی رییس جمهور ها و وزرا ی فعل و سابق و اسبق با پری رویان جامعه !!!آنطور معاشرت و خوش و بش دارند و در مراسمات کذایی آنها آنطور ظاهر میشوند و ..... . وقتی حوزه و دانشگاه ما در مقابل معضلات فرهنگی سکوت میکنند و بعضا همراه میشوند ! اوضاع همین میشه که شده . یعنی بدحجابی تا فیها خالدون خانواده های حتی مذهبی هم نفوذ میکند .
امید
Iran, Islamic Republic of
خوب الان توجه ایشون در اون زمان به عفاف و حجاب خوبه یا بده؟ آیا اینکه ایشون از مخالفت با یا بی توجهی به حزب الله عصبانی شده بودند مذموم و ناپسنده؟ این آقا رو با رفتار فعلیش نقد کنید نه اینکه شما هم تو توری که براتون پهن کردن بیفتید و طرفداری ایشون از حزب الله مظلوم را وسیله ای برای کوبیدن بکنید
Iran, Islamic Republic of
شما متوجه نيستي يا خودتو به اون راه زدي؟؟؟
خاتمي كه اينقدر واسه حزب الله دل مي سوزوند حالا كه منافعش رو در خطرديده رنگ عوض كرده ... اين رنگ عوض كردن هاست كه باعث تعجبه .
Iran, Islamic Republic of
تغيير مشي 180 درجه اي
امان از حب قدرت
Iran, Islamic Republic of
خب که چی ،حالا مگه خاتمی گفته باید بی حجابی باشد؟
Iran, Islamic Republic of
معلومه که گفته. گفته در مقابل آزادی، دین باید بره کنار. به خاطر اینه که بی حجابا، طرفدارشن
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
سلام متن سخنرانی ایشون موجوده. اینجوری نگفته برداشت شما غلطه.
مضمون سخن ایشان این است که اگر روزی دین در مقابل آزادی بایستد دین شکست خواهد خورد. و این کاملا درست است . چرا که دینی که در مقابل آزادی قرار بگیرد قطعا دچار اشکال شده.
حال برخی دوستان آزادی را تعبیر به ولنگاری و بی دینی میکنند که اصلا نظر ایشان این نبوده. آزادی براساس معیار های الهی و در چهار چوب قانون مورد نظر است. ایشان بارها براین مساله تاکید داشته اند. آزادی های مشروع، قانونی....
Iran, Islamic Republic of
باز هم، خیانت خاتمیو دار و دسته اش اثبات میشود.
اولا دین، اگر برخی آزادی ها یا کارها را محدود نکند، نه میتواند منجر به انجام کار صحیح شود، نه مانع کار مضر میشود. پس دیگر دین نیست. پس دین خدا، قطعا برخی دستورات و توصیه ها دارد و طبیعیست که آزادی هایی را محدود میکند. همانطور که شما موقع تایپ، آزاد نیستید هر حرفی را به هر شکل و تعدادی بزنید.
پس، اینکه خاتمی میگوید اگر در مقابل آزادی قرار بگیرد، ناشی از نشناختن دین است. علت نشناختن دین، بی ایمانی، علت بی ایمانی، بی عقلی، و علت بی عقلی، غرور و خودپسندی و کفر. لذا، شخصی که دین را قبول ندارد، کافر مینامند.
ثانیا، دین که در دنیا، یک موجودی نیست که در مقابل آزادی قرار بگیرد و شکست بخورد. دین، درون برنامه های مؤمنین است. اگر مؤمنین، به دین پایبند باشند، تحت هر شرایطی، دینشان را حفظ میکنند. اگر پایبند نمانند، دینکه نه، بلکه از نظر ایمان، شمست میخورد. اصلا مگر میشد دین، شکست بخورد. دین مدار است که پیروز میشود یا می بازد، نه دین. دین اسلام، پیروزی اش را ثابت کرده با حفظ و رشد خود.
بنابراین، خاتمی ....، دین را اولا اشتباه معرفی میکند، ثانیا دین را شکست خورده معرفی میکند. رأی بی دین و ضد انقلابرا جذب میکند. جذب نه برای اسلام و انقلاب. بلکه برای فتنه های متعدد.
شما هم، فریب او را نخورید و با دین، جنگ نکنید. دین خدا، نقص ندارد. گردن کشی نکنید.
دبیر آموزش و پرورش
Iran, Islamic Republic of
اگر آزادی بر اساس معیارهای الهی است که هیچ وقت دین مقابلش نمی ایستد بنا براین سالبه به انتفای موضوع است. حالا این حرفی که هیچ فایده عملی نداره را چرا گفته ؟ آیا این بیشتر ژست روشنفکری گرفتن نیست؟
Iran, Islamic Republic of
خاتمی قید مشروع و مانند آن را کم و به ندرت و گاهی در جای پرتی ذکر می کرد

اما اصل فرض او غلط است
چرا که دین با آزادیهای مشروع مقابله که نمی کند از آن حمایت هم می کند

او بحث آزادی را در مجموعه ای مطرح می کرد که در حال تظاهر به هنجارشکنی بودند و بدحجابی را نشان می دادند و در اکثر این موارد هم قرینه ای و نشانه ای مبنی بر آزادیهای مشروع نمی آورد
Iran, Islamic Republic of
عاقلان دانند!
زهرا
Iran, Islamic Republic of
بله دیگه :)
Iran, Islamic Republic of
این نامه صداقت و ایمان آقای خاتمی را می رساند. قابل توجه دوستانی که کاسب کارانه با حجاب برخورد می کنند انگار حجاب یک متولیان دارد و آن هم شماهایید؟؟ از عمق جان متاسفم هنوز خاتمی را نشناخته اید اگر اصلاح طلبان با آزادی های اجتماعی موافقند این را نباید حمل بر موافقت با ولنگاری بکنید اگر به وجدان تان رجوع کنید همه ما باید اصلاح طلب واقعی باشیم
Iran, Islamic Republic of
تصاویر تجمعات شما چه را نشان می دهد ؟

انکار واقعیت به واضحی ؟!
الآن که تجمع دارید وضعتان بر اساس تصاویری که منتشر می کنید چیز مبهمیست ؟

سایتهای شما آیینه وضعیت شمایند

امان از دوستیهای نابجا و بی قاعده

و همین نوع دوستیهاست که
یعمی و یصم = کور و کر می کند
Iran, Islamic Republic of
سید محمد خاتمی از حق دفاع کرده است در ثانی تمام یاران پیامبر اسلام قبل از اسلام مشرک بودند ، نماز نمی خواندند و روزه هم نمی گرفتند و شراب زیادی هم می خوردند اما بعد از اسلام یاران پیغمبر وقتی باهم دعوایشان می شد بهم نمی گفتند تو همان مشرک سابق هستی . البته نمی خواهم قیاس کنم چون قیاس مع الفارق است منظورم این بود که آدمها در طول زندگی اشان عوض می شوند و آرا . عقاید قبلی خود را اصلاح می کنند و سعی می کنند بهتر شوند . اینکه مهدی نصیری رفته نامه 28 سال پیش خاتمی را از گنجه کیهان درآورده و می گوید ببینید اینقدر خاتمی خاتمی می کنید خاتمی اینجوری بوده ها . تازه ما می فهمیم که خاتمی اولا اون موقع هم از حق دفاع کرده گرچه اون موقع امت حزب الله بود و الان گروه حزب الله و دوم اینکه خاتمی مثل خیلی های دیگه با سنگین شدن کوله بار دانش و منطقشان ، اصلاح شده اند .
Iran, Islamic Republic of
اين سيدتون كه داره عقب گرد مي كنه ، كجاي كاريد ... ياران پيامبر روز به روز مومن تر مي شدند واسه همين كسي گذشته شون رو به روشون نمي آورد ولي اين آقاي خاتمي كه اون سالها اينقدر مدافع حجاب بودند و خودشون درس دين خوندن ، امروزه براشون محرم و نامحرم ديگه مسئله ايي نيست و با زنان نامحرم به راحتي دست مي دهند ( نمونه هاش زياده جشن چلچراغ و ... )
Iran, Islamic Republic of
آبروی مومن را بردن لطفی ندارد جان من . اغراض سیاسی را قاطی دیانتتان نکنید که سیاست پیرزنی هزار داماد است قرار بود سیاست ما عین دیانت ما باشد نه فدایی سیاست ما .
Iran, Islamic Republic of
اولا خاتمی از حق دفاع نکرده، بلکه فتنه کور 88 که به وسیله دشمنان نظام اسلامی طراحی شده بود، دفاع کرده. دفاع از نابودی نظام اسلامی، دفاع از نابودی دین خدا است، و دفاع از نابودی دین خدا، کفر است. کفر و خدا نشناسی هم، ناحق است. بنابراین، سید محمد خاتمی، از حق دفاع نکرده، بلکه کافرانه، بر دین شمشیر کشیده. منتهی در لباس پیغمبر که درجه کفرش را، به نفاق مه بدتر از کفر است میرساند. سید بودنش هم، دلیل موجه بودنش نیست. ما سید خیانتکار کم ندیدیم، از جمله بنی صدر، موسوی، و خود خاتمی.
اما اینکه انسان به مرور زمان رأی عوض میکند، خیر. همه رنگ عوض نمیکنند. رنگ عوض کردن، میتواند خوب باشد یا بد. سید محمد خاتمی لعنت الله علیه، اگر از ابتدا با هدف نفوذ در ارکان نظام، جلو نیامده باشد، حداقل به مروز زمان، بدتر شده است. یعنی از فردی که دین خدا و حکم جلوگیری از گناه در مقابل چشم مردم، برایش مهم شده، تبدیل شده به یک فرد بی اعتقاد. در واقع در خوشبینانه ترین حالت، از علم و عقلش کم شده و دیگر، توانایی درک احکام دین خاتم را، ندارد.گفتم اگر از ابتدا، ادای حزب اللهی در نمی آورده البته!
لذا شما قلم به دست های مزدور جریان نفاق، تلاش بیهوده برای انحراف مؤمنین نکنید. اینجا کسی، گول منافق جماعت را نمیخورد. شما خیلی جرأت دارید و اهل علمید، بیایید جلوی مردم، بیایید در دانشگاه ها، با ما مناظره کنید.
Iran, Islamic Republic of
وا اسفا
امت حزب الله شد گروه حزب الله؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تمام یاران؟؟؟؟؟؟!!!!!!!..... و .... یکم کوتاه بیا
Iran, Islamic Republic of
البته کار آن موقع خاتمی درست بود و نصیری نه
متاسفانه برخی از خودیها حتی در فرهنگ و مطبوعات برای حجاب کم گذاشتند
در حالی که اگر کار فرهنگی حجیم و پیگیری صورت گیرد جامعه واکنش مثبتش را نشان می دهد

اما خاتمی کنونی اصلاح نشده
بلکه خیلی خیلی آسیب دیده
و خلاهای فکری و کاستیهای اطلاعات دینیش ، گذشته خوبش را هم مخدوش کرده
آب باید اتصالش به منبعش را از دست ندهد تا همچنان آب کثیر بماند و مطهر باشد و گر نه آبهای قلیل بدون اتصال با آب کثیر متنجس می شوند و از قابلیت استفاده خارج .
آب کثیر طلاب ، حوزه و علمای آنند ، نه دگر اندیشان .
Iran, Islamic Republic of
خخخخخ ! مهدى نصيرى چه نون به نرخ روز خوريه !
Iran, Islamic Republic of
برعکس، خاتمی و طرفدارانش، به جهت بادی، جهت عوض میکنند! در زمانیکه انقلابی گری مد بود، از تظاهرات ضد بی حجابی، دفاع می کردید. الان که شرایط مهیا شده، از ولنگاری و آزاد رقصیدن دفاع میکنید. طرفدارانتان، هنرمندانتان، طرح 2030 تان، شاعرانتان، روزنامه نگارانتان، استکباردوستی تان، همه نشان میدهد امروز، چهره عوض کرده اید، برخلاف اوایل انقلاب که ادای انقلابیون را در آورید و پست های حرام، کسب کردید.
اما ما، همیشه پایبند به اصول اسلامی بوده ایم.
حالا ما نان به نرخ روز میخوریم یا شما؟ ما دروغگوییم یا شما؟
Iran, Islamic Republic of
البته نصیری هم اشتباه می کرده و برخورد خاتمی آن موقع بجا بوده
برخیها عدالت را محدود می بینند
اما امام راحل رضوان الله تعالی علیه به عنوان کارشناس عالی رتبه اسلامی در کتاب تحریر الوسیله خود عدالت را چنین معنی می کنند : عدالت ملکه ای نفسانیست که انسان را به ملازمت تقوی می خواند و تقوی یعنی انجام واجبات و ترک محرمات
بر اساس این تعریف باحجابی در مقابل نامحرم واجب و تقواست و حاکی از وجود ملکه عدالت روحی دارنده حجاب است .

کار خاتمی در آن موقع امر به معروف بوده و کار نصیری کم کاری

اما خاتمی کنونی متاسفانه عدالت که جای خود دارد بواسطه مخالفت با امر و دستور ولی فقیه که بنا بر روایت مساوی مخالفت با دستور معصوم می باشد ، و مخالفت با معصوم هم در حد شرک به خداست ، در جایگاه بسیار خطرناکی قرار گرفته ، ذنب لا یغفر ( گناه آمرزش ناپذیر ) را حمل می کند
توضیح : مشرک اگر از شرکش توبه نکند گناهش قابل آمرزش نیست ، و نمی شود برایش طلب آمرزش کرد به صراحت قرآن .
و گناهی که همسنگ شرک باشد نیز همان حکم را دارد .
Iran, Islamic Republic of
دوستان من فکر می کنم با وجود اینکه حجاب یک امر مهمی است که باید به آن توجه جدی کرد ، در حال حاضر اولویت نیست .
باید اول شکم و جیب مردم را پر کرد و بعد و یا در کنارش به آرامی به این مساله پرداخت .
Iran, Islamic Republic of
عفت متاثر از حجاب و پیامد آن است
وقتی عفاف در پی بد حجابی و بی حجابی آسیب ببیند
، مشکلات بعدی از جمله اقتصادی پدید می آید
شادمان
Iran, Islamic Republic of
خب حالا خاتمی به این نتیجه رسیده که با زور و تظاهرات نمی شود جامعه را با حجاب کرد