جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

شایع ترین باور غلط؛ قلیان، کم ضررتر از سیگار

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 522116
آتش زغالی که به جان زندگی جوانان افتاده انگار قصد خاموشی ندارد و برخی هم برای خاموش نشدن این آتش هیزم می آورند.
شایع ترین باور غلط؛ قلیان، کم ضررتر از سیگار

به گزارش جهان نيوز، پیدا کردن سرگرمی هایی که همه بتوانند از آن استفاده کنند در میان گرانی های بی ریشه ای که جوانان را احاطه کرده باعث شده تا برخی برای پر کردن اوقات فراغت خود سر از قهوه خانه ها دربیاورند و کام به کام زندگیشان را برای رسیدن به حس سرخوشی دود کنند.
 
آتش زغالی که به جان زندگی جوانان افتاده انگار قصد خاموشی ندارد و برخی هم برای خاموش نشدن این آتش هیزم می آورند. رشد قارچ گونه قهوه خانه هایی که درآمد سرشارشان را از دود شدن سلامتی جوانان به دست می آورند به قدری سرعت یافته است که نمی توان از رشد آنها جلوگیری کرد. رشد این کسب و کار به ظاهر سنتی توانسته جای خود را بین جوانان بیابند و به پاتوقی برای دور هم جمع شدن بدل شوند.
 
همین چند ماه گذشته بود که رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران از رشد قارچ‌گونه قهوه‌خانه‌ها در محله‌های محروم خبر داد و گفت: مدتی است که نام و مشکلات قطعه های جنوبی پایتخت در سرفصل خبرها و کانون توجه مسئولان شهری قرار دارد به همین دلیل لازم است در خصوص افزایش قهوه خانه ها هشدارهایی داده شود.
 
وی از نقش این مکان‌ها در جذب جوانان به سوی آسیب‌های اجتماعی گفت و از زهتابی به‌ عنوان محروم‌ترین محله منطقه صحبت کرد که به جای سرای محله و مراکز فرهنگی و هنری، ده‌ها قهوه‌خانه دارد، اما مدت‌ها پیش از آنکه این عضو شورای شهر، از بی‌توجهی و غفلت مسئولان از این آسیب اجتماعی پرده بردارد، ساکنان منطقه اثرات وجود قهوه‌خانه‌ها را بر زندگی خود احساس و لمس کرده‌اند.
 
قهوه خانه ها و قلیان هایی که هر لحظه چاق می شوند جان چندین نفر را در خطر قرار می دهند و مأمن امنی برای توزیع کنندگان مواد مخدر می شوند تا طعمه های خود را از بین جوانان انتخاب و به پوچی سوق دهند.
 
قهوه خانه ها در سایه نظارت های ناکارآمد رشد یافته و با توجه به سودهای زیادی که از این تجارت سلامتی مردم به دست می آورند، قصد ندارند به این زودی ها خداحافظی کنند و صف های طولانی برای گرفتن مجوز تأسیس قهوه خانه، خود موید این ادعاست.
 
ابوالفضل قناعتی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به افزایش قهوه خانه ها در سطح شهر تهران، اظهار داشت: اماکن، اتحادیه قهوه خانه ها و نیروی انتظامی باید با همکاری یکدیگر در خصوص این موضوع یک تصمیم جدی اتخاذ کنند.
 
وی افزود: اتحادیه قهوه خانه ها باید در راستای کنترل و جلوگیری از افزایش قهوه خانه در سطح شهر تهران اقدامات اساسی انجام دهد.
 
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، گفت: با در نظر گرفتن محدودیت های قانونی می توانیم از افزایش بیش از حد قهوه خانه ها در شهر تهران جلوگیری کنیم.
 
قناعتی با تأکید بر اینکه بر روی قهوه خانه ها نظارتی صورت نمی گیرد، یادآور شد: بدون تردید مخالف افزایش قهوه خانه در شهر تهران هستیم، چرا که می توانیم به جای قهوه خانه شاهد رشد باشگاه های ورزشی در تهران باشیم تا جوانان بتوانند از آنها استفاده کنند و تفریح سالم داشته باشند.
 
اواخر آذرماه بود که رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، خبر از وجود ٣٠٠ قهوه‌خانه در یکی از مناطق جنوبی شهر تهران داد.
 
وی گفت: در یکی از محلات شهر تهران که تنها ٢٠‌هزار نفر جمعیت دارد، ١٤ قهوه‌خانه وجود دارد که سلامت جوانان را تهدید می کند.
 
*آتش قلیان ها در دامن سلامتی جوانان
 
قائم مقام مرکز تحقیقات و پیشگیری کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به افزایش میزان استعمال قلیان  هشدار داد و گفت: متأسفانه باور غلطی که در حال حاضر میان افراد و بویژه جوانان رایج است، موضوع کم ضررتر بودن مصرف قلیان نسبت به سیگار و سایر مخدرهاست که چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد.
 
شریفی افزود: قطران سرطان زاترین ماده ای است که در مصرف قلیان و سیگار به فرد منتقل می شود؛ نکته قابل تأمل این است که در هر بار مصرف قلیان حدود 80 تا 100 برابر مصرف یک نخ سیگار قطران وجود دارد.
 
وی ادامه داد: ناآگاهی از مضرات و شکسته شدن قبح استعمال قلیان در میان افراد، از عوامل افزایش گرایش افراد به حساب می آید و رسانه ها می توانند نقش موثری را در آگاه سازی مردم و بویژه جوانان ایفا کنند.
 
در کنار این ازدیاد، گرایش به مصرف دخانیات بویژه قلیان در بین جوانان نیز دلیلی برای رشد قهوه خانه هاست و این در حالیست که کشیدن قلیان به تفریحی بی خطر در بین خانواده ها تبدیل شده و قبح این کار نیز از بین رفته است و امروز شاهد گرایش نوجوانان زیر 18 سال چه دختر و چه پسر به قلیان هستیم.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *