چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۴
۱

مروری بر پیام‌ها و دستاوردهاى انتخابات دوازدهم

جمعه ۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۴
کد مطلب: 521838
مردم ایران دعوت رهبر انقلاب را براى مشارکت در انتخابات لبیک گفته‌اند و فارغ از جناح‌بندى‌هاى سیاسى، رأى خود را به صندوق اقتدار نظام جمهورى اسلامى انداخته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامنى در آسیای غربی، نظام و حکومت را براى تأمین امنیت کشور ترغیب کنند.
مروری بر پیام‌ها و دستاوردهاى انتخابات دوازدهم
به گزارش جهان نيوز، انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهورى و هم‌چنین پنجمین دوره شوراهاى اسلامى شهر و روستا با مشارکت حدود 70 درصد مردم به پایان رسید. این اتفاق مهم را مى‌توان بزرگ‌ترین دستاورد نظام جمهورى اسلامى در انتخابات دانست. این حماسه در حالى خلق شد که چنین مشارکتى در اغلب نظام‌هاى دموکراتیک‌، بى‌نظیر بوده و کمتر شاهد چنین مشارکت پرشور و رقابتى نزدیک و فراگیر و جذاب بین نامزدهاى انتخاباتى هستیم. در این میان آقاى روحانى توانست اکثریت آرا را به‌دست آورد و خود را براى مدیریت چهار سال آینده آماده سازد.

رقابت‌هاى انتخاباتى معمولاً بر اساس دوقطبى شکل مى‌گیرد که مى‌تواند به آراى ملت جهت و معنا ببخشد و به‌مثابه گفتمانى فراگیر اذهان عمومى را به‌ دنبال خود بکشاند. دوقطبى اصلى انتخابات 1396 در گام اول با محوریت مدیریت اقتصادى کشور شکل گرفت.
دکترروحانى به‌عنوان نماینده دولت مستقر، تلاش کرد تا با سیاست دفاع از وضع موجود و نوید براى رفع مشکلات کشور با به ثمر نشستن آنچه در چهار سال گذشته کاشته، آراى عمومى را به سمت خود جذب کند. وى این‌گونه اظهار کرد که براى عبور از مشکلات کشور باید به تداوم سیاست‌هاى وى اعتماد نمود.
اما جریان رقیب او، معتقد بود که دولت یازدهم در حل مشکلات کشور ناتوان بوده و نتوانسته از فرصت‌ها به‌درستى استفاده کند و علت ناکامى نه کمبود وقت، که اشتباه بودن سیاست‌هاست.

نتیجه انتخابات نشان داد که مردم وعده‌هاى رئیس جمهور مستقر را باور کرده و به وى فرصت چهار ساله داده‌اند.
برگزارى انتخاباتى گرم و پرشور در ایران براى ملت‌هاى آزادیخواه، الهام‌بخش و ستودنى و براى مخالفان، دردناک است. همین فرآیندهاى مردم‌سالارانه و دموکراتیک است که امروز ایران را به بزرگ‌ترین دموکراسى منطقه تبدیل کرده است، به‌گونه‌اى‌که حتى رهبر انقلاب پیش از برگزارى انتخابات از مخالفان نظام نیز دعوت مى‌کنند تا در انتخابات حاضر شوند و سهم خود را از نظام مردم‌سالار بگیرند. نگاهى به حجم مطلوب مشارکت در انتخابات 29 اردیبهشت که آن‌را جزو انتخابات‌هاى تاریخى ایران کرد، بیانگر این واقعیت است که مردم ایران دعوت رهبر انقلاب را براى مشارکت در انتخابات لبیک گفته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامنى در خاورمیانه، نظام و حکومت را براى تأمین امنیت کشور بیش از هر زمان دیگر ترغیب کنند.

در این یادداشت سعى داریم به مهم‌ترین پیام‌ها و دستاوردهاى انتخابات 29 اردیبهشت اشاراتى داشته باشیم.
1- برگزارى انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهورى و پنجمین دوره شوراهاى اسلامى شهر و روستا که با مشارکت حماسى مردم و با بیش از رأی 41 میلیون از واجدین شرایط و در فضایى آرام و با امنیت کامل برگزار شد، برگ پر افتخارى از تاریخ مردم‌سالارى دینى در کشورمان به‌حساب مى‌آید که واقعى بودن انتخابات و پیوند بین حاکمیت و مردم را به اثبات رساند.
بالا بودن سطح مشارکت که پیش از انتخابات از سوى رهبر حکیم و فرزانه انقلاب، فراتر از نتیجه و خواستة اول نظام معرفى شده بود و آن‌هم همراه با امنیت و فارغ از هرگونه حادثه و تهدید امنیتى، موفقیت بزرگى براى نظام مقدس جمهورى اسلامى ایران است که دشمنان آن در سوداى کشاندن‌ بى‌ثباتى به داخل کشور و ایجاد ناامنى و بى‌ثبات‌سازى علیه آن هستند.

این انتخابات زمانى اتفاق افتاد که منطقه با جنگ و درگیرى همراه است و مردم منطقه از فقدان امنیت در رنجند، اما دیدیم که مردم سربلند ایران در آرامش و امنیت به پاى صندوق‌هاى رأى رفتند و رئیس دولت دوازدهم را انتخاب کردند. در منطقه‌اى که انتقال قدرت در بسیارى از کشورهایش از این شاهزاده به آن شاهزاده رخ مى‌دهد، آن‌هم با دخالت و نقش تعیین‌کننده آمریکایى‌ها، اما مردم ایران در امنیت کامل با برگه‌هایى سفید از دورترین نقاط ایران تا کلانشهرهاى کشور، «جمهوریت» نظام اسلامى را به رخ کشیدند.

برگزارى آرام و امن انتخابات نشان‌دهنده ثبات سیاسى یک کشور است. بى‌شک در این ثبات، نیروهاى اطلاعاتى و امنیتى، ارتش، سپاه و بسیج نقش اصلى را ایفا مى‌کنند. مضافاً اگر بخواهیم از منظر بین‌المللى و منطقه‌اى به این انتخاب نگاه کنیم، ایران را کشورى خواهیم یافت که به یک قدرت مؤثر و بازدارنده تبدیل شده است. آنچنان که در حوزه قدرت سخت، نفوذ و جایگاه آن غیرقابل مقایسه با دهه‌هاى پیشین و نیز بالاتر از بسیارى از کشورهاست؛ قدرتى که غرب و متحدان منطقه‌اى‌اش تصور مى‌کردند با ایجاد بحران‌هاى پس از بیدارى اسلامى ممکن است از آن فروکاسته شود، اما به مدد فرماندهى دقیق و حکیمانه در عرصه‌هاى منطقه‌اى، ایران نه‌تنها توانست مرزهاى پهناور خود را از لوث وجود اشرار و تروریست‌ها مبرا کند؛ بلکه با حضور به‌موقع خود در عراق و سوریه به‌عنوان کانون‌هاى تولید و توزیع ناامنى، عملاً نقش اصلى را در ایجاد امنیت در منطقه داشته است؛ لذا ادامه این‌قدرت‌افزایى و حضور مقتدارانه نیازمند ساخت درونى کشور و توانمندى از درون است تا ضمن آن یک اقتصاد قدرتمند نیز شکل بگیرد.

2- نگاهى به حجم بالاى مشارکت در انتخابات 29 اردیبهشت که آن‌را جزو انتخابات‌هاى تاریخى ایران کرد، بیانگر این واقعیت است که مردم ایران دعوت رهبر انقلاب را براى مشارکت در انتخابات لبیک گفته‌اند و فارغ از جناح‌بندى‌هاى سیاسى، رأى خود را به صندوق اقتدار نظام جمهورى اسلامى انداخته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامنى در آسیای غربی، نظام و حکومت را براى تأمین امنیت کشور بیش از هر زمان دیگر ترغیب کنند.

این در حالى است که وجود چنین پشتوانه مردمى براى نظام جمهورى اسلامى نیز فکر دشمنان براى هرگونه تعرض و تجاوز به ساحت کشور را آشفته مى‌سازد. این درست همان نقطه و خواسته‌اى است که رهبر انقلاب را بر آن مى‌دارد تا در اقدامى غیرمعمول در سطح دنیا از مخالفان داخلى نظام نیز دعوت کنند تا در پاى صندوق‌هاى رأى حاضر شوند. حال تمامى این نمادها و شاخص‌هاست که باعث مى‌شود نگاه حزبى و جریانى را از انتخابات 29 اردیبهشت دور کنیم و فراتر از پیروزى حزبى و جریانى به چنین انتخاباتى بیندیشیم.

نظام اسلامى با برخوردارى از چنین پشتوانه مردمى، با سرعت مسیر پیشرفت و قرارگرفتن بر قله‌هاى عزت و افتخار را مى‌تواند طى کند. مسیرى که طى 38 سال گذشته پیموده شد و نتیجه آن پیشرفت‌هاى گوناگون در حوزه‌هاى مختلف و تبدیل شدن جمهورى اسلامى به قدرت اول منطقه راهبردى غرب آسیا شد؛ به برکت همین پشتوانه‌هاى مردمى بود و بر همین اساس با تکیه بر همین مردم همیشه در صحنه و خالق حماسه‌هاى ماندگار و زیبا، جمهورى اسلامى‌ می‌تواند با شتاب بخشیدن به سرعت پیشرفت‌هاى خود و ساختن ایران، تبدیل به یک قدرت مؤثر و تعیین‌کننده بین‌المللى باشد.

3- مردم با حضورى معنادار بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامى بیعت کردند و به نظام جمهورى اسلامى ایران آرى گفتند. این حضور باشکوه بار سنگینى براى دولتمردان ایجاد کرده است که شاید به این زودى‌ها و به این سادگى‌ها نتوانند از عهده آن برآیند. براى پاسخگویى به این همه مشارکت و حضور مردم، رئیس جمهور منتخب باید اولویت‌هاى مهم جامعه را در نظر بگیرند و از تمامى ظرفیت‌هاى قوه مجریه استفاده کنند و از چالش‌هاى جناحى به جدّ پرهیز کرده و به نابسامانى‌ها و تبعیض‌هاى جامعه توجه کنند و براى برطرف کردن محرومیت‌ها قدم بردارند.
    اداره مناسب، صحیح، روزآمد و مدبرانه یک کشور، موجب مى‌شود که امورى مانند شکوفایى استعدادها، رفاه اقتصادى، امنیت اجتماعى و ثبات سیاسى آن‌جامعه، به‌خوبى تحقق یابد. امروز، دیگر کسى نیست که معتقد باشد با هرج‌ومرج و بى‌نظمى در سطوح مختلف یک جامعه، مى‌توان به موفقیت مدیریتى دست‌یافت و نیازهاى اساسى مردم را برآورده کرد؛ زیرا انتظار مردم از دولتمردان مضاف بر پاسدارى از دین، تحقق اهداف انقلاب اسلامى، حرکت در خط ولایت و ایستادگى در برابر دشمن این است که:

    1. به حل مشکلات روزمره‌شان کمک کنند؛
    2. در راه رشد کشور در زمینه‌هاى گوناگون، گام‌هاى مفید و سازنده بردارند؛
    3. لوازم عزت و بزرگى آنان در تعاملات جهانى را فراهم آورند.
    در غیر این صورت، بدبینى و سرخوردگى به سراغ مردم که از سرمایه‌هاى اصلى کشور هستند، خواهد آمد و در دوره‌هاى بعدى انتخابات، از مشارکت آنان کاسته خواهد شد؛ امرى که اکنون در کشورهاى غربى، به‌روشنى دیده‌ می‌شود.
4- با فرونشستن گرد و غبار رقابت‌هاى سیاسى، دولت مستقر باید براى رفع مشکلات واقعى کشور تلاش کند و فراموش نکند آن‌هایى که در هیجانات انتخاباتى و دوقطبى کاذب ایجادشده به ایشان رأى داده‌اند نیز، در فرداى انتخابات در مقام مطالبه‌گرى بر رفع مشکلات رونق اقتصادى و رکود و بیکارى تأکید خواهند ورزید. امید که دولت دوازدهم فارغ از تعصبات سیاسى، انتقادات وارد و منطقى رقباى سیاسى خود را بپذیرد و براى رفع و اصلاح سیاست‌ها در جهت پیشرفت کشور تلاش کند و در مسیر حل مشکلات کشور کوشا باشد. از امروز مطالبه‌گرى ملت نسبت به وعده‌هاى داده‌شده انتخاباتى از دولت آقاى روحانى آغاز شده است.
5-بعد از فرو نشستن تب و تاب انتخابات و آغاز فصل جدیدى از حضور نمایندگان دستگاه دیپلماسى در محافل و مجامع بین‌المللى یکى از نکاتى که باعث قدرت کلام و ضریب نفوذ نمایندگان کشورمان در چانه‌زنى‌ها و مذاکرات بین‌المللى مى‌شود، همین میزان مشارکت مردم در پاى صندوق‌هاى رأی است و هرچه که میزان مشارکت بیشتر باشد، نشان‌دهنده مقبولیت بیشتر دولت در مجامع بین‌المللى است و این میزان مقبولیت در روند همه مذاکرات تأثیر شایان دارد.

به دیگر سخن مشارکت حداکثرى یک پشتوانه بسیار قوى براى مردانى است که مى‌خواهند به نمایندگى از کشورشان با طرف‌هاى خارجى سخن بگویند و به‌طور اتوماتیک باعث مى‌شود طرف مقابل در پاى مذاکرات مختلف سیاسى؛ اقتصادى و امنیتى امتیازات بیشترى را براى تیم مذاکره‌کننده کشورمان لحاظ کند.
    هرچه که میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، نشان‌دهنده عزم و اراده ملى براى حفظ و حراست از کشور است و عدد مشارکت مردم در انتخابات معنا و مفاهیم مشخصى را براى دشمنان این آب و خاک دارد که باعث مى‌شود هر کس که در رؤیاى خود اندیشه‌هاى ناصوابى نسبت به کشور داشته باشد با این مشارکت حداکثری نسبت به افکار و رؤیاهاى خود تجدید نظر کند.

ترجمه دیگر عدد شرکت کنندگان در انتخابات به معنى تعداد سربازانى است که اگر به این مرزو بوم تهاجمى صورت پذیرد، آماده هستند تا در مقابل دشمن صف‌آرایى کنند و این از امتیازاتى است که شاید در نگاه اول براى برخى از هم‌وطنان به‌خوبى روشن نباشد و این در حالى است که بسیارى از کشورهاى دنیا و برخى از کشورهاى همسایه به‌شدت نسبت به این امتیاز حسادت مى‌ورزند و انگشت حسرت به دندان مى‌گزند.
6-با پایان یافتن رقابت‌هاى انتخاباتى و اعلام نتایج قطعى انتخابات، زمان رفاقت‌ها فرا رسیده است تا همگان در کنار هم به ساخت آینده‌اى درخشان براى کشور بپردازند. آینده‌اى که مردم براى درخشان‌تر شدن آن به پاى صندوق‌ها آمدند و به افرادى رأى دادند که به‌زعم خودشان برنامه بهترى براى این پروژه ارائه داده‌اند. قطعاً شکل‌گیرى این روند به تنهایى از عهده دولتمردان بر نمى‌آید و آن‌ها باید از برنامه‌هایى که کاندیداهاى ناکام نیز داشته‌اند براى بهبود فضاى کشور بهره بگیرند. از این‌رو، این روند جز با کنار گذاشتن رقابت‌ها و حصول رفاقت‌ها امکانپذیر نیست و باید به خواسته رهبر معظم انقلاب در خصوص «شنبه مهربانى» عمل کرد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Germany
فقط یک نتیجه داشت مردم تفکر اصولگرایی را نمی خواهند