چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

ثبات و امنیت در گرو انتخابات

دکتر سجاد عابدی/استاد دانشگاه
پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۴
کد مطلب: 521688
ثبات و امنیت در گرو انتخابات
ثبات و امنیت از دیر باز نقش تعیین‏‌کننده‌ای در عرصه‏‌ی سیاست و حکومت داشته است. در دنیای جدید، ثبات، بستر توسعه، مادر پیشرفت و کلید رفاه محسوب می‌شود. فقر درهم‌تنیده با ناامنی و نبود ثبات است. سرمایه‏‌گذاران در پی امنیت هستند و مغزها که خود سرمایه ذی‏قیمت و در عین حال آفریننده آن است، در جستجوی ثبات هستند. در شاخص‌های توسعه و جذب سرمایه، ثبات همواره از شاخص‌های عمده محسوب می‌شود. مؤلفه‌های بی‌شماری در مقوله ثبات و امنیت دخالت دارند. در به وجود آوردن و پایداری آن عواملی وجود دارند که درست، فقدان آن‌ها، در شکننده بودن یا فقدان ثبات صادق است. این مؤلفه‌ها را در یک دسته‏‌بندی کلی می‌توان به خارجی و داخلی و مؤلفه‌های داخلی را نیز می‌توان به مؤلفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی تقسیم کرد. در میان مؤلفه‌ها سیاست، حق‏مدار بودن و انتخابگر بودن مردم و آشنایی آن‌ها با این حقوق را می‌توان دارای نقش محوری دانست. این حقوق در قالب انتخابات تجلی پیدا می‌کند. انتخابات، اگر نماد مردم‏‌سالاری دانسته شود و به یک موجود زنده تشبیه گردد، شفافیت و عادلانه بودن، به منزله اعصاب و قلب آن است که به انتخابات شخصیت، جوهره، مشروعیت و اثر بخشی می‌بخشد. در انتخابات شفاف، این رأی مردم است که تعیین‏‌کننده است، مردم نقش خود را در اداره سرنوشت خویش و مدیریت کشور متبلور می‌بیند. زمامداران را برخاسته از آرای خود و حاکمیت را دارای مشروعیت مردمی می‌بینند. به این ترتیب، پیوندی ناگسستنی بین حاکمیت و ملت ایجاد می‌شود: امری که ثبات پایدار را به همراه دارد. به این دلیل است که جوامع پیشرفته، بخصوص نظام‌های پارلمانی، اگر کوچک‌ترین تزلزل در ثبات خود احساس کنند، بی‏درنگ، به دامن امر ثبات‏آفرین یعنی انتخابات پناه می‌برند.
در سال 2012 وقتی یونان به ورطه ورشکستگی اقتصادی نزدیک شد به دنبال آن بی‏ثباتی سیاسی نیز به وجود آمد.یونان، برای این که بتواند از زیر بار این بحران برآید و همچنان عضو اتحادیه اروپا باقی بماند. انتخابات زودهنگام برگزار کرد که در آن هیچ حزبی رأی اکثریت را نتوانست به دست آورد. بنابراین، ظرف یک ماه انتخابات مجدد بر گزار شد؛ یعنی در یک سال و ظرف کمتر از یک ماه دو انتخابات برگزار شد و از این طریق، این کشور توانست بر بی‏‌ثباتی غلبه کند. به این ترتیب، در جوامع پیشرفته به انتخابات به منزله عنصر بی‏‌بدیل تأمین‏‌کننده ثبات و امنیت نگریسته می‌شود.
   عکس قضیه نیز صادق است، یعنی اگر در انتخابات، نقش مردم، نادیده انگاشته شود، از حضور مردم به صورت سمبولیک و صوری بهره گرفته شود و یا انتخابات ناسالم، غیرشفاف، ناعادلانه همراه باشد؛ این امر نه تنها هیچ اثری ندارد بلکه انتخابات به منزله موجود فلجی می‌ماند که وبال گردن خانواده می‌شود که دراینجا ملت نامیده شود. انتخابات غیرعادلانه همراه با تقلب و تخلف می‌تواند جامعه و کشو را به ورطه سقوط بکشاند و بحران‌های ویرانگری را پدید آورد.
بحران کنونی مصر نیز بحران ناشی انتخابات و عدم شفافیت است که اسلام‌گرایان، شفاف عمل نکردند و با تزویر و فریب رای به دست آوردند و در عین حال اکثریت این رأی بسیار ناچیز بود. بنابراین، شفافیت انتخابات از اساس مخدوش بود؛ لذا مردم به خیابان‌ها آمدند و خواهان پس گرفتن رأی خود شدند و سرانجام نظامیان، با سوء استفاده از قضایای پیش آمده، از طریق یک شبه‏‌کودتا، قدرت را در اختیار گرفتند و اینک مصر با یک چشم‏‌انداز مهم روبرو است و هر روز بر دامنه ناامنی و بحران افزوده می‌شود.
بنابر این از آنچه گفت شد می‌توان با قاطعیت گفت که سلامت انتخابات ثبات و امنیت را به همراه دارد و تضمین‏‌کننده آن است، چنانکه تقلب و مخدوش بودن آن بحران‏زا و بحران‏‌آفرین است.
انتخابات، فرصتی برای پیگیری مطالبات سیاسی از طریق انتخاب نامزدها و برنامه های آن‌هاست. جامعه‌ای که مطالبات سیاسی در آن انباشته شود و به درستی مدیریت و هدایت نشود، می تواند زمینه های بروز ناهنجاریهای امنیتی و تعارضات خشونت‌آمیز فراهم کند. یکی از تأثیرات مشارکت حداکثری در انتخابات، مدیریت مطالبات و کاهش تعارضات و ناهنجاری‌های امنیتی است. بی تردید موج بیداری اسلامی در منطقه و جهان و فروپاشی برخی نظام‌های دیکتاتوری، محصول گفتمان انقلاب اسلامی و سیاست‌های نظام در تعقیب آرمان‌ها و اصول انقلاب در عرصه داخلی، منطقه‌ای و جهانی بوده است. در سایه همین گفتمان، اکنون جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه دارای عمق استراتژیک است و بازیگری مهم در تحولات منطقه و جهان به شمار می آید. این دستاورد مهم نتیجه حضور فعال، مؤثر، مستمر و گسترده مردم در همه صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی و حمایت از نظام است. مشارکت اندک در انتخابات، اردوگاه دشمن را برای تشدید فشارها و نتیجه‌بخش کردن تهدیدات امیدوار می‌کند. در عین حال، برای جبهه مقاومت و همه ملت‌هایی که با الگوی گفتمان انقلاب اسلامی، در برابر استکبار و زیاده خواهی های نظام سلطه ایستاده اند، نگرانی و تشویش را در پی خواهد داشت.
در اين باب حضرت امام خامنه اي (مدظله العالی) در ديدار با مردم قم به حضور حداكثري و تاثير آن بر امنيت و اقتدار كشور اشاره كرده و فرمودند: «همه در انتخابات شرکت کنند؛ حتی کسانی که نظام را قبول ندارند برای حفظ اعتبار کشور شرکت کنند/ ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، اما شرکت کند/ انتخابات مال رهبری نیست، برای ایران اسلامی است؛ برای این است که ماندگاری کشور تأمین بشود و کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *