جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۳

نامه نیکزاد به دادستان کل کشور/ سروری: غیرشفاف ترین انتخابات را اصلاح طلبان برگزار کردند/ چمران: اگر صورت‌جلسه انتخابات شورا در اختیار ما قرار نگیرد به دیوان عدالت شکایت می‌کنیم

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب: 521355
در پی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در تهران، بسیاری از داوطلبان، روند برگزاری آن را مورد انتقاد قرار داده و اشکالاتی را نسبت به آن وارد ساخته اند.
نامه نیکزاد به دادستان کل کشور/ سروری: غیرشفاف ترین انتخابات را اصلاح طلبان برگزار کردند/ چمران: اگر صورت‌جلسه انتخابات شورا در اختیار ما قرار نگیرد به دیوان عدالت شکایت می‌کنیم
 *هیأت نظارت، بیشتر نظاره گر انتخابات بود تا نظارت کننده/ غیرشفاف ترین انتخابات را اصلاح طلبان برگزار کردند

گروه سیاسی جهان نيوز: رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت با اشاره به موضوع بازشماری پنهانی آرا در تهران گفت: این غیرشفاف ترین انتخابات بود و به علت عدم حضور نمایندگان ما هنگام بازشماری مشخص نیست دوستان آرا را بازشماری کردند یا فقط ادعای آن را کرده اند.

 در پی برگزاری انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در تهران، بسیاری از داوطلبان، روند برگزاری آن را مورد انتقاد قرار داده و اشکالاتی را نسبت به آن وارد ساخته اند.

در همین راستا، پرویز سروری، عضو شورای شهر تهران و رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت گفت: با توجه به روند برگزاری انتخابات و روند شمارش آرا متاسفانه در این انتخابات شاهد نظارت بسیار ضعیف دستگاه نظارت بر انتخابات بودیم. متاسفانه فرماندار و اعضای هیات نظارت بر انتخابات نتوانستند  وظیفه خود را بخوبی انجام دهند. در واقع کار آنها بیشتر شبیه نظاره بود تا نظارت!

به گفته این عضو شورای شهر، اینکه یکسری مانیتور در فرمانداری بگذارند و از آنجا روند برگزاری را مشاهده کنند، این منافی امر نظارت است و متاسفانه باید بگوییم نظارتی در واقع انجام نشده است.

سروری افزود: در این انتخابات تخلفات گسترده ای انجام شد چه در روند برگزاری انتخابات و چه در مرحله بازشماری آرا. در واقع باید گفت دوستان اصلاح طلبی که دم از دموکراسی و شفافیت می زدند، غیرشفاف ترین انتخابات را برگزار کردند.

وی تصریح کرد: از بسیاری از شعب اخذ رای گزارش رسیده که روز رای گیری و در داخل شعب، لیست امید بصورت گسترده وجود داشته است.

رئیس ستاد انتخابات لیست خدمت در همین راستا خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در این انتخابات مشاهده شد، این بود که در پی اختلالات دستگاه برای ورود اطلاعات، مسئول برگزاری می گفت که فقط 21 نفر اول را وارد کنید! به همین خاطر حق بسیاری ضایع شد و بدتر از آن اینکه تعداد زیادی از آرای باطله برای اعضای لیست امید خوانده شد! 

وی ادامه داد: گزارش دقیق این حوزه ها موجود است و کاملا مستند عرض میکنم. جالب است بدانید بعنوان مثال در مسجد جامع ابوذر که منطقه ای مذهبی و حزب اللهی است، رای مهندس چمران را صفر اعلام کردند! من خواهش میکنم اصحاب رسانه یک دوربین به آن مسجد برده و از مردم بپرسند که آیا یک نفرشان به چمران رای داده است یا نه.

سروری افزود: در سال 88 دوستان اصلاح طلب از مسیر قانون اعتراض نکردند و الا کسی مخالف اصل اعتراض نبود. آنها با اعتراض غیرقانونی کشور را ناامن  و با آتش زدن سطل زباله، شهرها را دچار آشوب کردند. این رویکرد دور از منطق دموکراسی و انتخابات بود. مگر می شود در دموکراسی اعتراض وجود نداشته باشد؟ ما هم امروز معترضیم اما نه شهر را بهم زدیم و نه سطل طباله ای را به آتش کشیدیم. رقبای محترم حتما به این آرزو نمی رسند که ما مسیر غیرقانونی را برای اعتراضات در پیش بگیریم.

وی یادآور شد: ما خواهان بازشماری آرا هستیم چرا که متاسفانه ادعای شفافیت هیات نظارت محقق نشده است. حتی در مرحله بازشماری ادعایی دوستان، نمایندگان ما حضور نداشتند و اصلا ما مطئمن نیستیم که این اتفاق افتاده باشد! این در حالی است که هم لیست خدمت و هم شخص مهندس چمران قبل از برگزاری انتخابات، بارها از فرمانداری خواسته بودند که سر صندوق ها، ناظر و نماینده داشته باشند.

سروری خاطرنشان کرد: فرماندار محترم با اینکه در ابتدا قبول کرد که ناظرهای لیست خدمت دو برابر شوند، اما با این وجود تنها حضور 500 نفر را سر صندوق ها قبول کرده و این در مقابل 4000 صندوق تهران اصلا قابل قبول نبود. 
وی تاکید کرد: قطعا ما به اعتراضات قانونی خود ادامه خواهیم داد چرا که واقعا شیوه نظارت بر انتخابات شورای تهران را خنده دار می دانیم. کار دوستان بیشتر شبیه نظاره بود تا نظارت! من پیشنهاد میکنم روند برگزاری انتخابات امسال مستندسازی شده و در دانشگاه ها تدریس شود!

عضو شورای شهر تهران افزود: از سوی دیگر شیوه تجمیع آرا در وزارت کشور و تطبیق آن با فرمانداری هم قانون نبود چرا که خود فرمانداری ها باید در شمارش آرا بصورت مستقل از وزارت کشور انجام وظیفه نمایند. ما حتی تا همین امروز هم نمی دانیم چرا فرمانداری تهران از حضور ناظران ما در مرحله بازشماری آرا فراری است. ما قطعا از این موضوع به دیوان عدالت اداری شکایت خواهیم کرد.

سروری در پایان تصریح کرد: دوستان اصلاح طلب با تمام ادعاهایی که در این سال ها مطرح می کردند، در نهایت یک انتخابات غیرشفاف، ضعیف  و بدون حضور ناظر بود.(1)
 
*نیکزاد خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات انتخابات شد

رئیس ستاد مرکزی سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به حجت الاسلام منتظری، خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات گسترده در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.

علی نیکزاد رئیس ستاد مرکزی دکتر سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به حجت الاسلام منتظری، خواستار رسیدگی دادستان کل کشور به تخلفات گسترده در برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد.
به همراه این نامه یک جلد گزارش مستند به ضمیمه گزیده ای از تخلفات و یک حلقه DVD حاوی صدها مورد عکس و فیلم در این زمینه برای قوه قضائیه ارسال شده است.

پیش از این، سید ابراهیم رئیسی در نامه ای به آیت الله احمد جنتی، ضمن ابراز اعتماد و اطمینان به شورای نگهبان، خواستار رسیدگی به برخی تخلفات در قبل و حین برگزاری انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه شده و به همراه این نامه ۳ صفحه ای، صدها صفحه مستند را در چندین مجلد برای شورای نگهبان ارسال کرده بود.(2)

*اگر صورت‌جلسه انتخابات شورا در اختیار ما قرار نگیرد به دیوان عدالت شکایت می‌کنیم
 
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم شکایت به دیوان عدالت در صورت عدم انتشار صورت‌جلسه انتخابات شوراها، گفت: برای ریاست جمهوری نیز قاعدتاً باید این تجمیع کنترل شود.

مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به تخلفات گسترده از سوی وزارت کشور در انتخابات و امتناع از ارائه آمار استانی انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: همه اهمیت انتخابات به کیفیت آن است، درست است که بر روی کمیت و تعداد نیز توجه داریم اما جنبه کیفی انتخابات بسیار مهم است؛ حتی بیش از کمیت آن دارای ارزش است.

چمران با بیان اینکه اگر بخواهیم در بحث انتخابات دچار تخلف یا کم‌کاری شده یا برخی مواقع قصور عمدی یا غیرعمدی اتفاق بیفتد از خاصیت انتخابات کاسته می‌شود و به انتخابات آسیب جدی می‌رسد، افزود: ما نباید اجازه دهیم کیفیت انتخاب و صداقت مردم دچار خدشه شود.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی بر همین اساس، تصریح کرد: وزارت کشور هم درباره شوراها و هم درباره انتخابات ریاست جمهوری پاسخگو باشد، درباره شوراها چه کسی این سیستم را تضمین کرده است؟، چه کسی آن را بازبینی و تأیید کرده است؟ چه کسی آن را برنامه‌ریزی کرده ما نمی‌دانیم، مجلس هم نمی‌داند و فرماندار هم نمی‌داند، آنها چه نظارتی دارند.

وی خاطرنشان کرد: باید قطعاً صورت‌جلسه‌ای که انجام شده بسیار سریع در اختیار ما قرار بگیرد و آنها را تجمیع کنیم، برای ریاست‌جمهوری نیز قاعدتاً باید این تجمیع کنترل شود، شاید رأی‌ها زیاد تغییر نکند اما کار باید درست انجام شود و تخلفی صورت نپذیرد. 

چمران در پاسخ به این سؤال که اگر این لیست‌ها و صورت‌جلسه در اختیار شما قرار نگیرد چه واکنشی خواهید داشت، گفت: در ‌آن صورت ما شکایت خواهیم کرد و اگر آن را به ما ندهند به دیوان عدالت و سایر نهادها شکایت خواهیم کرد، درباره شورا مجلس ناظر است و ما قطعاً پیگیری این مسأله را از مجلس رها نخواهیم کرد.
عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی همچنین یادآور شد: شورای نگهبان با قدرت و توان ایستاده و باید از قانون حمایت کند. (3)


منابع:
1)http://www.shahriran.ir/fa/Content-12384
2)http://www.mehrnews.com/news/3987813
3)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960301000703
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ظاهرا اقای چمران باور نمیکنه بعد از 14 سال باید شورای شهر را ترک کنه،ا
Iran, Islamic Republic of
کم کم اتوجیه میشود!
ماهان
Iran, Islamic Republic of
آخه دوست عزیز اختلاف یکی دو تا
اختلاف نفر بیست و یکم و بیست و دوم نیم میلیون رایه!بابا مردم شما رو نمیخوان!مشارکت بالای پنجاه تو تهران این نتیجه رو داره مشارکت سیزده درصدم پیروزی شما!