جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱

عدم اقبال به لیست‌ امید و ائتلاف‌های قومی در اهواز

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب: 521168
نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر در سراسر کشور و کلان‌شهرها اعلام شده اما در اهواز به دلایلی که برای مردم به خوبی تشریح نمی‌شود آمار قطعی هنوز اعلام نشده است.
عدم اقبال به لیست‌ امید و ائتلاف‌های قومی در اهواز
به گزارش جهان نيوز، نتایج انتخابات شورای اسلامی شهر در سراسر کشور و کلانشهرهایی همچون تهران اعلام شد اما در اهواز به دلیل برخی مسائل شبهه انگیز تاکنون صرفا به صورت غیرقطعی و ناقص مطرح شده است.

شایعاتی مبنی بر حضور برخی نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی یا اشخاصی به نمایندگی از آنها در محل ستاد موجب التهاب و نگرانی اذهان عمومی شده و این روند به صورتی ادامه پیدا کرد که اخباری درباره درگیری و دستگیری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در خوزستان در فضای مجازی منتشر شد که البته برخی از رسانه‌ها این موضوع را تکذیب کردند.

همچنین به دلیل تأخیر در ارائه نتایج شورای اهواز از روز یک‌شنبه، 31 اردیبهشت‌ماه شاهد این بودیم برخی افراد بدون اخذ مجوز اقدام به تجمع در مقابل سالن 13 آبان محل ستاد انتخابات شهرستان اهواز بودیم و در عین حال اعضای ائتلاف تلاشگران صادق اهواز نیز در نامه‌ای به هیئت نظارت بر انتخابات شورا به صورت رسمی و قانونی به تخلفات اعتراض کرد.
هرچند تخلفات گسترده در روز رای گیری و همچنین براساس مشاهدات در هنگام شمارش و ثبت جلسات وجود داشت اما نکات مختلف دیگری نیز در این تاخیر بی‌سابقه در اعلام نتایج رسمی از سوی فرمانداری وجود دارد.
شاید نبودن اسامی لیست اصلاح‌طلبان با وجود حمایت گسترده افراد این جریان به ویژه پیام سیدهادی خامنه‌ای که از مردم اهواز می‌خواست به این لیست رای دهند و یا عدم اقبال مردم فهیم این کلانشهر به برخی لیست‌های قومیتی سبب شده باشد اینگونه برخی که خود طرفدار دولتند مدعی ابطال انتخاباتی شوند که مجری آن دولت روحانی بوده است.

می‌توان گفت که تخلفات این دوره همانند دوره‌های قبل شوراهای شهر در اهواز زیاد بوده و اکثر مردم که در پای صندوق‌ها حضور داشتند شاهد این مسأله نیز بوده‌اند همچنین عدم حضور ناظر در هنگام شمارش راه را برای تخلف برخی مسئولان اجرایی شعبه‌ها تسهیل کرده بود.
آیت‌الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز با تاکید بر ضرورت حفظ حفظ امنیت و پیگیری اعتراضات به صورت قانونی بیان کرد: نباید اعتماد مردم برای شرکت در انتخابات و مشارکت در سرنوشت خود دچار هیچ خللی شود، برخی از مستنداتی که ارائه شده است قابل تأمل و بررسی است.

وی افزود: از عموم مردم عزیز می‌خواهم بر حفظ امنیت نظام عمومی حریص باشند و قطعا امور را از راه‌های قانونی دنبال خواهد شد.

در این میان غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در بازدید از ستاد انتخابات اهواز با تاکید بر رعایت امانتداری از آراء مردم گفت: اگر احیانا از صندوق‌ها اعتراضی وارد بود و نیاز به بازشماری داشته باشد حتما با دقت زیاد بازشماری شود تا شبهه‌ای باقی نماند.

نبی‌الله خون میرزائی، سرپرست فرمانداری اهواز نیز با اشاره به ثبت سامانه‌ای 404 صندوق اخذ رأی شورای شهرستان گفت: تعداد کمی از صورت جلسات تنظیمی در محل شعبه به دلیل اشکال در ارقام و اعداد مندرج در صورتجلسه قابلیت ثبت در سامانه را ندارند و سامانه به علت خطای اعداد آنها را نمی‌پذیرد؛ تعداد آراء صورت جلسه شده از 13 برابر تعداد تعرفه‌های مصرف شده بیشتر است و این روشن‌ترین علت است.

شمارش آراء بدون اعمال نظر اشخاص و گروه‌ها انجام شود
در این دوره از انتخابات شوراها ائتلاف و احزاب مختلفی شرکت کردند و شاهد حضور دیدگاه‌های متعددی بودیم که از جمله آنها می‌توان به ائتلاف تلاشگران صادق (جمنا) اشاره کرد.
اکثر ائتلاف‌ها و کاندیدای شورای شهر به صورت رسمی و از طریق مجاری قانونی اعتراض خود را به مسئولان ذیربط اعلام کرده‌اند و در این میان ائتلاف تلاشگران صادق نیز اعتراض خود را به صورت کتبی ارائه و خواستار برخورد و رسیدگی به تخلفات شده‌ است.

همچنین این ائتلاف نامه‌ای را خطاب به هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر اهواز ارائه داده‌اند که در آن محمدجعفر فلسفی، دبیر ائتلاف تلاشگران صادق خواستار رسیدگی به شکایات و شمارش آراء بدون اعمال نظر اشخاص و گروه‌ها بوده و عنوان کرد: دخالت‌ها و فشارها به هیئت نظارت رصد و پیگیری می‌شود.
رأی مردم که حق‌الناس است باید از سوی مسئولان ذیربط صیانت و حفظ شود تا اعتماد آنها از نظام و انقلاب و دستگاه‌های اجرایی کاهش پیدا نکند. مسئولان ارشد خوزستان که در این راستا متصدی امر انتخابات هستند نخست پرونده این شورا را تکمیل و سپس با افراد خاطی مطابق قانون برخورد کنند.

ضروری است هرچه سریع‌تر نسبت به مطالبه ائتلاف تلاشگران صادق خوزستان و سایر کاندیداها مبنی بر شمارش آرا اقدام شود اما همچنان جای تعجب دارد چرا همین اعتراضات توسط بسیاری از افرادی که در انتخابات شورای قبل و دوره پیش از آن بودند هیچگاه به این صورت بیان نشد!

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اگر به لیست امید رای ندادن پس چطور ممکنه با اون همه گردوغبار و بی توجهی دولت به اهوازیا، اونا به روحانی رای داده باشن؟؟!!!

هر دم ازین باغ بری میرسد!