شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۴

متن کامل بیانیه مشترک سعودی آمریکایی/ توافق برای بازبینی برجام!

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 520930
تلاش‌های پادشاهی سعودی نیز در زمینه مقابله با سازمان‌های تروریستی، در این بیانیه مورد تمجید قرار گرفته! و بر ضرورت مقابله با دخالت‌های ایران و برافروختن اختلافات فرقه‌ای و همچنین بازبینی برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران تاکید شد!
متن کامل بیانیه مشترک سعودی آمریکایی/ توافق برای بازبینی برجام!
گروه بین الملل جهان نيوز: در پایان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی، دو کشور در بیانیه‌ مشترکی درباره همکاری‌های مشترک در زمینه استراتژی جدید برای قرن بیست و یکم و تشکیل کارگروه‌های مشورتی که دست‌کم سالانه یک بار با هم دیدار کنند، توافق کردند.

به گزارش جهان نيوز، در این بیانیه مشترک همچنین اقدامات جدید برای رویارویی با افراط‌گرایی و تامین مالی تروریسم و همچنین تقویت همکاری‌های دفاعی دو کشور در مواجهه با تهدیدات موجود در خاورمیانه و تلاش برای تشکیل یک نهاد امنیتی اقلیمی یکپارچه و قدرتمند مورد اشاره قرار گرفت.

تلاش‌های پادشاهی سعودی نیز در زمینه مقابله با سازمان‌های تروریستی، در این بیانیه مورد تمجید قرار گرفته! و بر ضرورت مقابله با دخالت‌های  ایران و برافروختن اختلافات فرقه‌ای و همچنین بازبینی برخی بندهای توافق هسته‌ای ایران تاکید شد!دو کشور در این بیانیه اذعان کردند، دخالت‌های ایران، منطقه و جهان را تهدید می‌کند!

متن کامل این بیانیه مشترک سعودی آمریکایی که العربیه منتشر کرده به شرح ذیل است:

1.به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه پادشاه سعودی، جناب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، طی یک دیدار رسمی از روز شنبه 20 می 2017 تا روز دوشنبه 22 می 2017 از پادشاهی سعودی دیدن کرد.

2.رهبران دو کشور طی این دیدار، روابط تاریخی، استراتژیک و مستحکم پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا را که طی هشتاد سال گذشته در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی، انرژی و دیگر زمینه‌ها توسعه یافته، بررسی کردند و دو رهبر به این موضوع که دو کشور یک همکاری مثمر ثمر بر مبنای همکاری و منافع مشترک بنا نهاده‌اند تاکید کردند.

3.دو طرف درباره نقش این دیدار در تقویت روابط دو کشور با هدف برقراری ثبات، امنیت و توسعه بیشتر اشاره کرده و اعلام کردند که دوشادوش یکدیگر برای مواجهه با دشمنان مشترک و تقویت روابط  دوجانبه و ترسیم مسیر صلح و پیشرفت برای همه، تلاش می‌کنند.

4.دو طرف توافق کردند، از طریق رونمایی از چشم‌انداز استراتژی مشترک پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا، درباره استراتژی جدیدی برای قرن 21 به نحوی که منافع دو کشور را تامین کند، همکاری کنند. این استراتژی مسیر دوباره‌ای به سوی خاورمیانه‌ای سرشار از صلح می‌گشاید به نحوی که توسعه اقتصادی، تجاری و دیپلماتیک از نشانه‌های این فعالیت اقلیمی و بین‌المللی باشد.

5.دو کشور برنامه خود برای تشکیل یک مجموعه استراتژیک مشاوره‌ای را به میزبانی خادم حرمین شریفین و رئیس‌جمهوری آمریکا و یا افرادی که آنها را نمایندگی کنند، با هدف ترسیم مسیر این همکاری استراتژیک مشترک، اعلام کردند.

6.دو کشور توافق کردند، این مجموعه استراتژیک مشاوره‌ای مشترک، سالانه دست‌کم یک بار در یکی از دو کشور گردهم آمده و زمینه‌های همکاری را بررسی کنند.

7.دو کشور خواهان مقابله با تهدیدات علیه منافع مشترک خود هستند و برای این منظور تصمیم گرفتند اقدامات جدیدی برای رویارویی با گفتمان افراط‌گرایانه خشونت‌آمیز و خشکاندن منابع تامین مالی تروریسم و گسترش همکاری‌های دفاعی انجام دهند.

8.دو طرف علاقه خود برای توسعه همکاری را اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند حکومت‌هایی که خواهان التزام به صلح هستند، با هدف تحقق اهداف به این همکاری‌ها بپیوندند. دو کشور پیش‌بینی کردند آنها که به افراط‌گرایی روی آورده و صلح در خاورمیانه را تهدید می‌کنند با تعداد زیادی از شرکای اقلیمی که در مقابل آنها ایستاده و بذر صلح می‌کارند، مواجه شوند.

9.دو کشور تشکیل یک نهاد امنیتی اقلیمی یکپارچه و نیرومند را امری ضروری برای همکاری‌هایشان دانسته و پادشاهی عربی سعودی و ایالات متحده آمریکا تصمیم دارند دامنه‌ فعالیت‌هایشان در سال‌های آینده در زمینه‌ همکاری‌های مشترک جدید، به دیگر کشورهای منطقه نیز توسعه دهند.

10.دو کشور از دستاوردهای سفر (رئیس‌جمهوری آمریکا به پادشاهی سعودی) و سندهای همکاری که موجب افزایش خیر و توسعه برای دو کشور و سود و بهره‌وری برای نسل‌های آینده است و همچنین برای منطقه امنیت و ثبات به همراه دارد، استقبال کردند.

11.رهبران دو کشور به حجم تبادل تجاری رو به رشد دو کشور و سطح پیشرفته‌ای که به آن رسیده و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در پروژه‌های اقتصادی، زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات و تقویت انگیزه‌ه برای این سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کردند.

12.آنها همچنین به دستاوردهایی که این همکاری‌های استراتژیک در پی خواهد داشت و همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت‌های بی‌نظیر شغلی در دو کشور اشاره کردند.

13.رهبران دو کشور بر اهمیت سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی از سوی شرکت‌های دو کشور و همچنین اهمیت هماهنگی سیاست‌هایی که ثبات بازار و وجود منابع را تضمین می‌کند، تاکید کردند.

14.آنها همچنین درباره همکاری مستمر برای تامین امنیت مسیرهای آبی و امنیت و سلامت دریانوردی در مسیرهای دریایی بین‌المللی مهم و به ویژه باب المندب و تنگه هرمز تاکید کردند.

15.دو کشور بر عزم و اراده جدی خود برای مبارزه با داعش و القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی و همچنین همه اشکال تروریسم تاکید کردند.

16.آنها از التزام کشورهایشان برای مقابله قدرتمند با سازمان‌های تروریستی برای مشروعیت دادن به جنایت‌هایشان و همچنین مقابله با ریشه‌های اندیشه‌های تروریستی خبر دادند.

17.آنها التزالم کشورهایشان در زمینه همکاری‌های امنیتی گسترده و تبادل معلومات در راستای منافع ملی دو کشور اعلام کردند.

18.رهبران دو کشور التزام کشورهایشان به مقابله با افزایش پیکارجویان خارجی و همچنین قطع مسیر کمک‌های سازمان‌های تروریستی اعلام کردند.

19.آنها همچنین به دستاوردهای پادشاهی عربی سعودی در کشف 276 عملیات تروریستی که برخی از این عملیات آمریکا و دیگر کشورهای دوست را هدف قرار داده بود و ناکام کردن این عملیات تروریستی تمجید کردند.

20.جناب دونالد ترامپ، رئیس‎جمهوری ایالات متحده آمریکا تلاش‌های پادشاهی عربی سعودی در مقابله با اقدامات سازمان‌های تروریستی که این کشور را هدف قرار داده بودند، تمجید کرد و به تلاش‌های ناکام این سازمان‌ها برای ایجاد اختلاف در رابطه دو کشور اشاره کرده و گفت که پادشاهی عربی سعودی از اولین کشورهای قربانی تروریسم است و از سال 1992 تا کنون هدف بیش از 100 عملیات تروریستی قرار گرفته است.

21.رهبران دو کشور از عزم جدی خود برای وحدت و تکامل تلاش‌ها میان ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا و مشارکت پادشاهی سعودی و ائتلاف اسلامی نظامی برای مبارزه با تروریسم به رهبری پادشاهی سعودی خبر دادند.

22.آنها همچنین درباره بر ضرورت مقابله با دخالت‌های (....) ایران در مسائل داخلی دیگر کشورها و دامن زدن به فتنه‌های فرقه‌ای و حمایت این کشور از تروریسم و افراد مسلح و همچنین اقدامات ایران که به ثبات کشورها منطقه آسیب می‌زند، تاکید کردند.

23.رهبران دو کشور همچنین تاکید کردند دخالت‌های ایران خطری برای منطقه و جهان است و برخی بندهای توافق هسته‌ای امضاء شده با ایران نیاز به بازبینی دارد. همچنین برنامه موشک‌های بالستیک ایران تنها کشورهای همسایه را تهدید نمی‌کند بلکه تهدیدی مستقیم برای امنیت همه کشورهای منطقه وامنیت جهانی است.

24.دو طرف بر اهمیت رسیدن به صلح کامل میان اسرائیل و فلسطین تاکید کرده و تعهد کردند همه آنچه در توان دارند را برای تشویق ایجاد شرایطی که به ایجاد صلح کمک می‌کند، انجام دهند.

25.آنها همچنین بر ضرورت تلاش برای حل بحران یمن تاکید کرده و جناب دونالد ترامپ از کمک‌های انسان‌دوستانه پادشاهی عربی سعودی به ملت یمن، تمجید کرد.

26.درباره بحران سوریه نیز، پادشاهی عربی سعودی حمایت خود را از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای موشک‌باران پایگاه الشعیرات که رژیم سوریه از آن برای حمله شمیایی به شهرک خان‌شیخون استفاده کرد، اعلام کرد. دو طرف بر اهمیت پای‌بندی رژیم سوریه به توافق‌نامه‌ای که سال 2013 با جامعه بین‌الملل درباره نابودی همه تسلیحات شیمیایی در سوریه امضا کرد، تاکید کردند. آنها همچنین بر اهمیت یافتن راه‌حلی دائم برای بحران سوریه براساس توافق ژنو و قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت و محافظت از یکپارچگی و تمامیت ارضی سوریه و تعلق گرفتن دولت به همه گروه‌های سوری و خالی بودن دولت از تفرقه‌های فرقه‌ای تاکید کردند.

27.دو طرف از تلاش‌های دولت عراق برای مبارزه با داعش و یکپارچه کردن جبهه داخلی این کشور برای مبارزه با تروریسم که عراق را تهدید می‌کند، حمایت کردند. آنها با تاکید بر یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق و اهمیت توقف دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق، به موضوع اهمیت روابط پادشاهی عربی سعودی و عراق و تلاش برای گسترش این روابط اشاره کردند.

28.درباره موضوع لبنان نیز، دو طرف بر اهمیت حمایت از دولت لبنان برای تحکیم حاکمیت دولت بر همه اراضی این کشور و خلع سلاح سازمان‌های تروریستی مانند حزب‌الله و در اختیار گرفتن همه تسلیحات موجود توسط ارتش لبنان تاکید کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاظم
Iran, Islamic Republic of
دیگه کجا رو باید بتون بریزیم.!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
روحانی تحویل بگیر. تنها راه تکیه بر قشر مستضعف است.
Iran, Islamic Republic of
اللهم العن و اهلك آل سعود جميعاً الي يوم القيامه
هان ای دل عبرت گیر
Germany
خدا نکنه این طوری بشه ولــــــــــــــــــــــی آدم یاد لیبی و قذافی و سرنوشتش می افتد. آخه اگه تاریخ را مشاهده کنید اولین کشوری که به قذافی گفت سانتریفیوژها را تحویل بده انگلیس خبیث بود و قذافی گول خورد و تحویل غرب داد. مقامات انگلیس تعهد دادند که از قذافی در برابر هر تهدیدی حمایت کنند امــــــــــــــــــا هنگامی که آخرین قطعات فن آوری هسته ای لیبی از بین رفت و یا از کشور خارج شد، خود انگلیس بهانه تراشی کرد و اولین کشوری شد که مقدمات حمله به لیبی را فراهم آورد. این برای ملت و مسئولین ما باید عبـــــــــــــــرت باشد. حالا هی دم از برجام می زنند و خجالت نمی کشند. بیا این همه رجزخوانی آل سعود بر اثر سیاست لبخنـــــــــــد و التماس ماست.