سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

بنگاه املاک به‌جای وزارت ارشاد

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 520928
کبریایی در مورد انگیزه راه‌اندازی فروشگاهش می‌گوید: «فروشگاه ما حدود سه ماه است که راه‌اندازی شده. این فروشگاه توسط مجموعه رواق تأسیس شده است. رواق در تولید نوشت‌افزار، انتشارات و پخش کتاب فعال است.
بنگاه املاک به‌جای وزارت ارشاد
به گزارش جهان نيوز به نقل از  مشرق، فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) است. برخلاف خیلی از هم دانشگاهی‌هایش اما بعد از مدتی حضور در مناسب اداری، ترجیح داد بیرون بماند و کار فرهنگی خود را به‌طور خصوصی و با ملاحظات اقتصادی‌اش ادامه دهد. کار و بارش هم برحسب گفته خودش گرفته و حداقل آنکه در این شرایط نامطلوب اقتصادی، دخل و خرجش با هم می‌خواند. آقای محمدجعفر کبریایی حالا در خیابان مجاهدین تهران و بین میدان شهدا و بهارستان و در چند صدمتری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجلس شورای اسلامی، سه ماهی است که فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی‌اش را راه‌اندازی کرده. در یک روزِ پسا انتخاباتی مهمان او و کافه کتابش شدیم که هنوز کاملاً تکمیل نشده است. برخلاف بحث‌های این روزها اما هیچ صحبتی از انتخابات نشد. کبریایی با انرژی کار خودش را دنبال می‌کند. او علاوه‌بر فروشگاه، تولیدی نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی هم دارد.

کبریایی در مورد نیت و انگیزه راه‌اندازی فروشگاهش می‌گوید: «فروشگاه ما حدود سه ماه است که راه‌اندازی شده. این فروشگاه توسط مجموعه رواق تأسیس شده است. رواق در تولید نوشت‌افزار، انتشارات و پخش کتاب فعال است. ما بعد از تجربیات خودمان در آن حوزه‌ها به این نتیجه رسیدیم که یک فروشگاه کتاب فروشی هم داشته باشیم. این شد که اینجا راه‌اندازی شد. کاملاً شخصی هستیم و به هیچ جایی وابسته نیستیم.»

عاقبت بنگاه محل به کمک‌مان آمد
هرچند در بدو ورود، فضای دلنشین فروشگاه هر مشتری و مخاطبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما این فضا به راحتی حاصل نشده و مشکلات زیادی را از سر گذرانده است: «خیلی دنبال جا بودم. از راسته انقلاب گرفته تا جاهای دیگر. البته مدتی هم دنبال حمایت نهادی بودیم که نشد. یک روز به یکی از بنگاه‌های همین محل سپردم که دنبال ملکی با چنین مشخصاتی هستیم. اینجا را معرفی کرد. با مالک صحبت کردیم. سه ماه طول کشید تا بتوانم مبلغ رهن را تأمین کنم. حدود یک ماه هم راه‌اندازی طول کشید. اول اسفند سال گذشته هم افتتاح شد. البته هنوز کافه‌مان راه‌اندازی نشده است.»

مساحت فروشگاه حدود 120 متر است که در سه طبقه 40 متری راه‌اندازی شده است. البته زیرزمین قرار است آشپزخانه کافه‌ای باشد که هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است. طبقه همکف به فروش کتاب و محصولات فرهنگی اختصاص پیدا کرده است. برای رفتن به کافه باید چند پله‌ای را به سمت طبقه بالاتر طی کرد. فضای دنجی که کاملاً به خیابان مجاهدین اسلام و ابتدای و انتهایش (میدان شهدا و بهارستان) احاطه دارد. کبریایی سوای فروشگاه، صاحب انتشارات رواق اندیشه هم هست. انتشاراتی که تاکنون 120 عنوان کتاب چاپ کرده است. او صادقانه عنوان می‌کند که فعلاً فروش حاصل از لوازم‌التحریر است که در حوزه مباحث مالی به فروشگاه کمک می‌کند. در واقع سرریز مالی آنجاست که به فروشگاه تزریق می‌شود.

باید 50 درصد فروش، کتاب باشد
مدیر فروشگاه ترنجستان شهدا درباره نوع محصولاتی که در فروشگاه عرضه می‌کند و میزان فروش آنها می‌گوید: «برنامه ما اینجا روی 50 درصد کتاب، 30 درصد لوازم التحریر و 20 درصد هم هدایا و محصولات فرهنگی هدف‌گذاری شده است. در حوزه محصولات فرهنگی، هدایا و محصولات فرهنگی اینجا واقعاً جواب می‌دهد. در این منطقه جایی برای عرضه این محصولات نبود. در حوزه کتاب هم تا الان استقبال خوب بوده است و تقریباً 40 درصد از دخل ما به فروش کتاب اختصاص دارد. با اینکه من در این حوزه و در این منطقه رقبای سنتی سختی دارم و تبلیغ خاصی هم به آن معنا نکرده‌ام.» کبریایی ادامه می‌دهد: «تقریباً به هدفی که طراحی کرده‌ایم نزدیک شده‌ایم ولی اینکه شب چشم باز کنم و ببینیم اینجا کامل شده باشد واقعاً امکان‌پذیر نیست. مثلاً همین بحث تأمین کتاب خودش یکی از معضلات است. بزرگ‌ترین مشکل ما الان نقدینگی است.

کتاب کودک در این منطقه پتانسیل خوبی دارد. کتاب کودک خوب فروش می‌رود. آن‌هم در فروشگاهی که تازه راه‌اندازی شده و رقبایی در منطقه دارم که جنسشان کامل و جور است. انواع و اقسام گونه‌های مختلف کتاب و رمان و خاطرات و امثالهم در فروشگاه‌شان به چشم می‌خورد.»

تبلیغ باید چهره به چهره باشد
با توجه به نوپا و تازه تأسیس بودن فروشگاه، نوع استراتژی تبلیغی برای جا انداختن آن در منطقه را از کبریایی جویا شدم. پاسخ می‌دهد: «در بحث تبلیغ هم بیشتر به صورت چهره به چهره حرکت کرده‌ایم. بخشی از فعالان فرهنگی این منطقه از قدیم ما را می‌شناسند. اینجا سه مسجد مهم دارد که تقریباً بچه‌هایشان ما را می‌شناسند.
رفقایی که اینجا می‌آیند خودشان مبلغ این فروشگاه و این پاتوق هستند. خود اینها فروشگاه ما را به دیگران معرفی می‌کنند. در همین وضعیت فعلی که هنوز کاملاً راه‌اندازی نشده، اینجا پاتوق شده است. همین الان یک سری خانم‌ها هستند که مراجعه می‌کنند تا کتاب به آنها معرفی کنیم. نظرم بیشتر تبلیغ چهره به چهره است تا اینکه تراکت بزنم!»

کالای خارجی نداریم
مدیر فروشگاه ترنجستان شهدا درخصوص ملاحظات و اقتضائات اداره فروشگاهش می‌گوید: «‌در این مدت هم استقبال خوب بوده است. تم فروشگاه ما کاملاً یک فروشگاه مذهبی است و سعی کرده‌ایم تمام شاخص‌های جبهه فرهنگی انقلاب را در این فروشگاه رعایت کنیم. نظرمان این است که هیچ کالای خارجی نباید در این فروشگاه به فروش برسد. به همین علت، سعی کردیم محصولاتی که در فروشگاه عرضه می‌کنیم همگی ایرانی و تولید داخل باشند.»

شغل ایجاد کرده‌ایم
هر فعالیت فرهنگی هرچند که فرهنگی است اما با در نظر داشتن اقتضائات اقتصادی می‌توان به اشتغال‌زایی آن هم نظر داشت. کبریایی با اشاره به این موضوع می‌گوید: «تعداد پرسنل ما در این فروشگاه پنج نفر است. از این تعداد دو نفر ویژه کتاب‌فروشی هستند و دو نفر هم اداره بخش کافه را به عهده دارند. پرسنل ما هم از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تهران هستند. سعی کردیم به گونه‌ای باشد که همه افراد بتوانند کتاب را به مشتریان عرضه کنند.»
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *