سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۶
۵۶
اما و اگرهایی برای تحقق وعده های انتخاباتی روحانی

حسن روحانی از هم اینک زیر وعده ها زد!

سه شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۶:۵۵
کد مطلب: 520897
حسن روحانی از هم اینک زیر وعده ها زد!
گروه سیاسی جهان نيوز: هنوز چند روزی از انتخابات نگذشته است که مطالبات از رئیس جمهور مستقر برای تحقق وعده ها افزایش یافته است، وعده هایی که روحانی در کارزار انتخابات این بار صریح تر بیان کرد و اینک موعد اقدام و عمل فرارسیده است.

به گزارش جهان نيوز، دیگر از آن هیجان ها و تندخویی ها در سخنرانی حسن روحانی خبری نیست. علی رغم پیروزی در انتخابات، چهر او خسته و پر از آشوب است. در کنفرانس خبری روز دوشنبه، رئیس جمهور مستقر و منتخب انتخابات 96 در ابتدای کنفرانس در مقابل دوربین ها با زدن بر روی دست خبرنگاری مانع گذاشتن دستگاه ضبط در مقابلش شد. حرکتی که ممکن است تا سال ها در خاطرها بماند.

روحانی در دومین سخنرانی بعد از انتخابات این بار نیز از کنایه زدن به رقبا دست نکشید و آنها را نماینده تندرویی، بی صداقتی و دروغ نامید که خواهان محدود کردن آزادی ها و صدقه دادن به مردم بودند. او که دیگر می داند صدا و سیما در بست در اختیار دولت خواهد بود و منتقدان و رقبای دولت تریبونی در ان نخواهند داشت به صورت یکطرفه سیل اتهاماتش را متوجه آنها کرد.

اما مهمترین بخش از کنفرانس خبری مربوط به یادآوری وعده های انتخاباتی حسن روحانی درباره اقتصاد، اشتغال و رونق بخشیدن به بازارهای سرمایه ای و مالی بود. رئیس جمهور تحقق وعده ها را منوط به اما و اگرها و دهها شرط دیگر کرد. حسن روحانی که در ایام انتخاباتی برای اینکه در مقابل رقبای خود آچمز نشود، سخن از ایجاد سالیانه 950 هزار شغل داد و قول داد که سایت کارورزی برای سروسامان دادن به اوضاع بیکاری راه اندازی کند. روحانی آن زمان با صراحت از ایجاد شغل سخن گفت و هیچ اما و اگری در آن نیاورد. ولی در کنفرانس خبری اش در مقابل سوالی درباره ایجاد 950 شغل گفت که این منوط به آن است که 770 هزار میلیارد تومان در چهار سال آینده سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب گردد تا این مقدار شغل ایجاد شود. کاملا مشخص است که یکی از مهمترین وعده های انتخاباتی روحانی مشروط گردیده و وی به راحتی خواهد توانست در پایان چهارسال مجموعه ای از دلایل را برای عدم تحقق آن ردیف کند.

زمانیکه روحانی از جذب سرمایه گذاری خارجی سخن به میان می آورد که رتبه ایران در سال های اخیر در جذب این مولفه 18 پله سقوط کرده و عدد واقعی در سال بین 2 تا 3 میلیارد دلار بوده است. با چنین روندی و تکرار آن در دولت دوازدهم در خوش بینانه ترین حالت در طول چهار سال 50 هزار میلیارد تومان سرمایه خارجی جذب خواهد شد که با رقم 770 هزار میلیارد سرمایه گذاری برای ایجاد 950 هزار شغل سالیانه فاصله معناداری دارد. آیا سرمایه گذارن داخلی توانایی سرمایه گذاری به میزان 700 هزار میلیارد تومان را دارند؟ که این امر نیز در طول چندده اخیر هرگز سابقه نداشته است.

رئیس جمهور در رابطه با رفع تحریم های غیر برجامی نیز به بیان کلیاتی پرداخت که به هیچ وجه مشخص نبود که برنامه دقیق وی در این رابطه چیست. وی در رقابت های انتخاباتی روی این موضوع بسیار مانور داد و توانست خود را به عنوان گزینه ای در افکار عمومی نشان دهد که قادر است مابقی تحریم ها را نیز رفع کند اما روحانی بازهم تحقق آن را منوط به شرایط و اما و اگرهای دیگری کرد که به معنای این است که مردم نباید انتظارات زیادی در این زمینه داشته باشند.

در حوزه سیاست خارجی تمرکز بر روی سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی و قرارداد 420 میلیارد دلاری خرید تسلیحات توسط سعودی ها قرار داشت. رئیس جمهور در پاسخ به این تحرکات به دفاع از عملکرد کشور در بخش دفاعی و موشکی پرداخت و عربستان را مدافع اصلی تروریسم و گروه های تکفیری در منطقه نامید که با سرمایه گذاری گسترده در این بخش امنیت منطقه را برهم زده است. وی به کمک 100 میلیارد دلاری عربستان به صدام بعثی در زمان جنگ تحمیلی نیز اشاره کرد که سعودی ها همچنان سرمایه های مردم خود را در راه تقابل با ایران هزینه می کنند اما هرگز نتوانسته اند ایران را شکست دهند.

می توان در جمع بندی کنفرانس خبری روحانی اینگونه نتیجه گرفت که در زمینه سیاست داخلی وی همچنان مانند گذشته به رقبا و منتقدان می تازد و به آنها تهمت می زند. در زمینه وعده های اقتصادی و معیشتی اما و اگر ها و شروط دیگر چاشنی آنها شده است. روحانی همچنین درباره رفع حصر نیز که در زمان انتخابات با بهره گیری از آن توانست خود را منجی محصوران نشان دهد با بیان اینکه همه در کشور باید تابع قانون باشند، پاسخ به سوال را منوط به قانون اساسی کرد. این یعنی اینکه در رقابت های انتخاباتی مقامات دولتی تا توانستند از رفع سران فتنه به نفع کارزار خود بهره بردند و پس از اخذ رای کارکرد حصر به پایان رسیده و نیازی به پیگیری آن نمی بینند. همچنین در رابطه با سیاست خارجی به نظر می رسد که روحانی واقع بینانه تر رفتار کرده و با تاکید بر سیاست های مداخله جویانه آمریکا و حمایت از تروریسم توسط عربستان، شرایط سختی را برای تنش زدایی در سیاست خارجی متصور شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امین
Iran, Islamic Republic of
از اولشم معلوم بود همه حرفاش فقط وعده های پوچ انتخاباتی است. متأسفم برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه که به این سرمایه سالار متکبر که دغدغه اش فقط مقام و ریاسته، اعتماد کردند.
سروش
Iran, Islamic Republic of
کل اصلاح طلبان 5 میلیون هستند 3 میلیونش امدن رای دادن اون 2 میلیون افراطی هاش نیومدن بیست میلیون رای رو با فضاسازی و دوقطبی اسایش یا تنش، آزادی یا محدودیت، رفتاری آرام و منطقی یا ناآرام و غیرمنطقی، زنانی محدود در خانه یا زنانی فعال و آزاد آنها با اینجور فضا سازی ها آن بیست میلیون رای را بدست آوردن، در دوره اول ملت چون دل خوشی از آقای هاشمی نداشتن آقای احمدی نژاد رای آورد، البته آن هم با زیرکی سعی کرد خودش را فراتر از جناح و گروه نشان دهد، در دوره دوم احمدی نژاد چون ملت از احمدی نژاد شناخت داشتند این فضاسازی های دوقطبی جواب نداد، این قطبی کردن فضا یکی از ابزارهای مهم پیروزی اصلاح طلبان است. آقای رییسی هم با زیرکی خودش را فراجناحی نشان داد، ولی تبلیغات مسموم رقیب زیاد بود، همچنین اعضای اصلی ستاد تبلیغاتش به روشنی اصل فراجناحی بودن آقای رییسی را زیر سوال می برد.
فرید
اقاجان بیخیال دیگه بزارین دولت کارش و بکنه...مردم رای دادن...میزان رای ملته طبق صحبت امام خمینی(_ره)...پس این صحبت ها رو تموم کنید...رای مردم هم تفسیر نکنید. خودتون و اصلح نشون ندین
کریم
اگر جهت ایجاد شغل نیاز به مبلغ فلان مبلغ اعتبار دارید می توانستید با عملکرد به جای هزینه کردن ورای خریدن به نقطه منظور برسید
Germany
فقط واردات. عشق دولت یازدهم و دوازدهم واردات.
از الان شرکت های برخی از آقایاون و یا اقازاده ها به دنبال واردات کالا از جمله سنگ پا و سنگ قبر خواهد بود. حالا می خواهد هزاران کارخانه و کارگاه تعطیل شود، خوب بشود!!! مهم دختر مظلوم برخی از مسئولین است که واردات داشته باشند البته با سرمایه چندصد میلیونی
مرگ بر لیبرالیسم
مگر فکر می کردید اتفاق دیگری خواهدافتاد
رای به روحانی یعنی راضی بودن از وضع موجود ،نخواستن شغل ،نداشتن ابهت در دنیا ،راضی بودن به پرداخت حقوق نجومی به بعضی ها،بازگرداندنبازنشسته ها بر سر کار و استفاده نکردن از جوانان وهزاران هزار مطلب دیگر که امیدوارم پشیمان نشوند
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما هم مدافع محصوران شدید
عماری
Iran, Islamic Republic of
چرا عصبانی هست برای اینکه با نادیده گرفتن حق الناس ریاست را بدست گرفت چون خدا بجای امنییت وآسایش آشوب در درونش ایجاد می کند اینقدر خاطر جمع نباشید در زمینه خارجی نظرش بعداز تنفیذ عوض می شود چهار سال اول دیگر برای ما تجربه شده است
Iran, Islamic Republic of
به هر حال رئیس جمهور قانونی است.وایجاد تفرقه نکنید.اگر در این چهارسال عملکرد خوبی نداشته باشد مردم تصمیم می گیرند نه سایت ها و شبکه های معارض
Iran, Islamic Republic of
همین کانالهای تلگرامی بودند که آتش توپخانه بودند و متاسفانه به طرز تاسف باری تاثیرگذار بودند
Iran, Islamic Republic of
نوش جون مردمیکه عشق داشتند ،آزموده را دوباره بیازمایند ! در ضمن ما منتظر بررسی شعبده های وزارت کشورش در انتخابات هستیم.
Iran, Islamic Republic of
روحاني از تمام كساني كه در پيروزي او نقش داشتند تشكر كردمانند ناطق خاتمي سيد حسن و... ولي 2نفر را فراموش كرد.فرح پهلوي ومريم رجوي
دوست
Iran, Islamic Republic of
س
بیشتر از این از بنده خدا انتظار نمی رفت
ما که برای سربلندی ملت در جهت تولید اشتغال بتونیم کاری بکنیم می کنیم هر چند محبوبیت دولت بالاتر رود و هر چند عمل به وعده هایی با شد که به انجام آن اعتقاد نداشته اند
Iran, Islamic Republic of
دیگه خسته شدیم. همش دروغ. دروغ. دروغ.
Iran, Islamic Republic of
مردم اگه ميخاستن به وعده راي بدن الان قاليباف يا رييسي رييس جمهور بود جهان يه خرده روي اتو عوض كن و بعد اين دو تا انتخابات ديگه متوجه شو كه مردم رويكرد شما را نميپسندن
فقط روحانی
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
امروز صحنه اجراست
علی
Iran, Islamic Republic of
چهار سال دروغ گفت و وعده داد حالا چه انتظار بیهو یه ای همین است خیلی هم خوب است چون ما لیاقت همین را داریم
lklkj
من که چشم از این دولت اب نمی خوره بخواد یا بتونه کاری کنه فقط خدا برای کسانی که حقشون نیست و بی مورد ملت رو سرکار میذارن نسازه....................
با نظرات وتحلیل شما انسان با بصیرت وفرهیخته موافقم.قدیری نیا
Iran, Islamic Republic of
دوستان انتخابات تمام شد. بايد پا روي نفسانيات خودمان بگذاريم و رييس جمهور منتخب را كمك كنيم. ....
Iran, Islamic Republic of
بخصوص وقتی که منتخبتون ،میگه فریبکاران ونیز خشونت طلبان رو پشت سرگذاشتیم=حداقل 16میلیون رای دهنده رو مشمول عنایت قرار داده.به جز اون 5میلیون رای مهر نزده وزارت کشور که اصلا هیچ جا حتی در ارای باطله هم لحاظ نشده.برین بازی با کلماتتون رو کنار بزارین.
علی
United States
کاملادرسته هیچی ازاین دارو دسته بعید نیست بحق اهل بیت علیهم السلام ح
به حقدلر برسه رییسی فقط
ميري
منتخب يا منتصب از طرف وزارت كشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علوی
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزان

اگر آنها جای ما بودند چه نمیکردند؟؟؟

شما حداقل تیترهای تان منعکس کننده اعتراض گسترده اقشار مردمی و فرهیختگان به فاجعه تلفات بی سابقه انتخابات ریاست جمهوری باشد تا شورای نگهبان و دادستان انقلاب تهران از کنار پرونده این مفسدان فی الارض انتخاباتی به راحتی نگذرد!

حداقلش این است روحانی یک رییس جمهور مصلحتی نام میگیرد و با احقاق بخشی از آراء رییسی دیگر روحانی 51 درصدی نمیتواند به روی نظام و نیروهای ارزشی ادارات و دانشگاهها پنجه بکشد و دستگاه قضایی هم میتواند با مفسدان انتخاباتی و اطرافیان رانت خوار دولت برخورد جدی کند و الا...!.

مردم ما و شما را نمیخشند اگر...

یا زهرا
کاظم
Iran, Islamic Republic of
طرفداران روحانی تحویل بگیرند.!
شرمندگی بیکاران و مستضعفان در خانواده ها به پای رای دهند گان نیز نوشته خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
برداشت من با شما فرق دارد. رييس جمهور گفت ما بايد 955 هزار شغل در سال ايجاد كنيم و اين نص صريح قانون برنامه ششم است. اين امر مستلزم 770 هزار ميليارد تومان سرمايه گذاري است که از این میان 65 هزار میلیارد تومان باید از طریق سرمایه گذاری خارجی جذب شود. (توجه كنيد شرط و شروطي كه گفته شد در متن قانون برنامه ششم است)
Iran, Islamic Republic of
پس چرا در زمان مناظره این جزئیات را نگفت ؟!صداقت..................
Iran, Islamic Republic of
جزئیات رو گفتن هم دردی از ما دوا نمیکرد.مگه رسما نگفته بود ۱۰۰روزه درستش میکنم واخر ۴سال گفت که مگه ادم عقل نداشته باشه بگه ۱۰۰روزه درستش میکنم و۱۰۰سال دیگه هم مشکل اقتصادی هست والان بازم میگه برنامه صد روزه دارم!
ولی
Iran, Islamic Republic of
کل رای اصولگرایان در سال 92برابر16میلیون(شامل آرا قالیباف-جلیلی-رضایی وولایتی)و سال 96هم آراخود را حفظ کردند .اما آقای روحانی از 18به 24میلیون پیشرفت داشته است .یعنی همه رای اولی ها و کسانی که 92رای نداده بودند و آن 18میلیون به روحانی رای دادند و رشد 6میلیونی اتفاق افتاد.؟
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! اول صبرکن تکلیف اون 5میلیون رائی که غیرماخوذه است چون وزارت کشورتون حوصله مهر کردنشون رو نداشته! معلوم شه بعد ببر وبدوز.جدای از تعرفه کم بودن در جاهای خاص....در ضمن همیشه شما از اختلاف با روحانی با نفر دوم دم میزدید ومعتقد بودید بقیه نامزدها92 رو بیخیال .حالا اینطوری حرف میزنید.
سرور
Iran, Islamic Republic of
شما هم خودتان را اینطور خوشحال کنید.اماکسی یادش نرفته است که سال 92 ولایتی در مناظره ها تا حدودی نقش جهانگیری را ایفا کرد و گل به دروازه اصولگرایان زد.
Iran, Islamic Republic of
بله هردم از باغ بری میرسد اقای روحانی صبر کنیه هفته ای بگذره بعدبزن زیره وعده وعیدات
noor
Iran, Islamic Republic of
پس چه انتظاری دارید.
روحانی همان روحانی است.
آنچه مایه تعجب است دل بستن همان آسیب دیده ها و همان بیکاران و همان ورشکسته ها و همان در رکود مانده ها به اوست.
وگرنه انتظاری نیست که روحانی تغییر کند.
البته چیزی که در مناظره ها و گردهمایی های استانی از روحانی مشخص شد این بود که روحانی حاضر است به خاطر رییس بودن ، دیگر روحانی نباشد......
Iran, Islamic Republic of
حمید رسایی :
سال 96 حتی اگر یک چوب خشک رقیب روحانی باشه ، اون چوب خشک رای می آره.
اصول گرایان نشون دادند نمی تونند نقش چوب خشک رو هم بازی کنند.
عمویی بهانه نیار.
Iran, Islamic Republic of
من هیچ موقع کاری به وعده های انتخاباتی ندارم و هیچ وعده ای را مخصوصا اقتصادی ندارم و فقط بر اساس ذهنیتی که از کاندیداها دارم رای میدهم.
Iran, Islamic Republic of
این فقط سید مظلوم ماست که نامش بر زبان ها و یادش تا ابد در قلبها می ماند...
اجر صبرت با امام رضا(ع) ای سید محرومان
Iran, Islamic Republic of
انشالله خود امام رضا علیه السلام ،خادم خودش رو مشمول عنایت قرار بده.من که ممنون حضور ایشان وایثارشان هستم ،چرا که باعث شد رائی بدم که جلوی شهدامون سرم بالا باشه.
Iran, Islamic Republic of
این چهار سال منتظر رفتارهای بدتری باشید...ادمی که از هیچ چیز نترسه خطرناکه!
Iran, Islamic Republic of
ان الله لبرمرصاد.تا خدا هست وما به وظیفه مون عمل کنیم ،از هیچ کس غیر از خدا ترسی نداریم.این کشور خیلی بدتر از اینها رو پشت سرگذاشته وصاحبش امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف ،نگهش داشته.برای ظهور سریعش صلوات.
ميري
علي بركت الله....................
Iran, Islamic Republic of
شما خودتان را به خواب زده اید وبیدار نمی شوید با این حساب 4 سال بعد هم شکستتان قطعی ست
Iran, Islamic Republic of
تا ابد ماه پشت ابر نمیونه.اول بزارمعلوم شه اصلا چطوری رای اوردین تا 4سال دیگه کی مرده وکی زنده.مگه اینکه مثل وزیرکشور پیشگو بوده باشید.دیدین غیب گفت که انتخابات مرحله دوم نمیره!
Iran, Islamic Republic of
یعنی 4سال دیگه هم ، بازی مهر نزدن رایها در جاهای خاص و نبود تعرفه بازم در جاهای خاص واماج قولهائی که هرگز عمل نخواهد شد و توهینهای زشت وتهمت به رقیب وترساندن مردم از لولوئی که نیست و نیز ارائه آمارهای من دراوردی و.......ادامه داره؟!
مختار زمانه
Iran, Islamic Republic of
از تندخویی خبری نیست
اولشه هنوز صبر کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام به همگی نه وضعیت قبل ما خوب بوده و نه حال و نه آینده بلکه بدتر هم خواهد شد کسی دلش به حال من و ما نسوخته هر کسی هم انتخاب میشد تازه می خواست از صفر شروع کنه الکی نه به هم تو هین کنیم نه اینکه خودمونو بزنیم به اون راه همه می دونیم در چه وضعیت داغونی هستیم و دلخوش هم به وعده های پوشالی روحانی و امثالهم نباشید اونا فقط به منافع خودشون فکر می کنن فقیر در مملکت ما فقیرتر و غنی غنی تر خواهد شد فقط باید خدا لطفش بگیره و ریشه ای این معضل رو حل کنه
Iran, Islamic Republic of
حافظ می گوید :دست غیبی آمدوبرسینه نامحرم زد...
علی
Italy
سلام
هنوز درباره اینکه به وعده ای عمل میشه یا نمیشه زوده!
بی انصاف نباشیم و به رای مردم احترام بذاریم و ...
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان کسی که به روحانی رای ندادم از ایشون به خاطر توهینها و تحقیرها به مخالفانش نمیگذرم امیدوارم فردای قیامت ایشان و همه کسانی که بهشون رای دادن پاسخی برای این همه هجوم و تخریب داشته باشن ..من هم یک شهروندم و حق انتخاب دارم ...ایشون با دردست داشتن همه تریبونها خود را حق جلوه میدهد و مخالفانش را خشونت طلب...واقعن ما که همیشه طبق مصالح نظام حرکت میکنیم و اینبار هم سکوت کرده ایم خشن هستیم یا طرفداران تازه به دوران رسیده ایشان که ...
ناشناس آشنا
Iran, Islamic Republic of
این جماعت عادت دارند البته مردمی که به روحانی رای دادن دیگر هیچ مشکلی نباید داشته باشند فقط آزادی آنهم که حل شد حالا همان آزادی را برای فرزندان بیکارشان برای سفرهای خالی و برای تورم و غیره بدهند تا مشکلشان حل شود
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
بار کج به منزل نمی رسد
Iran, Islamic Republic of
قیمت حبوبات یک روز مانده به رای گیری را با الان مقایسه کنید تا بفهمید که .............................................
سينا
Iran, Islamic Republic of
خداوكيلي خسته نشدين از اينهمه صفحه گذاشتن پشت سر ريس جمهور ، باخت در مقابلش انقدر ناراحتي داره ؟ ، روحاني هم از همين نظامه اينم پايبند به رهبري و اسلام و انقلابه ، حالا چون افراطي نيست كه نبايد اينهمه تخريب بشه ، بزارين كارشو بكنه بعد از ٤ سال اگه انجام نداد بيفتين بجونش ، اينو كه نميزني ولي حداقل خودت ميخوني
بعد 4 سال که .....دیگه این مملکت به اندازه کافی سقوط کرده و دیگه روحانی رییس جمهور نیست.مثل این 4 سالی که هر کاری خواست و کرد ولی یک نفر پیدا نشد که بگه این داره چیکار میکنه.با یه علی برکت الله این مملکت و به خاک سیاه نشوندن و انگار نه انگار.کارخونه های 50 60 ساله به راحتی آب خوردن از بین رفتن.با رکود هر کسی میتونه تورم رو کنترل کنه.
خیلی خوب و راحت سر همه مردم رو کلاه گذاشتن و با یه کلمه رفع حصر این همه رای رو جمع کردن.ولی حالا که خر شون از پل گذشته همونایی که توی حصر هستن شدن فتنه گر.توییت دیروز آشنا خیلی چیزا رو مشخص کرد.این توییت آب دهنی بود که روحانی و عواملش به صورت مردم و طرفداراشون انداختن.خاک بر سر اونایی که به این بهونه بهش رای دادن