پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چهار نکته درباره سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۲۲
کد مطلب: 520866
علت استقبال گرم سعودیها از ترامپ این است که دولت جدید آمریکا صراحتاً علیه ایران است و تاکیدی بر اصلاحات سیاسی و حقوق بشر در عربستان ندارد و در حال تجارت با عربستان است.
چهار نکته درباره سفر رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض
به گزارش جهان نيوز، سعودي‌ها در دو روزي كه ميزبان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بودند استقبال گرمی از وی به عمل آوردند. در روزهای اقامت ترامپ در عربستان، تابلوهاي تبليغاتي از تصاوير دونالد ترامپ و ملک سلمان، پادشاه عربستان، در بزرگراه‌ هاي رياض مشاهده مي‌شد كه روي آن نوشته شده بود: «ما با هم پيروز مي‌شويم.» همچنين ترامپ در يك هتل لوكس در رياض اقامت داشت كه پر از عكس ‌ها و تصاویر ترامپ بود. قبل از ورود ترامپ به ریاض نیز، مقامات سعودی، این سفر را تاریخی و بسیار مهم خوانده بودند. حال سوال مهم  در اینجا این است که چرا مقامات سعودی این چنین از حضور ترامپ در کشورشان به وجد آمده و سر از پا نمی شناختند؟
 
۱- برای پاسخ به این سوال باید روابط عربستان و امریکا را در دوران ریاست جمهوری اوباما مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد. در دوران ریاست جمهوری اوباما، بویژه در دوره دوم ریاست جمهوری وی، روابط ریاض و واشنگتن  بتدریج رو به سردی گرائید؛ چرا که از نگاه سعودیها، تصمیم اوباما به عدم‌ دخالت مستقیم آمریکا در بحران ‌هاي خاورمیانه (از جمله بحران سوریه) و تلاش وی برای مذاکره و توافق هسته ای با ایران (برجام)، موقعیت منطقه ‏ای ایران را به شدت افزایش داده بود. از نظر سعودیها، خاورمیانۀ دوره اوباما به جولانگاه ایران تبدیل شده بود. سعودیها آنچنان از اوباما دلسرد و مایوس شده بودند که در آخرین سفر اوباما به این کشور، ملک سلمان برای خوشامدگویی به اوباما به فرودگاه نرفت. اما پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشاهده مواضع ضد ایرانی وی، مقامات سعودی ضمن استقبال از این مواضع با سفرهای متعدد به واشنگتن، ضمن دعوت از ترامپ برای سفر به عربستان، سعی کردند ترامپ را به ‌اتخاذ سیاست‌ های تندتر در قبال ایران سوق دهند. در روز شنبه،30 اردیبهشت ماه و همزمان با ورود ترامپ به عربستان، ملک سلمان پادشاه ٨١ ساله این کشور، با حضور در فرودگاه ریاض شخصاً به استقبال ترامپ رفت.
 
۲- در طول سفر دو روزه ترامپ به ریاض نیز سعودیها تلاش وافری کردند تا ضمن متقاعد کردن ترامپ به اتخذ سیاست های سخت گیرانه تر در قبال تهران و با جمع کردن رهبران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض، خود را به عنوان رهبر جهان اسلام و فرمانده ائتلاف مبارزه با تروریسم و افراط گرایی  معرفی کرده و فضای جدیدی را  در جهت پیشبرد پروژه ایران هراسی ایجاد نمایند.
 
۳- یکی دیگر از دلایل خوشحالی سعودیها از سفر ترامپ به کشورشان، انعقاد قراردادهای بزرگ نظامی و تجاری بود. دو کشور در این سفر، قرارداد فروش تجهیزات نظامی به ارزش بیش از 100 میلیارد دلار را امضا کردند. این قرارداد عظیم نظامی، بزرگ‌ترین صادرات نظامی آمریکا به عربستان در تاریخ محسوب می‌شود که شامل سیستم دفاع موشکی، سیستم دفاع دریایی، سلاح و خدمات نگهداری و تعمیرات می باشد. باید توجه داشت که افزایش توان نظامی سعودی ها با پشتوانه خرید از انبارهای تسلیحاتی آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ،  می تواند قدرت مانور و جسارت نظامی عربستان را افزایش دهد. این در حالی است که در ماه های پایانی دولت اوباما، کاخ سفید فروش سلاح به عربستان را به دلیل استفاده از آنها علیه غیرنظامیان در جنگ یمن متوقف کرده بود. 
 
۴- به طور کلی باید گفت که علت استقبال گرم سعودیها از ترامپ  این است که دولت جدید آمریکا صراحتاً علیه ایران است و تاکیدی بر اصلاحات سیاسی و حقوق بشر در عربستان ندارد و در حال تجارت با عربستان است.

منبع: فردا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *