شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۳
۱۱

تکلیف مضاعف شورای نگهبان در صيانت از حق الناس در انتخابات اخیر

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب: 520856
امروز نيز پس از برگزاری دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، شورای نگهبان در حال گذر از آزمونی جديد است. لزوم صيانت از آرای مردم به عنوان حق الناس قانونی و شرعی، آرایی كه مردم با انتظار در صفهای طولانی و با اميد به تأثير گذار بودن آرای خود در تعيين مسير آينده زندگی خود، خانواده و فرزندان خود به صندوقهای رأی ريخته و آن را به مسئولين اجرایی و نظارتی انتخابات به امانت سپرده‌اند.
تکلیف مضاعف شورای نگهبان در صيانت از حق الناس در انتخابات اخیر
به گزارش جهان نيوز، پس از پيروزی انقلاب اسلامی  و رأی چشمگير عمومی به تشكيل نظام جمهوری اسلامی، مردم نمايندگانی امين به منظور تدوين قانون اساسی انتخاب كردند تا ساختارهای اساسی اين نظام نوين را طراحی كنند. پس از طراحی چارچوبهای نظام مردمسالاری دينی از سوی مجلس بررسی نهايی قانون اساسی، اين نگرانی وجود داشت كه ممكن است كسانی به قانون اساسی، اسلاميت و يا جمهوريت و مردمی بودن نظام حمله كنند، از طريق ورود اشخاص ناصالح در مناصب مهم حكومتی، تصويب قوانينی خلاف قانون اساسی، اسلام يا حقوق مردم و يا دست بردن در آرای مردم از طريق تخلف يا تقلب در انتخابات.
 
اين نمايندگان مردم در مجلس موسسان، شورای نگهبان را به عنوان شورایی امين برای صيانت از حقوق مردم در تمام اين موارد برگزيدند و نظام تازه تولد يافته را به سان طفلی معصوم، نزد اين شورا به امانت گذاردند تا از آن پاسداری كند.
 
شورای نگهبان نيز مستمرا در مقابل آزمونهایی سخت برای اثبات امانتداری خود قرار گرفت، لزوم رعايت حق الناس و حق الله در بررسی صلاحيت كانديداهای نمايندگی مجلس شورای اسلامی يا رياست جمهوری، صيانت از قانون اساسی يا سند حقوق مردم و شرع در مقام بررسی مصوبات مجلس و صيانت از يكی از مهمترين حقوق مردم، يعنی برگه‌های رأی ايشان در انتخابات. آزمونهایی دشوار كه شورای نگهبان را بارها و بارها در معرض ارزيابی قرارداده و به حمدالله اين شورا نيز در نهايت كارنامه قابل قبولی از خود در برابر اين آزمونها به نمايش گذارده است.
 
امروز نيز پس از برگزاری دوازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری، شورای نگهبان در حال گذر از آزمونی جديد است. لزوم صيانت از آرای مردم به عنوان حق الناس قانونی و شرعی، آرایی كه مردم با انتظار در صفهای طولانی و با اميد به تأثير گذار بودن آرای خود در تعيين مسير آينده زندگی خود، خانواده و فرزندان خود به صندوقهای رأی ريخته و آن را به مسئولين اجرایی و نظارتی انتخابات به امانت سپرده‌اند.
مردمی كه با تحمل سختی ها و مشقتهای گوناگون در اثر تحريم‌ها و ظلم‌های ناعادلانه تمدن انسانی غرب، هرگز از مسير صحيحی كه انتخاب كرده اند بازنگشته و در هر دوره از انتخابات چشم جهانيان را با حضور گسترده‌ی خود خيره ساخته اند.
 
مردمی كه به مجريان و ناظران انتخابات خود اعتماد كرده‌اند، و برگه رأیی كه پس از ساعتها انتظار در صف، در محل شعبه اخذ رأی و از مجری انتخابات و در برابر چشم ناظر انتخابات دريافت ميكنند را محلی مطمئن برای نگاشتن نام كانديدای خود می دانند و هرگز تصور نمی كنند كوتاهی يا فساد يک مقام اجرایی در زدن مهر شعبه بر روی برگه، بتواند به تضييع حقوق ايشان منتهی گردد، مردمی كه هرگز تصور نمی كنند ممكن باشد مباحثی كه كانديداهای مورد تأييد شورای نگهبان، از رسانه رسمی جمهوری اسلامی ايران مطرح می كنند خلاف واقع باشند و لذا مجبورند به مطالب ايشان اعتماد داشته باشند، مردمی كه هرگز تصور نمی كنند ممكن باشد آرایی به جز آرای مردم در صندوقها ريخته شود و در مقام قرائت آراء نيز چيزی جز آنها خوانده شود. چرا كه در تمام اين مراحل همان نگاهی را به شورای نگهبان دارند كه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی به اين شورا داشت و به امانت دار بودن اين نهاد مقدس ايمان دارند، كه حتي اگر احتمال تخلفی را نيز از سوی مجريان دهند، اين نگهبان امين مانع از بروز يا تأثيرگذاری آن خواهد شد.
 
اين همه تكليف شورا را نيز مضاعف می سازد و باعث می شود شورای نگهبان حتی برای ايجاد امكان خواندن يک رأی نيز كه با دست خطی بد و ناخوانا نگاشته شده از هيچ تلاشی فروگذار نكند، همچنانكه در دستورالعمل های خود در دوره‌های مختلف تمام سعی خود را برای فهم نظر مردم در برگه‌های رأی و ممانعت از ابطال بی دليل برگه‌های رأی به كار می برد. كه اگر اين تدبير را قانونگذاران اساسی نداشتند و اگر اين رويه را شورای نگهبان نداشت، به نوعی درحال تاييد رويه‌ای غير متمدنانه و غير قانونی بود كه اگر كسی تصور تخلف كرد، به سان قانون جنگل راه خيابان و اعتراض های ناموجه را در پيش گيرد نه راه قانونی و مسالمت آميز را.
 
اميد است كه شورای نگهبان همچون گذشته از اين آزمون نيز با موفقيت و سربلندی بيرون آيد و به دقت به بررسی تک تک موارد اعتراضی پرداخته و در صورت هرگونه جابجایی در نتيجه آرا‍ء، حتی در حد یک رأی، چه به نفع كانديدای پيروز و چه به نفع كانديداهای ديگر باشد، نتيجه را اصلاح نموده و در صورت مواجهه با تخلفات احتمالی نيز موارد را با مستنداتی كه از طريق ستادها يا ناظران اين شورا گردآوری شده است جهت بررسی به قوه قضاييه ارسال كرده و پيگير به نتيجه رسيدن آنها و برخورد با دست اندازان احتمالی به حقوق مردم باشد؛ چراكه چيزی جز اجرای مر قانون، پاسداشت حق و اجرای عدالت را نمی توان به مصلحت جامعه اسلامی تفسير كرد.
 
بديهی است كليت برگزاری انتخابات با عنايت به نظارتهای مستمر شورای نگهبان و اركان و نيروهای نظارتی آن در تمامی استانها، شهرستانها و بخشها و شعب اخذ رأی هميشه فرآيندی سالم و اطمينان بخش است و صدالبته برخورد جدی و مؤثر با اندک تخلفات احتمالی نيز اطمينان و اعتماد عمومی موجود نسبت به شورای نگهبان را از هرجهت تقويت خواهد كرد و از طراحی نقشه‌های آتی در هر نوع انتخابات يا از سوی هرطرفی نيز پيشگيری مؤثری به عمل خواهد آورد.

منبع: رجا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفانه سخنگوی شورای نگهبان این بار با عجله گفتند تخلف مهمی اتفاق نیافتاده است! اخباری که از طریق فضای مجازی در حال پخش شدن است قابل توجه می باشد.اگر شورای نگهبان نتواند به اعتراض آقای رییسی و همه تخلفات رسیدگی کند امکان برگزاری انتخاباتی بدون تخلف در آینده وجود ندارد.
Iran, Islamic Republic of
ان شالله که شورای نگهبان صیانت کند و بتواند حق را از باطل جدا کند و حق را به حقدار برساند .
۳ سوال مهم
Iran, Islamic Republic of
ضمن تبریک به انتخاب مجدد آقای روحانی،۳ سوال مهم از مسئولان دارم:۱-چرا در ایران سازمانی برای اجرای انتخابات شکل نمیگیرد و وزارت کشور مجری انتخابات است؟۲-چرا برای تعیین شهردار رای گیری نداریم؟۳-چرا احراز صلاحیت تخصصی داوطلبان شورای شهر و روستا به یک سازمان تخصصی از نخبگان (البته تازه تاسیس و تحت نظارت رهبری) داده نمیشود؟تا هرکس نیاد از اونور برای شورا اسم بنویسه.
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام.به نظر من شورای محترم نگهبان کم کم دارد به چیزی شبیه مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل می شود. که این روند تنزل جایگاه این شورا در مقام نگهبانی از قانون اساسی جمهوری اسلامی است.
Iran, Islamic Republic of
وزیر کشور ابتدا اعلام کرد که نتیجه انتخابات به صورت یکجا اعلام خواهد شد!!!.(اقدامی که در طول انتخاباتهای گذشته ریاست جمهوری بی‌سابقه بوده است)
اگر چه روز بعد حرفش را پس گرفت اما همین نشان می‌داد که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است...
بنابراین باید وزیر کشور به خاطر تخلفات گسترده‌ای که در انتخابات انجام گرفت، استیضاح شود.
145
Iran, Islamic Republic of
بابا شورای نگهبان همان شورای نگهبانی است که انتخابات دوره گذشته مجلس شورای اسلامی شهرستان بویر احمد را با آن همه تخلف تائید کرد خیلی بعید است که انتخاب
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه مصلحت گرایی به طور شدید در ارکانی که وظیفه آنها به هیچ وجه مصلحت اندیشی نیست در حال افزایش است.
بطور قطع همان مصلحت اندیشی ای که موجب رد صلاحیت احمدی نژاد شد و همان مصلحت اندیشی ای که در دوره قبل موجب تایید ناپلئونی صلاحیت روحانی شد همان مصلحتی که صلاحیت زاکانی و بذرپاش را احراز نکرد ولی صلاحیت هاشمی طبا و جهانگیری را قبول ،اینبار نیز سکوت میکند
قلیدون
Iran, Islamic Republic of
سخنگوی شورای نگهبان که هنوز بررسی نکرده میگه تخلف حادی نداشتیم . واین یعنی عدم برخورد با متخلفین احتمالا زورشون به رئیس برگزاری انتخابات و وزیر و آقای جهانگیری و آقای آشنا این طلبه آشنا به دنیا نمی رسه بعدا شاید اینهم شاید چند تا ریزه میزه فریب خورده ارزان قیمت خود فروخته رو بیارن بگن ملت اینها بودن که بی اخلاقی کردن تو انتخابات ..... علی برکه الله به این همه تلاش برادران ناظر به انتخابات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
حیثیت و قدرت شورای نگهبان به نظارتش است و گرنه فاتحه
Iran, Islamic Republic of
قطعا در انتخابات تخلف گسترده شده و اگر شوراي نگهبان رسيدگي نكند خيلي ها در انتخابات بعدي شركت نميكنند
Iran, Islamic Republic of
شواری محترم نگهبان باید لیست صندوق های مختلف و بررسی آنها را انجام دهند و مردم را از این نگرانی در بیارند