جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب: 520702
در ماه مبارک رمضان به دلیل شرایط جسمانی روزه‌داران، باید نکات تغذیه‌ای خاصی رعایت شود که از آن جمله می‌توان به پرهیز از نوشیدنی‌های گازدار اشاره کرد.
نکات تغذیه‌ای در ماه رمضان
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، سیما عاشوری، کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برای اینکه  بتوانیم در این ماه مبارک، روزه‌های خود را با سلامتی کامل بگیریم و به مشکلات گوارشی و یا خستگی و تشنگی مفرط دچار نشویم، باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در وعده افطاری ماه مبارک رمضان بهتر است عموم مردم از غذاهای با طبع متعادل استفاده کنند، ابراز کرد: در فصل گرما، مزاج افراد رو به گرمی می‌رود، اما خالی بودن معده در ساعات طولانی باعث می‌شود که مزاج فرد رو به سردی برود، از همین رو باید به نکات تغذیه‌ای در این خصوص توجه کرد.

عاشوری با بیان اینکه در این ماه باید از خوردن غذاهایی با طبع سرد پرهیز کرد، افزود: نوشیدن نوشابه‌های گاز دار و وارد کردن حجم بالای از غذا به معده، موجب رفلاکس معده و بیماری‌های گوارشی می‌شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه در وعده افطار باید از خوردن آب جوش و چای به شدت پرهیز شود، گفت: آب جوش و چای آب بدن را خشک کرده و تشنگی را دو برابر می‌کند، از همین رو باید در وعده افطار از شربت‌های خنک که ترکیب لیموترش، عسل و نعنا است، استفاده شود.

وی افزود: علاوه براین نوشیدن شربت‌های خنک تخم‌شربتی، عسل، گلاب، بیدمشک و کاسنی نیز می‌تواند مزاج را به سمت تعادل پیش ببرد.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه مزاج افراد در هنگام روزه‌داری به دلیل خالی بودن معده به سمت سردی پیش می‌رود، گفت: از همین رو باید در وعده افطار به خوردن خرما، نان، پنیر و سبزی اکتفا کرده و در ساعاتی دیگری شام میل شود.

وی با بیان اینکه شربت گلاب، عسل و لیموترش باعث خنکی و استراحت بدن می‌شود، گفت: اگر در وعده افطار، افراد روزه‌دار، روزه خود را با حجم زیادی از آب سرد و غذای سنگین افطار کنند، به میانه ماه مبارکی که نرسیده‌اند، دچار رفلاکس و ورم معده می‌شوند، زیرا معده‌ای که چهارده ساعت خالی مانده، تحمل حجم زیاد غذا را ندارد. 

عاشوری با اشاره به اینکه در این ماه از خوردن دوغ، نوشابه، دلستر به شدت باید پرهیز شود، گفت: بهتر است افطار را با شربت خنک گیاهی و بدون شکر، خرما و اندکی نمک آغاز کرد، زیرا خرما قند از دست رفته بدن را جبران می‌کند و از سوی مزاج سرد بدن را به سوی تعامل می‌برد و مثل شکر نیز باعث تشنگی نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *