پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

چگونگی پاسخ حزب الله به سناریوی آمریکا

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 520667
پیشروی سریع تروریست ها در حومه شرقی سویداء، جنوب شرق دمشق، جنوب استان حمص و نزدیک شدن آنان به مرزهای اداری استان دیرالزور خطر تجزیه سوریه ( تشکیل اقلیم شرقی) را در بخش شرقی افزایش داده است.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق؛ در جنوب سوریه چه می گذرد؟ آیا نیروهای آمریکایی و انگلیسی از مرزهای جنوبی وارد این کشور شده اند؟ جبهه مقاومت به تحرکات نظامی غربی ها چه واکنش نشان داده ؟ چه مناطقی در جنوب به اشغال عناصر تروریستی درآمده است؟
برای پاسخ به این سوالات باید در ابتدا به نقشه میدانی جنوب سوریه نگاهی کرد تا تصویری از آنچه در میدان نبرد می گذرد، به دست آید.
**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

 در دوماه گذشته با عقب نشینی گروه تروریستی داعش از مناطق جنوبی سوریه، فرصت طلایی برای ورود نیروهای ارتش سوریه به این مناطق وجود داشت تا طرح تجزیه جنوب سوریه در همان مقطع نخست با شکست روبه رو شود اما متاسفانه با فرصت سوزی این امکان برای سایر گروه های تروریستی فراهم شد تا با پشتیبانی جبهه غربی - عربی - صهیونیستی بخش های وسیعی از جنوب سوریه را به اشغال خود درآورند.
نتیجه گیری از نقشه فوق نشان می دهد جبهه غربی - عربی - صهیونیستی به رهبری آمریکا دو هدف را در جنوب سوریه دنبال می‌کند:
۱- این جبهه در گام نخست تلاش می کند با اشغال مناطق جنوبی استان حمص، مرزهای مشترک عراق و سوریه را به کنترل خود درآورد و در ادامه به سوی استان دیرالزور پیشروی کند که در نهایت احداث پایگاه های آمریکایی در این منطقه و تجزیه مناطق شرقی و تشکیل اقلیم شرقی در دستور کار است.

 پیشروی عناصر تروریستی با پشتیبانی نیروهای آمریکایی در این محور ( جنوب استان حمص) محسوس بوده و ۴ هزار تن از عناصر تروریستی آموزش دیده هم از مرزهای اردن در منطقه « التنف» در عمق مرزهای جنوبی سوریه مستقر شده اند.
در خصوص آخرین تحولات میدانی در این محور، گروه تروریستی «جیش المغاویر» اعلام کرده با مشارکت دهها تن از نیروهای آمریکایی عملیاتی را از پایگاه نظامی « التنف» انجام داده و منطقه بیابانی « حمیمه» را به کنترل خود درآورده است.
به اعتراف این گروه تروریستی، عناصر تروریستی داعش بدون هیچ گونه مقاومتی به سوی مرزهای استان دیرالزور متواری شده اند.
این گروه تروریستی از تلاش برای پیشروی به سوی استان دیرالزور ( در ابتدا تصرف شهر مرزی البوکمال در دستور کار است) خبر داده و در عین حال خبر فراهم شدن مقدمات ساخت پایگاه های آمریکایی را در این محور تایید کرده است.
**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

در مقابل ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت برای ناکام گذاشتن سناریو شماره یک آمریکایی ها با  ۱۲ گروه عملیاتی از دو محور (بخش بیابانی شرق استان های دمشق و جنوب حمص) وارد عمل شده اند.
در ۱۰ روز گذشته حدود ۷۰ کیلومتر مربع از مساحت مناطق آلوده از جمله « بظاظا، السبع بیار و رشته های المحدد» در این محور پاکسازی شده است.
در حال حاضر نیروهای جبهه مقاومت با گذرگاه «التنف» ۹۷ کیلومتر فاصله دارند اما همچنان  فرصت پیشروی از سمت سه راهی «بظاظا» به سوی عمق مناطق مرزی وجود دارد تا در مرحله نخست از پیشروی تروریست ها به سوی استان دیرالزور ( تشکیل اقلیم شرقی) جلوگیری شود و در ادامه مرزهای مشترک عراق و سوریه از کنترل نیروهای بیگانه خارج شود.
 باید توجه داشت اتصال نیروهای جبهه مقاومت به مرزهای مشترک عراق به معنای تسهیل در انتقال نیرو وتجهیزات است.
قابل ذکر است خطر قیچی شدن نیروهای جبهه مقاومت در این محور به دلیل پشتیبانی توپخانه و جنگنده ها به صفر رسیده است.

* جبهه مقاومت برای خنثی کردن سناریوی آمریکایی ها در این محور همچنین فرصت دارد از شرق استان حمص به سوی استان دیرالزور حرکت کند؛ به نظر می رسد تمرکز در این محور به تامین امنیت بیشتر فرودگاه تی ۴، تثبیت مواضع در میادین نفتی و گازی و آزادسازی مناطق شرقی « جب الجراح» بزرگترین پایگاه تروریست ها داعش در استان حمص معطوف شده چرا که حرکت یک جانبه به سوی دیرالزور خطر قیچی شدن نیروهای جبهه مقاومت را افزایش می دهد.
 
۲- سناریوی دوم آمریکایی ها در جنوب سوریه با اشغال بخش های وسیعی از جنوب استان های سویدا و دمشق گام به گام با موفقیت در حال اجرا شدن است؛ هدف آنان در این محور ابتدا جدا کردن استان های سویدا، درعا و قنیطره از مناطق تحت کنترل دولت و در مرحله دوم حمله به پایتخت ( دمشق ) است.
در اینفوگراف ذیل حجم تدارکات و نیروهای پیش بینی شده برای اجرای سناریوی دوم آمریکایی را در جنوب سوریه مشاهده می کنید:
 
**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

اگرچه در محور دوم نیروهای آمریکایی و گروه های تروریستی حملات خود را آغاز نکرده اند اما جبهه مقاومت برای جلوگیری از تشکیل منطقه حائل و خنثی کردن حمله به دمشق، نیروهای خود را به منطقه اعزام کرده تا به تحرکات احتمالی جبهه مقابل واکنش مناسب نشان دهد.
نیروهای جبهه مقاومت که درصدد انجام عملیات پیشگیرانه بزرگی در محور دوم هستند در ابتدا پاکسازی مناطق شمالی استان سویدا و تامین امنیت فرودگاه راهبردی « خلخله» ( خارج کردن استان سویدا از شبه محاصره) را در دستور کار قرار داده اند. امتداد عملیات تا پاکسازی مناطق آلوده در جنوب شرق استان دمشق هدف دوم جبهه مقاومت است.
اگرچه ساماندهی جبهه جنوب سوریه با تاخیر انجام شد و نگرانی هایی در این ارتباط به وجود آمد اما روند تصمیم گیری ها به سمتی پیش می رود که تحرکات تروریست ها و متحدان آنان در این محور کنترل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *