پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

اگر آلرژی دارید، دور این‌خوراکی‌ها را خط‌بکشید!

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 520633
افراد مبتلا به آلرژی غذایی با وجود انجام تست آلرژی و شناسایی مواد غذایی آلرژی زا باید با احتیاط برای خوردن سایر مواد غذایی نیز اقدام کنند، زیرا ممکن است به طور ناگهانی با مشکل حمله آلرژی مواجه شوند.
اگر آلرژی دارید، دور این‌خوراکی‌ها را خط‌بکشید!
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، کارشناسان هشدار می‌دهند تنها خوراکی هایی مانند آجیل، تخم مرغ و یا بادام زمینی آلرژی زا نیستند و خیل وسیعی از خوراکی‌های آلرژی زا دردنیا وجود دارد که افراد مستعد آلرژی باید در زمان مصرف به آن‌ها توجه کنند.
به دلیل شیوع بالای آلرژی غذایی در دنیا مقامات اتحادیه اروپا در سال 2014 مقرراتی جدید وضع کردند که براساس آن رستوران‌ها و فست فود‌ها باید لیست مواد غذایی تشکیل دهنده در هر محصول خود را منتشر کنند تا مصرف کننده با اطلاع از محتویات خوراکی اقدام به خرید کند.
از جمله اصلی‌ترین مواد غذایی آلرژی زا در دنیا می‌توان موارد زیر را نام برد که درج وجود آن‌ها در خوراکی‌ها می‌تواند فرد را از خطر بروز حمله آلرژی حفظ کند:
کرفس، غلات حاوی گلوتن، سخت پوستان، تخم مرغ، ماهی، شیر، نرم تنان، خردل، آجیل، بادام زمینی، کنجد، سویا و دی اکسید گوگرد که در تهیه بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرارمی گیرند وبه شدت آلرژی زا هستند.
براساس آمار‌ها ابتلا به آلرژی غذایی در سالهای اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده است و حدود 5 الی 6 درصد کودکان و یک درصد ازبزرگسالان به این بیماری مبتلا هستند.
آلرژی غذایی می‌تواند خفیف یا بسیار شدید باشد، به طور معمول علائم این بیماری شامل خارش گلو و پوست، تورم لب ها، بسته شدن مسیر‌های تنفسی، بالارفتن ضربان قلب، عطسه و سرفه، بروز کهیر، اشک ریزی از بینی و خشک شدن مخاط بینی است.
برخی افراد نیز دچار شوک آنافلاکسی می‌شوند که باید سریعاً به مراکز اورژانس مراجعه کنند، زیرا می‌تواند باعث خطر مرگ درآن‌ها می‌شود.
بسیاری از مردم پس از خوردن برخی مواد غذایی با علائمی، چون خارش پوست و یا سردرد مواجه می‌شوند و نمی‌دانند که علت این عارضه آلرژی است و فکر می‌کنند که خارش پوست علل دیگری دارد.
خوشبختانه این روز‌ها با پیشرفت‌های دانش پزشکی انواع راهکارهای درمانی، مراقبتی و پیشگیرانه برای بیماران مبتلا به آۀرژی قراردارد و آن‌ها می‌توانند با مصرف دارو، دقت در رژیم غذایی و اطلاع رسانی دقیق در خصوص مشکل خود به دیگران ازیک زندگی عادی و سالم بهره‌مند باشند.
آلرژی غذایی واکنش اشتباه سیستم ایمنی بدن به برخی مواد خوراکی و تولید هیستامین برای از بین بردن عوامل آلرژی زا است که باعث علائمی، چون خارش، سوزش و تورم در بدن می‌شود.
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند برای جلوگیری از بروزحمله آلرژی پس از خوردن مواد غذایی ابتدا قبل از مصرف هر ماده غذایی ترکیباب آن را بررسی کنند، تا حد امکان از خوردن مواد غذایی ناشناخته بویژه در مسافرت‌ها خودداری کنند، تاریخچه خانوادگی خود را بررسی کنند بویژه اقوام درجه یک، زیرا والدین می‌توانند آلرژی را به فرزندان خود انتقال دهند، از خوردن مواد غذایی که باهمدیگر مخلوط شده اند خودداری کنند، زیرا برخی مواد غذایی می‌توانند برهم اثرات شیمیایی ایجاد کنند.
از مصرف غذاهای صنعتی که حاوی مواد نگهدارنده است حتی الامکان خودداری کنند، زیرا مواد شیمیایی می‌توانند باعث تحریک سیستم ایمنی بدن و بروز آلرژی شوند.
غذاهای حاوی کنجد از جمله نان یا غذای حموص، سویا سس و سایر خوراکی‌های تهیه شده از سویا مانند شیر سویا یا توفو، قهوه و خوراکی‌های حاوی کافئین، تخم مرغ و خوراکی‌های حاوی آن از جمله نیمرو، املت و حتی کیک، شیرینی و بیسکوئیت، خردل و انواع ادویه ها، چون فلفل سیاه، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، بادمجان، سیر، موز، نخود، عدس، ماهی، آرد سفید، ادویه کاری و ترشیجات هم ازجمله خوراکی هایی هستند که سیستم ایمنی بدن در برخی افراد نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهدو با تولید هیستامین باعث التهاب در بدن می‌شود.
آلرژی غذایی در نوزادان و کودکان خردسال معمولاً با افزایش سن بهبود پیدا می‌کند، اما در برخی افراد نیز تا آخرعمر ادامه پیدا می‌کند و فرد باید همیشه در انتخاب مواد غذایی خود دقت کند تا دچارحملات آلرژی نشود.
منبع: Dailymail
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *