چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۶
۳۲

عوامل موثر بر رای آوری روحانی/ آیا جریان انقلابی در راهبرد خود شکست خورد؟

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب: 520371
زمین اصلی و مانور روحانی، سیاست خارجی بود، وی در این زمین تا می‌توانست، رقیب هراسی کرد؛ غافل از اینکه با بودن ترامپ، هیچ شانس موفقیتی در سیاست خارجی ندارد. اکنون انتظارات مردم از روحانی بالاتر رفته، منتقدان وضع موجود منسجم و نظاره‌گرند. کار روحانی سخت تر از قبل شده. تنها کافی است جامعه از فضای انتخابات خارج شود.
عوامل موثر بر رای آوری روحانی/ آیا جریان انقلابی در راهبرد خود شکست خورد؟
به گزارش جهان نيوز؛ رضا سراج در کانال تلگرامی خود نوشت:

پس از اعلام نتیجه انتخابات، برخی معتقدند که جریان انقلابی در راهبرد شکست خورد و این جریان نباید با رئیس جمهور مستقر که احتمال پیروزی مجدد او 85% است؛ وارد رقابت می‌شد. برخی با دیدن نیمه خالی لیوان نتیجه انتخابات، معتقدند که جریان انقلابی می‌بایست با معرفی گزینه حداقلی، خود را برای رقابت 1400 مهیا می‌ساخت.

پاسخ به این موضوع، به فهم از وضع موجود کشور و مناسبات اشرافیت دولتی با مردم باز می‌گردد. جریان منتقد روحانی، با درک تهدیدِ ادامه وضع موجود برای مردم، می‌بایست به صورت حداکثری در انتخابات حاضر می‌شد تا شرایط تغییر به نفع مردم فراهم گردد. اتخاذ راهبرد حداکثری، دستاوردهای مهمی برای جریان انقلابی به همراه داشت. 1) ایجاد انسجام حداکثری در نیروهای انقلابی برای تغییر 2) ایجاد جریان اجتماعی نه به وضع موجود 3) اتکای به رای 17 میلیونی + (x نرسیدن تعرفه) برای مطالبه‌گری از وعده‌های گذشته و حال دولت روحانی 4) فاصله گذاری از اقدامات ناصواب اشرافیت دولتی و منزه ساختن نظام از این جریان 5) معرفی جریان تغییر و زنده ‌نگهداشتن امید به تغییر در مردم حتی برای آینده، با این تفاسیر باید کمی صبر استراتژیک داشت و به مردم فرصت داد تا همانند جریان انقلابی، به درکی واقعی از وضع موجود برسند. زمان چندانی نمی‌برد تا همگان اهمیت و آثار این پیروزی خفیه را ببینند.
 
اما روحانی با کمترین رای (50/7%) در سال 92 به پیروزی رسید و اکنون با آرای 23 میلیونی (57/13%) برای بار دوم انتخاب شده است. در ادوار ریاست جمهوری، این آراء، کمترین حد نصاب می‌باشد.

عوامل موثر بر رای آوری روحانی

- رئیس جمهور مستقر بودن روحانی
- بهره‌گیری از سناریوی جنگ هراسی
- پشتیبانی تبلیغاتی بیگانگان از روحانی
- بازی روحانی با کارت یارانه‌ محرومان
- افزایش حقوق کارمندان در شب انتخابات
- دخالت بی‌سابقه مدیران دولتی در انتخابات
- بهره‌گیری از انگاره نیمه راه بودن روحانی
- بهره‌گیری گسترده از تکنیک گذشته هراسی
- تبدیل دو قطبی اقتصادی به سیاسی-فرهنگی

زمین اصلی و مانور روحانی، سیاست خارجی بود. وی در این زمین تا می‌توانست، رقیب هراسی کرد؛ غافل از اینکه با بودن ترامپ، هیچ شانس موفقیتی در سیاست خارجی ندارد. اکنون انتظارات مردم از روحانی بالاتر رفته، منتقدان وضع موجود منسجم و نظاره‌گرند. کار روحانی سخت تر از قبل شده. تنها کافی است جامعه از فضای انتخابات خارج شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من با اینکه به هوادار رییسی بودم ولی از روز قبل انتخابات دوست داشتم روحانی رای بیاورد...البته به رییسی رای دادم ولی از پیروزی روحانی نیز خوشحال شدم، چراکه میدان برای تحقق وعده های ایشان باز شد و ما اکنون منتظریم ایشان که تمام وعده های رقبا (کارانه، یارانه، اشتغال) را مصادره کرده و قول داده و چند وعده اضافه دیگر نیز نظیر لغو تمام تحریمها، تورم تک رقمی، سلامت و تغذیه رایگان و... داده اکنون به به آنها عمل کند. اگر توانست به این وعده ها عمل کند، ایشان را می ستایم و اگر نتوانست، عذر خواهی حداقل کار ممکن است!!
طاها
Iran, Islamic Republic of
عذرخواهی ایشان میلیاردها دلار برای ما ارزش داره!!!!!!!!
به محض گفتن این کلمه هر چه خرابکاری هست درست میشه. علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
شما چه دل خوشی داری تازه مدعی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال و مهار رکود و تورم و... هستند .مگر از وعده های عملی نشده و نکرده در دولت یازدهم عذرخواهی کرد که ...
سروش
Iran, Islamic Republic of
چرا نمی خواهید قبول کنید که ضعیف عمل کردید مثل روز روشن بود آقای روحانی رقیب هراسی می کند چرا پیش دستی نکردید، خواب بودید، چرا به او بدل نزدید آنها دو دوره احمدی نژاد رقیب هراسی را در پیش گرفتن ولی موفق نشدن، ضعیف عمل کردن شماها میدان را برای تازاندن آقای روحانی و رقیب هراسی هرچه بیشتر باز کرد. شماها مقصر شکست هستید خواب بودین، عین جنگ احد منتظر جمع کردن غنایم بودید.
افشین
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل های اشتباه اقایان سراج و هم فکران ایشان است که باعث شکست های انتخاباتی اصول گرایان است ما احتیاج به هوای تازه برای اصولگرای داریم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
سلام...تحلیل اقای سراج قابل تامله ولی به قول اقا افشین واقعا نیاز داریم تا نیروهای تازه نفس و جدیدی رو به صحنه بیارم برای اصول گرایان....اقای چمران و بعضب دوستانشون محترمن ولی واقعا نیاز به تحول احساس میشه...مردم باید چهره جدیدی از اصول گرایی ببینن
Iran, Islamic Republic of
رقیب(روحانی) بازی با افکار مردم را بلد بود و شما مبتدی عمل کردید.
هیچکس از شما کرسنت و آی پی سی و معضلات پسابرجام و ...را مانور نداد
افشین
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز پرسیدن این قرار داد ها فقط دودش به چشم خودمون میرفت مطمن باش وگرنه مطرح میشدیادت تا قبل انتخابات همه ما به استناد حرف بزرگانمان میگفتیم برجام خیانت است به کشور یک دفعه شد چک کشیده شده که باید فقط نقد بشه اینها است که باعث شکست ما میشه این خود سانسوریها است که ما رو بی اقبال میکنه
Iran, Islamic Republic of
شما به ایشان رای نداده اید توقع هم نداسته باشید.
حسین
Netherlands
آیا جریان انقلابی در راهبرد خود شکست خورد؟
سئول از این مشکل تر نمی شود . جریان انقلابی چیست؟ راهبرد یعنی چی؟
شکست را تعریف کنید. در کربلا کی شکست خورد؟ راهبر می تواند هدف را توجیح کند یا هدف جایز است راهبرد را توجیح کند یا هد ف و راهبر و هر حرکت فکری و جسمی باید در جهت رضای خدا و در چهار چوبی باشد که یک مسلمان پذیرفته (قوانین اسلام). آیا جریان انقلابی وجود دارد؟ حتما . آیا جریان انقلابی سازمان یافته است؟ تابحال هرگز ، چهره هائی سالم و مومن و مسلمان آمدند و زحماتی کشیدند اما منسجم نبودند بعنوان نمونه انتخابات قبل.
اما در این انتخابات با صداقت و نزاکت رئیسی و رشادت قالیباف و درخشش میر سلیم و سابقه و پشتکار جهادی جلیلی ووو شاید جرقه های انسجام سالم ان شاءالله شاهد هستیم و تداوم خواهد یافت. تجربه شصت ساله این حقیر موید این نکته است که تا بحال مافیا همیشه سازمان یافته تر بوده تا مومنین و متقین و مسلمین.
یا حق
سرور
Iran, Islamic Republic of
آقای سراج عزیز ضمن اینکه با تمامی موارد ذکر شده کاملا موافق هستم اما به نظر بنده همه کسانی که به روحانی رای دادند لزوما وی را حتی قبول نداشتند.کاش واقع بینانه در مورد خطاهای جبهه خودی نیز فکر کنیم و بنگریم و بنگاریم.
دوستان و نظر دهندگان عزیز در جهان نیوز هم توجه کنند دادن القابی مانند معاویه و عمروعاص و .... و کوچکترین توهین به رای دهندگان محترم وی به هیچ وجه به سود ما نیست.متاسفانه روحانی فعلا تا 4 سال دیگر رییس جمهور کشور ماست لیکن دولتی ها دوست دارند ما به جای تفکر گرفتار احساس و افراط در کلام شویم تا در موقع مناسب از آن استفاده بر علیه خودمان بکنند.
مهمترین موضوعی که تاکنون عقلای طیف انقلاب به آن نپرداخته اند این است که غالب آرای آقای رییسی (و در کنار ایشان قالیباف) ایجابی و بر اساس تدبر و اهداف بوده است و بسیاری از آرای روحانی سلبی بوده است لذا از این بابت ما قویتر هستیم.از پتانسیل ها باید استفاده کرد و آن را تقویت نمود و نقاط ضعف دولت فعلی را نمایان و شفاف کرد تا در زمان مناسب میوه آن را بچینیم.
شریف
Iran, Islamic Republic of
کاملأ درسته ، این پتاسیل باید حفظ بشه و با گفتمان مناسب تقویت هم بشه تا بتوان در آینده از آن بهره برداری کرد.
حسین
Netherlands
لطفا بیشتر بنویسید و امت را با افکار متفاتی مجهز کنید. از نکات شما بسیار بهره بردم و به اذن الله خواهم برد.
موید باشید و التماس دعا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همین است. روحانی رای آورد ولی پیروز نشد.
Iran, Islamic Republic of
در آینده ای نزدیک خواهید دید که روحانی عوام فریبی کرده و به همراه رای دهندگان به ایشان بازنده اصلی خواهند بود.
Iran, Islamic Republic of
از 56 میلیون رای نزدیک به 17 میلوین به آقای رئیسی رای دادند چیزی حدود 16 میلیون رای نداند درواقع با جمع ایندو یعنی 33 میلیون به ایشان نه گفتند از 56 میلیون 23 میلیون به ایشان را دادند در واقع اکثریت که 33 میلیون هست به ایشان نه گفتند
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه با این طرز تحلیل کردن ما انتخابات آتی رو هم واگذار خواهیم کرد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
بازی با اعداد نکنیم . تحلیل های قلمبه و سلمبه هم نمیخاد . جریان اصلاحات رگ خواب رای های خاموش رو میدونه : آزادی درحد رقص و پایکوبی ، تخلیه روانی در حد آتش زدن سطل آشغال و کتک کاری با نیروی انتظامی . تابوده همین بوده حضرت نوح نهصدسال تبلیغ کرد پیروانش صدنفرهم نشد . جبهه الهی درهمه دوران با قلت جمعیت روبروبوده چون هذه الدنیا الدنیه برای پیروان ابلیس است . این امر تا ظهور حضرت حجت (عج) ادامه داره . حالا هرکس دراین لحظات پایان انتظار (ان شاء الله ) میخواهد از الک "قربلت القربله" نیافتد پشت ولی فقیه پیش بسوی زمینه سازی ظهور
یا علی
Canada
اون 16 میلیونی که رای ندادن اصلا کل نطام رو قبول ندارن پس روشون حساب الکی باز نکن
محسن
Iran, Islamic Republic of
بالام جان ۲۰ ملیون رای خاموش داریم که ۵ ملیونشون اومدن به روحانی رای دادن و شد رییس جمهور .
بعدش هم اگه ۱۶ ملیون ضدانقلاب داریم که خدابدادبرسه حداقل هرروزباید یک عملیات تروریستی داشته باشیم . لطفا فکر ثم تکلم
Iran, Islamic Republic of
این ملت دیگر بریده و همان طور که در صدر اسلام امام علی را خانه نشین کردند ما هم حق را خانه نشین کردیم... همان طور که امام حسین را تنها گذاشتند ما هم حسین ها را تنها خواهیم گذاشت آه از دنیا طلبی آه از دل بستن به فانی...الهکم التکاثر....
Iran, Islamic Republic of
جناب سراج عزیز، بنده همواره نظرات شما را پیگیری می کنم اما متاسفانه حضرتعالی به جای اینکه یک نگاهی هم به اشتباهات خودی ها داشته باشید، صرفا اقدام به روحیه کاذب دادن به آنها می کنید. تحلیل های شما قبل از انتخابات خبرگان رهبری و همینطور قبل از این انتخابات را به دقت دنبال کردم. تمامی آن تحلیل ها بعد از انتخابات نقش بر آب شد. تکیه بر نظر سنجی های غیر علمی و استدلال براساس آنها آفتی است که متاسفانه شما به آن دچار هستید. برادر گرامی قدری واقع بین باشید و به جای چنین تحلیل هایی که صرفا روحیه کاذب به دوستداران نظام تزریق می کند، آفتهای نظام را تحلیل کنید و علت جدا شدن مردم پایین شهر و نا امید شدن آنها از وعده های انتخاباتی کاندیداهای مختلف و عدم شرکت آنها در انتخابات را تحلیل کنید. بروید تحلیل کنید که چرا خانواده ای که فرزندانشان در دادگاه محکوم شدند و در حال تحمل حبس هستند، رتبه های نخست آراء شهر تهران را دارند!
Iran, Islamic Republic of
اگر بیست و هفتم هر ماه حقوق تمام افراد را دادند معلوم میشه برای انتخابات نبوده است و صادقند
مریم
Iran, Islamic Republic of
اولا پر تقلب ترین انتخابات همین دوره بوده دوما چرا آرا بصورت تجمیعی خوانده شد وآنهم باثأخیر بسیار زیاد ..معلومست که وزارت کشور دست خودشان است والبته می توانند ۱۴میلیونرا براحتی ۲۲میلیون قرائت کنند
کاظم
Iran, Islamic Republic of
کسانی که به روحانی رای دادند بعد از خروج از هیجان انتخابات وبا دیدن اولین خلف وعده ها ودریافت اولین قبض اب وبرق وگاز . ودیدن چهره فرزندان بیکار. انگشت حسرت خواهند گزید.
شهروند ایرانی
Iran, Islamic Republic of
یکی از عوامل اصلی شکست اصول گراها و آقای رئیسی در انتخابات ، همراهی آنها با منتقدین احمدی نژاد است . اصلاح طلب ها و حامیان دولت در طی چهار سال تا توانستند به دولت هشت ساله احمدی نژاد حمله کردند و به مردم در انتخابی که در سال 84 و 88 داشتند سرکوفت زدند.
اصول گرا ها نیز هیچ گاه با انگیزه به دفاع از آن دولت بر نخواستند و در بسیاری از مواقع از اصلاح طلب ها نیز منتقد تر شدند.
آقای رئیسی و قالیباف با وجود آنکه از ایده ها احمدی نژاد بهره برداری کردند ولی دفاع از مظلوم نکردند و حتی از رد صلاحیت احمدی نژاد نیز انتقادی نکردند.
لذا دیدند آنچه باید می دیدند !!!!
حامد
Iran, Islamic Republic of
تحول در سبک زندگی ایرانی و تغییر معنای عوام از افراد دهاتی و بی سواد به دختران و پسران بزک کرده و دانشگاه رفته که خود را روشنفکر میدانند و خواهان خوشگذارنی هستند و افزایش مادی گرایی بین مردم .... مانند اپیدمی از تهران به سوی تمامی شهرهای به سرعت در حال گسترش است . اصولگرایی برای نسل جوان امروز و بعدی گفتمانی ندارد . ارزشهایی که دهه شصتی ها با آنها پرورش پیدا کردند دیگر در هیچ مهدکودک و مدرسه ای تبلیغ نمی شود ... ..... نیازمند تحول در تفکرات و دیدگاهها هستیم .
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
ما به تفرقه چهار سال پیش بزرگان اصول گرا باختیم نه به وعده های روحانی ، و این دومینوی پیروزی جماعت اشرافی تازمانی که پرده از چهره واقعیشون کنار نره ادامه داره
Iran, Islamic Republic of
توجیه خود ودارودسته! انقاب را حضور ملت در عاشورای 57 رقم زد! باورکنید ملت تصمیم اخر میگیرد! زیاده خود را باور نکنیید!
Iran, Islamic Republic of
همه شیاطین عالم از شرق تا غرب امدن پشت او حتی زن فاسد شاه بعد 7 ملیون رای اضافه اورد این یعنی یک شکست مفتضحانه
اصلا نگران نباشید همیشه جنگ بین حق وباطل ادامه دارد هرچند عدها ی بتوانند با فضای باز سیاسی رای مردم را مهندسی کنندولی اون مهندس اصلی چیز دیگری را رقم زد.
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
من فکر میکنم دولت دوازدهم مثل میدون مین ه، با این وضعیت نقدینگی و ورشکستگی بانک ها و مؤسسات مالی، بیکاری و ورشکستگی کارخونه ها و انبوه واردات و یه آدم احمق مثل ترامپ و اوضاع منطقه و قیمت نفت.

اگه آقای رئیسی رأی میاورد، همون آدمای پشت صحنه نرخ ارز تو سال 90 تا 92، نرخ ارز رو بالا میبردن، کل نقدینگی کشور هم که دست اوناس. طوری که کمر حزب ا.. دیگه راست نشه.
بنظرم این انتخابات از الطاف خفیه الهیه. چهار سال این دولت با این وعده های عجیب و قریبش و با این کابینه بازنشسته دیدن داره. شاید برای همیشه از دست این جریان زیاده خواه و کم عمل راحت بشیم.

اما برای چهار سال بعد باید یک خونه تکونی بنیادین تو افکار و ایده هامون داشته باشیم. با این ساختار اقتصادی هیچ دولتی نمیتونه کاری بکنه. باید مردم رو روشن کنیم. نئولیبرالیسم و سرمایه داری هار، مدلی نیست که به در ایران بخوره مردم ما مثل مردم هند و چین نیستن. مردم ما شیعه و ایرانی ان و یه شیعه همیشه با بی عدالتی مخالفه. ذات مدل اقتصادی ای که از سال 68 تو ایران اجرا شد باعث بیشتر مشکلات ما ست و ما هم به جای تصحیح مدل فکر میکنیم با عوض کردن آدما سیستم درست میشه. تجربه احمدی نژاد با اینکه نیتش درست بود نباید فراموش بشه. احمدی نژاد فکر میکرد با گذاشتن آدمای درست این سیستم رو میتونه درست کنه اما سیستم، احمدی نژاد رو خراب کرد.