پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۲
واشنگتن به دنبال ائتلاف و تحریم‌های جدید برای مقابله با ایران

نیویورکر: پیروزی روحانی برای ترامپ اهمیتی ندارد

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب: 520357
هرچند حسن روحانی پیروز رقابت‌های ریاست جمهوری ایران شد، اما ترامپ بدون توجه به این نتیجه به دنبال ایجاد ائتلافی جدید علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران است.
نیویورکر: پیروزی روحانی برای ترامپ اهمیتی ندارد
به گزارش جهان نيوز؛ به نقل از نشریه نیویورکر، دونالد ترامپ این هفته وارد عربستان شدن تا یک ائتلاف خاورمیانه‌ای جیدید را برای مقابله با ایران تشکیل دهد، آن‌هم در شرایطی که ایران انتخاب دوباره حسن روحانی به ریاست جمهوری را اعلام کرد، مردی که (بر سر برجام) وارد یک تعامل دیپلماتیک با ایالات متحده شده بود.
به نوشته این نشریه آمریکایی، در این شرایط، سفر ترامپ به عربستان نشان دهنده یک تغییر و بازگشت رسمی در سیاست واشنگتن نسبت به تهران است. در هیچ موضوع دیگری در حوزه سیاست خارجی به اندازه موضوع ایران، رویکرد ترامپ تا این حد با سیاست اوباما تفاوت ندارد. تلاش ترامپ برای به تحرک واداشتن رژیم‌های عربی به منظور به چالش کشیدن ایران ریسک افزایش تنش‌های منطقه‌ای در خلیج فارس را افزایش داده است.
تحریم‌های جدید که برخی از آن‌ها طی هفته گذشته از سوی کاخ سفید (علیه ایران) اعمال شد و برخی دیگر در سنا در حال بررسی هستند، تهدیدی برای تضعیف روح دیپلماسی است که طی دو سال مذاکره بر سر برجام بین ایران و شش قدرت جهانی ایجاد شد.
رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز گذشته خود در ریاض هرچند امکان گفتگو با همتای ایرانی خود را رد نکرد، اما تصریح کرد که در حال حاضر هیچ طرح و برنامه‌ای برای گفتگو با همتای ایرانی خود ندارد، «هرچند به احتمال زیاد در موقع مناسب با یکدیگر گفتگو خواهیم کرد».
اما تیلرسون و الجبر به صراحت اتحاد عمیق خود را برای ایجاد موازنه در برابر نفوذ ایران در منطقه تشریح کردند. آن‌ها از ایران خواستند از حمایت خود نسبت به «گروه‌های تروریستی» دست بردارد، به «دخالت در سوریه، عراق و یمن» پایان دهد و برنامه موشک‌های بالستیک خود را برچیند. تیلرسون گفت: «آنچه که به آن امیدوارم این است که روحانی که هم‌اکنون یک دوره دیگر در پیش رو دارد، از این دوره برای آغاز فرآیند برچیدن شبکه "تروریسم" ایران، برچیدن تأمین مالی این شبکه "تروریستی"، برچیدن تأمین نیرو و لجستیک و هرچیزی که برای این نیروهای بی‌ثبات‌کننده‌ در این منطقه مهیا می‌کند، استفاده کند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وقتي به سخنان رهبر توجه نشود نتيجه اي خوشايند در پيش نخواهد بود
رزمنده
آقای روحانی باید متوجه شود چقدرپیش غرب ارزش و منزلت داره وبهتر نیست با اقتدا به ولی امرمسلمین 16میلیون نفر را هم کنار 24میلیون بیاره وعزت ایران و اسلام و به رخ ترامپ بکشه؟