پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۷
۵۸
بیانیه حجت الاسلام رئیسی درباره انتخابات ۹۶

رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانی خواهان تغییر را نمی‌توان نادیده گرفت/ زبان گویای محرومان خواهم بود

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب: 520251
حجت‌الاسلام رئیسی گفت: رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانی خواهان تغییر، سرمایه ای مهم و پشتوانه عظیم است که به هیچ وجه نمی توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم گیری کلان کشور نادیده گرفت.
رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانی خواهان تغییر را نمی‌توان نادیده گرفت/ زبان گویای محرومان خواهم بود
به گزارش جهان نيوز؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پس از پایان رقابت انتخابات، بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

ملت عزیز و بزرگوار ایران!

خداوند متعال را سپاسگزارم که حضور باشکوه شما مردم فهیم در انتخابات ریاست جمهوری، عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی را بیش از پیش نمایان ساخت و چشم جهانیان را خیره کرد.

نقش بی بدیل رهبر معظم انقلاب در شکل گیری این حماسه با عظمت بر کسی پوشیده نیست. امنیت و استقلال و پیشرفت کشور، همواره مرهون هدایت های داهیانه ایشان بوده و اینجانب به عنوان سرباز این نظام و خادم ملت شریف ایران، وظیفه خود می دانم از مراجع عظام تقلید و علماء اعلام، طلاب و دانشجویان، کارگران و کشاورزان، بازاریان و خانواده معزز شهدا و ایثارگران و تمامی گروه ها و تشکل ها و همه زنان و مردان سلحشور ایران اسلامی تشکر نمایم.

همچنین از مردم عزیزی که با محبت خویش به اینجانب اعتماد نموده و در سفرهای مختلف به استان های کشور، جلوه های ماندگار و فراموش نشدنی از عزم انقلابی و انسجام اجتماعی خلق نمودند، صمیمانه تقدیر نمایم. بی تردید پیروز اول این انتخابات ملت شریف ایران می باشند که حماسه ای بزرگ خلق نمودند.

دستاورد مهم این انتخابات، سیاست ورزی اخلاق مدار، تکلیف محوری و طرح گفتمان «توجه به محرومان» و «مبارزه با فساد و تبعیض» بود که فراتر از جناح بندی های رایج سیاسی، به مطالبه عمومی مردم تبدیل شد و به تدریج مورد اذعان و تعهد دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز قرار گرفت.

رأی قریب به ۱۶ میلیون ایرانی خواهان تغییر، سرمایه ای مهم و پشتوانه عظیم است که به هیچ وجه نمی توان آن را در عرصه سیاسی و تصمیم گیری کلان کشور نادیده گرفت.

اینجانب با اتکاء به همین پشتوانه مردمی، همه ظرفیت ها را برای پیگیری مطالبات مردم در مبارزه با فساد و تبعیض و تحکیم ارزش های انقلاب اسلامی به کار خواهم بست و هر اراده و تلاشی در دولت آینده با این جهت گیری را مورد حمایت قرار خواهم داد و همواره زبان گویای محرومان خواهم بود.

اگرچه حضور بانشاط و حداکثری مردم پای صندوق های رأی کام هر ایرانی را شیرین کرد. لکن برخی بداخلاقی های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود، اما هم اکنون همگان باید عزم خود را جزم کنیم تا با ساختن ایرانی آباد بر استقلال وآزادی و کرامت برای این ملت پافشاری نماییم.

به روح مطهر امام راحل و شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی درود می فرستم و برای ملت قهرمان ایران آینده ای سرشار از موفقیت و بهروزی آرزو می کنم. همچنین برای تمام دولت مردان و رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان در اولویت برنامه های #دولت_دوازدهم قرار گیرد.

سید ابراهیم رئیسی
30 اردیبهشت 96
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ای کاش رییسی در بیانیه خودشون یه اشاره ای به سلامت انتخابات و نامردی های سال ۸۸ هم میکرد
Iran, Islamic Republic of
سلامتی انتخابات و نامردی های 88 و ایضا سطل آشغالهای 88 !!!!! از این آرامش ما بعضی ها دارن روانی میشن
Iran, Islamic Republic of
کرامت این مرد بزرگ ،مانند ائینه ای ،همه زشتیهای یک عده را اشکار میکند.نیاز به گفتن زبانی ندارد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این بزرگوار سید محرومان بود سید مظلومان هم شد چرا که دولت ظالمانه رای آورد. آقای رییسی ، ای سید محرومان و مظلومان، با تو هستیم
کریمی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا هروقت رای نمیارید انتخابات سالم نیست و هر وقت رای میارید سالمه و همه بزرگان اسلام از افراد ساده لوح ضربه خوردند زمانیکه قران بر نیزه بود و حضرت علی میگفت من خودم قرآن ناطقم به این قرآن ها توجه نکنید اما مردم قبول نکردند و حضرت علی شکست خورد
Iran, Islamic Republic of
چرا اينقدر دير؟ (و بدون تبريك)
Iran, Islamic Republic of
به مردم تبریک گفت. اما تبریک به استفاده کنندگان از کثیف ترین حربه های تخریبی چه معنایی دارد؟ دیروز از بسیاری شنیدم که میگفتند علیرغم ناامیدی از روحانی از ترس جتگ به او رای دادند!
افشین
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز شما با این حرفتان به ما 16 میلیون توهین میکنید یعنی ما هم فقط برای گرفتن یارانه بیشتر به ایشان رای دادیم اخه این چه مدل حرف زدن
Iran, Islamic Republic of
به روح مطهر امام راحل و شهدای عالیقدر انقلاب اسلامی درود می فرستم و برای ملت قهرمان ایران آینده ای سرشار از موفقیت و بهروزی آرزو می کنم. همچنین برای تمام دولت مردان و رئیس جمهور منتخب آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم اجرای عدالت اجتماعی و رفع دغدغه های اقتصادی مردم و معیشتی محرومان در اولویت برنامه های دولت_دوازدهم قرار گیرد.
احسان
Iran, Islamic Republic of
انشا الله چهار سال دیگر با دکتر جلیلی و سید مستضعفان ....و سیعلمون الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
مهدی
Iran, Islamic Republic of
انشاالله.....
دعا کنییییییید
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله.
خداوند در همه حال حامی مظلومین است.
فعسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم
Iran, Islamic Republic of
لطفا به فکر این ترکیب های تخیلی نباشید.
اگر قرار بود تغییری رخ بدهد باید در همین دوره رخ میداد.
با ساختار فعلی جبهه حزب الله بعید میدونم حتی ۸ یا ۱۲ سال دیگه هم رای بیارن.
جواد
Iran, Islamic Republic of
بعد 4 سال بدبختی مردم بیشتر خواهد شد اگه قبول ندارید صبر کنید و ان روزها را خواهید دید.....
علی
Iran, Islamic Republic of
خدا یاور محرومان است . اگر چه به ظاهر پیروزی با جناح مقابل بود ولی پیروز واقعی ملت بزرگ ایران هستند. در ضمن رئیس جمهور منتخب وعده های داده شده توسط خود و معاون اولش را فراموش نکند که در این صورت توسط ملت بازخواست خواهد شد(نفری 2میلیون و...)
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور هیچ بازخواستی نخواهد شد مردم با با این فکر که او به وعده هاش عمل نمیکند به او رای دادند و از او انتظار عمل ندارند.
حمید
Iran, Islamic Republic of
سید بزرگوار تازه شما اول راه هستین دوستانی را در کنار هم جمع کردین که دیگر متفرق نمی شوند . سید عزیز اطمینان داریم که آینده برای مستضعفان است دوستت داریم و برای سلامتیت دعا میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
سید عزیز و دوست داشتنی شان دادی از خیلی از مدعیان قانونمداری و اخلاق برتری . بودن در کنارت به من غرور داد و به آن افتخار میکنم
Iran, Islamic Republic of
این شانزده میلیون خواهان یارانه سه برابر بودن نه تغییر دولت.لطفا خودتون رو گول نزنید وقبول کنید بدنه 23 میلیونی شما وتفکرات متحجرانه شما را قبول ندارد
Iran, Islamic Republic of
اونوقت اون ۲۳ میلیون دنبال چی بودند؟ بهتره یه سری به کلیپ هایی که از جشن پیروزی رییس جمهور منتخب اومده بزنید تا بفهمید بقیه دنبال چی بودند.
نگار
Iran, Islamic Republic of
نیازی به دیدن کلیپ ها نیست...
یه نگاه به خودشون و تمام کسانی که به روحانی رای دادند بندازند، کاملا مشهوده،،،، البته "اگه بخوان که ببینن"!!!
با افتخار میگیم:
❤ عشق فقط یک کلام ، رئیسی والسلام!!❤
Iran, Islamic Republic of
23 میلیون ادمی که.... را دیدیند حقوق نجومی را دیدند غارت صندوق فرهنگیان را دیدند و پسندیدند!!!
رضایت دادند به ادامه .... از بیت المال در عوض ازادی به معنای بی بندوباری
Iran, Islamic Republic of
16 میلیون یارانه میخواستن و 23 میلیون به برنامه های اقتصادی دولت رای دادن 16 ما غیر واقعی 23 اونا اولا پاکه ثانیا واقعی ( کی خودشو گول میزنه؟)
ایمان
Iran, Islamic Republic of
57 درصد عزیز، یه درصد زیاد گفتین
Iran, Islamic Republic of
شما که از برنامه های اقتصادی دولت مطلعید بقیه رو باخبر کنید، کدوم برنامه اقتصادی؟
16 میلیون به یارانه ها رای ندادن به مبارزه با فساد رای دادن.
Iran, Islamic Republic of
خوبه مستقر بود این دولت و با همه کارشکنیها و عدم ارسال تعرفه و عدم مهر پای تعرفه و ..... 58 درصدی شد برای دولت مستقر فاجعه است ایضا خود شیخ هم خوب این موضوعو فهمیده
Iran, Islamic Republic of
دقیقا توهین به 16 میلیون !!!!!!
اگه انتخاباتو شما برگزار نمی کردین بازم این حرفو میزدین . خیلی دوست داشتین سطل آشغال آتیش بزنیم ولی من با کمال آرامش دارم درس میخونم
Iran, Islamic Republic of
درجواب کسیکه گفته چر اتبریک نگفت. بنظر شما رایی که با خریدرای وسواستفاده از نام سردار سلیمانی بعنوان حامی روحانی وتمسخر فراوان رقیب اخلاق مداری چون جناب رییسیارزشی دارد وایا حلال است که بتوان تبریک گفت
Iran, Islamic Republic of
اگر این مبلغ یارانه را به عده ای ندهند خاطر جمع باش که صدها دختر وزیر و مسئول و مدیر داریم که یکجورهائی کمکشان میکردند و مثل همه این عددهای نجومی (10) صفری و حقوقهای تجومی ووامهای بدون بهره ای بسلامتی من و شما بالا میکشیدند و خرج ابادانی و رفاه کسی نمیشد ؟؟ شک نفرمائید !!!)
مرتضی
Romania
16 میلیون مخالف دروغ و رقیب هراسی بودند.16 میلیون مخالف فساد سازمان یافته بودند.
یادتون نیست همین دولت واسه قطع یارانه نظر سنجی کرد 95 درصد گفتند نه ما میخایم.شماها حتما جزو 5درصد بودین .احتمالا!!!
انشاالله دولت دوازدهم دولت مبارزه با فساد نزدیکان باشد البته با عزمی که از این آقا دیدیم .... بیشتر از مبارزه خواهد بود.
لعنت بر کسانیکه به لباس دین دنیا طلبی میکنن.
سید
Iran, Islamic Republic of
اون 23 میلیون که بعضی هاشون خوششون اومده بود از اینکه مثلا دو تاهواپیما اومده به کشور. امیر جعفری چی میگفت توی مصاحبه ش ؟ یادتون رفته؟ یا مثلا دولت حرف جنگ رو که انداخت وسط نکنه شما طرفدارهاش باور هم کرده اید؟ من واقعا برای شعور بعضی طرفداران دولت متاسف شدم که با وجود اینکه رهبر انقلاب اینقدر گفتند که مسئولین سایه جنگ رو برنداشتند، ولی دولتی ها گفتند و طرفدارهاشون هم باور کردند. اینها همه به خاطر این بود که واقعا چیزی نداشت که بخواد دفاع کنه، لذا همین چیزها رو مطرح کرد و بعضی ها هم جدی گرفتند، وگرنه خود حسن روحانی بهتر از همه میدونه که اصلا مال این حرفها نیست که بخواد جلوی جنگ رو بگیره. توی برگزاری یک انتخابات معمولی موند، چه برسه به اینکه بخواد سایه جنگ رو برداره. این انتخابات کلی اشکال اجرایی داشت. اصلا به طور کلی دقت کردید که هر وقت که دولت میخواد یک کاری بکنه گند میزنه؟ سبد کالا یک نمونه شه، قضیه مدیریت سیل و زلزله و این انتخابات هم یک نمونه دیگه ش. ما که دلمون با حسن روحانی صاف نیست و نمیشه، ولی به هر حال چاره ای نیست، باید قبول کنیم اکثریت رو. همه اون اشکالاتی که در موردش مطرح بود هنوز هم مطرحه . اشرافی گریش، مدرک دکتریش، و قضیه فساد دولتش هنوز سر جاشه، برادرش هنوز سر جاشه، و هزار تا مشکل دیگه دولتش. به هر حال دولت مستقر بود، خیلی واضحه که اگر رئیسی با روحانی در حالی که دولت مستقر نبود رقابت میکرد دیگه به این راحتی روحانی برنده نمیشد. روحانی همه کاری کرد، اخلاق که هیچی، واجبات و محرمات رو گذاشت زیر پا. اینکه یک کسی این نظامی که عده زیادی آدم به خاطرش کشته شدند به همین راحتی زیر سوال ببره در نطق های انتخاباتیش، اینها نقض اخلاق نیست، بلکه اینها حروم مسلمه. به هر حال یک روزی این ریاست چهار ساله ش تموم میشه و باید بره. الان خاتمی کجاست؟ احمدی نژاد کجاست؟ بعد از چهار سال روحانی هم میشه بقیه رئیس جمهور ها که کسی بهشون کاری نداره و هیچ اختیاری ندارند.
Iran, Islamic Republic of
روحانی دم انتخابات پول پخش کرد، اونوقت ۱۶ میلیون رای با عزت رو متهم میکنی
Iran, Islamic Republic of
ما به خاطر یارانه رای ندادیم،ما در مکتب شیعه مقاومت اموخته ایم،اسلام عزیز با ماه رمضان به ما یاد میدهد جلوی دشمن به خاطر یک وعده غذای اضافی از خود ضعف نشان ندهیم،ما از همسر گرامی پیامبر خود اموخته ایم،اگر ما را تحریم کردن پشت رهبر خود را خالی نکنیم،در شعب ابی طالب
عاشقانه جان دهیم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
من به خاطر اینکه از عملکرد روحانی ناراضی بودم به رییسی رای دادم.به پول یارانه هم احتیاجی ندارم.این قدر به انقلابی ها انگ تندرو و متحجر نزنید.انگار صحبتهای رهبر رو در این مورد فراموش کردین.
رامـــــــیـــــــن
Iran, Islamic Republic of
این شانزده میلیون با اعتقاد قلبی رای دادن ولی اون ۲۳ میلیونی که میگید با مغالطه و هوچی گریهای دولتمردان ....در شناخت دقیق حقیقت دچار اشتباه شدند. من از یک نفر که به آقای رییسی رای نداده بود علتو پرسیدم که چرا به ایشان رای ندادید پاسخی که به من داد این بود که آقای رئیسی اگه بیاد اعدام ها رو زیاد میکنه. خب معلومه که هنوز افراد جامعه براشون جا افتاده نیست که بحث قضاوت و صدور حکم اعدام و مسائل قضایی اصلا ارتباطی با قوه مجریه نداشته و بالطبع در صلاحیت قوه قضائیه هست و هنوز شناخت کافی از حدود اختیارات قوه مجریه در افراد وجود نداره.
Iran, Islamic Republic of
شما نمیخواد بشی زبان ما.
ما دولت پیر و خسته و دولت حرف و دروغ نمیخوایم.
مطمین باش این دولت ماندنی نیست. شک نکن.
Iran, Islamic Republic of
بی نزاکت و هتاک.اصلا شماها عادت کردین به فحاشی و پرده دری.
Iran, Islamic Republic of
البته 16 میلیون به اضافه حداقل 7 میلیون رأی باطله بدلیل مهر نشدن تعرفه و نیز نرسیدن تعرفه به صندوقهای اخذ رأی و نیز نبود صندوقهای سیار برای عشایر.
اگه شما 23 میلیون یارانه لازم ندارید لطفا خیلی سریع انصراف بدید از گرفتنش تا دولت عزیزتون در ارامش بیشتری اختلاس کنه.درضما شما اصلاحات که توهم عقل کل بودن رو دارید که سوادتون تقلبی شد منطقتون هم زور و توهین هست ازادیتون رقصیدن تو خیابون و اگه نشد اتش زدن مملکت هست افکارتون هم ضد انقلاب و نظام هست دیگه چیزی خاصی ندارید که.ما 16 میلیون برای یارانه رای ندادیم برای تغییر دولت دروغگو و ضد انقلاب رای دادیم.
Iran, Islamic Republic of
چرا از زبان دیگران صحبت میکنید!؟ اتفاقا اگر از آن 23 میلیون بپرسی که ما از خیلیها پرسیدیم میگویند از ترس جنگ رای دادند نه به خاطر رضایت از وضع موجود! جالب اینکه خود روحانی و معاون اولش بیشترین وعده ها رو برای تغییر وضع موجود دادند البته اگه بعدا منکر نشوند!!!
Iran, Islamic Republic of
روحانی به دلیل نداشتن برنامه و کارنامه غیر قابل دفاع تلاش کرد دوقطبیهای دروغین جنگ و صلح، آزادی و خفقان درست کنه که با اون هم رای بیاره و ضعف گذشته و نداشتن برنامه برای آینده رو بپوشونه. در فضای انتخابات بدلیل نابرابری امکانات و کمبود زمان موفق شد اما نباید اجازه داد با همین وسیله به ناکارآمدی ادامه داده شود. دیدید در سخنان بعد از اعلام نتایج همچنان بر دوقطبی موهوم و توهین آمیز صلح و خشونت اصرار داشت
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا خواهان تغییر بودن نه یارانه . این یارانه بود که بخشی از رای رئیسی رو کم کرد.
عرفان
Iran, Islamic Republic of
اکثر اون 23 میلیون رای صلبی دادند.
نه به رئیسی به خاطر اینکه احساس میکردند اگر بیاید دیوار میکشه، جنگ میکنه، موسیقی رو ممنوع می کنه و ...

رئیسی به رقیب هراسی باخت
Iran, Islamic Republic of
مطمینم روحانی این 4 سال هم کاری برای ما نمیکنه و دوباره رو به انشا درمانی و ... میاره
سید جان ایشال دوره بعد شما رییس جمهور ما خواهی بود هر چند که الان روحانی با هر روشی رییس جمهور شده ولی دل ما همچنان با شماست
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی برای اول بار آمد خیلی خوب آرا جلب کرد با توجه به اینکه سابقه اجرایی مجریه هم نداشت انشااله در دوره بعد ایشان موفق سود
Iran, Islamic Republic of
آنکس که به شما تهمت زد رسوا خواهد شد
سید جان دوستت داریم
Iran, Islamic Republic of
جهان جون
لطفا پیگیری کنید ببینید که وقتی تعداد رای اولی ها حدود یک میلیون و دویست هزار نفر هست چرا تعداد واجدین شرایط نسبت به سال 92 حدود شش میلیون نفر بیشتر شده؟
پس این حدود 5 میلیون نفر اضافی از کجا اومدن؟
Iran, Islamic Republic of
رییسی فریب احمدی نژادی ها رو خورد هدف سوزاندن رییسی بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
نتیجه هرچه باشد درهرحال پیروزواقعی ماییم.چراکه ماجزهمان قلیل عاقلانیم که قران اشاره کرده.مادراین ازمایش بزرگ مثل همیشه سربلندیم چون اصلح راماتشخیص دادیم.ومثل قوم بنی اسراییل نه ازسرعنادولجبازی بلکه باتفکر وتعقل پای صندوق رای حاضرشدیم.بدابه حال کسانی که درروزقیامت به خاطرغرور ونادانی بایدپاسخگوی انتخاب غلطشان باشند.پس عزیزان ازهم اکنون تبریک مرا پذیراباشید به خاطرانتخاب درست وسربلندی درپیشگاه خدا.آفرین به این بصیرت.به خودم وشماافتخارمیکنم.
Iran, Islamic Republic of
بهتر است بخاطر دین اسلام توسط تشکیلاتی این جمعیت حفظ شود
من واقعا موندم شما دنبال چی هستین..قبل انتخابات با تخریب های شدید خودتونو برنده میدونستین الانم که ا با هشت میلیون رای اختلاف باختین بازم فکر میکنین برنده این وبه اعتماد 23 میلیون نفر بی توجهین...آیا پوپولیسم غیر از اینه؟؟؟؟؟لطف به اشتراک بزارین
سرور
Iran, Islamic Republic of
ما دنبال تغییر دیدگاه امثال جنابعالی هستیم نسبت به کشور و نسبت به خود.بله پوپولیسم غیر از این است.به قدرت صواب یا ناصواب رقیب هم بی توجه نیستیم.درپناه حق.
Iran, Islamic Republic of
21:9
ما دنبال سه برابر شدن یارانه ها بودیم یا روحانی از ترسش حقوقها را که یکم میداد25 اردیبهشت پرداخت کرد و یارانه های قطع شده ها را وصل کرد
...
ونمیشه این طرز فکرتون تغییر بدید
رئیسی مظلوم است و انشائ الله مبارزه تازه شروع شده هنوز جوان با اسقامت و بادرایت هستند
با افتخار می گویم رئیسی دوستت دارم
Iran, Islamic Republic of
سید جان همه زورمان را زدیم اینها هم زورشان زیاد است وزورمان به انها نرسید انشاءالله هر چه خیر است بشود.
Iran, Islamic Republic of
ميگم ايها الشيخ وسيدنا: ايا مي شود راي قريب 24 ميليوني را ناديده گرفت؟؟!!!
عماری
Iran, Islamic Republic of
آقای رییسی من به این جمله معتقد هستم وبه عین دیدم که حق به حقدار می رسد وبه این جمله هم معتقدم که بار کج به منزل مقصود نمی رسد ان شاء الله ...
Iran, Islamic Republic of
به اقای رئیسی رأی می‌دیم میشیم گدای یارانه
جوونمون می‌ره مدافع حرم میسه،مبگن پول گرفتن
انگار ترازویی غیر پول ندارن
Iran, Islamic Republic of
بيش از 16 ميليون راي نداده را چطور؟ بيش از 23 ميليون؟