کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خشکسالی و دروغ!

هیچ‌کس خسارت کشاورزان خوزستانی را نمی‌دهد

30 ارديبهشت 1396 ساعت 6:10

یک کشاورز: امسال، هم خشکسالی هم سرما باعث آسیب به گندم شد اما بیمه کشاورزان به تعهدات خود عمل نکرد و خسارتی از این بابت به ما پرداخت نکرد.


به گزارش جهان نیوز؛ کشاورزان خوزستانی به دلایل مختلف، خسارت‌های فراوانی دیده‌اند ولی بیمه به دلیل اینکه این استان خشکسالی نداشته از پرداخت خسارت کشاورزان سر باز می‌زند و آنها را با مشکل مواجه کرده است. شهرستان حمیدیه که یکی از پرآب‌ترین مناطق استان به دلیل جاری بودن رودخانه کرخه در جوار آن به شمار می‌رفت، این روزها تشنه است. سد کرخه بزرگ‌ترین سد ایران با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب روی رودخانه کرخه احداث شده که مهم‌ترین دلیل درگیر شدن کشاورزان حمیدیه با مشکل کم‌آبی به شمار می‌رود. افزون بر مشکلات کم‌آبی، کشاورزان حمیدیه از پرداخت نشدن خسارت بابت آسیب محصولات خود، توسط بیمه نیز گلایه‌مندند.
روند تبدیل شدن از روستا به شهر و سپس شهرستان برای هر جایی خوشایند است اما در حمیدیه این روند نه‌تنها هیچ تغییری در بهبود وضعیت این شهر نداشته بلکه بی‌آبی و بیکاری را برای بسیاری از کشاورزان آن به ارمغان آورده است. در سال ۱۳۹۰ حمیدیه به شهرستان تبدیل شد و جمعیت آن در سال ۱۳۹۳ به بیش از ۵۰ هزار نفر می‌رسید.

۱۰ سال گرفتار کم‌آبی
یکی از کشاورزان این منطقه در این‌باره به مهر می‌گوید: آفت گندم یکی از مشکلات مهم ما است که بر اثر کم‌آبی پیش آمده است. امسال، هم خشکسالی هم سرما باعث آسیب به گندم شد اما بیمه کشاورزان به تعهدات خود عمل نکرد و خسارتی از این بابت به ما پرداخت نکرد. سلمان بوعذار می‌افزاید: در زمستان، آب کم بود و کشاورزان با کمبود مواجه شدند که سبب زیان به مزارع شد. در حال حاضر هم آب را به طور کلی از روستای «رمس دو» قطع کردند. ۱۰ سال است به دلیل خشکسالی مشکل کم‌آبی داریم اما امسال آب پشت سد کرخه به اندازه کافی وجود دارد. در زمستان آب به اندازه نیاز کشاورزان ندادند و با شروع فصل گرما هم به طور کامل آن را قطع کردند که باعث شده روستای رمس ‌دو به طور کامل آب نداشته باشد. وی با اشاره به پیگیری مشکل‌شان از راه‌های مختلف توضیح می‌دهد: تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و تنها دلیلی که به ما برای ندادن آب، توسط سازمان آب و برق خوزستان اعلام شد؛ خشکسالی است اما بیمه کشاورزی به ما اعلام می‌کند امسال خشکسالی نبوده و حاضر نیست غرامت پرداخت کند بنابراین از ۲ جا آسیب دیدیم.

پیگیری کردیم، نتیجه نگرفتیم
یکی دیگر از کشاورزان منطقه نیز به مهر می‌گوید: از طریق سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، نظام صنفی کشاورزی،  فرمانداری و استانداری مشکل خود را پیگیری کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم. به دلیل اینکه آب کم است؛ مردم اغلب ترجیح می‌دهند گندم بکارند و صیفی‌جات نکارند چون گندم آب کمتری می‌خواهد و مردم مجبورند منتظر بارش باران برای آبیاری این محصول باشند. بیشتر هم از آب زهکش برای آبیاری استفاده می‌کنند که شور است و باعث افت محصول می‌شود. ناصر آلبوحمید می‌افزاید: قبلا که مشکل خشکسالی نبود در هر یک هکتار ۵ تن گندم برداشت می‌شد اما در حال حاضر در بهترین حالت در نهایت ۳ تن می‌توان برداشت کرد. وی با بیان اینکه ۲۰۰ هکتار زمین دارد، می‌گوید: مزرعه‌ای که نزدیک رودخانه کرخه نور بود در هر هکتار ۵ تن گندم داد اما زمین‌هایی که نزدیک زهکش بود در هر هکتار تنها ۲ تن محصول داد.

پول بیمه را پرداختیم، خسارت نگرفتیم
عضو شورای بخش گمبوعه که خود مزرعه دارد درباره مشکلات کشاورزی در این شهرستان به مهر می‌گوید: در سال زراعی ۹۵-۹۴ پس از اعلام ۲ نوع بیمه با قیمت‌های ۴۵ تومان و ۷۵۵ تومان که مزایای هر کدام با دیگری فرق داشت کشاورزان زمین‌های خود را بیمه کردند اما متاسفانه بیمه به نحوی برنامه‌ریزی کرد که کشاورزان خسارتی دریافت نکردند. سیدعلی موسوی می‌افزاید: امسال سرمای زیادی به محصولات کشاورزی رسید و باعث شد خوشه درست به بار ننشیند اما بیمه از ۵ هزار هکتار تنها خسارت ۱۰۰ هکتار را تایید کرد و به اکثر کشاورزان هیچ خسارتی پرداخت نکرد. از طرف دیگر ستاد خشکسالی اعلام کرد با خشکسالی مواجهیم و مطابق این اعلام، بیمه باید خسارت کشاورزان را می‌پرداخت اما نپرداخت.

بی‌اعتمادی به بیمه در بین کشاورزان
موسوی با اشاره به بدعهدی بیمه در سال زراعی ۹۵-۹۴ بیان می‌کند: من ۲۰ هکتار زمین دارم اما به دلیل همین بی‌اعتمادی، برای سال زراعی ۹۶-۹۵ محصولات خود را بیمه نکردم. سال گذشته کار من با بیمه به دادگاه کشید. وقتی به بیمه مراجعه می‌کنیم می‌گویند بیمه خصوصی است اما در دادگاه اعلام می‌شود بیمه دولتی است و زیر نظر بانک کشاورزی هستیم و این بانک متاسفانه از آنها حمایت می‌کند و این دوگانگی وجود دارد. قاضی دادگاه هم استعلام نگرفت تا مشخص شود بالاخره بیمه خصوصی است یا دولتی.

خشکسالی نداشتیم
این در حالی است که معاون خدمات بیمه‌ای صندوق کشاورزان خوزستان با رد وجود خشکسالی در سال زراعی گذشته به مهر می‌گوید: سال گذشته جزو سال‌های ترسالی بود. شاخص‌هایی مانند شاخص بارش و شاخص آورد رودخانه وجود  دارد که توسط هواشناسی مشخص می‌شود. این ۲ شاخص در سال زراعی گذشته منفی نبود، بنابراین ثابت می‌کند خشکسالی در سال زراعی گذشته وجود نداشت. آنچه سال گذشته داشتیم تگرگ، باران‌های سیل‌آسا و توفان بود که در برخی جاها مانند شعیبیه سیل اتفاق افتاد که قبل از پایان بخشی از این خسارت‌ها سال گذشته و مابقی نیز بتازگی پرداخت شد. برای امسال کارشناسان ما در حال پایش برای تعیین میزان خسارت احتمالی به کشاورزان هستند.

سیاست دولت بر پایه نپرداختن برخی خسارت‌ها
محمد آلاله می‌افزاید: سیاست‌های دولت مبنی بر این است که بیشتر هنگام خسارت‌های شدید به کشاورز کمک کند و خسارت‌های جزئی را به کشاورزان واگذار کند. به طوری که کشاورزی که ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت دید خودش متحمل خسارت شود اما در خسارت ۸۰ درصدی دولت کمک کند. وی درباره چرایی پرداخت خسارت فقط به ۲ کشاورز از حمیدیه توضیح می‌دهد: این پرداخت خسارت مربوط به یخبندان است که اراضی براساس تاریخ کشت بررسی می‌شوند، چون مرحله رشد گیاه متفاوت است برخی در مرحله ظهور خوشه دچار خسارت و یخبندان می‌شوند که در چنین موردی خسارت شدید است.
برخی دیگر ممکن است در مرحله پنجه‌زنی باشند یعنی پس کارند و در مرحله خوشه دچار خسارت نشده‌اند یا خسارت کم بوده است. آلاله می‌افزاید: بیمه ما بیمه پوشش است، یعنی خسارت‌های زیر ۲۵ درصد را پرداخت می‌کنیم و خسارت بالای ۲۵ درصد را با قیمت بالا پرداخت می‌کنیم و این تفاوت به دلیل جداسازی مزارع با خسارت بالا از مزارعی است که کمتر خسارت دیده‌اند. وی درباره دولتی یا خصوصی بودن صندوق بیمه کشاورزی بیان می‌کند: این صندوق کاملا دولتی است و کل کارهایی که در حال انجام است همه تقریبا دولتی هستند. بیش از ۷۰ درصد سهم حق بیمه کشاورزان را دولت پرداخت می‌کند، اگر حق بیمه کشاورز ۳ هزار تومان باشد دولت ۷ هزار تومان پرداخت می‌کند و این صندوق مجری قوانین هیات‌مدیره و مدیرعامل این صندوق است که به ما ابلاغ می‌کنند.
منبع: روزنامه وطن امروز


کد مطلب: 520054

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/520054/هیچ-کس-خسارت-کشاورزان-خوزستانی-نمی-دهد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com