کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۷۰ شکایت دولت علیه ‌رسانه‌ها طی ۱۰ روز ؛

نکند به‌شیطان پناه‌بردند، برای‌بستن دهان‌منتقدان؟!

25 ارديبهشت 1396 ساعت 11:40

وزارت کشور اکثریت قریب به اتفاق شکایت علیه رسانه ها را تحت عنوان «تشویش اذهان عمومی و افتراء» اقامه کرده است. با این اوصاف به احتمال زیاد در صورت تدام دولت فعلی، باید از استقرار دولت و کابینه منتظر بر


به گزارش جهان نیوز به نقل از مشرق؛ وزارت کشور که مجری انتخابات در کشور است به نمایندگی از دولت و دفتر رئیس جمهور طی ۱۰ روز اخیر بیش از ۷۰ مورد شکایت علیه رسانه‌های غیر دولتی منتقد ایراد کرده است.

ورق های تقویم به دوازدهم مردادماه ۱۳۹۲ رسیده بودند. بسیاری از شخصیت های سیاسی و حکومتی در حسینیه امام خمینی(ره) جمع شده بودند. قرار بود حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای حسن روحانی در برابر چشم بسیاری از نخبگان سیاسی، علمی ،فرهنگی و اجتماعی به وی تحویل داده شود. بی جهت هم نبود که در میان چهره‌های حاضر در حسینیه، حتی نام و نشانی از نویسندگان و هنرمندان هم دیده می‌شد. سخنرانی رئیس جمهور جدید هم بخشی از برنامه بود. از قضا خطابه زیبایی هم در آن ایراد کرد. شاه بیت بخشی از سخنانش هم پناه بردن به خدا بود از استبداد رای و عجله در تصمیم و بستن دهان منتقدان!

۱۳۸۰ روز بعد
ورق های تقویم حالا به ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ رسیده است. حالا ۱۳۰۰ و اندی از دوازدهم مرداد ۱۳۹۲ گذشته است. جامعه و کشور در آستانه انتخاباتی دیگر و انتخاب رئیس دولت دوازدهم رسیده است.

واکنش‌های دولت تحت مسئولیت آقای حسن روحانی اما جالب تر شده است. دولت یازدهم طی ۱۰ روز اخیر بیش از ۷۰ شکایت علیه رسانه های مختلف اقامه کرده است. رسانه هایی که فصل مشترک آنها غیر دولتی بودن و منتقد بودن آنهاست. در حالی که بعضی رسانه ها و خبرگزاری های دولتی در آماده باش کامل به سر برده و تبدیل به روابط عمومی وزارتخانه های مختلف شده اند. این سو هم قرار است رسانه‌های منتقد تحت فشار قرار گیرند.

دولت از کدام رسانه های شاکی است؟
مشروح جزئیات شکایت دولت از رسانه ها در جدول زیر قابل مشاهده است. در این جدول خبرگزاری فارس، تسنیم، و مهر با ۲۰ ،۱۹ و ۹  شکایت در صدر جدول قرار گرفته‌اند . در ادامه روزنامه کیهان و مجموعه رسانه ای تحت مدیریت صدا و سیما  (احتمالا خبرگزاری صدا و سیما) با ۸ و ۷ مورد شکایت، مغضوب‌ترین رسانه‌ها هستند.



چه کسی شکایت کرده است؟
نکته جالب توجه در این موضوع، نهادی است که از رسانه‌ها به دادسرای رسانه شکایت برده است. طبق اطلاعات «صبح نو» شاکی این رسانه‌ها، نهادی است که وظیفه برگزاری و مسائل اجرایی انتخابات را برعهده دارد. وزارت کشور خود را طرف حساب این رسانه‌ها قرار داده است.  اینکه در چنین وضعیتی و در آستانه انتخابات، مجری این رویداد بزرگ ملی چنین وظیفه‌ای برای خود ترسیم کرده است هم در نوع خود جالب توجه می‌نماید.

عناوین شکایت ها چیست؟
وزارت کشور اکثریت قریب به اتفاق شکایت علیه رسانه ها را تحت عنوان «تشویش اذهان عمومی و افتراء» اقامه کرده است. با این اوصاف به احتمال زیاد در صورت تدام دولت فعلی، باید از استقرار دولت و کابینه منتظر برخوردها از جانب دولت نسبت به این  دسته از رسانه‌ها بود. نکته جالب توجه دیگر در این ماجرا این است که تمامی شکایت ها طی ۱۰ اخیر اقامه شده است. به عبارت دیگر، وزارت کشور در این فرآیند رکورد جدیدی در ثبت شکایت در روز برای خود ثبت کرده است.

۱۳۸۰ روز قبل
مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه امام خمینی (ره) تمام شده است. چهره های سیاسی و فرهگنی در حاشیه مراسم مشغول خوش و بش با یکدیگرند. فردای روز تنفیذ صحبت‌ها و خطابه‌زیبای رئیس جمهور در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و در مدحش کلیپ ساخته می‌شود. کلیپی که در بخش‌های از آن خود رئیس جمهور جملات و جملات پرشور او روی تصویر مونتاژ می شود. رئیس جمهور جدید سخنران قابلی است. با فراز و فرودهای سخن به خوبی آشناست. بیراه هم نیست که خطابه‌اش در مقام سخن و حرف جذاب جلوه ‌می‌کند:
«من سنگینی بار این رای و این تنفیذ را احساس می‌کنم و تنها به تنها به خداوند پناه می‌برم. از آن دست گیر بنده‌نواز خالصانه و خاضعانه درخواست می‌کنم این بنده ضعیف خود را از شر کبر و غرور وحرص و بخل و حسد وارهاند. خداوندا! به تو پناه می‌برم از استبداد رای، عجله در تصمیم، تقدم نفع شخصی و گروهی بر مسالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان»


کد مطلب: 518636

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/518636/نکند-به-شیطان-پناه-بردند-برای-بستن-دهان-منتقدان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com