جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۳

پول‌پاشی دولت در آستانه انتخابات

يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 518380
روحانی که سال ۹۲ وعده داد مردم را از یارانه ۴۵ هزار تومانی بی‌نیاز می‌کند، با عدم تحقق آن وعده رو به رو شده و پول پاشی از بیت‌المال در آستانه انتخابات روی آورده است.
پول‌پاشی دولت در آستانه انتخابات
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ روز گذشته پیامک‌های گسترده‌ای با شماره پیامکی سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر وصل مجدد یارانه نقدی آنها ارسال شد.

برخی از این افراد با بیان اینکه یارانه آنها علی‌رغم اعتراض بیش از یک سال قطع بوده و واریزی نداشته‌اند، اما روز گذشته در پیامکی عنوان شده «یارانه شما در تاریخ 96.2.26 به حساب شما واریز می‌گردد سازمان هدفمندی یارانه‌ها»

در این پیامک زمان واریز یارانه نیز ۲۶ اردیبهشت ۹۶ مشخص شده است. در تماسی با اطلاعات 118 اپراتور عنوان می‌‌کند، شماره پیامک 5000107 مربوط به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها است.

پیگیری و صحت و سقم این موضوع را از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جویا شدیم، اما متاسفانه هیچ فرد مسئولی پاسخگو نبوده و تلفن همراه مدیرعامل این سازمان نیز در دسترس نیست.

البته عدم پاسخگویی شفاف و مناسب برای رسانه‌ها در این سازمان به یک روال تبدیل شده و  بیش از 2 سال است که این سازمان روابط عمومی و مسئول ارتباط با رسانه ندارد، بنابراین شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیق در این زمینه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

در همین‌باره یکی از کارمندان سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: این پیامک را ما نیز مشاهده کردیم، اما اطلاعی از جزئیات آن نداریم و مسئول پاسخگویی و شفاف‌سازی یارانه‌ها آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه است.

براین اساس از دفتر رئیس سازمان برنامه و بودجه پیگیر جزئیات پیامکی یارانه‌ها شدیم که مسئول دفتر نوبخت عنوان کرد: به سازمان هدفمند سازی یارانه ‌ها گفته شده تا به این موضوع پاسخ دهد، بنابراین از آنها جواب بگیرید.

علاوه بر این، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که مسئولیت حذف غیر نیازمندان یارانه بگیران را برعهده دارد، پاسخ شفافی در این زمینه ارائه نمی‌کند.

برخی کارشناسان طی ماه‌های اخیر برخی اقدامات دولت در آستانه انتخابات را عوام گرایی و پوپولیستی با هدف جلب آراء مردم معرفی کرده که از جمله آن می‌توان به افزایش ناگهانی یارانه مستمری بگیران، افزایش حقوق کارمندان و حداقل بگیران، پرداخت سود سهام عدالت اشاره کرد.

همچنین محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در رابطه با وصل مجدد یارانه افراد غیرنیازمند پس از گذشت یکسال گفت: طبق ماده 14 قانون بودجه سال 95 حکمی وجود داشت که دولت موظف به حذف غیرنیازمندان یارانه بگیر بود، اما کامل عملی نکرد.

وی تاکید کرد: این حکم در بودجه 96 وجود ندارد، اما اگر طبق بررسی‌ها سرپرستی از یارانه حذف شد، دولت اجازه قانونی برای وصل کردن ندارد و شائبه سیاسی و انتخاباتی خواهد داشت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: وصل مجدد یارانه غیر نیازمندانی که وزارت کار به نتیجه رسیده خلاف قانون است، مگر آنکه اشتباهی صدورت گرفته و یا توجه به اینکه گفته می‌شود بیش از یک سال یارانه دریافت نکرده‌اند، احتمال اشتباه را به حداقل می‌رساند و به ندرت محاسبات غلط برای حذف غیر نیازمندان به وجود می‌آید.

طبق بودجه سال 96 دولت مکلف است، یارانه اقشار ضعیف را افزایش دهد و منابع آن را از حذف غیر نیازمندان تامین کند.

حال اینکه با کدام استدلال پس از یک سال یارانه افراد حذف شده مجدد واریز می‌شود، معلوم نیست و شائبه پول پاشی جدید دولت در استانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را قوت می‌بخشد.

کمتر از 5 روز مانده به انتخابات شاهد رفتارها پوپولیستی و تحرکات انتخاباتی با ابزار یارانه بیت‌المال هستیم که باید از سوی مسئولان ناظر مورد توجه جدی قرار گیرد.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که حسن روحانی و اسحاق جهانگیری، کاندیداهای ریاست جمهوری رقیب را به تزریق پول بین مردم متهم کرده که عواقب ان تورم و نقدینگی و بیکاری است. همچنین مسئولان دولتی پیشتر گفته بودند، یارانه و کارانه صدقه دادن به مردم است.

یکی از وعده‌های روحانی در انتخابات سال 92 بی نیاز کردن مردم از یارانه 45 هزار 500 تومانی است که با عدم تحقق این شعار و قبول آن اکنون از بیت المال و در استانه انتخابات یاد مردم و فقرا افتاده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
متاسفم به حال روز این دولت. واقعا شرم آور است
Iran, Islamic Republic of
از کجا معلوم بعدش نگه من کی گفتم؟
Iran, Islamic Republic of
اعتباری به چوپان دروغگو نیست.