جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ثبت 8200 کانال تلگرامی/ تلگرام فیلتر نمی‌شود

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب: 518062
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه تاکنون 8200 کانال تلگرامی در این مرکز ثبت شده گفت: به این کانال‌ها پویشگر فارسی ارائه می‌شود ضمن اینکه آنها باید به ضوابط 16 گانه متعهد باشند.
ثبت 8200 کانال تلگرامی/ تلگرام فیلتر نمی‌شود

به گزارش جهان نيوز، اکبر شیرکوند درباره آخرین وضعیت ثبت کانال‌های تلگرامی در مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: براساس آخرین اطلاعات تاکنون 8200 کانال تلگرامی در این مرکز ثبت شده است.
وی درباره ثبت صفحات اینستاگرامی در مرکز رسانه دیجیتال وزارت ارشاد، افزود: تاکنون هزار صفحه اینستاگرامی در سامانه این مرکز ثبت شده است.
تبلیغات انتخاباتی فقط در مجوزدارها
شیرکوند با تاکید بر اینکه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که در سامانه مرکز رسانه‌ای وزارت ارشاد ثبت نشده‌اند به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی دستگاه‌های مرتبط می‌توانند اقدامات قانونی را علیه کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی که مجوز قانونی ندارند انجام دهند.
وی با بیان اینکه وظیفه مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد، ایجابی است اظهار داشت: کانال‌های تلگرامی که در سامانه این مرکز ثبت شده‌اند اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی را دارند و نیازی به دریافت مجوز کانون‌های تبلیغاتی ندارند.
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد گفت: براساس مصاحبه سید ابوالحسن فیرزوآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، کلیه کاندیداها باید در کانال‌ها و صفحات قانونی تبلیغات کنند و خارج از این ضوابط اجازه فعالیت ندارد.
ارائه پویشگر فارسی به کانال‌های قانونی
وی درباره ارائه تسهیلات تشویقی به کانال‌های تلگرامی مجوزدار اظهار داشت: ارائه پویشگر فارسی به این کانال‌ها در دستور کار مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد است که بر همین اساس افراد می‌توانند مطالب مورد نظر خود را براساس این پویشگر فارسی در کانال‌ها جستجو کنند.
شیرکوند گفت: هم اکنون طراحی پویشگر فارسی در مرحله پایانی خود قرار دارد.
وی با اشاره به رتبه‌بندی کانال‌های تلگرامی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح مخاطبان می‌توانند کانال‌های برتر را شناسایی کنند.
اجرای طرح «سما» برای رصد محتوای دیجیتال
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد در توضیح بیشتر این موضوع افزود: تلاش می‌کنیم تا محیط و محدوده‌ای را برای خانواده‌ها تعریف کنیم تا آنها بتوانند براساس طرح «سما» (سالم، مفید و امن) برای کلیه اعضای خانواده منعی برای حضور در این کانال‌ها وجود نداشته باشد.
وی تصریح کرد: کلیه کانال‌های تلگرامی باید براساس ضوابط 16 گانه طرح «سما» آن را پذیرفته و مقید به این قوانین باشند تا بتوانند در طرح رتبه‌بندی شرکت کنند؛ ضمن اینکه ماندگاری کانال‌ها در طرح «سما»  هم بسیار بااهمیت است. چرا که در صورت مشاهده هرگونه تخلف براساس پروژه فرهنگیار و تخطی آنها از ضوابط 16 گانه، نشان «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) از آنها گرفته شده و قطعا از آن محیط اخراج خواهند شد.
اجرای طرح «فرهنگ یار» با کمک برخی نهادها و سازمان‌ها
شیرکوند افزود: این کار ما به این دلیل صورت می‌گیرد که خانواده‌ها بتوانند با خیال آسوده و مطمئن از سلامت محتوای این کانال‌ها بتوانند استفاده کنند.
معاون مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد افزود: برای اینکه از محتوای کانال‌های مجوزدار مطمئن شویم از تیم‌های مختلفی نظیر تعدادی معلم از وزارت آموزش و پرورش، مرکز پاسخگویی دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان بسیج مستضعفین و ستاد کل نیروهای مسلح جهت مشارکت در طرح «فرهنگ‌یار» استفاده کرده و آنها موارد تخلفات را به ما گزارش می‌دهند و از این طریق فضا و محتوای کانال‌ها پالایش خواهد شد.
داوری در جشنواره‌ها بر اساس طرح «الکسا» ایرانی
وی با اشاره به طرح «الکسا» ایرانی تصریح کرد: براساس این طرح می‌کوشیم خبرگزاری‌ها،‌ سایت‌ها و کانال‌ها رتبه‌بندی شوند و در نظر داریم تا در جشنواره‌های مختلف فقط آثاری را از خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، کانال‌ها و صفحات مورد داوری قرار دهیم که ثبت قانونی «شامد» را داشته باشند.
شیرکوند درباره شایعه فیلتر شدن تلگرام گفت: چنین موضوعی صحت ندارد اما مسئولین به دنبال آن هستند که ضمن تقویت شبکه‌های اجتماعی بومی مساعدت‌های لازم مالی نظیر اعطای وام و بستر سازی لازم افزایش خدمات و پنهانی باند آنها ارائه شود.
وی در پایان گفت: هر شبکه‌ای که بتواند ضوابط جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند مشکلی برای کارهایش نخواهد داشت اما در مجموع ما به دنبال مجاب کردن برخی شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت براساس ضوابط مدنظر جمهوری اسلامی ایران هستیم.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *