پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

سایه تعلیق روی سر شطرنج ایران

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 517978
در حالی که بیش از دو ماه از پایان رقابتهای شطرنج قهرمانی بانوان جهان گذشته ،هنوز حق فدراسیون جهانی این رشته از این مسابقات پرداخت نشده است.
سایه تعلیق روی سر شطرنج ایران
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ماجرا به سال گذشته باز می‌گردد زمانی که مسئولان فدراسیون شطرنج ایران پس از رایزنی با فدراسیون جهانی این رشته(فیده) موفق شدند میزبانی تاریخی شطرنج قهرمانی بانوان جهان را از آن خود کنند.

در آن زمان نصرالله سجادی معاون وقت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان که سابقه حمایت از برگزاری رقابتهای جایزه بزرگ شطرنج بانوان جهان در ایران را داشت قول حمایت همه جانبه از این میزبانی بزرگ را به فدراسیون شطرنج ایران داد دریغ از اینکه تنها مدتی بعد گودرزی وزیر سابق ورزش و جوانان استعفا داد و به تبع آن با آمدن سلطانی فر سجادی هم از وزارت ورزش و جوانان رفت تا شطرنج ایران که میزبانی رقابتهای جهانی را اخذ کرده بود با شوکی بزرگ مواجه شود.

فدراسیون شطرنج ایران میزبانی بی نقصی از رقابتهای جهانی داشت و تبلیغات منفی و هجمه بزرگ دشمنان خنثی شد اما آنچه به عنوان دغدغه ای بزرگ برای مسئولان فدراسیون شطرنج ایران مطرح بود بحث مالی این مسابقات و تامین جوایز نقدی و حق فیده بود. با تغییر مسئولان وزارت ورزش و جوانان آنها که خود باعث دلگرمی و اخذ این میزبانی شده بودند کمی عقب تر ایستادند و حمایت لازم را از شطرنج ایران نداشتند.

هرچند مسئولان فدراسیون شطرنج ایران بارها از پشتیبانی و حمایت وزارت ورزش و جوانان گفته و می گویند، اما هنوز حق فدراسیون جهانی شطرنج و حق الزحمه کادر اجرایی جهانی این مسابقات پرداخت نشده است.
این در حالی است که به نظر می رسد فدراسیون شطرنج ایران در این میان تقصیری ندارد چرا که خود با جدب یک میلیاردی اسپانسر بخش بزرگی از کار را در دست گرفت و در اجرای مسابقات بسیار موفق عمل کرد هرچند با یک بدسانسی بزرگ و تغییر عمده در وزارتخانه مواجه شد.

امروز سایت فدراسیون جهانی شطرنج برای دقایقی خبری مبنی بر تعلیق فدراسیون شطرنج ایران منتشر کرد خبری که البته دقایقی بعد حذف شد اما شاید زهر چشم و هشداری جدی نه برای فدراسیون شطرنج ایران بلکه برای وزارت ورزش و جوانان باشد.


چرا میزبانی که می تواند به عنوان نقطه عطفی بزرگ در تاریخ ورزش بانوان باشد به دلیل اندک بدهی و بی توجهی و بی تفاوتی وزارت ورزش به بحرانی بزرگ و ادامه دار تبدیل شده است؟ مگر نه این است که ایران به بهترین شکل ممکن و با حجاب اسلامی این مسابقات را در طراحی و شیوه اجرایی خاصی برگزار کرد، حالا باید مناظر ماند و دید آیا مسئولان وزارت ورزش و جوانان همچنان مناظر خبر رسمی تعلیق شطرنج ایران در سایت فدراسیون جهانی می مانند با به وعده خود برای پرداخت هزینه این مسابقات عمل خواهند کرد؟
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *