پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲

واکنش آشنا به انتشار اسناد زمین رانتی روحانی

شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 517893
حسام‌الدین آشنا و حسین مرعشی در واکنش به افشای اسناد زمین‌های رانتی روحانی و جهانگیری؛ تلویحاً صحّت این اسناد را پذیرفتند.
واکنش آشنا به انتشار اسناد زمین رانتی روحانی
به گزارش جهان نيوز،«وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.

اعتراض نجفی به صحبت‌های قالیباف
محمدعلی نجفی، مشاور اقتصادی رئیس جمهور و از اعضای ستاد انتخاباتی روحانی دقایقی پس از پایان سومین مناظره انتخاباتی، طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری دولتی ایرنا در اشاره به صحبت‌های محمدباقر قالیباف پیرامون نقش وی در مسئله ایجاد جنگ روانی گفت: آنچه آقای قالیباف در مناظره امروز (جمعه) به من نسبت داد، کذب محض است.

او افزوده است: در هیچ جلسه‌ای صحبت از لوث کردن حقوق‌های نجومی با طرح املاک نجومی نکرده‌ام.[۱]

*نجفی، صبح روز جمعه و ساعاتی قبل از مناظره، طی اظهاراتی در همایش موسسین مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی حامی حسن روحانی و در اشاره به فعالیت‌های انتخاباتی محمدباقر قالیباف گفته بود:

«(قالیباف) از یک طرف به دروغ پرونده پوشاک وارداتی را مطرح می‌کند و می‌گوید واردات بد است ولی از یک طرف عینک خارجی به چشم می‌زند و کاپشن برند ایتالیایی به تن می‌کند.»

به گزارش جماران، او همچنین تصریح کرده بود: همین قالیباف در سال ۸۴ که فکر می‌کرد جریان ارزشی از ایشان حمایت می‌کنند و رای نظام به اوست، عکس تمام قد با عنوان دکتر کاپیتان قالیباف منتشر می‌کرد. تا پیش از کاندیداتوری در سال ۸۴ مفصل از هاشمی تعریف کرد ولی وقتی دید هاشمی رقیب اوست، از او بد گفت. در سال ۹۲ گفت کشور مدیر جهادی می‌خواهد. امسال هم طرفدار محرمین و مستضعفان شده است.

قیاس جملات نجفی در قبل و بعد از مناظره به سادگی نشان می‌دهد که اتفاقا صحبت‌های قالیباف در زمینه نقش نجفی در ایجاد جنگ روانی و اختراع عبارت «املاک نجومی» می‌تواند درست باشد.

خاصه آنکه مردم ایران از شهردار تهران سابقه‌ای مبنی بر دروغگویی ندارند اما از رفقای آقای نجفی، دروغ‌های بزرگی مثل بورسیه‌های غیر قانونی و تقلّب در انتخابات سال ۸۸ در ذهن همه مانده است.

***
واکنش آشنا به انتشار اسناد زمین رانتی روحانی
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور روحانی، ساعاتی پس از پایان مناظره سوم، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا و با اشاره به ارائه اسناد دریافت زمین‌های رانتی از سوی آقایان جهانگیری و روحانی گفته است:

«ای کاش رابطه‌ای میان بخشی از قوه قضاییه و بخشی از نهادهای نظامی و امنیتی و تعدادی از کاندیداها اینگونه نبود؛ اینها کسانی هستند که امروز فقط به اسناد املاک شهری دسترسی دارند و اینگونه از آن سوءاستفاده می‌کنند، وای به روزی که اسناد امنیتی و احوال شخصی مردم در اختیار آنها قرار بگیرند.»[۲]

*به نظر می‌رسد آقای آشنا ماجرای اسنادی که قالیباف درباره زمین‌های رانتی جهانگیری و روحانی، به مردم ایران ارائه کرد را پذیرفته و تلاش کرده است تا به دفاع از روحانی و جهانگیری برخیزد.

در همین رابطه، حسین مرعشی نیز با اقتدا به آشنا، مسئله زمین‌های رانتی روحانی و جهانگیری را پذیرفته و در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است: این موضوع نشان می‌دهد که دست قالیباف در افشای تهمت‌هایش به روحانی چقدر خالی بوده است که به یک قضیه مرتبط به بیش از بیست سال پیش اشاره کرد که آن هم تخلف نبود و قانونی بوده است.[۳]

صحبت‌های آشنا در اشاره به اسناد امنیتی و احوال شخصی مردم نیز در حالی است که شخص رئیس جمهور روحانی در مناظره اخیر صراحتاً اعلام کرد که چیزی به نام «پرونده قالیباف» را در اختیار دارد و بر مبنای این ادعا هم صحبت‌هایی را مطرح کرد!

از سوی دیگر، اسناد ارائه شده پیرامون زمین‌های رانتی جهانگیری و روحانی ناظر به مباحثی در زمینه میزان علاقه مقامات دولت به ساده‌زیستی است اما چیزی که آقای روحانی با عنوان «پرونده قالیباف» بیان کرد ناظر به شخص بوده و دقیقا منطبق بر هشداری است که حسام‌الدین آشنا آنرا اظهار کرد.

***
اصلاح‌طلبان پس از مناظره به استقبال کدام نامزد رفتند؟!
پس از اتمام مناظره سوم و در ساعات پایانی شب گذشته، چهره‌های جریان سیاسی خاص در مصاحبه‌هایی جداگانه به آنالیز مناظره پرداختند و درشت‌ترین انتقادات خود را نیز متوجه «محمدباقر قالیباف» کردند.

سیدمصطفی تاجزاده، از دستگیرشدگان فتنه سال ۸۸ در بخشی از مصاحبه خود با خبرگزاری ایلنا گفت:

«میزان آرای روحانی از این مناظره افزایش و میزان رای ابراهیم رییسی کاهش یافت چون او در مناظره امروز به شدت ضعیف عمل کرد. با این حال، بازنده اصلی مناظره‌ها قالیباف بود که از همه مرزها عبور کرد.»[۴]

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز در گفت‌وگوی دیگری با ایلنا ضمن اشاره به اسنادی که قالیباف درباره زمین‌های رانتی جهانگیری و روحانی ارائه داد، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد که دست قالیباف در افشای تهمت‌هایش به روحانی چقدر خالی بوده است که به یک قضیه مرتبط به بیش از بیست سال پیش اشاره کرد که آن هم تخلف نبود و قانونی بوده است.او افزود: مردم ۲۹ اردیبهشت جواب قضاوت خود را اعلام می‌کنند.[۵]

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور روحانی هم در مصاحبه با ایسنا با اشاره به مناظره سوم گفت: مناظره امروز می‌توانست نبرد برنامه‌ها باشد، اما متاسفانه تبدیل شد به مجموعه‌ای از اتهامات ناروا از سوی آقای قالیباف و مجموعه‌ای از ادعاهای بدون سند از طرف آقای رئیسی و مجموعه‌ای از بغض‌های فروخفته و سکوت برای مصلحت کشور از سوی آقایان روحانی و جهانگیری.

او در ادامه با اشاره تلویحی به افشای اسناد زمین‌های رانتی جهانگیری و روحانی تصریح می‌کند:
«ای کاش رابطه‌ای میان بخشی از قوه قضاییه و بخشی از نهادهای نظامی و امنیتی و تعدادی از کاندیداها اینگونه نبود؛ اینها کسانی هستند که امروز فقط به اسناد املاک شهری دسترسی دارند و اینگونه از آن سوءاستفاده می‌کنند، وای به روزی که اسناد امنیتی و احوال شخصی مردم در اختیار آنها قرار بگیرند.»[۶]

محمدعلی نجفی؛ از چهره‌های نزدیک به رئیس جمهور روحانی، نفر دیگری بود که بلافاصله پس از اتمام مناظره با خبرگزاری دولتی ایرنا مصاحبه کرد و با اشاره به صحبت‌های قالیباف در مناظره، از این گفت که در طرح جنگ روانی موسوم به املاک نجومی نقشی نداشته است.[۷]

*اشاره همزمان چهره‌های جریان سیاسی خاص به اینکه صحبت‌های قالیباف کذب است، او به اسناد املاک شهری دسترسی دارد، دست قالیباف در افشای تهمت‌هایش خالی بود و بازنده اصلی مناظره‌ها قالیباف بود؛ نشان از این دارد که ستاد مشترک اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را برای تخریب قالیباف مد نظر دارند.

پیش از این، عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب در یک برنامه مناظره از این گفته بود که از روز شنبه، برنامه‌های انتقادی به سمت یک کاندیدای دیگر از رقبای روحانی معطوف خواهد شد اما به نظر می‌رسد روند هجوم کلی به سمت قالیباف همچنان ادامه یابد.
***
 
1_ http://www.irna.ir/fa/News/82526807/
2_ http://www.isna.ir/news/96022214109
3_ http://www.mazandmajles.ir/post/read/164360
4_http://tnews.ir/news/349085583365.html
5_ http://www.mazandmajles.ir/post/read/164360
6_ http://www.isna.ir/news/96022214109
7_ http://www.irna.ir/fa/News/82526807/
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *