جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

ناشران: مردم با کتاب قهر کردند

چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۴
کد مطلب: 517360
فروش کتاب در نمایشگاه ۱۸ درصد رشد داشته است. اما روی دیگر این سکه رشد ۸ درصدی قیمت کتاب از نمایشگاه پیش تاکنون و ناراضی بودن ناشران از فروش است.
ناشران: مردم با کتاب قهر کردند

به گزارش جهان نيوز، روز گذشته قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران از فروش 40 میلیارد تومانی در نمایشگاه خبر داد و عنوان کرد که فروش در این دوره رشد 18 درصدی داشته است. این در حالی است که ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران نسبت به وضعیت فروش این دوره چندان راضی نیستند.
یک بررسی ساده نشان می دهد. بخشی از رقم عنوان شده برای میزان فروش کتاب در نمایشگاه یعنی 16.5 میلیارد تومان بازگشت یارانه وزارت ارشاد است‌. از طرف دیگر، بر اساس امارهای رسمی خانه کتاب قیمت کتاب در سال 95، نسبت به سال پیش از آن 8 درصد افزایش داشته است. بر اساس این آمار قیمت هر صفحه کتاب در سال 95 حدود 12 درصد افزایش داشته است. پس اگر بپذیریم که قیمت کتاب 8درصد گران تر شده است. فروش 40 میلیاردتومانی عنوان شده در نمایشگاه نسبت به سال گذشته راضی کننده نیست.
از سوی دیگر جریان فروش کتاب در نمایشگاه مربوط به نحوه فروش است. اینکه چه درصد از این فروش توسط مخاطب خریداری شده است نه نهادها و سازمان ها و کتابخانه ها.
برخی از ناشران بر این باورند که ممکن است غرفه هایی در نمایشگاه از فروش خود راضی بوده باشند. اما این فروش مربوط به خرید کتاب توسط مخاطبان نبوره است. بلکه نهادها و کتابخانه های شهرستانی خرید عمده داشته اند.
بنابراین اگرچه می توان گفت، همین میزان فروش هم چرخه اقتصاد نشر را به گردش در اورده است. اما سوی دیگر سکه کاهش استقبال مخاطب از نمایشگاه را نشان می دهد. مخاطبی که پیش بینی می شود در دوره های اینده کاهش چشمگیرتری داشته باشد.
در پایان باید گفت، بهتر است به جای دلخوش کردن به امارها و ارقام فکری به حال فقر مخاطب که در کمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران کنیم.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *