پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
وزیر ارشاد

تغییر مکان نمایشگاه کتاب به مصلحت نیست

سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۲۴
کد مطلب: 517099
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن انتقاد از مهیا نشدن زیرساخت‌های شهر آفتاب گفت: فعلا تغییر مکان نمایشگاه کتاب به مصلحت نیست.
تغییر مکان نمایشگاه کتاب به مصلحت نیست

به گزارش جهان نيوز، نشست خبری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد. 
سیدرضا صالحی‌امیری در این نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر گلایه مردم از غرفه‌های بخش کودک اظهار داشت: امروز همراه همکاران عزیزم بازدیدی از غرفه‌های بخش کودک و نوجوان داشتیم و پس از این مصاحبه نیز با بخش‌های دیگر دیدار خواهیم کرد. عده‌ای از بازدیدکنندگان در این سالن‌ها گله‌مندی از مسئله گرما داشتند. اینکه سیستم‌های خنک کننده رضایتبخش نبود.
وی گفت:‌پیش از ورود به این نشست رسانه‌ای با دوستان جمع‌بندی داشتیم و قرار شد همزمان دو کار انجام شود. اول پیگیری از جانب شهرداری برای حل مسئله سرمایش در سالن‌های کودک و نوجوان و توزیع آب معدنی در این سالن‌ها برای مراجعین و صاحبین غرفه تا دسترسی آب تسهیل شود و هزینه‌ای در این راستا پرداخت نشود.
وزیر ارشاد گفت: متاسفانه از سال گذشته تاکنون اقدامات جدی در توسعه پیشرفت‌ این نمایشگاه انجام نشده انتظار ما این بود در این مدت در مورد تسهیل دسترسی‌ها اقداماتی انجام می‌شد. ولی امیدواریم شهرداری برای سال 97 نواقص زیرساختی را برطرف کند.
صالحی‌امیری در پاسخ به سؤال دوم فارس مبنی بر اینکه امروز دیداری با مدیران عامل چند بانک داشتیم در مورد سرمایه‌گذاری بانک‌ها در عرصه فرهنگ چه تصمیم‌گیری‌هایی انجام گرفت، گفت:‌ما امروز با مدیرانن عامل بانک‌هایی چون بانک شهر، ملی، صادرات، آینده و جمعی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه‌ها در حوزه اقتصاد و هنر و سرمایه‌گگذاری در آنها تفاهم کردیم.
وی ادامه داد: با بانک‌های بزرگ مشخصا صادرات، ملی، آینده، شهر و بانک‌هایی که خواهند پیوست. همچنین چند مجموعه سرمایه‌گذاری، سازمان بازنشستگی، بیمه رازی و مجموعه‌های مشابه تا یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد و فرهنگ ثبت شود و در بورس پذیرفته شد تا فعالیت خود را آغاز کنند. 
وی در ادامه با بیان اینکه پذیره‌نویسی از روز آینده آغاز خواهد شد، این مسیر را گام‌هایی دانست که از زمان وزارت علی جنتی وعده داده شده بود تا در حوزه فرهنگ و هنر قدم‌های بزرگ‌تر برداشته شود.
صالحی‌امیری با بیان اینکه در آینده نزدیک پذیره‌نویسی آغاز می‌شود، متذکر شد: هدف بخشی از منابع موجود در بیمه‌ها و بانک‌ها به سمت حوزه سینما نشرچاپ، تئاتر و هنرهای تجسمی سوق دهیم و تحقق شعار سال مقام معظم رهبری در این حوزه که در سال 96 یعنی اشتغال و تولید است را شاهد باشیم. 
عالیرتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد با بیان اینکه روز گذشته در خصوص یک ایجاد سرفصل مستقل در حوزه اشتغال فرهنگ و هنر برنامه‌ای را ارائه کردند که مصوب شد، تصریح کرد: بنا شد ذیل موضوع اقتصاد مقاومتی سرفصلی به فرهنگ و هنر تخصیص یابد. 
وزیر ارشاد پیرامون اینکه آیا امکان دارد برای سال آینده مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تغییر کند، گفت: هر نوع تصمیم‌گیری در خصوص نمایشگاه کتاب با محوریت معاونت فرهنگی و مؤسسه نمایشگاه‌ها خواهد بود.
آقای صالحی برای اینکه از دیدگاه همه نخبگان استفاده کند، شورای سیاست‌گذاری تشکیل داد که متشکل از نمایندگان اتحادیه‌ها، افراد صاحب‌نظر و مدیران حوزه معاونت فرهنگی تا هر نوع تصمیم‌گیری در چارچوب شورای عالی سیاست‌گذاری باشد. در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای جابجایی مکان نمایشگاه نداریم. معتقدم تغییر مکان به مصلحت نیست.
سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه کتاب در ادامه افزود: مهمترین ادله‌ای که ارشاد و صنف را متقاعد کرد که سال گذشته به شهر آفتاب بیاییم این بود که این محل برای نمایشگاه ساخته شده بود. در حالی که مکان سابق برای نمایشگاه ساخته نشده بود. مسئله دوم فرصت محیطی بود که برای توسعه‌هایی که نمایشگاه کتاب پیش رو داشت اینجا بهترین محل است.
وی افزود: آنچه به نظر می‌آید می‌تواند تصمیم شورای سیاست‌گذاری را به آینده ادامه‌دار کند، اینکه شرایط در شهر آفتاب همراه با ادله‌های نقل و انتقال باشد و اتفاقاتی که مسیر را هموار می‌کند ولی متاسفانه از سال گذشته تا امسال در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات جدی صورت نگرفته است. این امر موجب شده شرایط محدود سال گذشته ادامه یابد. همچنین‌ پاره‌ای از رفاهیاتی که مثل تهویه‌ها ومراجعین که به فضای مسقف چه غیر مسقف مراجعه می‌کنند متاسفانه تامین نشد. هر چند در حوزه مترو اتفاقات مختصری رخ داد اما اینکه ما از سال اول وقتی به سال دوم وارد می‌شویم نمره قابل قبول‌تر، روشن در اختیار قرار گیرد ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداد. 
امیرمسعود شهرام نیا قائم‌مقام نمایشگاه کتاب درباره میزان استقبال و بازدید کنندگان گفت: در مورد استقبال مراجعان ما جمعیت‌شماری انجام می‌دهیم اما برآورد جمعیت تخمینی است. چون فروش بلیت انجام نمی‌شود و نمی‌توان قطعی حرف از شمارش زد اما آمار مترو نشانگر این است که تعداد مسافرانی که بلیت خریدند نسبت به پارسال به طور متوسط 10 درصد با افزایش همراه بوده است. اما عدد دومی که قابل اعتماد است عدد فروش داخل شبکه‌های پوز‌هاست. هر چند تمام فروش در شبکه ‌عامل انجام نمی‌شود ولی آخرین جدول میزان فروش تا دیروز نشان می‌دهد امسال 40 میلیارد تومان فروش داشته‌ایم که در قیاس با سال گذشته نمایانگر رشد 18 درصدی است.
شهرامیان گفت: سال گذشته روز ششم 349 میلیون ریال بود و امسال 408 میلیارد ریال که نمایانگر رشد 18 درصدی است. 
اسماعیلی‌راد در مورد بخش بین‌الملل و امکانات رفاهی تصریح کرد: برای استقرار میهمان ویژه و کشورها در سالن ملل هم ورودی‌های سفارتخانه بخش‌هایی را داریم.بخشی هم در چادرها مستقر هستند که بیشتر نمایندگی‌های خارجی هستند. امیدواریم اولویت‌ شهر آفتاب احداث سالن‌های بخش‌ها باشد. 
رئیس نمایشگاه کتاب در باره میهمان ویژه سال 2018 گفت: با 4 کشور مکزیک، اسپانیا، ژاپن و صربستان مذاکره انجام شده اما با توجه به اینکه پیش از این قرار بود کشور چین در سال 2018 میهمان ویژه باشد تقاضا کردند یک سال این میهمان ویژه به تعویق بیفتد. با این نگاه فعلا سال 2018 ما زمینه‌ای پیدا کرده‌ایم تا 4 کشور متقاضی را بررسی کنیم. متقاضیان در شورای سیاست‌گذاری بررسی می‌شوند و به زودی میهمان ویژه مشخص خواهد شد. 
شهرامیان درباره خسارت باران روز جمعه در شهر آفتاب گفت: بارش‌های روز جمعه خسارت‌هایی را وارد کرد اما دو دسته اقدام صورت گرفت. اول حل مشکل نمایشگاه و جبران خسارت که همان شب بلافاصله دوستان شهرداری و مؤسسه نمایشگاه‌ها مشغول ارزیابی ماجرا شدند. پیش‌بینی‌هایی شده تا این حادثه تکرار نشود اما در سالن‌های مسقف و ابنیه‌ها کسی توقع ندارد که مشکل ورود باران را شاهد باشیم که بزرگترین ایراد هم همین بود اما بخش دوم اینکه با وجود تذکرات انتظار این بود مشکلات اینچنینی را امسال نداشته باشیم. اما حجم گسترده بارش و موقت بودن سازه‌ها را نباید از نظر دور داشت چون آسیب‌پذیری‌اش بسیار است. انشاالله برای سال آینده سازه‌های موقت یا کلا حذف شود یا افزایش سازه‌های دائم به نحوی باشد که ضرورت استفاده از سازه‌ها به حداقل برسد.
رئیس نمایشگاه کتاب در پایان پیرامون رعایت ضوابط نشر اظهار داشت: در چند جلسه کمیته تخلفات ناشرین یکی از آیتم‌هایی که سال گذشته و امسال به طور جدی دنبال کردیم موضوع نقد کردن بن‌ها بود.
وی افزود: یارانه کتاب را که در قالب بن عرضه می‌شود قبلا هم گفته شده نیازمند اصلاح است و همان طور که در تفاهم‌نامه ارائه شد ما به سمت حمایت‌های زیرساختی در توزیع و حمایت‌های زیربنایی از ناشرین حرکت کنیم که در حوزه یارانه این مسیر قابل اعتمادتر است تا کمک مستقیم به عنوان بن و یارانه انجام شود. ولی تا وقتی مسیر یارانه مستقیم وجود دارد اصلاحیه‌هایی اتفاق افتاده و حذف بن‌ها دیگر گونه خواهد شد. 
یکی از نکات قابل توجه این بود که با این تخلف یعنی نقد کردن بن‌ها در غرفه‌های نمایشگاه با سخت‌گیری بیشتر و بدون اغماض برخورد کنیم تا افرادی که در مسیر دلالی هستند حس کنند مسیر خطرناکی را طی می‌کنند.
وی در پایان گفت: کمیته تخلفات از این نوع تخلف اغماض نخواهد کرد.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *