سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

حاشیه‌‌ی دوباره استاندارد درباره کیفیت بنزین

دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 516698
رییس سازمان ملی استاندارد ضمن خودداری از ارایه اطلاعات کامل در مورد دلایل عدم تطابق بنزین وارداتی با استانداردها، گفت: افرادی که در مورد کیفیت بنزین سوال می‌پرسند عینک بدبینی زده‌اند.
حاشیه‌‌ی دوباره استاندارد درباره کیفیت بنزین
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس؛ نیره پیروزبخت در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، از شناسایی دو مورد عدم انطباق بنزن در بنزین توزیعی در تهران و البرز، 2 مورد منطبق نبودن گوگرد در بنزین توزیعی در البرز و یک مورد منطبق نبودن گوگرد در بنزین توزیعی در اصفهان با استانداردها خبر داد.
رئیس سازمان استاندارد تصریح کرد: در مورد بنزین وارداتی نیز در ارزیابی سال گذشته 36 محموله مورد کنترل قرار گرفت که 25 محموله با استاندارد منطبق بودند،ولی بقیه عدم انطباق داشتند.
وی در پاسخ به این سوال که دلیل عدم انطباق محموله‌های وارداتی چه بوده است؟ ضمن خودداری از اعلام این موضوع، گفت: الان دلیل این موضوع را ندارم ولی گزارش آن را به وزارت نفت ارایه کردیم.

*حاشیه‌روی غیراستاندارد رئیس استاندارد
بر اساس این گزارش پیروزبخت در پاسخ به سوال دیگری در مورد دلیل عدم انطباق یک سوم محموله های بنزین وارداتی با استانداردها و اینکه آیا این محموله ها مرجوع شده است؟ برافروخته شد و گفت: بله، مرجوع شد. شما باید عینک بدبینی را از چشمتان بردارید!
این واکنش در حالی صورت گرفت که سوال خبرنگار با استناد به صحبت‌های امروز رئیس سازمان استاندارد مبنی غیر استاندارد بودن حدود یک سوم بنزین وارداتی تست شده پرسیده شد.
رئیس سازمان استاندارد در نشست خبری خود در اواسط سال گذشته نیز از خبرنگاران خواسته بود که در مورد کیفیت بنزین سوال نپرسند. و در پاسخ گفته بود: چرا اینقدر در مورد بنزین می‌پرسید؟
این در شرایطی است که ارزیابی کیفیت بنزین یکی از مسئولیت‌های اصلی سازمان استاندارد است که باید در مورد آن، گزارش مستندی را به رسانه‌های جمعی و مردم ارایه کند. آلودگی هوا به خصوص در زمستان از معضلات اساسی کلانشهرهای کشور است که بنزین غیراستاندارد نقش مهمی در آن ایفا می‌کند.
ضمن آنکه خبرنگار، نماینده مردم و افکار عمومی است و وظیفه سوال کردن از مسئولان را دارد. پس مسئولان نیز نباید برای خود چنین حقی قائل شوند که مانع از پرسش‌های فنی و خبری رسانه‌ها شوند. در غیر این صورت مشخص نیست هدف از برگزاری نشست خبری چه چیزی است؟
ضمناً در ابتدای این نشست خبری، اسامی خبرنگاران برای سوال پرسیدن یادداشت شد اما در نهایت مدیر روابط عمومی سازمان استاندارد ضمن تغییر این فهرست، به صورت سلیقه‌ای از برخی خبرنگاران خواست تا سوال خود را بپرسند که این مسئله مورد اعتراض شدید برخی خبرنگاران قرار گرفت و نشست خبری را ترک کردند.
این اتفاقات در حالی افتاد که در ابتدای نشست خبری امروز از سامانه اطلاع رسانی سازمان استاندارد رونمایی شد، حال آنکه نخستین گام در اطلاع رسانی، پاسخگو بودن مسئولان آن سازمان است و ابتدایی ترین نمود آن در پاسخ گفتن به سوال خبرنگاران در نشست خبری است اما ظاهراً روابط عمومی و رئیس سازمان استاندارد از ساده‌ترین استانداردهای روابط عمومی نیز بی خبر هستند.

*گازوئیل هم مشکل استاندارد دارد/ نمی‌دانم استاندارد معادن ناظر دارد یا نه؟
پیروزبخت همچنین از نمونه برداری از گازوییل مصرفی در کشور خبر داد و گفت: در این زمینه نیز مشکلاتی را به دستگاه‌های مربوطه گزارش کردیم.
خبرنگاری از پیروزبخت راجع به مصوبه اخیر بنزینی دولت و سپردن مسئولیت تطابق تولید، توزیع و عرضه بنزین با استاندارد ملی ایران به وزارت نفت و اینکه مسئولیت تطابق از سازمان استاندارد گرفته شده است، پرسید که پیروزبخت بدون ارائه توضیح مشخص گفت: مسئول تطابق استاندارد، وزارت نفت است ولی نظارت بر حسن اجرای استاندارد بر عهده سازمان استاندارد است.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به نمونه برداری بنزین از 7 جایگاه عرضه و یک پالایشگاه، در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد نتیجه نمونه برداری از بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس، انتشار این گزارش را هم به بعداً موکول کرد.
وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته نگرانی خود را در مورد کیفیت بنزین توزیعی در اصفهان ابراز کردیم، گفت: برای امسال مشکل این استان کمتر شده است.
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد رعایت استاندارد در معادن کشور و انفجار معدن زغال سنگ گلستان، اظهار داشت: 245 مورد استاندارد در رابطه با ایمنی کار تدوین شده و 4 مورد استاندارد مربوط به معادن زغال سنگ نیز تدوین شده است.
وی با بیان اینکه از نظر سند و مدارک در ایران چیزی کم نداریم، در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول نظارت بر اجرای استاندارد است؟ گفت: نمی دانم ناظر دارد یا خیر!
رئیس سازمان استاندارد تأکید کرد: نظارت بر اجرای استاندارد بر عهده وزارت کار و وزارت صنعت است.

* نمی‌دانم معادن کشور استانداردند یا نه
رئیس سازمان استاندارد در پاسخ به این سوال که آیا معدن استاندارد نیز در کشور وجود دارد؟ ضمن ابراز بی اطلاعی در این مورد، گفت: اصلاً بررسی در این مورد نکرده‌ایم که استاندارد در معادن اجرا می شود یا خیر.
خبرنگار پرسید مگر انجام این بررسی بر عهده سازمان استاندارد نیست؟ پیروزبخت پاسخ داد: وظیفه ما نبوده که بررسی کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *